Szczególnie w okresie przedświątecznym koncentracja działań i wydatków sklepów internetowych oscyluje wokół reklamy. Jej celem jest przyciągnięcie jak największego grona klientów. Niestety często okazuje się, że sklep nie jest w stanie przyjąć takiej ilości użytkowników i zamiast zarabiać – traci pieniądze, ale i wizerunek.
Polskie sklepy podczas Black Friday i Cyber Monday
Wyprzedażowe święta są stosunkowo młode na naszym rynku. Można mówić o rosnącym zainteresowaniu klientów, jednak dalekie jest ono jeszcze do zakupowej histerii, jaka ma miejsce za Oceanem.
Patrząc na wzrost poziomu e-commerce w Polsce oraz na coraz większą świadomość samych klientów (jak wynika z badania przeprowadzonego przez RetailMeNot - 72,5% Polaków słyszało, a 17,8% korzystało z Czarnego Piątku i Cyber Monday), nie dziwi fakt, że coraz częściej spotykamy się z promocją „na Black Friday”.
Różnice cenowe w tym okresie bywają atrakcyjne, ale zależą między innymi od kategorii produktów. Jak pokazał przygotowany przez Deloitte we współpracy z Dealavo raport „Zakupy świąteczne 2016” - w przypadku perfum różnica pomiędzy najtańszym, a najdroższym sklepem może sięgać nawet 75%. W innych kategoriach bywają to różnice rzędu jedynie kilku procent.
Tym niemniej polskie sklepy internetowe mogą poszczycić się największym w Europie wzrostem sprzedaży w tym okresie (34%). Zaraz za nami jest Wielka Brytania (20,07%) i Niemcy (18,3%).
Ten pozytywny wynik powinien sugerować właścicielom e-sklepów należyte przygotowanie się do promocyjnego szaleństwa, które z roku na rok rośnie.
Osiągnięcie zamierzonych efektów kampanii promocyjnej, duże obniżki cen lub naturalny, ale szybki przyrost użytkowników/klientów w sklepie internetowym jest zawsze wyzwaniem. Niestety bardzo często równolegle do pokaźnych wydatków na kampanie reklamowe zapomina się o odpowiednim przygotowaniu na zwiększony ruch internautów. By móc cieszyć się odpowiednią konwersją, niezwykle ważne jest także dopilnowanie kwestii hostingu. W branży e-commerce bowiem zapewnienie widoczności sklepu i produktów, szybkość wyświetlania strony oraz stabilność serwera, to niemal podstawa biznesu.
Jak przygotować się na wzrost ilości klientów podczas Black Friday i Cyber Monday?
W dniach takich jak Black Friday czy Cyber Monday, konieczne jest upewnienie się, że obsłużenie dużej ilości klientów będzie jedynie formalnością, a w sytuacji awaryjnej sprawnie uzyskamy wsparcie zarówno merytoryczne, jak i techniczne.
Pamiętajmy jednak, że wybór najdroższej na rynku opcji nie zawsze jest uzasadniony biznesowo. Najlepszym wariantem jest minimalizacja kosztów stałych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości i możliwości bieżącej modyfikacji parametrów.
„Jeśli przewidujemy wysoki poziom ruchu i znaczną zmienność natężenia ruchu w czasie (np. przy dużych kampaniach reklamowych) istotnym elementem jest usługa zarządzania hostingiem oraz konsulting techniczny. U jego podstawy leży określenie indywidualnych potrzeb oraz zmienności wymagań sklepu internetowego wynikającej z planowanych działań promocyjnych. Taka analiza pozwoli na dobór najbardziej efektywnych kosztowo rozwiązań, które jednocześnie zapewnią poprawność funkcjonowania sklepu w kluczowych momentach.” - podsumowuje Dominik Kaznowski, Partner, Ideo Konsulting.
Promocje w sklepach internetowych
Black Friday i Cyber Monday to nie jedyna okazja dla sklepów internetowych, kiedy ruch klientów jest znaczący. Warte wspomnienia jest chociażby nasze „polskie święto”, jakim jest Dzień Darmowej Dostawy, które w tym roku przypada na 5 grudnia. Według zeszłorocznych statystyk, które podał Shoper, DDD cieszył się większym zainteresowaniem niż Cyber Monday. Przychody z tego dnia były o 83% wyższe, niż pozostałe dni w roku, natomiast wyprzedażowy poniedziałek zanotował zwiększone „tylko” o 78% przychody.
Zakupy realizowane podczas Cyber Monday i Black Friday nieco różnią się od tych, które mają miejsce podczas DDD. W wyprzedażowy weekend konsumenci dokonują mniejszej ilości zakupów, jednak opiewają one na większe sumy. Z kolei okazja do darmowej przesyłki to dla konsumentów w większości przypadków jedynie uzupełnienie drobnych zapasów.
Właściwe przygotowanie się na wielkie zniżki cen podczas Black Friday, Cyber Monday czy Dnia Darmowej Dostawy, musi obejmować nie tylko obszar promocji, ale również dopilnowanie zaplecza IT, które zapewni sprawne funkcjonowanie sklepu. Nie ma bowiem nic gorszego niż droga kampania reklamowa, która przyciąga internautów na niedziałający sklep internetowy.