Kierowanie samochodem ciężarowym to ogromna odpowiedzialność za siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Każde zdarzenie może mieć fatalne skutki, dlatego też od kierowców oczekuje się odpowiednich umiejętności i pełnej koncentracji podczas wykonywania swojej pracy. A tej nie da się zachować, jeśli ktoś jest przemęczony na przykład zbyt długą jazdą czy za krótkim czasem odpoczynku. Dlatego też obowiązkowym wyposażeniem takich pojazdów są tachografy, które umożliwiają rejestrację i późniejszy odczyt wielu parametrów związanych z jazdą.
Do czego służy tachograf
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie autobusy i pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony mają obowiązek posiadania tachografu. Samochody zarejestrowane przed 30 kwietnia 2006 roku mogą je mieć analogowe, wszystkie inne muszą być wyposażone w urządzenia cyfrowe. Tachografy rejestrują podstawowe parametry związane z jazdą, czyli jej czas, chwilową prędkość oraz przejechaną drogę. Stare wersje tachografów zapisywały to wszystko na papierowych dyskach, które jednak nie tylko dostarczały problemów z odczytem, ale też były podatne na fałszowanie.
Nowoczesne urządzenia elektroniczne zapisują informacje w wewnętrznej pamięci oraz na kartach chipowych, co znacznie ogranicza ryzyko manipulacji. Dane wymieniane pomiędzy czujnikami a tachografem są zaszyfrowane, co także wpływa na ich wiarygodność. Dużą zaletą stosowania urządzeń elektronicznych jest znacznie wygodniejszy i szybszy dostęp do zapisanych informacji, tachograf cyfrowy w połączeniu na przykład ze specjalnym systemem zarządzania flotą pozwala na komunikację z operatorami w czasie rzeczywistym.
Jak obsługiwać tachograf cyfrowy
Liczba samochodów używających przestarzałych tachografów analogowych cały czas maleje, a ich kierowcy prędzej czy później są zmuszeni do zapoznania się z urządzeniami elektronicznymi. Ich obsługa jest bardzo prosta, trzeba jednak pilnować kilku spraw, żeby nie narazić się na konsekwencje. Przede wszystkim każdy kierujący musi posiadać specjalną imienną kartę, która jest przypisana tylko do niego. Karta ta jest potrzebna do aktywacji tachografu przed rozpoczęciem jazdy, należy ją umieścić w odpowiednim slocie urządzenia.
Następnie wybiera się kraj rozpoczęcia jazdy oraz dokonuje wpisów manualnych, związanych na przykład z odpoczynkiem, po czym można ruszać. W czasie jazdy kierowca musi odpowiednio ustawiać rodzaj aktywności, rejestrując w ten sposób czas spędzony za kierownicą i na odpoczynku. Po zaparkowaniu należy ponownie wprowadzić kraj, tym razem zakończenia podróży, a następnie można wyjąć kartę z urządzenia.
Korzyści z używania tachografów cyfrowych
Tachograf cyfrowy w porównaniu z analogowym to nie tylko większa odporność na manipulacje, ale również większa wygoda dla samych kierowców i operatorów. Ci pierwsi nie muszą wypełniać przed każdą trasą informacji na papierowych tarczach, gdyż cała ich praca sprowadza się do naciśnięcia kilku przycisków. Znacznie łatwiej mają również osoby zarządzające flotą. Dzięki danym w formie elektronicznej ich sczytanie i późniejsza analiza jest znacznie szybsza i wygodniejsza, daje także duże możliwości zarządzania pracą kierowców.
Nowoczesne rozwiązania, na przykład platforma WEBFLEET firmy TomTom pozwalają przesyłać wszystkie dane rejestrowane przez urządzenie w czasie rzeczywistym do bazy. Dzięki temu firma ma pełną wiedzę na temat tego, ile czasu poszczególne osoby spędziły za kierownicą, a ile na przerwach, co daje możliwość znacznie efektywniejszego planowania poszczególnych tras i ograniczenia pustych przebiegów. Dodatkowo rozbudowane raporty platformy umożliwiają dokładniejszą analizę całej floty, wskazując jej silne i słabe strony.