Dzieje naszych ulubionych sneakersów nieraz przekraczają najśmielsze wyobrażenia. Wydawać by się mogło, że produkcja butów to nic fascynującego, lecz jeśli bliżej przyjrzymy się inspiracjom projektantów oraz ciekawym pomysłom marek na promowanie swojego obuwia, zrozumiemy, że jest w tym wszystkim coś więcej. Tak właśnie wyglądają początki firmy New Balance oraz jej legendarnych sneakersów. Jak kury przyczyniły się do jej powstania? Czemu przez lata nie reklamował ich żaden celebryta? Na te i inne pytania odpowiemy w poniższym tekście.
Na początku była kura
Historia marki New Balance rozpoczyna się w Bostonie 1906 roku. Założył ją William J. Riley, który postawił sobie za cel poprawić komfort pracy robotników, całymi dniami noszących niewygodne obuwie. Zmienić to miały specjalne wkładki, zaprojektowane przez Rileya zainspirowanego równowagą, jaką utrzymywały… kury na jego podwórku. Balans (od którego wzięła się nazwa firmy) nieloty miały zawdzięczać konstrukcji swoich trzech pazurów. Na tej podstawie założyciel marki stworzył trójkątne wkładki obuwnicze z trzema punktami podparcia stopy.
Krok w przód
Rozwinąwszy stosowane technologie, firma New Balance wyprodukowała swoje pierwsze buty sportowe. Od początku widać było, że mierzy wysoko, gdyż obuwie wykonane było z kangurzej skóry wysokiej jakości. Buty powstały w 1938 roku dla lokalnego klubu sportowego Boston Brown Bag Harriers i kosztowały niemało. Już wtedy przedsiębiorstwo zajęło się doskonaleniem technologii czyniących bieganie łatwiejszym.
W kierunku nauki
W latach pięćdziesiątych firma New Balance jeszcze bardziej zaangażowała się w naukę. Aby podkreślić rolę badań w produkcji obuwia, nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona na „New Balance Orthopedic Laboratory”. Efektem tych naukowych eksperymentów był model Trackster – innowacyjne buty, idealnie dopasowane do stopy użytkownika.
Endorsed by No One
Przez całe dekady New Balance pozostawało wierne zasadzie „endorsed by no one”, która stała się jej sloganem. Oznaczała tyle, że butów tej marki nie musi reklamować żadna znana twarz, gdyż największą jej wartością jest wysoka jakość. Mimo to (a może właśnie dlatego) w butach New Balance zaczęły chodzić gwiazdy światowego formatu. Wśród najwierniejszych fanów sneakersów tej marki można wymienić choćby Steve’a Jobsa, który podczas konferencji Apple występował w niezmiennym stroju: jeansach, czarnym golfie i butach New Balance. Obuwie tego producenta do joggingu wybierał także prezydent Stanów Zjednoczonych Bill Clinton, a na scenie muzycznej promowali je Kanye West czy Mos Def. Obaj najbardziej upodobali sobie model New Balance 574, który zresztą dziś uważany jest za ikoniczny produkt marki.
W historii marki New Balance mnóstwo jest ciekawych akcentów, które znać powinien każdy jej fan. Dzieje bostońskiego producenta dowodzą, że w sportowym obuwiu najważniejsza jest wysoka jakość – użytkownicy (w tym i celebryci) przyjdą sami, jeśli tylko będą pewni, że warto.