Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biznes

7 listopada 2017 r.
20:27

Eksperci w Lublinie o autach elektrycznych. Dlaczego omija nas rewolucja?

fot. Agnieszka Mazuś
fot. Agnieszka Mazuś

Dlaczego Polskę omija elektromobilna rewolucja? Jak zachęcić Polaków do samochodów elektrycznych? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy panelu poświęconego elektromobilności podczas Europejskiego Tygodnia Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Mam kolegę, który ma Teslę. Jeździ, gdzie chce, ale poza Polską – takie stwierdzenie padło z ust jednego prelegentów już na początku dyskusji.

Temat braku gęstej sieci stacji ładowania wracał podczas ponadgodzinnej rozmowy wielokrotnie. To według zaproszonych gości jedna z głównych przyczyn tego, że Polskę omija elektromobilna rewolucja. Kolejna to zbyt wysoka cena aut elektrycznych i brak jakiegokolwiek wsparcia w tej kwestii ze strony polskiego rządu.

Dyskusję moderował Michał Wąsowski z Business Insider Polska.

Jedna stacja na cztery auta. W Holandii

– W całej Polsce jest 150 stacji ładowania. W Holandii na 120 tysięcy pojazdów elektrycznych jest takich stacji 30 tysięcy – wylicza Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – To jedna bariera. Druga to cena. Taki samochód kosztuje średnio dwa razy tyle, co auto konwencjonalne. Jesteśmy jednym z trzech krajów europejskich, gdzie nic do tej pory nie zrobiono w obszarze elektromobilności. Ceny baterii spadają, za kilka lat będą one bardziej przystępne, ale do tego czasu potrzebujemy stymulatora w postaci jasno zdefiniowanego systemu wsparcia – przekonuje.

Przykładem może być tutaj Rumunia. – Tam dopłata do zakupu takiego auta to 10 tys. euro – mówi Mazur. – Ale jednocześnie obniżono podatek dla aut importowanych i w efekcie nowych elektrycznych pojazdów sprzedało się niewiele.

Drogi prąd

Kolejny problem to wysokie ceny energii elektrycznej. I realne obawy, że jeśli kierowcy masowo przesiądą się do aut elektrycznych, to może jej zabraknąć (szacuje się, że wówczas zapotrzebowanie na prąd może wzrosnąć nawet o 40 proc.).

– Prezes MZA Warszawa przyznał w rozmowie ze mną, że nie byłby w stanie przy obowiązujących cenach prądu zasilić nim całej swojej floty – mówi Jan Wielgus, członek zarządu Ursus SA.

Znany na całym świecie lubelski producent ciągników rolniczych sukcesywnie od lat stara się wprowadzać na rynek pojazdy elektryczne własnej produkcji. Po kilku polskich miastach jeżdżą już elektryczne autobusy Ursusa, a wiosną na targach w Hanowerze firma zaprezentowała samochód dostawczy ELVI. – Na jednym ładowaniu baterii może przejechać 200 km – podkreśla Wielgus.

– W przyszłym roku przybędzie w Lublinie ok. 30 elektrycznych autobusów i trolejbusów ładowanych pantografem – dodaje Wielgus. – W pojazdy Ursusa inwestują też inne miasta – Warszawa kupiła od nas 10 takich autobusów, a Zielona Góra w przyszłym roku weźmie 47.

Czekając na ustawę

Plan, by w 2015 r. po polskich drogach jeździł milion elektrycznych aut, jest już nierealny.
– Obecnie w Polsce jest ok. 2 tys. takich aut – mówi Mazur. – Niemcom podobnie ambitny plan też się nie uda – dodaje.

Konsultacje ustawy o elektromobilności już się zakończyły. Do projektu wpłynęły setki uwag. – Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy i będą mogły poruszać się po buspasach, a ich parkowanie będzie bezpłatne – w ten sposób resort energii chce promować pojazdy elektryczne.

– Obecnie polskie firmy czekają jak zakończy się proces legislacyjny. Obecnie im się to nie opłaca, ustawa ma to zmienić, ale trzeba będzie na nią poczekać jeszcze kilka miesięcy – mówi Mazur.

Ustawa o elektromobilności

W wyniku konsultacji publicznych Ministerstwo Energii wprowadziło szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności. Zmienia się wiele definicji, np. punkt ładowania musi zawierać miejsce postojowe. Zamiast zeroemisyjnych stref ruchu będą niskoemisyjne. Rozszerzono też definicję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi o te, które nie są samochodami – np. rowery i motorowery, a tzw. carsharing uznawany będzie za rodzaj transportu publicznego. Wyznaczono również liczbę punktów ładowania dla gmin różnej wielkości (np. w gminie liczącej ponad milion mieszkańców, w której zarejestrowano co najmniej 600 tys. samochodów, do 2020 r. ma być co najmniej 1000 ogólnodostępnych punktów ładowania.

(Źródło: TVN24 BIS)

Krótkie życie baterii

Politechnika Lubelska wspólnie z PGE pracuje nad projektem stacji ładowania – urządzeń do transferu energii. Klient będzie miał możliwość wyboru mocy ładowania. Jeśli chce naładować baterie samochodu szybko, to będzie musiał zapłacić więcej – mówi dr inż. Dariusz Zieliński z PL.

– Obecnie żywotność baterii to 5 lat, a tytanowych 7 lat – mówi Maciej Mazur. – Niektóre firmy zastanawiają się nad ich regeneracją. Bo dziś to problem. Nie można takiej baterii ani wyrzucić, ani zniszczyć.

– Ciągle poszukujemy paneli bateryjnych, które byłyby mniejsze i lżejsze. Tak, by można było zamontować ich więcej i utrzymać zasięg 150–180 km na jednym ładowaniu przy jednoczesnym użyciu klimatyzacji czy ogrzewania – przyznaje Wielgus. – Mam nadzieję, że w przyszłości wrócimy też do technologii wodorowych. Zasięg tak zasilanego autobusu to 450 km. tylko skąd wziąć czysty wodór? W Niemczech pozyskuje się go z elektrowni wiatrowych. My ciągle szukamy w Polsce producenta wodoru.

Wyścig się rozpoczął

– Dyson Ltd, wynalazca odkurzacza, chce zainwestować 2,5 mld funtów w prace nad samochodem elektrycznym opartym na innych, niż stosowane obecnie, technologie. Pracować nad tym będzie 40 inżynierów – mówi Michał Wendeker z Ves sp. z o.o.

– VW chce na ten cel przeznaczyć 70 mld. euro do 2025 r., a Ford 4,5 mld. tylko w przyszłym roku – dodaje Maciej Mazur. – Nie ma dziś koncernu samochodowego, który by w swojej ofercie nie miał auta elektrycznego lub hybrydy typu plug in.

– BOSCH wydaje rocznie 300 mln i zatrudnia 800 osób – dodaje dr inż. Dariusz Zieliński z Politechniki Lubelskiej.

W Polsce nad opracowaniem silnika elektrycznego pracuje obecnie firma Cegielski z Poznania (ma być on wykorzystany w dostawczych ELVI produkowanych przez Ursusa).

– Dziś takie silniki musimy kupować w Niemczech lub Kanadzie – mówi Jan Wielgus. – Jest on bardzo ciężki i bardzo drogi. Podobnie ma się sprawa z bateriami. Ogniwa, które tu składamy, są produkowane w Korei, Chinach czy USA. Najlepsze są tytanowe, ale też najdroższe.

Silnik synchroniczny (silnik elektryczny prądu przemiennego) ma ambicje produkować Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT SA. 

Car sharing

W ustawie o elektromobilności (patrz ramka) car sharing został uznany za transport publiczny. Takie auta mogą poruszać się buspasami czy korzystać z darmowych miejsc parkingowych. Jest więc spora szansa, że ten trend przyjmie się także u nas.

– Tym bardziej, że młode pokolenie jest znacznie mniej przywiązane do statusu własności – stwierdza Maciej Mazur. I podaje przykłady rozwiązań z innych państw. – W Paryżu działa wypożyczalna, w której jest 4 tys. samochodów elektrycznych. A od listopada blisko 200 takich aut oferuje wypożyczalnia we Wrocławiu. Minuta jazdy kosztuje 1 zł, a postoju 20 gr. To doskonałe narzędzie dla osób, które chcą pojechać po zakupy i nie martwić się o swój samochód – przekonuje.

Rewolucja przemysłowa 4.0 w Polsce

W czerwcu jedenaście firm zaangażowanych w projekt budowy innowacyjnego autobusu elektrycznego podpisało umowę konsorcyjną. Konstrukcja ma być wykonana w całości z komponentów produkowanych w Polsce. W jej opracowaniu uczestniczą specjaliści z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz innych instytucji naukowych.

Tworzące konsorcjum przedsiębiorstwa to, oprócz Ursus Bus SA. (inicjator projektu) i EMIT, holding Pol-Mot, łódzki Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, BMZ Poland (producent systemów baterii), Przemysłowy Instytut Motoryzacji, firma Kompozyty Sp. z o.o., SAV Studio Damian Talar, XDISC S.A., Innovative Trade and Product Strategies. Program E-bus jest jednym z ważniejszych elementów przyjętej przez resort Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Drugi, niezależny program rozwoju elektromobilności, równolegle realizuje Solaris.

(Źródło: transport-publiczny.pl)

 

O innowacjach w Lublinie

Europejski Tydzień Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym rozpoczął się w poniedziałek. O innowacjach w najbardziej przyszłościowych branżach będzie można posłuchać codziennie aż do piątku.
Każdy dzień poświęcony jest innemu tematowi. Wczoraj eksperci, naukowcy i praktycy mówili o branży biotechnologicznej, pojazdach elektrycznych i najnowszych trendach na rynku odnawialnych źródeł energii.

Dziś będzie o cyfryzacji (w biznesie, nauce, administracji publicznej i mediach), a w czwartek o nowych technologiach w medycynie (robotyka w kardiochirurgii, fotonika w diagnostyce). Piątek to dzień startupów. Poznamy zwycięzcę konkursu Young & Innovative na najlepszy startup lub pomysł na biznes. Giełda Startupów, na której zaprezentuje się finałowa jedenastka, rozpocznie się o godz. 11.45. Wstęp wolny. Trzeba się jednak wcześniej zarejestrować na http://etilubelskie.pl

Pozostałe informacje

Piłkarze Górnika nie dostają pensji na czas. Zarząd klubu wydał w tej sprawie kolejny komunikat

Piłkarze Górnika nie dostają pensji na czas. Zarząd klubu wydał w tej sprawie kolejny komunikat

Piłkarze Górnika Łęczna nie otrzymują na czas pensji wobec czego przed niedzielnym meczem z Odrą Opole na jego piłkarze w ramach protestu wyszli na murawę z kilkuminutowym opóźnieniem. Po zakończeniu spotkania kibice zielono-czarnych domagali się w mediach społecznościowych odpowiedzi zarządu klubu do zaistniałej sytuacji. Ta została opublikowana w środę wieczorem

Walka o mistrzostwo LNBA jest bardzo zacięta

LNBA: Matematyka pokonała Patobasket i wyrównała stan rywalizacji

Wydawało się, że już w niedzielę poznamy mistrza LNBA. Okazało się jednak, że stara gwardia jeszcze się dobrze trzyma, co pokazał niedzielny mecz. Matematyka wygrała z Patobasketem i o losach tytułu zadecyduje trzecie spotkanie.

Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz przegrał walkę z chorobą

Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz przegrał walkę z chorobą

Kucharz, juror Masterchefa i Masterchefa Juniora, Tomasz Jakubiak nie żyje. Miał 41 lat.

Stal Kraśnik powiększyła przewagę nad Lublinianką do sześciu punktów

Stal Kraśnik ucieka Lubliniance, Hetman Zamość podziękował trenerowi

W środę została rozegrana 26. kolejka Keeza IV ligi. Stal Kraśnik bez problemów wygrała mecz z Kłosem Gmina Chełm 4:0, a skoro Lublinianka zostawiła trzy punkty w Janowie Lubelskim, to lider powiększył przewagę nad ekipą z Wieniawy do sześciu punktów. Kolejnej porażki doznał Hetman Zamość, a działacze szybko po spotkaniu poinformowali, że Robert Wieczerzak i jego sztab zostali odsunięci od prowadzenia drużyny.

Courtney Ramey rozegrał znakomite zawody

PGE Start Lublin pewnie pokonał PGE Spójnia Stargard

Środowe popołudnie w hali Globus upłynęło kibicom w przyjemnej atmosferze. Podopieczni Wojciecha Kamińskiego zrehabilitowali się za klęskę w Słupsku i pewnie ograli PGE Spójnia Stargard 86:75.

Bogdanka LUK Lublin pokonała Aluron CMC Wartę Zawiercie 3:0 i prowadzi w finałowej rywalizacji 1-0
ZDJĘCIA
galeria

Pierwszy mecz finału: Bogdanka LUK Lublin lepsza od Aluron CMC Warty Zawiercie

W pierwszym spotkaniu finałowym o mistrzostwo Polski Bogdanka LUK Lublin pokonała Aluron CMC Wartę Zawiercie 3:0 i w rywalizacji do trzech wygranych prowadzi 1-0. Drugi mecz finału w sobotę, w Lublinie

Grupa Azoty "Puławy" traci pieniądze, zmniejsza zatrudnienie i zaciąga kredyty. Strata netto za rok 2024 przekracza 360 mln zł
biznes

Azoty nadal na hamulcu. Setki milionów złotych straty

Grupa kapitałowa Zakładów Azotowych pokazała wyniki finansowe za rok 2024. Nie ma powodów do radości. Spółki kontrolowane przez "Puławy" straciły w tym czasie ponad 367 mln zł. Sprzedaż krajowa spadła o jedną czwartą. Pracę straciło kilkaset osób.

Mitsune

Wschód Kultury - Inne Brzmienia 2025: Kto w lipcu zagra w Lublinie?

Międzygatunkowe eksploracje, muzyczne eksperymenty, japoński folk, improwizacje i na przykład muzyka połączona z archiwalnymi nagraniami NASA z misji księżycowej. Festiwal Wschód Kultury - Inne Brzmienia coraz bliżej, a organizatorzy prezentują kolejnych wykonawców.

79-latek potrącił 77-latkę. Starszy kierowca nie zauważył pieszej

79-latek potrącił 77-latkę. Starszy kierowca nie zauważył pieszej

Wczoraj około godziny 10:00 na Alejach Jana Pawła II w Zamościu doszło do niebezpiecznego zdarzenia drogowego. 79-letni kierowca cofając samochodem potrącił 77-letnią kobietę. Piesza trafiła do szpitala.

Lublin w popkulturze. Sprawdź, ile pamiętasz z filmowych i serialowych kadrów!
QUIZ

Lublin w popkulturze. Sprawdź, ile pamiętasz z filmowych i serialowych kadrów!

Lublin od lat przyciąga nie tylko turystów spragnionych historii i klimatycznych zaułków, ale także... filmowców! Stolica województwa lubelskiego to prawdziwy skarb dla reżyserów szukających niebanalnych lokalizacji – z jednej strony tętniące życiem Stare Miasto, z drugiej – zabytkowe ulice, klimatyczne kamienice i plenery, które z powodzeniem "grają" nie tylko Lublin, ale też Paryż, Wilno czy fikcyjne miasta z dawnych epok. Znasz te kultowe produkcje i wiesz że Lublin w nich występował? Sprawdź się w naszym quizie!

Tragiczny finał poszukiwań. Ciało seniorki znalezione w lesie

Tragiczny finał poszukiwań. Ciało seniorki znalezione w lesie

Zakończono poszukiwania 73-letniej seniorki z powiatu włodawskiego, która zaginęła w lutym ubiegłego roku.

Muzeum Wsi Lubelskiej ma nowych lokatorów

Muzeum Wsi Lubelskiej ma nowych lokatorów

Do Muzeum Wsi Lubelskiej zawitały wyjątkowe, czworonożne mieszkanki – owce świniarki wraz ze swoimi jagniętami. Zwierzęta będzie można podziwiać do jesieni. Nowych mieszkańców jest jednak więcej.

Chirurgia nie w Janowie Lubelskim. Na razie przez miesiąc

Chirurgia nie w Janowie Lubelskim. Na razie przez miesiąc

Przez cały maj zamknięty dla pacjentów zostanie oddział chirurgii w janowskim szpitalu. Nie jest znana przyczyna tej decyzji.

Przełom w diagnostyce endometriozy. Szpital w Lublinie testuje innowacyjne rozwiązanie

Przełom w diagnostyce endometriozy. Szpital w Lublinie testuje innowacyjne rozwiązanie

W Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym nr 4 rozpoczął się nabór pacjentek do przełomowego badania, które może zrewolucjonizować sposób diagnozowania endometriozy. 160 kobiet w wieku 18–45 lat będzie mogło bezpłatnie przetestować innowacyjny test EndoRNA, który — jeśli okaże się skuteczny — może zastąpić bolesną laparoskopię.

Spowodował katastrofę w ruchu drogowym. 19-latek dalej pozostanie w areszcie

Spowodował katastrofę w ruchu drogowym. 19-latek dalej pozostanie w areszcie

Sąd Okręgowy w Lublinie nie miał wątpliwości – Szymon C., 19-latek podejrzany o spowodowanie tragicznego wypadku w Chełmie, pozostanie dalej w areszcie. W wypadku który miał miejsce pod koniec marca zginęli dwaj 18-latkowie przewożeni w bagażniku.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium