Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły sponsorowane

19 kwietnia 2018 r.
14:27

Długie teksty na stronach internetowych: konieczność?

0 0 A A

Żyjemy w czasach, gdzie rzekomo nadmiar informacji, rozwój Internetu i mediów społecznościowych, a także spadek czytelnictwa miały spowodować ogromną społeczną zmianę – brak tolerancji dla dłuższych tekstów w sieci, czy ogólnie - kulturze. Do niedawna, w komunikacji marketingowej czy nawet brandingu, widać było ślady tych wizji – skracanie opisów, zamiana tekstu na ikony, czy nawet redukowania firmowych haseł do postaci jednowyrazowej. Wydaje się jednak, że jesteśmy świadkami zwrotu w tej sprawie. Długie teksty na stronach internetowych znów wracają do łask, a zjawisko to ma solidne, racjonalne, podstawy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

„Forma podąża za funkcją” - tak głosi jedna z podstawowych zasad projektowania. Teoretycznie więc sprawa jest prosta: tam, gdzie temat zasługuje na dłuższy tekst, powinien zostać przedstawiony bardziej szczegółowo, tam gdzie odbiorca nie będzie miał czasu na analizę – zredukować liczbę wyrazów. W praktyce, rozstrzyganie o pożądanej ilości znaków jest nieco bardziej skomplikowane.

Jakość tekstu

O tym, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google jest pożądana i opłacalna, przekonywać nikogo raczej nie trzeba. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w ustalaniu kolejności wyników odgrywają właśnie teksty.

O pozycji danej witryny na liście wyników nie decyduje człowiek, a nieustannie udoskonalany algorytm. Siłą rzeczy nie może on rozumieć, czy tekst na stronie jest dowcipny, odkrywczy, itd. Jest jednak w stanie zrozumieć, o czym on jest, chociażby analizując najczęściej powtarzające się wyrazy, długość całego wpisu, oceniając intensywność występowania pochodnych dla tematu sformułowań, itd. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale jasno pokazuje, że witryny bardziej „wylewne” startują do walki o miejsce w wynikach wyszukiwania z uprzywilejowanej pozycji – w długim artykule łatwiej jest „upchać” odpowiednią ilość wyrazów.

Powyższe nie oznacza jednak, że samo nafaszerowanie podstrony dziesiątkami słów kluczowych jest w stanie zapewnić odpowiednią pozycję. Nowe algorytmy Google, m.in. RankBrain, będą analizowały również czas, spędzany przez użytkowników na stronie. Jeśli będzie on krótki, to algorytm uzna, że strona jest merytorycznie (a więc również tekstowo) słaba – o pierwszej dziesiątce wyników można wówczas zapomnieć. Nie ma zatem wyjścia – tekst musi być interesujący i angażujący, a liczba znaków powinna być tylko pochodną zabiegów stylistycznych.

- W ostatnim czasie obserwujemy wzrost zapytań o powiązanie wykonawstwa stron internetowych z copywritingiem. Cieszy nas to, ponieważ mamy wówczas kontrolę nad większą częścią projektu i możemy zapewnić klientom witrynę internetową, która zapewni wyższy poziom konwersji na cel – mówi Aleksandra Nowicka z agencji interaktywnej Media River.

W niektórych przypadkach, dłuższe teksty są niejako wymuszone poprzez tendencję Google do wyświetlania w wynikach wyszukiwania firm, znajdujących się najbliżej aktualnej lokalizacji użytkownika, wpisującego zapytanie do wyszukiwarki. Dodawanie do treści podstron informacji o lokalizacji firmy czy punktów sprzedaży ma więc swoją wartość. Przykładowo, jeśli restauracja w typowej zakładce „O nas” lub „Kontakt” wspomni o ulicy, na której się znajduje, mieście, dzielnicy i sąsiedztwie z rozpoznawalnymi punktami, to znacząco zwiększy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania pod frazami typu „Pizza Warszawa”, „pizzeria Lasek Kabacki”, „Ogród Botaniczny – gdzie zjeść”, „Ursynów pizzeria”, itd. Warto zauważyć, że to nie tylko trik SEO, ale również wartościowa informacja dla klienta – w tym wypadku takiego, który nie zna dobrze okolicy.

Czego oczy nie widzą, tego sercu... żal

W kontekście tekstów na stronach internetowych należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki skanują znacznie więcej niż to, na co zwraca uwagę przeciętny użytkownik. Do oceny wartości merytorycznej algorytm włącza również inne dane o charakterze tekstowym – tytuł witryny i jej opis, umieszczony w kodzie, tytuły obrazków, teksty alternatywne do nich (pojawiające się, jeśli sama grafika nie może być wyświetlana) i wiele innych. Tego typu zabiegi wchodzą w skład tzw. optymalizacji treści i stanowią mniej artystyczną, ale wciąż ważną część procesu pisania tekstów na stronę. Zagadnieniem, które znajduje się na styku oczekiwań użytkownika i wymagań algorytmu, jest czytelny podział tekstu na akapity i śródtytuły. Gościom na witrynie ułatwiają one nawigację po treści i szybkie „przeskanowanie” artykułu, a algorytmom – lepsze „zrozumienie” tekstu (np. ocenę, dlaczego pewne frazy kluczowe występują tylko w pewnym fragmencie treści). O optymalizacji treści na stronach internetowych możecie przeczytać więcej na stronie Media River 

Chwilo, trwaj wiecznie

Obecność dłuższego tekstu na stronie internetowej da się uzasadnić również bez sięgania po argumenty z dziedziny SEO/SEM. Niektóre marki nie doceniają psychologicznego wpływu oddziaływania dłuższych form pisanych – to spory błąd.

Kilka lat temu wybuchł trend na storytelling i wydaje się, że trwa do dziś. Im wyżej pozycjonowany produkt, tym częściej można na jego stronie znaleźć porywającą historię jego stworzenia, biografie twórców i dziesiątki argumentów, przemawiających za jego zakupem. W oczywisty sposób buduje to zainteresowanie wyrobem i podnosi motywację do zakupu. Ogromne znaczenie ma w tym wypadku fakt, że im dłużej klient przebywa na podstronie (a na takich z długimi tekstami często siedzi dłużej), tym większa jest szansa, że daną rzecz kupi – mówi o tym m.in. sławna teoria efektu czystej ekspozycji Roberta Zajonca. Im dłużej eksponowany jest bodziec (w tym wypadku np. nazwa produktu czy jego zdjęcia na stronie), tym bardziej osoba go odbierająca jest do niego przekonana. Można to przyrównać do efektu, jaki wywołują wakacyjne „hity” w radio – są to zazwyczaj niezbyt udane muzycznie i tekstowo kompozycje, ale poprzez zmasowane odtwarzanie wywołują one często u mimowolnych słuchaczy efekt nucenia melodii po jakimś czasie. W obu przypadkach, podniesienie poziomu akceptacji odbiorcy byłoby niemożliwe przy skróceniu tekstu lub emitowaniu kilku pierwszych, mało charakterystycznych, taktów utworu. Dobrze jest o tym pamiętać – jeśli użytkownik ma produkt lub firmę polubić, musi wiedzieć za co. Nie podając argumentów, praktycznie uniemożliwiamy mu to zadanie.

Psychologia społeczna jest w stanie podnieść kolejny argument za dłuższymi formami opisu. Ludzkie postrzeganie odbywa się drodze dyferencjacji, tzn. w pierwszej kolejności nasz mózg stara się odnaleźć w tym, co aktualnie przetwarza, odstępstwo od znanych mu wzorów. Jeśli je znajdzie – skupi się na ich analizie. Produkty w Internecie często są opisywane bardzo oszczędnie, w przypadku tych zaawansowanych technicznie opis często sprowadza się do podania wartości kluczowych parametrów. Ten sam produkt, jeśli zostanie szerzej omówiony, a opis zostanie podzielony na akapity i wzbogacony zdjęciami lub treściami video – zostanie zapamiętany przez użytkownika znacznie mocniej i wzbudzi w nim większą motywację do zakupu, niż w przypadku, kiedy jedno zdjęcie zostanie okraszone 4 równoważnikami zdań.

Atrybuty produktu a zjawisko atrybucji

Firmy, decydując się na stworzenie strony internetowej, często zapominają, kto będzie jej odbiorcą. Szczególnie często ignorowana jest różnica w doświadczeniu; dla ludzi „z branży”, którzy pracują w danej firmie od lat, powiązanie pewnych informacji i ich ocena są sprawą banalną, dla nowych użytkowników często jest to trudne. Dlatego warto pisać przy użyciu tzw. „języka korzyści”, jasno informując klienta o tym, jaki benefit kryje się za poszczególnymi cechami produktu. Jednocześnie pisanie tekstów o pewnych walorach edukacyjnych jest w stanie wciągnąć użytkownika, związać z marką mocniej i nakłonić go do zakupu. Jest to również istotne z punktu widzenia pozycjonowania produktu na rynku: jeśli konkurencja się czymś nie chwali, to tym bardziej warto wspomnieć o danej cesze przy opisie własnego produktu – konsument uzna, że tylko nasz wyrób zapewnia określoną korzyść (skoro inni nie piszą, to widocznie nie mają o czym). Analogicznie wygląda sytuacja z uzasadnianiem argumentów sprzedażowych. Napisać o wysokiej jakości produktu może każdy i na klientach nie robi to już większego wrażenia. Są firmy, które ograniczą się do takiego hasła, są też takie, które spróbują je racjonalizować (np. „miejscem produkcji jest wyłącznie Warszawa, nasz zakład przy ulicy X, nie zamawiamy niczego w tanich azjatyckich fabrykach”). Łatwo zgadnąć, kto wzbudza większe zaufanie odbiorców.

Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o zjawisku atrybucji. Polega ono na tym, że nadajemy pewnym obiektom (rzeczom, osobom, itd.) pewne cechy, na bazie bardzo trywialnych przesłanek i powszechnych stereotypów. Mało tekstu na stronie internetowej na pierwszy rzut oka może być (i zapewne będzie) odebrane w ten sposób, że firma jest nijaka, nic się w niej nie dzieje, produkty są wtórne i nic nie wnoszą. Tu ponownie dużą rolę odgrywa porównanie z konkurencją – zdarza się często, że nowych klientów na rynku zgarnia firma, która ma krótszą historię, wyższe ceny i gorsze produkty – ale wizualnie wydaje się lepsza, bo opisuje siebie i własną ofertę w bardziej rozbudowany sposób.

Nie da się jednoznacznie określić, jaka długość tekstu jest optymalna dla użytkowników stron internetowych. Na pewno jednak nie należy zakładać z góry, że klienci się sami czegoś domyślą albo że pewne rzeczy nie mają dla nich znaczenia. Im wyższej jakości jest „wsad”, tym większa jest szansa, że grupa docelowa będzie wskazywać na stronę firmy, polecać ją sobie nawzajem i spędzać na niej dużo czasu, co powinno się przełożyć na bardzo dobre wyniki pozycjonowania organicznego, a w konsekwencji – napędzać sprzedaż i podnieść rozpoznawalność marki. Dobrym pomysłem jest pisanie „naturalne” bez żadnego limitu znaków, a później sprawdzanie wyników danej podstrony w Google Analytics – często zdarza się, że podstrony tego samego serwisu, o tej samej tematyce (np. opisy 2 produktów z tej samej kategorii), notują kompletnie różne wyniki. To, na jakiej podstronie klienci spędzają więcej czasu i która z nich ma niższy współczynnik odrzuceń, jasno pokaże, czy w warstwie tekstowej marka ma braki czy cierpi na nadmiar bogactwa.

 

Pozostałe informacje

Afera przetargowa. Rozprawa apelacyjna odroczona przez Sąd Okręgowy

Afera przetargowa. Rozprawa apelacyjna odroczona przez Sąd Okręgowy

Biznesmeni i urzędnicy z Białej Podlaskiej zamieszani w aferę przetargową nie zgadzają się z wyrokiem. We wtorek Sąd Okręgowy w Lublinie odroczył jednak rozprawę apelacyjną.

Ergonomia w pracy zdalnej: Jak biurko regulowane wysokościowo wpływa na zdrowie?

Ergonomia w pracy zdalnej: Jak biurko regulowane wysokościowo wpływa na zdrowie?

W dobie rosnącej popularności pracy zdalnej, ergonomia stanowiska pracy staje się tematem, któremu nie można odmówić znaczenia. Jednym z kluczowych elementów, który może znacząco poprawić komfort i zdrowie pracujących z domu, jest biurko z regulowaną wysokością. Dlaczego jest ono tak ważne i jakie korzyści zdrowotne przynosi jego stosowanie?

Pierwsze 100 dni wojewody na 4+
Zdjęcia/Wideo
galeria
film

Pierwsze 100 dni wojewody na 4+

— Mam poczucie, że wykonaliśmy dobrze, rzetelnie swoją pracę. Czy jestem zadowolony? Nie jestem. Zawsze chciałbym więcej, szybciej, lepiej — mówił wojewoda lubelski Krzysztof Komorski, podsumowując pierwsze miesiące na stanowisku.

Kontrterrorysta na czterech łapach
ZDJĘCIA I WIDEO
galeria
film

Kontrterrorysta na czterech łapach

Benji to owczarek belgijski, który wraz ze swoim przewodnikiem stawia czoła najgroźniejszym przestępcom. Od ponad roku służy w lubelskim oddziale kontrterrorystycznym. Teraz Benji będzie pełnić służbę w nowym wyposażeniu bojowym.

Czy Lubelszczyzna jest bezpieczna? Rozmawiali o tym eksperci

Czy Lubelszczyzna jest bezpieczna? Rozmawiali o tym eksperci

Na Wydziale Ekonomicznym UMCS odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa: „Bezpieczna Lubelszczyzna w bezpiecznej Europie. Informacja i dezinformacja”

Masz niemożliwe do spłacenia długi? Zobacz, czy możesz ogłosić upadłość!

Masz niemożliwe do spłacenia długi? Zobacz, czy możesz ogłosić upadłość!

Coraz więcej Polaków zgłasza się po pomoc w zakresie oddłużania. Liczba bankrutów rośnie z miesiąca na miesiąc. Rok 2023 pod względem ilości zgłaszanych upadłości konsumenckich był nawet rekordowy! Również borykasz się z problemami finansowymi i posiadasz zobowiązania, jakich nie jesteś w stanie opłacić?

Skorzystał z bezradności nastolatki. Teraz grozi mu więzienie

Skorzystał z bezradności nastolatki. Teraz grozi mu więzienie

33-latek jest podejrzany o wykorzystanie seksualne młodej dziewczyny. Do zdarzenia miało dojść w miniony weekend na imprezie w gminie Dzwola.

Oszuści nie próżnują. W jednej chwili mieszkańcy regionu stracili oszczędności życia

Oszuści nie próżnują. W jednej chwili mieszkańcy regionu stracili oszczędności życia

Tym razem złodzieje wykorzystali metodę na policjanta i przedstawiciela banku. Prawdziwi mundurowi poszukują sprawców. W grę wchodzi łącznie ponad 200 tysięcy złotych

Górnik Łęczna nie rezygnuje z walki o baraże. W czwartek wyjazdowy mecz w Katowicach

Górnik Łęczna nie rezygnuje z walki o baraże. W czwartek wyjazdowy mecz w Katowicach

Po domowej porażce z Lechią Gdańsk Górnik Łęczna nie rezygnuje z walki o baraże o PKO BP Ekstraklasę. W czwartek (godz. 20.30) zielono-czarni zmierzą się na wyjeździe z GKS Katowice w ramach ostatniego meczu 29. kolejki Fortuna I Ligi

Bomby na placu budowy. Mieszkańcy ewakuowani: "Nie wiedziałam jak mam się zachować"
aktualizacja
galeria

Bomby na placu budowy. Mieszkańcy ewakuowani: "Nie wiedziałam jak mam się zachować"

Wielka ewakuacja w Białej Podlaskiej. Saperzy przewiozą i zdetonują bomby lotnicze odnalezione podczas prac budowlanych przy ulicy Sidorskiej.

Jeżyny z robakami nie wjechały do Polski

Jeżyny z robakami nie wjechały do Polski

Kolejne produkty z zagranicy nie wjadą do Polski. IJHARS zatrzymał transport mrożonych jeżyn z powodu wystąpienia larw robaków.

Politechnika Lubelska uczy przez zabawę

Politechnika Lubelska uczy przez zabawę

Najnowsze technologie trafią w ręce około 200 uczniów lubelskich szkół podstawowych i średnich. Będzie druk 3D, modelowanie 3D, zajęcia z robotyki i sztucznej inteligencji

2 w 1, czyli podwójny strzał pograniczników w Hrebennem

2 w 1, czyli podwójny strzał pograniczników w Hrebennem

Funkcjonariusze z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej odzyskali kolejny samochód. Tym razem zabezpieczono mercedesa, który miał przerobiony numer identyfikacyjny VIN. W kontrolowanym pojeździe ujawniono również zamontowane części, które pochodziły z poszukiwanego we Włoszech auta.

Jak wybrać idealną klatkę do treningu w domu – Przewodnik po half racks

Jak wybrać idealną klatkę do treningu w domu – Przewodnik po half racks

Zakup odpowiedniego sprzętu do treningu siłowego może być kluczowy dla efektywności ćwiczeń, a także bezpieczeństwa użytkownika. Half rack, czyli półotwarta klatka do ćwiczeń, stanowi popularny wybór wśród entuzjastów treningu domowego. Zaprojektowany z myślą o maksymalizacji funkcjonalności przy jednoczesnym ograniczeniu zajmowanego miejsca, half rack może być idealnym rozwiązaniem dla osób, które dysponują ograniczoną przestrzenią. W niniejszym przewodniku wyjaśnimy, na co zwrócić uwagę przy wyborze idealnej klatki half rack do swojego domowego gymu.

Innowacje i technologie w rolnictwie: przyszłość zrównoważonej produkcji żywności

Innowacje i technologie w rolnictwie: przyszłość zrównoważonej produkcji żywności

Rolnictwo stoi na progu rewolucji technologicznej, która obiecuje przekształcić sposób, w jaki produkujemy żywność, czyniąc go bardziej zrównoważonym, efektywnym i przyjaznym dla środowiska. W dzisiejszych czasach, kiedy świat zmaga się z wyzwaniami takimi jak zmiany klimatyczne, wzrost populacji i ograniczone zasoby naturalne, innowacje technologiczne w rolnictwie mogą odegrać kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego dla przyszłych pokoleń.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium