Różnego typu samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością, która wynika nie tylko z zaostrzających się przepisów dotyczących emisji, ale także, a właściwie przede wszystkim, z rozwoju wykorzystywanych w nich technologii. Choć hybrydy i auta elektryczne wrzuca się często do jednego worka elektromobilności, istnieją między nimi spore różnice wpływające nie tylko na sposób ich działania, ale także użytkowanie. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
Czym różnią się samochody elektryczne i hybrydowe?
Najważniejszą różnicą będzie oczywiście rodzaj napędu. Jak można się łatwo domyślić, auto elektryczne (EV) jest napędzane silnikiem elektrycznym - jest to jego jedyne źródło napędu. Energię dla silnika zapewnia akumulator, który można ładować prądem sieciowym bezpośrednio z gniazdka, z użyciem specjalnej przydomowej stacji ładowania (tzw. wallbox - w przypadku marki KIA nazwany KIA Charge Home) lub na publicznych stacjach szybkiego ładowania. Elektryczne modele KIA to np. e-Soul i EV6.
Natomiast hybrydy (HEV) mają dwa rodzaje napędu - spalinowy i elektryczny. Silnik spalinowy jest tutaj głównym źródłem mocy, natomiast napęd elektryczny stanowi jego wsparcie lub alternatywę. Zakres wykorzystania napędu elektrycznego w hybrydzie zależy od jej typu:
- Mild hybrid (MHEV) - tzw. łagodna hybryda jest wyposażona w niewielki akumulator i generator silnikowy, które stanowią jedynie wsparcie dla silnika spalinowego - taka hybryda nie może jeździć wyłącznie na napędzie elektrycznym. Silnik elektryczny asystuje podczas ruszania z miejsca i pomaga uzyskać dodatkowy moment obrotowy przy przyspieszaniu. Akumulator ładowany jest energią odzyskiwaną z hamowania i jazdy rozpędem. Napęd typu MHEV wykorzystuje np. nowa KIA Sportage i KIA Rio MHEV.
- Hybrid (HEV) - standardowa hybryda, w której napęd elektryczny, oprócz bycia wsparciem dla silnika spalinowego, może też działać samodzielnie. Akumulatory ładują się energią hamowania i są większe niż te stosowane w MHEV - pozwalają przejechać kilka do kilkunastu kilometrów w trybie elektrycznym. Taki zasięg w zupełności wystarczy do codziennego poruszania się po mieście, natomiast przy dłuższych trasach auto wykorzystuje silnik spalinowy. Przykładami tego typu hybryd są KIA Sorento Hybrid i KIA Niro Hybrid.
- Plug-in hybrid (PHEV) - hybryda Plug-in daje podobne możliwości do standardowej hybrydy z dwiema ważnymi różnicami. Po pierwsze, zastosowane w nich akumulatory są znacznie pojemniejsze - średni zasięg na pełnym ładowaniu to nawet 40-60 km. Po drugie, akumulatory ładują się tutaj nie tylko odzyskaną energią, ale też (a właściwie przede wszystkim) przez podłączenie do sieci elektrycznej/stacji ładowania. Napęd hybrydowy tego typu plasuje się więc dokładnie na środku między napędem elektrycznym a spalinowym. Hybrydy Plug-in to m.in. Kia xCeed PHEV, Nowy Sportage czy Kia Ceed Kombi PHEV.
Zalety i wady obu rozwiązań
Zarówno samochód elektryczny, jak i samochód hybrydowy ma mocne i słabe strony. Poniżej przedstawimy pokrótce plusy i minusy obu rozwiązań w porównaniu ze sobą.
Elektryczne
- Większy zasięg - zasięg samochodu elektrycznego z akumulatorem o dużej pojemności jest porównywalny z samochodem spalinowym przeznaczonym do jazdy miejskiej i znacznie wyższy od jakiejkolwiek hybrydy w trybie elektrycznym.
- Cicha praca - silnik elektryczny pracuje niemal bezgłośne i nie powoduje wibracji typowych dla silnika spalinowego.
- Duża dynamika jazdy - auto z napędem elektrycznym płynnie zmienia swoją prędkość i rozpędza się bardzo szybko.
- Niskie koszty eksploatacyjne - ładowanie auta elektrycznego jest obecnie znacznie tańsze niż zakup paliwa, zwłaszcza przy korzystaniu z własnego wallboxa - sprawdź, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego!
- Brak szkodliwych spalin - samochód elektryczny nie wydziela żadnych szkodliwych spalin, co czyni z niego idealne auto do jazdy miejskiej.
- Prostsza konstrukcja - układ napędowy samochodu elektrycznego ma bardzo prostą budowę i zawiera znacznie mniej elementów niż spalinowy, co przekłada się na mniej potencjalnych awarii i łatwiejszy/szybszy serwis.
- Wyższy koszt zakupu - auta elektryczne są wyraźnie droższe od hybryd i samochodów spalinowych.
- Długi czas ładowania akumulatora - ze względu na dużą pojemność akumulatory elektryków ładują się znacznie dłużej, niż trwa tankowanie czy uzupełnienie energii w hybrydzie Plug-in.
- Mała ilość stacji ładujących - sieć stacji ładujących w Polsce jest wciąż mało rozbudowana, co stanowi spory problem przy pokonywaniu długich tras.
Hybrydy
- Niższy koszt zakupu - hybrydy są tańsze od pełnych elektryków.
- Krótki czas tankowania/ładowania.
- Większa elastyczność - auto z napędem hybrydowym wymaga mniej planowania przy dłuższych trasach ze względu na duży zasięg napędu spalinowego i większą dostępność stacji paliwowych.
- Wyższe koszty eksploatacyjne - napędzanie silników spalinowych jest obecnie droższe od ładowania akumulatorów elektrycznych.
- Emisja spalin - pojazd hybrydowy nadal emituje spaliny, choć jest ich znacznie mniej.
- Głośna praca - auto hybrydowe w trybie spalinowym jest tak samo głośne, jak „zwykłe” auta.
- Większe skomplikowanie budowy napędu - więcej elementów = więcej potencjalnych awarii i bardziej skomplikowany serwis.
Elektromobilność na przykładzie modeli marki KIA
W ofercie marki KIA znajdziesz zarówno auta hybrydowe, jak i w pełni elektryczne modele samochodów. Poniżej przedstawimy kilka przykładów z salonu Autopol KIA Bydgoszcz - to autoryzowany dealer KIA dający dostęp do pełnego katalogu produktów marki. Klienci salonu mają możliwość zamówienia nowego pojazdu z jego dostawą w dowolne miejsce na terenie Polski:
- EV6 - w pełni elektryczne, dynamiczne auto o imponującym zasięgu - wersja z akumulatorem 77,4 kWh pozwala przejechać nawet ok. 528 km na jednym ładowaniu. Oferuje również doskonałe parametry techniczne przewyższające wiele samochodów spalinowych.
- Sportage MHEV - nowa odsłona modelu Sportage to tzw. łagodna hybryda wykorzystująca najnowszy moduł napędowy ułatwiający odzyskiwanie energii. Model dostępny jest także jako inne hybrydy oraz auto spalinowe.
- e-Soul - mały i zwinny elektryk dedykowany jeździe miejskiej, pozwalający przejechać do ok. 455 km.
- xCeed PHEV - crossover w wersji hybrydy Plug-in o zasięgu silnika elektrycznego sięgającym nawet 60 km.