Ewa Tymoszuk, powiatowy rzecznik konsumentów w Białej Podlaskiej została wyróżniona przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wyróżniono 30 rzeczników z całej Polski za zasługi na rzecz ochrony konsumentów.
– W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówił Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas uroczystej gali w Warszawie.
Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od 1999 roku. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych. Ewa Tymoszuk w 2018 roku takich porad udzieliła łącznie 740. – Sprawy można podzielić na trzy kategorie: związane z reklamacją urządzeń gospodarstwa domowego, elektronicznego i sprzętu komputerowego, następnie sprawy z kategorii wyposażenia wnętrz, utrzymania domu i ostatnie to reklamacje odzieży i obuwia – precyzuje Tymoszuk. – Zgodnie z przyznanymi przez ustawodawcę prawami, do zadań Rzecznika należy występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Bezpośrednich wystąpień do przedsiębiorców miałam w ubiegłym roku 162. 66 proc. spraw załatwiliśmy pozytywnie – zaznacza rzecznik.
Z kolei, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów widzi potrzebę zmian legislacyjnych oraz zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich.
– Poszkodowany powinien dostać pomoc w skomplikowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – uważa Niechciał.
Powiatowy rzecznik konsumentów w Białej Podlaskiej przyjmuje w budynku starostwa przy ulicy Brzeskiej 41, a Miejski Rzecznik Konsumentów przyjmuje w Urzędzie Miasta w pokoju nr 21.