Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły sponsorowane

19 kwietnia 2018 r.
14:27

Długie teksty na stronach internetowych: konieczność?

Żyjemy w czasach, gdzie rzekomo nadmiar informacji, rozwój Internetu i mediów społecznościowych, a także spadek czytelnictwa miały spowodować ogromną społeczną zmianę – brak tolerancji dla dłuższych tekstów w sieci, czy ogólnie - kulturze. Do niedawna, w komunikacji marketingowej czy nawet brandingu, widać było ślady tych wizji – skracanie opisów, zamiana tekstu na ikony, czy nawet redukowania firmowych haseł do postaci jednowyrazowej. Wydaje się jednak, że jesteśmy świadkami zwrotu w tej sprawie. Długie teksty na stronach internetowych znów wracają do łask, a zjawisko to ma solidne, racjonalne, podstawy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

„Forma podąża za funkcją” - tak głosi jedna z podstawowych zasad projektowania. Teoretycznie więc sprawa jest prosta: tam, gdzie temat zasługuje na dłuższy tekst, powinien zostać przedstawiony bardziej szczegółowo, tam gdzie odbiorca nie będzie miał czasu na analizę – zredukować liczbę wyrazów. W praktyce, rozstrzyganie o pożądanej ilości znaków jest nieco bardziej skomplikowane.

Jakość tekstu

O tym, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google jest pożądana i opłacalna, przekonywać nikogo raczej nie trzeba. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w ustalaniu kolejności wyników odgrywają właśnie teksty.

O pozycji danej witryny na liście wyników nie decyduje człowiek, a nieustannie udoskonalany algorytm. Siłą rzeczy nie może on rozumieć, czy tekst na stronie jest dowcipny, odkrywczy, itd. Jest jednak w stanie zrozumieć, o czym on jest, chociażby analizując najczęściej powtarzające się wyrazy, długość całego wpisu, oceniając intensywność występowania pochodnych dla tematu sformułowań, itd. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale jasno pokazuje, że witryny bardziej „wylewne” startują do walki o miejsce w wynikach wyszukiwania z uprzywilejowanej pozycji – w długim artykule łatwiej jest „upchać” odpowiednią ilość wyrazów.

Powyższe nie oznacza jednak, że samo nafaszerowanie podstrony dziesiątkami słów kluczowych jest w stanie zapewnić odpowiednią pozycję. Nowe algorytmy Google, m.in. RankBrain, będą analizowały również czas, spędzany przez użytkowników na stronie. Jeśli będzie on krótki, to algorytm uzna, że strona jest merytorycznie (a więc również tekstowo) słaba – o pierwszej dziesiątce wyników można wówczas zapomnieć. Nie ma zatem wyjścia – tekst musi być interesujący i angażujący, a liczba znaków powinna być tylko pochodną zabiegów stylistycznych.

- W ostatnim czasie obserwujemy wzrost zapytań o powiązanie wykonawstwa stron internetowych z copywritingiem. Cieszy nas to, ponieważ mamy wówczas kontrolę nad większą częścią projektu i możemy zapewnić klientom witrynę internetową, która zapewni wyższy poziom konwersji na cel – mówi Aleksandra Nowicka z agencji interaktywnej Media River.

W niektórych przypadkach, dłuższe teksty są niejako wymuszone poprzez tendencję Google do wyświetlania w wynikach wyszukiwania firm, znajdujących się najbliżej aktualnej lokalizacji użytkownika, wpisującego zapytanie do wyszukiwarki. Dodawanie do treści podstron informacji o lokalizacji firmy czy punktów sprzedaży ma więc swoją wartość. Przykładowo, jeśli restauracja w typowej zakładce „O nas” lub „Kontakt” wspomni o ulicy, na której się znajduje, mieście, dzielnicy i sąsiedztwie z rozpoznawalnymi punktami, to znacząco zwiększy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania pod frazami typu „Pizza Warszawa”, „pizzeria Lasek Kabacki”, „Ogród Botaniczny – gdzie zjeść”, „Ursynów pizzeria”, itd. Warto zauważyć, że to nie tylko trik SEO, ale również wartościowa informacja dla klienta – w tym wypadku takiego, który nie zna dobrze okolicy.

Czego oczy nie widzą, tego sercu... żal

W kontekście tekstów na stronach internetowych należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki skanują znacznie więcej niż to, na co zwraca uwagę przeciętny użytkownik. Do oceny wartości merytorycznej algorytm włącza również inne dane o charakterze tekstowym – tytuł witryny i jej opis, umieszczony w kodzie, tytuły obrazków, teksty alternatywne do nich (pojawiające się, jeśli sama grafika nie może być wyświetlana) i wiele innych. Tego typu zabiegi wchodzą w skład tzw. optymalizacji treści i stanowią mniej artystyczną, ale wciąż ważną część procesu pisania tekstów na stronę. Zagadnieniem, które znajduje się na styku oczekiwań użytkownika i wymagań algorytmu, jest czytelny podział tekstu na akapity i śródtytuły. Gościom na witrynie ułatwiają one nawigację po treści i szybkie „przeskanowanie” artykułu, a algorytmom – lepsze „zrozumienie” tekstu (np. ocenę, dlaczego pewne frazy kluczowe występują tylko w pewnym fragmencie treści). O optymalizacji treści na stronach internetowych możecie przeczytać więcej na stronie Media River 

Chwilo, trwaj wiecznie

Obecność dłuższego tekstu na stronie internetowej da się uzasadnić również bez sięgania po argumenty z dziedziny SEO/SEM. Niektóre marki nie doceniają psychologicznego wpływu oddziaływania dłuższych form pisanych – to spory błąd.

Kilka lat temu wybuchł trend na storytelling i wydaje się, że trwa do dziś. Im wyżej pozycjonowany produkt, tym częściej można na jego stronie znaleźć porywającą historię jego stworzenia, biografie twórców i dziesiątki argumentów, przemawiających za jego zakupem. W oczywisty sposób buduje to zainteresowanie wyrobem i podnosi motywację do zakupu. Ogromne znaczenie ma w tym wypadku fakt, że im dłużej klient przebywa na podstronie (a na takich z długimi tekstami często siedzi dłużej), tym większa jest szansa, że daną rzecz kupi – mówi o tym m.in. sławna teoria efektu czystej ekspozycji Roberta Zajonca. Im dłużej eksponowany jest bodziec (w tym wypadku np. nazwa produktu czy jego zdjęcia na stronie), tym bardziej osoba go odbierająca jest do niego przekonana. Można to przyrównać do efektu, jaki wywołują wakacyjne „hity” w radio – są to zazwyczaj niezbyt udane muzycznie i tekstowo kompozycje, ale poprzez zmasowane odtwarzanie wywołują one często u mimowolnych słuchaczy efekt nucenia melodii po jakimś czasie. W obu przypadkach, podniesienie poziomu akceptacji odbiorcy byłoby niemożliwe przy skróceniu tekstu lub emitowaniu kilku pierwszych, mało charakterystycznych, taktów utworu. Dobrze jest o tym pamiętać – jeśli użytkownik ma produkt lub firmę polubić, musi wiedzieć za co. Nie podając argumentów, praktycznie uniemożliwiamy mu to zadanie.

Psychologia społeczna jest w stanie podnieść kolejny argument za dłuższymi formami opisu. Ludzkie postrzeganie odbywa się drodze dyferencjacji, tzn. w pierwszej kolejności nasz mózg stara się odnaleźć w tym, co aktualnie przetwarza, odstępstwo od znanych mu wzorów. Jeśli je znajdzie – skupi się na ich analizie. Produkty w Internecie często są opisywane bardzo oszczędnie, w przypadku tych zaawansowanych technicznie opis często sprowadza się do podania wartości kluczowych parametrów. Ten sam produkt, jeśli zostanie szerzej omówiony, a opis zostanie podzielony na akapity i wzbogacony zdjęciami lub treściami video – zostanie zapamiętany przez użytkownika znacznie mocniej i wzbudzi w nim większą motywację do zakupu, niż w przypadku, kiedy jedno zdjęcie zostanie okraszone 4 równoważnikami zdań.

Atrybuty produktu a zjawisko atrybucji

Firmy, decydując się na stworzenie strony internetowej, często zapominają, kto będzie jej odbiorcą. Szczególnie często ignorowana jest różnica w doświadczeniu; dla ludzi „z branży”, którzy pracują w danej firmie od lat, powiązanie pewnych informacji i ich ocena są sprawą banalną, dla nowych użytkowników często jest to trudne. Dlatego warto pisać przy użyciu tzw. „języka korzyści”, jasno informując klienta o tym, jaki benefit kryje się za poszczególnymi cechami produktu. Jednocześnie pisanie tekstów o pewnych walorach edukacyjnych jest w stanie wciągnąć użytkownika, związać z marką mocniej i nakłonić go do zakupu. Jest to również istotne z punktu widzenia pozycjonowania produktu na rynku: jeśli konkurencja się czymś nie chwali, to tym bardziej warto wspomnieć o danej cesze przy opisie własnego produktu – konsument uzna, że tylko nasz wyrób zapewnia określoną korzyść (skoro inni nie piszą, to widocznie nie mają o czym). Analogicznie wygląda sytuacja z uzasadnianiem argumentów sprzedażowych. Napisać o wysokiej jakości produktu może każdy i na klientach nie robi to już większego wrażenia. Są firmy, które ograniczą się do takiego hasła, są też takie, które spróbują je racjonalizować (np. „miejscem produkcji jest wyłącznie Warszawa, nasz zakład przy ulicy X, nie zamawiamy niczego w tanich azjatyckich fabrykach”). Łatwo zgadnąć, kto wzbudza większe zaufanie odbiorców.

Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o zjawisku atrybucji. Polega ono na tym, że nadajemy pewnym obiektom (rzeczom, osobom, itd.) pewne cechy, na bazie bardzo trywialnych przesłanek i powszechnych stereotypów. Mało tekstu na stronie internetowej na pierwszy rzut oka może być (i zapewne będzie) odebrane w ten sposób, że firma jest nijaka, nic się w niej nie dzieje, produkty są wtórne i nic nie wnoszą. Tu ponownie dużą rolę odgrywa porównanie z konkurencją – zdarza się często, że nowych klientów na rynku zgarnia firma, która ma krótszą historię, wyższe ceny i gorsze produkty – ale wizualnie wydaje się lepsza, bo opisuje siebie i własną ofertę w bardziej rozbudowany sposób.

Nie da się jednoznacznie określić, jaka długość tekstu jest optymalna dla użytkowników stron internetowych. Na pewno jednak nie należy zakładać z góry, że klienci się sami czegoś domyślą albo że pewne rzeczy nie mają dla nich znaczenia. Im wyższej jakości jest „wsad”, tym większa jest szansa, że grupa docelowa będzie wskazywać na stronę firmy, polecać ją sobie nawzajem i spędzać na niej dużo czasu, co powinno się przełożyć na bardzo dobre wyniki pozycjonowania organicznego, a w konsekwencji – napędzać sprzedaż i podnieść rozpoznawalność marki. Dobrym pomysłem jest pisanie „naturalne” bez żadnego limitu znaków, a później sprawdzanie wyników danej podstrony w Google Analytics – często zdarza się, że podstrony tego samego serwisu, o tej samej tematyce (np. opisy 2 produktów z tej samej kategorii), notują kompletnie różne wyniki. To, na jakiej podstronie klienci spędzają więcej czasu i która z nich ma niższy współczynnik odrzuceń, jasno pokaże, czy w warstwie tekstowej marka ma braki czy cierpi na nadmiar bogactwa.

 

Pozostałe informacje

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

PGE Start Lublin po raz ostatni w tym sezonie wystąpi we własnej hali w europejskich pucharach

W środę rywalem lublinian będzie bułgarski Rilski Spotis

Zdjęcie ilustracyjne

Zima coraz bliżej – reagujmy, gdy ktoś potrzebuje pomocy

Dzięki szybkiej i empatycznej reakcji dzielnicowych z Komendy Powiatowej Policji w Lubartowie, 66-letni bezdomny mężczyzna otrzymał niezbędną pomoc i schronienie. Funkcjonariusze znaleźli go na jednej z posesji w Lubartowie, gdzie od pewnego czasu spał pod gołym niebem.

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?
11 listopada 2025, 9:00

Koncert, iluminacje i patriotyczny mural. Jak w Lublinie będziemy obchodzić Święto Niepodległości?

Nie zabraknie znanych artystów, nowoczesnych aranżacji i ponadczasowego przesłania. Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji.

Lubelszczyzna pamięta  o obrońcach Niepodległej...
DODATEK IPN

Lubelszczyzna pamięta o obrońcach Niepodległej...

Wśród wielu dat w historii Polski jedną z najpiękniejszych i najważniejszych jest 11 listopada 1918 r. Po 123 latach zaborów nasz kraj odzyskał upragnioną niepodległość i ponownie pojawił się na mapie Europy. Wspólny wysiłek podjęli zarówno wielcy politycy – tacy jak Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski czy Roman Dmowski – jak i zwykli żołnierze, mieszkańcy wsi, miast i miasteczek.

Pegimek otworzy okienko w galerii
Świdnik

Pegimek otworzy okienko w galerii

To będzie duże ułatwienie dla mieszkańców Świdnika. W centrum miasta powstanie punkt obsługi klientów Pegimeku.

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Mateusz Kochalski w kadrze! Awaryjne powołanie

Ostatnie tygodnie to zdecydowanie wspaniały czas dla Mateusza Kochalskiego. Wychowanek BKS-u Lublin właśnie otrzymał awaryjne powołanie do reprezentacji Polski na listopadowe mecze eliminacyjne.

11 listopada zostanie oficjalnie odsłoniony mural, który powstał kilka dni temu przy ul. Zamojskiej – jadąc od strony centrum, ul. Bernardyńską lub ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, trafimy na niego niemal na wprost (kamienica po prawej stronie)

Lublin świętuje 107. rocznicę odzyskania niepodległości

Z okazji 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, 11 listopada na mieszkańców Lublina czeka wiele patriotycznych atrakcji. Obok koncertu, odsłonięcia muralu i okolicznych miejskich iluminacji nie zabraknie również momentów bardziej oficjalnych.

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Rowery jechały z Belgii do Krasnegostawu. Policja rozbija międzynarodową szajkę złodziei

Ponad 170 rowerów, w tym głównie elektrycznych, zabezpieczyli kryminalni z Krasnegostawu podczas szeroko zakrojonej akcji wymierzonej w grupę przestępczą kradnącą jednoślady w Belgii i Holandii. Na czele szajki miał stać 27-letni mieszkaniec powiatu krasnostawskiego. Sprawa, prowadzona od półtora roku, ma charakter rozwojowy.

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Naukowcy z Lublina chcą je ponownie wykorzystać

Drugie życie łopat turbin wiatrowych. Naukowcy z Lublina chcą je ponownie wykorzystać

Zużyte łopaty turbin wiatrowych to rosnący problem dla branży energetycznej. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej i partnerskich uczelni sprawdzają, jak nadać im drugie życie – tym razem w konstrukcjach inżynierskich.

We wtorek w hali MOSiR im. Zdzisława Niedzieli odbędzie się I Memoriał Andrzeja Kasprzaka

We wtorek w hali MOSiR im. Zdzisława Niedzieli odbędzie się I Memoriał Andrzeja Kasprzaka

Można się tylko cieszyć, że postać Andrzeja Kasprzaka doczekała się swojego uhonorowania. Ten wybitny zawodnik Lublinianki w latach 60-tych i 70-tych cieszył oczy kibiców w Lublinie swoją wybitną grą

Przed nami IV Janowiecki Bieg Niepodległości nad zalewem
Janowiec

Przed nami IV Janowiecki Bieg Niepodległości nad zalewem

W tegorocznych biegach nad janowieckim zalewem weźmie udział ponad 250 zawodników. Rywalizacji sportowej będą towarzyszyć atrakcje kulturalne, w tym występ zespołu śpiewaczego Oblasianki.

Szpital powiatowy we Włodawie zyskał wyposażenie bloku operacyjnego
zdrowie

Nowy sprzęt dla włodawskiego szpitala. "Placówka ma strategiczne znaczenie"

Na wyposażenie bloku operacyjnego Szpitala Powiatowego we Włodawie trafiły nowe urządzenia o wartości prawie 600 tys. zł. Dla pacjentów oznacza to mniej bólu pooperacyjnego i krótszą rekonwalescencję, a dla lekarzy - wyższą precyzję podczas zabiegów.

BKS Bodaczów wygrywa w hicie kolejki. Wyniki zamojskiej klasy okręgowej

BKS Bodaczów wygrywa w hicie kolejki. Wyniki zamojskiej klasy okręgowej

Po trzech meczach bez zwycięstwa BKS Bodaczów wrócił na zwycięską ścieżkę. W sobotę, w hicie kolejki, zespół dowodzony przez trenera Krzysztofa Hadło pokonał u siebie Andorią Mircze 2:1

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium