Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Rolnictwo

15 lutego 2012 r.
14:55
Edytuj ten wpis

Dopłaty bezpośrednie 2012: ARiMR ma pieniądze dla plantatorów tytoniu

Autor: Zdjęcie autora (aa)
0 13 A A
 (Jacek Świerczyński)
(Jacek Świerczyński)

Plantatorzy zajmujący się uprawą tytoniu wysokiej jakości będą mogli ubiegać się o pieniądze z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nowa płatność będzie obowiązywać w 2012 i 2013 roku. Nabór wniosków rusza za miesiąc.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– Płatność do tytoniu będzie przyznawana do określonych odmian takich jak Virginia, Burley i odmian ciemnych – poinformowała we środę podczas konferencji prasowej w lubelskim oddziale ARiMR Marlena Jędrzejowska, zastępca Dyrektora Departamentu Płatności Bezpośrednich. – Rocznie jest na to ok. 29 mln euro.

– Pod tym względem ilości producentów tytoniu, nasze województwo jest rekordowe – zaznaczał Andrzej Bieńko, dyrektor lubelskiego oddziału ARiMR. – Mamy ponad 6 tys. rolników, którzy uprawiają tą roślinę.

Płatności będą przysługiwać rolnikom, którzy w danym roku spełniają warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej. Muszą też złożyć wniosek o przyznanie tej dopłaty. Plantatorzy muszą również zawrzeć umowę na uprawę tytoniu. W przypadku grup producentów obowiązują umowy kontraktacji w ramach umów na jego uprawę, z zatwierdzonym pierwszym przetwórcą surowca tytoniowego.

To nie jedyne zmiany. Będzie też oddzielna płatność z tytułu owoców miękkich. – Będzie traktowana jako płatność historyczna, czyli niezwiązana z bieżącą produkcją – podkreślała Jędrzejowska. – Będzie przysługiwać rolnikom, którzy uzyskali oddzielną płatność do owoców miękkich w 2008 r.

Pieniędzy nie dostanie, więc osoba uprawiająca maliny czy truskawki, która założyła swoją plantację po tej dacie.

ARiMR będzie przyjmować wnioski od 15 marca do 15 maja.


Komentarze 13

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
dorota / 11 marca 2012 o 09:48
0
[quote name='Dzidek' timestamp='1329319877' post='597131']
To jest dopiero biznes! Znam tych plantatorów tytoniu i kontrolerów, tyle co oni zarabiają, to nam, mieszczuchom się w głowie nie mieści. Niestety niewiele osób to wie, a obszarnicy wiodą błogie życie za dopłaty, czyli de facto za pieniądze nasze, publiczne. Wynika z tego, że można mieć płacone dwa razy - od państwa i od odbiorcy. Super...
[/quote]
Avatar
Maciek / 10 marca 2012 o 14:39
0
Witam, troszkę zacząłem czytać o uprawie tytoniu... Zastanawiam się kto skupuje ten wysuszony już tytoń? Czy już wiadomo ile mają wynosić dopłaty do upraw tytoniu?
Avatar
dawny plantator / 8 marca 2012 o 12:28
0
[quote name='plantator' timestamp='1331204087' post='606896']
Ale autor ma rację sam jestem plantatorem tytoniu na 3,5 ha. W mojej miejscowości są plantatorzy którzy sadzą po 40 hektarów i uwierzcie mi że mają z tego miliony. Dla przykładu jeden z nich kupił w okolicy uzdrowisko za 33 milionów złotych. Nie chcę wchodzić w szczegóły ale jestem magistrem i szczerze nie opłaci mi się iść do miasta pracować bo z tytoniu wyciągnę więcej (jak na razie). Od tego roku będzie dopłata więc zwiększam plantację o 100 %. Taka jest prawda i nie mówcie mi że my pracujemy a cała Polska się obija. Troche realizmu.
[/quote]

A kto powiedział,że cała Polska się obija? Moja sąsiadka ma plantację 4ha i są z tego niezłe pieniądze,ale żadna rewelacja.Teraz wracają dopłaty więc będzie korzystniej.Jeśli ktoś ma duży areał to i dochody wraz z nakładami są niewspółmiernie wyższe. To,że ktoś inwestuje swoje dochody mądrze być może z kredytem włącznie to tylko pogratulować i cieszyć się z sukcesu innych.Jeśli praca na roli daje Ci satysfakcję to ja życzę powodzenia i jak największych zysków.Kocham wieś,ale tej roboty nie lubię i nawet największych pieniędzy rolnikowi nie zazdroszczę. Mam wystarczającą ilość bez tej harówy i to mi wystarczy.LUZIK... ;)czekam na wiosnę i zajmę się w końcu czymś pożytecznym,ewentulnie proszę mnie zaprosić na nawlekanie tytoniu chętnie pomogę i nieodpłatnie uwielbiam to robić.
[quote name='plantator' timestamp='1331204087' post='606896']
Ale autor ma rację sam jestem plantatorem tytoniu na 3,5 ha. W mojej miejscowości są plantatorzy którzy sadzą po 40 hektarów i uwierzcie mi że mają z tego miliony. Dla przykładu jeden z nich kupił w okolicy uzdrowisko za 33 milionów złotych. Nie chcę wchodzić w szczegóły ale jestem magistrem i szczerze nie opłaci mi się iść do miasta pracować bo z tytoniu wyciągnę więcej (jak na razie). Od tego roku będzie dopłata więc zwiększam plantację o 100 %. Tak... rozwiń
Avatar
plantator / 8 marca 2012 o 11:54
0
[quote name='dawny plantator' timestamp='1331063596' post='606256']
Nie wiem czy ten opis wysiłku włożonego przez plantatora tytoniu rozjaśni cokolwiek laikowi nie mającemu pojęcia o takiej pracy.Jak tak bardzo zazdroszczą ciężkiej harówy rolnikowi niejednokrotnie od świtu do nocy bez względu na aurę to nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się uprawą ziemi,plantacją tytoniu,buraków,malin czy porzeczek itp.Ja doskonale wiem ile potrzeba włożyć trudu by wypraować jakieś pieniądze i nie zazdroszczę ich nikomu.Najłatwiej to liczyć cudze pieniądze.
[/quote]
Ale autor ma rację sam jestem plantatorem tytoniu na 3,5 ha. W mojej miejscowości są plantatorzy którzy sadzą po 40 hektarów i uwierzcie mi że mają z tego miliony. Dla przykładu jeden z nich kupił w okolicy uzdrowisko za 33 milionów złotych. Nie chcę wchodzić w szczegóły ale jestem magistrem i szczerze nie opłaci mi się iść do miasta pracować bo z tytoniu wyciągnę więcej (jak na razie). Od tego roku będzie dopłata więc zwiększam plantację o 100 %. Taka jest prawda i nie mówcie mi że my pracujemy a cała Polska się obija. Troche realizmu.
[quote name='dawny plantator' timestamp='1331063596' post='606256']
Nie wiem czy ten opis wysiłku włożonego przez plantatora tytoniu rozjaśni cokolwiek laikowi nie mającemu pojęcia o takiej pracy.Jak tak bardzo zazdroszczą ciężkiej harówy rolnikowi niejednokrotnie od świtu do nocy bez względu na aurę to nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się uprawą ziemi,plantacją tytoniu,buraków,malin czy porzeczek itp.Ja doskonale wiem ile potrzeba włożyć trudu by wypraować jakieś pieniądze i nie zazdroszczę ich ... rozwiń
Avatar
dawny plantator / 6 marca 2012 o 20:53
0
[quote name='Mateusz' timestamp='1331055178' post='606213']
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życze nikomu takiej roboty. Trzeba kupić ziemię do tunelu pod wysiew, nawozy, kropienie, drzewo do suszenia, paliwo do obrobienia pola, drut do nabijania tytoniu, sznurek do wiązania w bele itd. itp. a to wszystko z roku na rok coraz droższe. Opłacić podatek za pole i inne wydatki, które pojawiają się sporadycznie jak np. remonty maszyn itp. Często przy tytoniu pracuje cała rodzina, dzieci też zamiast jechać na wakacje musza siedzieć w polu, bo jest sadzenie, rwanie liści partiami od dołu, nabijanie kazdego listka na druty, suszenie, ogławianie tytoniu, a poźniej sortowanie na klasy, ukłądanie w bele i prawie wszystko to ręczna robota - maszyna jest tylko do sadzenia tytoniu, ale do obsługi musi być co najmniej 3 ludzi. Strasznie żmudna i monotonna praca często w gorącu, a musisz być cały ubrany bo inaczej cały się ukleisz substancjami wydzielanymi przez tytoń, które wyglądają jak smoła. W mniejszych gospodarstwach (a większość jest takich) gdzie pracują całe rodziny jakby od otrzymanych pieniedzy odjąć paliwo, opryski, nawozy i to co wcześniej pisałem, i rozdzielić zarobki na wszystkich, którzy w tytoniu pracują to na jednego wyjdzie może z 2000 - 3500zl ale na rok!. Praca często od rana do wieczora. Nierzadko cały rok. W marcu zakłada się inspekty, a kończy sortować w grudniu, a nawet później.
Jak chcesz kogoś zatrudnić no to masz jeszcze dodatkowe koszty.
A w mieście masz kasę na rękę co miesiac, a nie raz na rok. 8 godzin odbębnisz i nie musisz się cały czas martwić, a to o przymrozki, zeby nie było jak posadzisz tytoń, a to żeby robaki nie gryzły, żeby zgnilizna czy inne choroby tytoniu nie łapały. W lecie żeby suszy nie było, ani za mokro, żeby nie zniszczył grad bo nie będziesz miał za co żyć. Mozna kupić ubezpieczenie, ale to następny koszt. A ubezpieczysz od gradu, a załóżmy zaleje Ci powódź, zjedzą robaki, nie urośnie przez suszę czy cokolwiek innego to kasy nie dostaniesz z ubezpieczenia. Chcąc od wszystkiego ubezpieczać niewiele by Ci zostało.
Takze następnym razem jak masz pisać o czymś o czym nie masz pojęcia to lepiej nie pisz.
[/quote]
Nie wiem czy ten opis wysiłku włożonego przez plantatora tytoniu rozjaśni cokolwiek laikowi nie mającemu pojęcia o takiej pracy.Jak tak bardzo zazdroszczą ciężkiej harówy rolnikowi niejednokrotnie od świtu do nocy bez względu na aurę to nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się uprawą ziemi,plantacją tytoniu,buraków,malin czy porzeczek itp.Ja doskonale wiem ile potrzeba włożyć trudu by wypraować jakieś pieniądze i nie zazdroszczę ich nikomu.Najłatwiej to liczyć cudze pieniądze.
[quote name='Mateusz' timestamp='1331055178' post='606213']
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życze nikomu takiej roboty. Trzeba kupić ziemię do tunelu pod wysiew, nawozy, kropienie, drzewo do suszenia, paliwo do obrobienia pola, drut do nabijania tytoniu, sznurek do wiązania w bele itd. itp. a to wszystko z roku na rok coraz droższe. Opłacić podatek za pole i inne wydatki, które pojawiają się sporadycznie jak np. remonty maszyn itp. Często przy tytoniu pracuj... rozwiń
Avatar
Mateusz / 6 marca 2012 o 18:32
0
[quote name='Dzidek' timestamp='1329319877' post='597131']
To jest dopiero biznes! Znam tych plantatorów tytoniu i kontrolerów, tyle co oni zarabiają, to nam, mieszczuchom się w głowie nie mieści. Niestety niewiele osób to wie, a obszarnicy wiodą błogie życie za dopłaty, czyli de facto za pieniądze nasze, publiczne. Wynika z tego, że można mieć płacone dwa razy - od państwa i od odbiorcy. Super...
[/quote]
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życze nikomu takiej roboty. Trzeba kupić ziemię do tunelu pod wysiew, nawozy, kropienie, drzewo do suszenia, paliwo do obrobienia pola, drut do nabijania tytoniu, sznurek do wiązania w bele itd. itp. a to wszystko z roku na rok coraz droższe. Opłacić podatek za pole i inne wydatki, które pojawiają się sporadycznie jak np. remonty maszyn itp. Często przy tytoniu pracuje cała rodzina, dzieci też zamiast jechać na wakacje musza siedzieć w polu, bo jest sadzenie, rwanie liści partiami od dołu, nabijanie kazdego listka na druty, suszenie, ogławianie tytoniu, a poźniej sortowanie na klasy, ukłądanie w bele i prawie wszystko to ręczna robota - maszyna jest tylko do sadzenia tytoniu, ale do obsługi musi być co najmniej 3 ludzi. Strasznie żmudna i monotonna praca często w gorącu, a musisz być cały ubrany bo inaczej cały się ukleisz substancjami wydzielanymi przez tytoń, które wyglądają jak smoła. W mniejszych gospodarstwach (a większość jest takich) gdzie pracują całe rodziny jakby od otrzymanych pieniedzy odjąć paliwo, opryski, nawozy i to co wcześniej pisałem, i rozdzielić zarobki na wszystkich, którzy w tytoniu pracują to na jednego wyjdzie może z 2000 - 3500zl ale na rok!. Praca często od rana do wieczora. Nierzadko cały rok. W marcu zakłada się inspekty, a kończy sortować w grudniu, a nawet później.
Jak chcesz kogoś zatrudnić no to masz jeszcze dodatkowe koszty.
A w mieście masz kasę na rękę co miesiac, a nie raz na rok. 8 godzin odbębnisz i nie musisz się cały czas martwić, a to o przymrozki, zeby nie było jak posadzisz tytoń, a to żeby robaki nie gryzły, żeby zgnilizna czy inne choroby tytoniu nie łapały. W lecie żeby suszy nie było, ani za mokro, żeby nie zniszczył grad bo nie będziesz miał za co żyć. Mozna kupić ubezpieczenie, ale to następny koszt. A ubezpieczysz od gradu, a załóżmy zaleje Ci powódź, zjedzą robaki, nie urośnie przez suszę czy cokolwiek innego to kasy nie dostaniesz z ubezpieczenia. Chcąc od wszystkiego ubezpieczać niewiele by Ci zostało.
Takze następnym razem jak masz pisać o czymś o czym nie masz pojęcia to lepiej nie pisz.
[quote name='Dzidek' timestamp='1329319877' post='597131']
To jest dopiero biznes! Znam tych plantatorów tytoniu i kontrolerów, tyle co oni zarabiają, to nam, mieszczuchom się w głowie nie mieści. Niestety niewiele osób to wie, a obszarnicy wiodą błogie życie za dopłaty, czyli de facto za pieniądze nasze, publiczne. Wynika z tego, że można mieć płacone dwa razy - od państwa i od odbiorcy. Super...
[/quote]
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życz... rozwiń
Avatar
gość / 15 lutego 2012 o 17:57
0
[quote name='dawny p lant.' timestamp='1329324215' post='597171']
domyślam się,że zależy to od regionu
[/quote]
tak to zależy od regionu
Avatar
kujawiaczek / 15 lutego 2012 o 17:45
0
kto to będzie tam kupował kiedy żaby zakłady tytoniowe mają w planie na akademiki zamienić?
Avatar
dawny p lant. / 15 lutego 2012 o 17:43
0
[quote name='gość' timestamp='1329323771' post='597167']
jak graniczy z cudem? może sadzić każdy kto chce nawet taki co nie ma zielonego pojęcia o produkcji tytoniu bynajmniej tak jest w kujawsko pomorskim
[/quote]

domyślam się,że zależy to od regionu
Avatar
gość / 15 lutego 2012 o 17:36
0
[quote name='dawny p lantator' timestamp='1329323252' post='597165']
Masz rację,że jest przy nim bardzo dużo pracy,ale z tego co wiem zdobycie kontraktacji graniczy z cudem.
[/quote]
jak graniczy z cudem? może sadzić każdy kto chce nawet taki co nie ma zielonego pojęcia o produkcji tytoniu bynajmniej tak jest w kujawsko pomorskim
Avatar
dorota / 11 marca 2012 o 09:48
0
[quote name='Dzidek' timestamp='1329319877' post='597131']
To jest dopiero biznes! Znam tych plantatorów tytoniu i kontrolerów, tyle co oni zarabiają, to nam, mieszczuchom się w głowie nie mieści. Niestety niewiele osób to wie, a obszarnicy wiodą błogie życie za dopłaty, czyli de facto za pieniądze nasze, publiczne. Wynika z tego, że można mieć płacone dwa razy - od państwa i od odbiorcy. Super...
[/quote]
Avatar
Maciek / 10 marca 2012 o 14:39
0
Witam, troszkę zacząłem czytać o uprawie tytoniu... Zastanawiam się kto skupuje ten wysuszony już tytoń? Czy już wiadomo ile mają wynosić dopłaty do upraw tytoniu?
Avatar
dawny plantator / 8 marca 2012 o 12:28
0
[quote name='plantator' timestamp='1331204087' post='606896']
Ale autor ma rację sam jestem plantatorem tytoniu na 3,5 ha. W mojej miejscowości są plantatorzy którzy sadzą po 40 hektarów i uwierzcie mi że mają z tego miliony. Dla przykładu jeden z nich kupił w okolicy uzdrowisko za 33 milionów złotych. Nie chcę wchodzić w szczegóły ale jestem magistrem i szczerze nie opłaci mi się iść do miasta pracować bo z tytoniu wyciągnę więcej (jak na razie). Od tego roku będzie dopłata więc zwiększam plantację o 100 %. Taka jest prawda i nie mówcie mi że my pracujemy a cała Polska się obija. Troche realizmu.
[/quote]

A kto powiedział,że cała Polska się obija? Moja sąsiadka ma plantację 4ha i są z tego niezłe pieniądze,ale żadna rewelacja.Teraz wracają dopłaty więc będzie korzystniej.Jeśli ktoś ma duży areał to i dochody wraz z nakładami są niewspółmiernie wyższe. To,że ktoś inwestuje swoje dochody mądrze być może z kredytem włącznie to tylko pogratulować i cieszyć się z sukcesu innych.Jeśli praca na roli daje Ci satysfakcję to ja życzę powodzenia i jak największych zysków.Kocham wieś,ale tej roboty nie lubię i nawet największych pieniędzy rolnikowi nie zazdroszczę. Mam wystarczającą ilość bez tej harówy i to mi wystarczy.LUZIK... ;)czekam na wiosnę i zajmę się w końcu czymś pożytecznym,ewentulnie proszę mnie zaprosić na nawlekanie tytoniu chętnie pomogę i nieodpłatnie uwielbiam to robić.
[quote name='plantator' timestamp='1331204087' post='606896']
Ale autor ma rację sam jestem plantatorem tytoniu na 3,5 ha. W mojej miejscowości są plantatorzy którzy sadzą po 40 hektarów i uwierzcie mi że mają z tego miliony. Dla przykładu jeden z nich kupił w okolicy uzdrowisko za 33 milionów złotych. Nie chcę wchodzić w szczegóły ale jestem magistrem i szczerze nie opłaci mi się iść do miasta pracować bo z tytoniu wyciągnę więcej (jak na razie). Od tego roku będzie dopłata więc zwiększam plantację o 100 %. Tak... rozwiń
Avatar
plantator / 8 marca 2012 o 11:54
0
[quote name='dawny plantator' timestamp='1331063596' post='606256']
Nie wiem czy ten opis wysiłku włożonego przez plantatora tytoniu rozjaśni cokolwiek laikowi nie mającemu pojęcia o takiej pracy.Jak tak bardzo zazdroszczą ciężkiej harówy rolnikowi niejednokrotnie od świtu do nocy bez względu na aurę to nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się uprawą ziemi,plantacją tytoniu,buraków,malin czy porzeczek itp.Ja doskonale wiem ile potrzeba włożyć trudu by wypraować jakieś pieniądze i nie zazdroszczę ich nikomu.Najłatwiej to liczyć cudze pieniądze.
[/quote]
Ale autor ma rację sam jestem plantatorem tytoniu na 3,5 ha. W mojej miejscowości są plantatorzy którzy sadzą po 40 hektarów i uwierzcie mi że mają z tego miliony. Dla przykładu jeden z nich kupił w okolicy uzdrowisko za 33 milionów złotych. Nie chcę wchodzić w szczegóły ale jestem magistrem i szczerze nie opłaci mi się iść do miasta pracować bo z tytoniu wyciągnę więcej (jak na razie). Od tego roku będzie dopłata więc zwiększam plantację o 100 %. Taka jest prawda i nie mówcie mi że my pracujemy a cała Polska się obija. Troche realizmu.
[quote name='dawny plantator' timestamp='1331063596' post='606256']
Nie wiem czy ten opis wysiłku włożonego przez plantatora tytoniu rozjaśni cokolwiek laikowi nie mającemu pojęcia o takiej pracy.Jak tak bardzo zazdroszczą ciężkiej harówy rolnikowi niejednokrotnie od świtu do nocy bez względu na aurę to nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się uprawą ziemi,plantacją tytoniu,buraków,malin czy porzeczek itp.Ja doskonale wiem ile potrzeba włożyć trudu by wypraować jakieś pieniądze i nie zazdroszczę ich ... rozwiń
Avatar
dawny plantator / 6 marca 2012 o 20:53
0
[quote name='Mateusz' timestamp='1331055178' post='606213']
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życze nikomu takiej roboty. Trzeba kupić ziemię do tunelu pod wysiew, nawozy, kropienie, drzewo do suszenia, paliwo do obrobienia pola, drut do nabijania tytoniu, sznurek do wiązania w bele itd. itp. a to wszystko z roku na rok coraz droższe. Opłacić podatek za pole i inne wydatki, które pojawiają się sporadycznie jak np. remonty maszyn itp. Często przy tytoniu pracuje cała rodzina, dzieci też zamiast jechać na wakacje musza siedzieć w polu, bo jest sadzenie, rwanie liści partiami od dołu, nabijanie kazdego listka na druty, suszenie, ogławianie tytoniu, a poźniej sortowanie na klasy, ukłądanie w bele i prawie wszystko to ręczna robota - maszyna jest tylko do sadzenia tytoniu, ale do obsługi musi być co najmniej 3 ludzi. Strasznie żmudna i monotonna praca często w gorącu, a musisz być cały ubrany bo inaczej cały się ukleisz substancjami wydzielanymi przez tytoń, które wyglądają jak smoła. W mniejszych gospodarstwach (a większość jest takich) gdzie pracują całe rodziny jakby od otrzymanych pieniedzy odjąć paliwo, opryski, nawozy i to co wcześniej pisałem, i rozdzielić zarobki na wszystkich, którzy w tytoniu pracują to na jednego wyjdzie może z 2000 - 3500zl ale na rok!. Praca często od rana do wieczora. Nierzadko cały rok. W marcu zakłada się inspekty, a kończy sortować w grudniu, a nawet później.
Jak chcesz kogoś zatrudnić no to masz jeszcze dodatkowe koszty.
A w mieście masz kasę na rękę co miesiac, a nie raz na rok. 8 godzin odbębnisz i nie musisz się cały czas martwić, a to o przymrozki, zeby nie było jak posadzisz tytoń, a to żeby robaki nie gryzły, żeby zgnilizna czy inne choroby tytoniu nie łapały. W lecie żeby suszy nie było, ani za mokro, żeby nie zniszczył grad bo nie będziesz miał za co żyć. Mozna kupić ubezpieczenie, ale to następny koszt. A ubezpieczysz od gradu, a załóżmy zaleje Ci powódź, zjedzą robaki, nie urośnie przez suszę czy cokolwiek innego to kasy nie dostaniesz z ubezpieczenia. Chcąc od wszystkiego ubezpieczać niewiele by Ci zostało.
Takze następnym razem jak masz pisać o czymś o czym nie masz pojęcia to lepiej nie pisz.
[/quote]
Nie wiem czy ten opis wysiłku włożonego przez plantatora tytoniu rozjaśni cokolwiek laikowi nie mającemu pojęcia o takiej pracy.Jak tak bardzo zazdroszczą ciężkiej harówy rolnikowi niejednokrotnie od świtu do nocy bez względu na aurę to nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się uprawą ziemi,plantacją tytoniu,buraków,malin czy porzeczek itp.Ja doskonale wiem ile potrzeba włożyć trudu by wypraować jakieś pieniądze i nie zazdroszczę ich nikomu.Najłatwiej to liczyć cudze pieniądze.
[quote name='Mateusz' timestamp='1331055178' post='606213']
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życze nikomu takiej roboty. Trzeba kupić ziemię do tunelu pod wysiew, nawozy, kropienie, drzewo do suszenia, paliwo do obrobienia pola, drut do nabijania tytoniu, sznurek do wiązania w bele itd. itp. a to wszystko z roku na rok coraz droższe. Opłacić podatek za pole i inne wydatki, które pojawiają się sporadycznie jak np. remonty maszyn itp. Często przy tytoniu pracuj... rozwiń
Avatar
Mateusz / 6 marca 2012 o 18:32
0
[quote name='Dzidek' timestamp='1329319877' post='597131']
To jest dopiero biznes! Znam tych plantatorów tytoniu i kontrolerów, tyle co oni zarabiają, to nam, mieszczuchom się w głowie nie mieści. Niestety niewiele osób to wie, a obszarnicy wiodą błogie życie za dopłaty, czyli de facto za pieniądze nasze, publiczne. Wynika z tego, że można mieć płacone dwa razy - od państwa i od odbiorcy. Super...
[/quote]
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życze nikomu takiej roboty. Trzeba kupić ziemię do tunelu pod wysiew, nawozy, kropienie, drzewo do suszenia, paliwo do obrobienia pola, drut do nabijania tytoniu, sznurek do wiązania w bele itd. itp. a to wszystko z roku na rok coraz droższe. Opłacić podatek za pole i inne wydatki, które pojawiają się sporadycznie jak np. remonty maszyn itp. Często przy tytoniu pracuje cała rodzina, dzieci też zamiast jechać na wakacje musza siedzieć w polu, bo jest sadzenie, rwanie liści partiami od dołu, nabijanie kazdego listka na druty, suszenie, ogławianie tytoniu, a poźniej sortowanie na klasy, ukłądanie w bele i prawie wszystko to ręczna robota - maszyna jest tylko do sadzenia tytoniu, ale do obsługi musi być co najmniej 3 ludzi. Strasznie żmudna i monotonna praca często w gorącu, a musisz być cały ubrany bo inaczej cały się ukleisz substancjami wydzielanymi przez tytoń, które wyglądają jak smoła. W mniejszych gospodarstwach (a większość jest takich) gdzie pracują całe rodziny jakby od otrzymanych pieniedzy odjąć paliwo, opryski, nawozy i to co wcześniej pisałem, i rozdzielić zarobki na wszystkich, którzy w tytoniu pracują to na jednego wyjdzie może z 2000 - 3500zl ale na rok!. Praca często od rana do wieczora. Nierzadko cały rok. W marcu zakłada się inspekty, a kończy sortować w grudniu, a nawet później.
Jak chcesz kogoś zatrudnić no to masz jeszcze dodatkowe koszty.
A w mieście masz kasę na rękę co miesiac, a nie raz na rok. 8 godzin odbębnisz i nie musisz się cały czas martwić, a to o przymrozki, zeby nie było jak posadzisz tytoń, a to żeby robaki nie gryzły, żeby zgnilizna czy inne choroby tytoniu nie łapały. W lecie żeby suszy nie było, ani za mokro, żeby nie zniszczył grad bo nie będziesz miał za co żyć. Mozna kupić ubezpieczenie, ale to następny koszt. A ubezpieczysz od gradu, a załóżmy zaleje Ci powódź, zjedzą robaki, nie urośnie przez suszę czy cokolwiek innego to kasy nie dostaniesz z ubezpieczenia. Chcąc od wszystkiego ubezpieczać niewiele by Ci zostało.
Takze następnym razem jak masz pisać o czymś o czym nie masz pojęcia to lepiej nie pisz.
[quote name='Dzidek' timestamp='1329319877' post='597131']
To jest dopiero biznes! Znam tych plantatorów tytoniu i kontrolerów, tyle co oni zarabiają, to nam, mieszczuchom się w głowie nie mieści. Niestety niewiele osób to wie, a obszarnicy wiodą błogie życie za dopłaty, czyli de facto za pieniądze nasze, publiczne. Wynika z tego, że można mieć płacone dwa razy - od państwa i od odbiorcy. Super...
[/quote]
No rzeczywiście, biznes po byku. Jako dziecko plantatora virginii wiem coś o tym i nie życz... rozwiń
Avatar
gość / 15 lutego 2012 o 17:57
0
[quote name='dawny p lant.' timestamp='1329324215' post='597171']
domyślam się,że zależy to od regionu
[/quote]
tak to zależy od regionu
Avatar
kujawiaczek / 15 lutego 2012 o 17:45
0
kto to będzie tam kupował kiedy żaby zakłady tytoniowe mają w planie na akademiki zamienić?
Avatar
dawny p lant. / 15 lutego 2012 o 17:43
0
[quote name='gość' timestamp='1329323771' post='597167']
jak graniczy z cudem? może sadzić każdy kto chce nawet taki co nie ma zielonego pojęcia o produkcji tytoniu bynajmniej tak jest w kujawsko pomorskim
[/quote]

domyślam się,że zależy to od regionu
Avatar
gość / 15 lutego 2012 o 17:36
0
[quote name='dawny p lantator' timestamp='1329323252' post='597165']
Masz rację,że jest przy nim bardzo dużo pracy,ale z tego co wiem zdobycie kontraktacji graniczy z cudem.
[/quote]
jak graniczy z cudem? może sadzić każdy kto chce nawet taki co nie ma zielonego pojęcia o produkcji tytoniu bynajmniej tak jest w kujawsko pomorskim
Zobacz wszystkie komentarze 13

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Obcokrajowcom podoba się w Polsce. Coraz mniej z nich chce wyjeżdżać

Obcokrajowcom podoba się w Polsce. Coraz mniej z nich chce wyjeżdżać 0 2

Coraz więcej obcokrajowców chce pozostać w Polsce na dłużej - mówi w rozmowie z PAP Jakub Dudziak z Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Z danych urzędu wynika, że w pierwszym półroczu tego roku liczba cudzoziemców z zezwoleniami na pobyt zwiększyła się o 25 tys. W połowie tego roku takie zezwolenia posiadało łącznie 350 tys. osób.

Koniec śmieciówek w szkołach? Od 1 września zatrudnienie tylko na umowę o pracę

Koniec śmieciówek w szkołach? Od 1 września zatrudnienie tylko na umowę o pracę 3 2

Od 1 września nauczyciele, wychowawcy, bibliotekarze, logopedzi czy psychologowie będą musieli być zatrudniani na umowę o pracę. Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie będą też mogły pracować w prywatnych przedszkolach czy poradniach.

94 PZLA Mistrzostwa Polski w lekkiej atletyce oficjalnie otwarte
galeria

94 PZLA Mistrzostwa Polski w lekkiej atletyce oficjalnie otwarte 5 0

o godzinie 17 na stadionie w Lublinie przy komplecie publiczności nastąpiło uroczyste otwarcie imprezy, która potrwa w naszym mieście aż do niedzieli

Premiera książki o komunikacji publicznej w Kraśniku i powiecie kraśnickim. Wycieczki autobusowe
22 lipca 2018, 9:45

Premiera książki o komunikacji publicznej w Kraśniku i powiecie kraśnickim. Wycieczki autobusowe 1 0

Autobusy – Jelcz 120M i Jelcz M11 przyjadą w niedzielę z Lublina do Kraśnika. Podczas przejazdów będzie można posłuchać o historii komunikacji w Kraśniku i ważnych dla niej miejscach. O tym wszystkim będzie opowiadać Maksym Bratko, autor książki „Historia Komunikacji Publicznej w Kraśniku i powiecie kraśnickim”, której premierę zaplanowano na niedzielę.

Lublin: Do końca wakacji ruch wahadłowy na tej ulicy. Utrudnienia od poniedziałku

Lublin: Do końca wakacji ruch wahadłowy na tej ulicy. Utrudnienia od poniedziałku 10 7

Od poniedziałku aż do końca wakacji na ul. Nowy Świat obowiązywać będzie ruch wahadłowy. Drogowcy zabierają się tutaj za przebudowę kanalizacji deszczowej. Skrót z Bronowic na Czuby coraz bardziej przypomina tor przeszkód.

Potrącenie pieszego. Utrudnienia na ul. Choiny

Potrącenie pieszego. Utrudnienia na ul. Choiny 0 6

Utrudnienia na ul. Choiny w Lublinie. Jak informuje nasz Czytelnik Paweł doszło do potrącenia pieszego na przejściu.

II Festiwal w Krainie Lubelskich Ryb

II Festiwal w Krainie Lubelskich Ryb 0

Był Zielony Rynek, a będą apartamenty. Zmiany na zamojskiej starówce
wizualizacje
galeria

Był Zielony Rynek, a będą apartamenty. Zmiany na zamojskiej starówce 12 3

43 apartamenty, parking podziemny, lokale usługowe i przede wszystkim przepiękny widok z okien – tak najkrócej opisać można „Apartamenty Bazyliańska 1”. Inwestycja na Zielonym Rynku otrzymała już pozytywną opinię służb konserwatorskich

Rozbiórka starej altany ogrodowej - co zrobić z odpadami?

Rozbiórka starej altany ogrodowej - co zrobić z odpadami? 0 0

Rodzinne ogródki działkowe są charakterystycznym elementem miejskiej przestrzeni w Polsce. Przez kilka dekad korzystali z nich pracownicy dużych zakładów oraz lokatorzy spółdzielni mieszkaniowych. W ogrodach uprawiano warzywa i owoce dla swoich rodzin, gdy sklepowe półki były puste. Obecnie coraz więcej ogrodów jest użytkowanych przez młodych ludzi, którzy stawiają nową, typowo rekreacyjną architekturę ogrodową. Co zrobić z odpadami z rozbiórki altany?

Ks. Ignacy Kłopotowski urodził się 152 lata temu. Specjalista od crowdfundingu i fundraisingu
Magazyn
galeria

Ks. Ignacy Kłopotowski urodził się 152 lata temu. Specjalista od crowdfundingu i fundraisingu 0 0

Dziś rocznica urodzin księdza Ignacego Kłopotowskiego. Był związany z Lublinem ponad 20 lat. Pomagał wykluczonym. Mając ich sporo pod opieką, był specjalistą crowdfundingu i nie był mu obcy fundraising. Z konieczności propagował i stosował idee zero waste. Twórca konsorcjum wydawniczego, publicysta wykorzystujący mechanizmy marketingu i public relations. Co w tym niezwykłego? Błogosławiony ksiądz Ignacy Kłopotowski urodził się 152 lata temu.

Turniej Purpurowej Róży

Turniej Purpurowej Róży 0 0

Waleczni wojownicy z Magicznych Ogrodów ogłaszają turniej, który ma rozstrzygnąć, która armia jest najsprawniejsza! Czy to zaszczytne miano przypadnie wojownikom dowodzonym przez Thoroda Raptora, czy może Bestiom Araga?

IV NightSkating Lublin 2018: Rolkarze dla zwierząt
21 lipca 2018, 20:00

IV NightSkating Lublin 2018: Rolkarze dla zwierząt 1 0

Co Gdzie Kiedy. Fani rolek i wrotek ponownie wyjadą w nocy na ulice miasta. Kolejną edycję NightSkating Lublin zaplanowano na sobotę. Tym razem przejażdżka będzie połączona z akcją charytatywną.

Turniej Neuroshimy Hex w Chatce Żaka
22 lipca 2018, 12:00

Turniej Neuroshimy Hex w Chatce Żaka 1 0

Co Gdzie Kiedy. W niedzielę, 22 lipca o godz. 12 w Chatce Żaka (ul. Radziszewskiego 16) odbędzie się turniej eliminacyjny do Mistrzostw Polski 2018 w grze planszowej Neuroshima Hex. Chętni mogą zapisywać się do udziału od godz. 11.30 na miejscu.

Przez pół roku jej rodzina ma wstęp do Aqua Lublin za darmo. Pani Anna miała szczęście

Przez pół roku jej rodzina ma wstęp do Aqua Lublin za darmo. Pani Anna miała szczęście 38 4

Milionowym klientem pochwalił się dzisiaj kompleks pływacki Aqua Lublin przy Al. Zygmuntowskich. Pani Anna, która miała to szczęście, dostała rodzinny karnet do Aqua Lublin.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.