Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biznes

7 listopada 2017 r.
20:27

Eksperci w Lublinie o autach elektrycznych. Dlaczego omija nas rewolucja?

0 13 A A
fot. Agnieszka Mazuś
fot. Agnieszka Mazuś

Dlaczego Polskę omija elektromobilna rewolucja? Jak zachęcić Polaków do samochodów elektrycznych? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy panelu poświęconego elektromobilności podczas Europejskiego Tygodnia Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Mam kolegę, który ma Teslę. Jeździ, gdzie chce, ale poza Polską – takie stwierdzenie padło z ust jednego prelegentów już na początku dyskusji.

Temat braku gęstej sieci stacji ładowania wracał podczas ponadgodzinnej rozmowy wielokrotnie. To według zaproszonych gości jedna z głównych przyczyn tego, że Polskę omija elektromobilna rewolucja. Kolejna to zbyt wysoka cena aut elektrycznych i brak jakiegokolwiek wsparcia w tej kwestii ze strony polskiego rządu.

Dyskusję moderował Michał Wąsowski z Business Insider Polska.

Jedna stacja na cztery auta. W Holandii

– W całej Polsce jest 150 stacji ładowania. W Holandii na 120 tysięcy pojazdów elektrycznych jest takich stacji 30 tysięcy – wylicza Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – To jedna bariera. Druga to cena. Taki samochód kosztuje średnio dwa razy tyle, co auto konwencjonalne. Jesteśmy jednym z trzech krajów europejskich, gdzie nic do tej pory nie zrobiono w obszarze elektromobilności. Ceny baterii spadają, za kilka lat będą one bardziej przystępne, ale do tego czasu potrzebujemy stymulatora w postaci jasno zdefiniowanego systemu wsparcia – przekonuje.

Przykładem może być tutaj Rumunia. – Tam dopłata do zakupu takiego auta to 10 tys. euro – mówi Mazur. – Ale jednocześnie obniżono podatek dla aut importowanych i w efekcie nowych elektrycznych pojazdów sprzedało się niewiele.

Drogi prąd

Kolejny problem to wysokie ceny energii elektrycznej. I realne obawy, że jeśli kierowcy masowo przesiądą się do aut elektrycznych, to może jej zabraknąć (szacuje się, że wówczas zapotrzebowanie na prąd może wzrosnąć nawet o 40 proc.).

– Prezes MZA Warszawa przyznał w rozmowie ze mną, że nie byłby w stanie przy obowiązujących cenach prądu zasilić nim całej swojej floty – mówi Jan Wielgus, członek zarządu Ursus SA.

Znany na całym świecie lubelski producent ciągników rolniczych sukcesywnie od lat stara się wprowadzać na rynek pojazdy elektryczne własnej produkcji. Po kilku polskich miastach jeżdżą już elektryczne autobusy Ursusa, a wiosną na targach w Hanowerze firma zaprezentowała samochód dostawczy ELVI. – Na jednym ładowaniu baterii może przejechać 200 km – podkreśla Wielgus.

– W przyszłym roku przybędzie w Lublinie ok. 30 elektrycznych autobusów i trolejbusów ładowanych pantografem – dodaje Wielgus. – W pojazdy Ursusa inwestują też inne miasta – Warszawa kupiła od nas 10 takich autobusów, a Zielona Góra w przyszłym roku weźmie 47.

Czekając na ustawę

Plan, by w 2015 r. po polskich drogach jeździł milion elektrycznych aut, jest już nierealny.
– Obecnie w Polsce jest ok. 2 tys. takich aut – mówi Mazur. – Niemcom podobnie ambitny plan też się nie uda – dodaje.

Konsultacje ustawy o elektromobilności już się zakończyły. Do projektu wpłynęły setki uwag. – Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy i będą mogły poruszać się po buspasach, a ich parkowanie będzie bezpłatne – w ten sposób resort energii chce promować pojazdy elektryczne.

– Obecnie polskie firmy czekają jak zakończy się proces legislacyjny. Obecnie im się to nie opłaca, ustawa ma to zmienić, ale trzeba będzie na nią poczekać jeszcze kilka miesięcy – mówi Mazur.

Ustawa o elektromobilności

W wyniku konsultacji publicznych Ministerstwo Energii wprowadziło szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności. Zmienia się wiele definicji, np. punkt ładowania musi zawierać miejsce postojowe. Zamiast zeroemisyjnych stref ruchu będą niskoemisyjne. Rozszerzono też definicję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi o te, które nie są samochodami – np. rowery i motorowery, a tzw. carsharing uznawany będzie za rodzaj transportu publicznego. Wyznaczono również liczbę punktów ładowania dla gmin różnej wielkości (np. w gminie liczącej ponad milion mieszkańców, w której zarejestrowano co najmniej 600 tys. samochodów, do 2020 r. ma być co najmniej 1000 ogólnodostępnych punktów ładowania.

(Źródło: TVN24 BIS)

Krótkie życie baterii

Politechnika Lubelska wspólnie z PGE pracuje nad projektem stacji ładowania – urządzeń do transferu energii. Klient będzie miał możliwość wyboru mocy ładowania. Jeśli chce naładować baterie samochodu szybko, to będzie musiał zapłacić więcej – mówi dr inż. Dariusz Zieliński z PL.

– Obecnie żywotność baterii to 5 lat, a tytanowych 7 lat – mówi Maciej Mazur. – Niektóre firmy zastanawiają się nad ich regeneracją. Bo dziś to problem. Nie można takiej baterii ani wyrzucić, ani zniszczyć.

– Ciągle poszukujemy paneli bateryjnych, które byłyby mniejsze i lżejsze. Tak, by można było zamontować ich więcej i utrzymać zasięg 150–180 km na jednym ładowaniu przy jednoczesnym użyciu klimatyzacji czy ogrzewania – przyznaje Wielgus. – Mam nadzieję, że w przyszłości wrócimy też do technologii wodorowych. Zasięg tak zasilanego autobusu to 450 km. tylko skąd wziąć czysty wodór? W Niemczech pozyskuje się go z elektrowni wiatrowych. My ciągle szukamy w Polsce producenta wodoru.

Wyścig się rozpoczął

– Dyson Ltd, wynalazca odkurzacza, chce zainwestować 2,5 mld funtów w prace nad samochodem elektrycznym opartym na innych, niż stosowane obecnie, technologie. Pracować nad tym będzie 40 inżynierów – mówi Michał Wendeker z Ves sp. z o.o.

– VW chce na ten cel przeznaczyć 70 mld. euro do 2025 r., a Ford 4,5 mld. tylko w przyszłym roku – dodaje Maciej Mazur. – Nie ma dziś koncernu samochodowego, który by w swojej ofercie nie miał auta elektrycznego lub hybrydy typu plug in.

– BOSCH wydaje rocznie 300 mln i zatrudnia 800 osób – dodaje dr inż. Dariusz Zieliński z Politechniki Lubelskiej.

W Polsce nad opracowaniem silnika elektrycznego pracuje obecnie firma Cegielski z Poznania (ma być on wykorzystany w dostawczych ELVI produkowanych przez Ursusa).

– Dziś takie silniki musimy kupować w Niemczech lub Kanadzie – mówi Jan Wielgus. – Jest on bardzo ciężki i bardzo drogi. Podobnie ma się sprawa z bateriami. Ogniwa, które tu składamy, są produkowane w Korei, Chinach czy USA. Najlepsze są tytanowe, ale też najdroższe.

Silnik synchroniczny (silnik elektryczny prądu przemiennego) ma ambicje produkować Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT SA. 

Car sharing

W ustawie o elektromobilności (patrz ramka) car sharing został uznany za transport publiczny. Takie auta mogą poruszać się buspasami czy korzystać z darmowych miejsc parkingowych. Jest więc spora szansa, że ten trend przyjmie się także u nas.

– Tym bardziej, że młode pokolenie jest znacznie mniej przywiązane do statusu własności – stwierdza Maciej Mazur. I podaje przykłady rozwiązań z innych państw. – W Paryżu działa wypożyczalna, w której jest 4 tys. samochodów elektrycznych. A od listopada blisko 200 takich aut oferuje wypożyczalnia we Wrocławiu. Minuta jazdy kosztuje 1 zł, a postoju 20 gr. To doskonałe narzędzie dla osób, które chcą pojechać po zakupy i nie martwić się o swój samochód – przekonuje.

Rewolucja przemysłowa 4.0 w Polsce

W czerwcu jedenaście firm zaangażowanych w projekt budowy innowacyjnego autobusu elektrycznego podpisało umowę konsorcyjną. Konstrukcja ma być wykonana w całości z komponentów produkowanych w Polsce. W jej opracowaniu uczestniczą specjaliści z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz innych instytucji naukowych.

Tworzące konsorcjum przedsiębiorstwa to, oprócz Ursus Bus SA. (inicjator projektu) i EMIT, holding Pol-Mot, łódzki Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, BMZ Poland (producent systemów baterii), Przemysłowy Instytut Motoryzacji, firma Kompozyty Sp. z o.o., SAV Studio Damian Talar, XDISC S.A., Innovative Trade and Product Strategies. Program E-bus jest jednym z ważniejszych elementów przyjętej przez resort Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Drugi, niezależny program rozwoju elektromobilności, równolegle realizuje Solaris.

(Źródło: transport-publiczny.pl)

 

O innowacjach w Lublinie

Europejski Tydzień Innowacji w Lubelskim Centrum Konferencyjnym rozpoczął się w poniedziałek. O innowacjach w najbardziej przyszłościowych branżach będzie można posłuchać codziennie aż do piątku.
Każdy dzień poświęcony jest innemu tematowi. Wczoraj eksperci, naukowcy i praktycy mówili o branży biotechnologicznej, pojazdach elektrycznych i najnowszych trendach na rynku odnawialnych źródeł energii.

Dziś będzie o cyfryzacji (w biznesie, nauce, administracji publicznej i mediach), a w czwartek o nowych technologiach w medycynie (robotyka w kardiochirurgii, fotonika w diagnostyce). Piątek to dzień startupów. Poznamy zwycięzcę konkursu Young & Innovative na najlepszy startup lub pomysł na biznes. Giełda Startupów, na której zaprezentuje się finałowa jedenastka, rozpocznie się o godz. 11.45. Wstęp wolny. Trzeba się jednak wcześniej zarejestrować na http://etilubelskie.pl

Skomentuj i udostępnij na Facebooku

Komentarze 13

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
mar / 8 listopada 2017 r. o 07:54
0
undefined napisał:
żywotność baterii 5 lat ?, hmm polecam poszukać w google Tesla 400.000km, przeczytać a potem zadać sobie pytanie, ile rocznie przejeżdżam kilometrów ? (średnia dla EU to 36km/dziennie czyli 13.000km rocznie) oraz czy chciałbyś jeździć 30 letnim samochodem (400.000/13.000=30 lat).
 ja przejezdzam tyle w 5 lat
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 07:53
0
cena cena i jeszcze raz cena poza tym drogi prąd i tyle
Avatar
kemor / 8 listopada 2017 r. o 07:44
0
Trafniejszej opinii nie słyszałem od lat !
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 07:31
0
To wszystko pięknie brzmi ale pamiętajcie, że jak dojdzie do uchwalenia ustawy to miną dłuuuuuugie lata ! Główny nadnaczelnik ani nie lubi wiatraków, ani biogazowni ani cokolwiek innowacyjnego jako stary zjełczały rep widzi tylko wungiel i ta cała gatka wsadzić ,ożna w trampki ! Lud czyli chałastra co głosowała i popiera sektę pislam nigdy się tym nie zainteresuje bo po pierwsze za co a po drugie po co ! Przecież pod kioskiem z piwem czy tanim winem żaden "elektryk" nie jest potrzebny ! A to sekty elektorat więc nie widzę możliwości ruszenia tym z miejsca nawet o cal bo burawiecki jest już na księżycu a pozostali czekają na słowo boże wodza ! Śmiać się czy płakać ? Ale taka rzeczywistość ! Póki sektya z mafią kaczo-rydzokową żundzi zapomnijcie o innowacjach myślcie o średniowieczu !
To wszystko pięknie brzmi ale pamiętajcie, że jak dojdzie do uchwalenia ustawy to miną dłuuuuuugie lata ! Główny nadnaczelnik ani nie lubi wiatraków, ani biogazowni ani cokolwiek innowacyjnego jako stary zjełczały rep widzi tylko wungiel i ta cała gatka wsadzić ,ożna w trampki ! Lud czyli chałastra co głosowała i popiera sektę pislam nigdy się tym nie zainteresuje bo po pierwsze za co a po drugie po co ! Przecież pod kioskiem z piwem czy tanim winem żaden "elektryk" nie jest potrzebny ! A to sekty elektorat więc nie widzę możliwośc... rozwiń
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 06:50
0
HHO to jest przyszłość !!!
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 05:49
0
Chyba miało być w 2025 a nie 2015... Ale nie uda się nie z powodu braku infrastruktury (stacji ładowania) tylko z ceny i ciągle kłopotów, jakie wiążą się z jazdą takim samochodem Choć niektórzy pokonują długie dystanse to ciągle jest to raczej "miejska zabawka", za którą trzeba sporo zapłacić! Jazda takim samochodem z Lublina do Szczecina musi trwać dwa dni!
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 01:23
0
Bardzo dobry artykuł, to musiała być ciekawa debata. Zgadzam się gdzie naładuje samochód elektryczny samochód za który zapłacę dużo więcej niż normalny? Felicity? Ikea? Brak stymulacji z góry. A kto stoi to się cofa. Mocny skład teoretycy i praktycy. I ci drudzy niestety mają więcej racji.
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 00:20
0
Pełna zgoda z nieekspertem - jesteśmy za biedni. Skoro nie stać większości społeczeństwa na wymianę samochodu na nowszy niż kilku letni, to o czym mowa. Ps. czy teoretycy tego nie wiedzą, czy udają?
Avatar
Gość / 7 listopada 2017 r. o 23:31
0
żywotność baterii 5 lat ?, hmm polecam poszukać w google Tesla 400.000km, przeczytać a potem zadać sobie pytanie, ile rocznie przejeżdżam kilometrów ? (średnia dla EU to 36km/dziennie czyli 13.000km rocznie) oraz czy chciałbyś jeździć 30 letnim samochodem (400.000/13.000=30 lat).
Avatar
Gość / 7 listopada 2017 r. o 22:38
0
Szkoda że nie zaprosili ludzi znających realia, zaprosili teoretyków z p. Wendeker który myśli jak napełnić tylko swoje kieszenie. Słabo takie seminaria wyglądają.
Avatar
mar / 8 listopada 2017 r. o 07:54
0
undefined napisał:
żywotność baterii 5 lat ?, hmm polecam poszukać w google Tesla 400.000km, przeczytać a potem zadać sobie pytanie, ile rocznie przejeżdżam kilometrów ? (średnia dla EU to 36km/dziennie czyli 13.000km rocznie) oraz czy chciałbyś jeździć 30 letnim samochodem (400.000/13.000=30 lat).
 ja przejezdzam tyle w 5 lat
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 07:53
0
cena cena i jeszcze raz cena poza tym drogi prąd i tyle
Avatar
kemor / 8 listopada 2017 r. o 07:44
0
Trafniejszej opinii nie słyszałem od lat !
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 07:31
0
To wszystko pięknie brzmi ale pamiętajcie, że jak dojdzie do uchwalenia ustawy to miną dłuuuuuugie lata ! Główny nadnaczelnik ani nie lubi wiatraków, ani biogazowni ani cokolwiek innowacyjnego jako stary zjełczały rep widzi tylko wungiel i ta cała gatka wsadzić ,ożna w trampki ! Lud czyli chałastra co głosowała i popiera sektę pislam nigdy się tym nie zainteresuje bo po pierwsze za co a po drugie po co ! Przecież pod kioskiem z piwem czy tanim winem żaden "elektryk" nie jest potrzebny ! A to sekty elektorat więc nie widzę możliwości ruszenia tym z miejsca nawet o cal bo burawiecki jest już na księżycu a pozostali czekają na słowo boże wodza ! Śmiać się czy płakać ? Ale taka rzeczywistość ! Póki sektya z mafią kaczo-rydzokową żundzi zapomnijcie o innowacjach myślcie o średniowieczu !
To wszystko pięknie brzmi ale pamiętajcie, że jak dojdzie do uchwalenia ustawy to miną dłuuuuuugie lata ! Główny nadnaczelnik ani nie lubi wiatraków, ani biogazowni ani cokolwiek innowacyjnego jako stary zjełczały rep widzi tylko wungiel i ta cała gatka wsadzić ,ożna w trampki ! Lud czyli chałastra co głosowała i popiera sektę pislam nigdy się tym nie zainteresuje bo po pierwsze za co a po drugie po co ! Przecież pod kioskiem z piwem czy tanim winem żaden "elektryk" nie jest potrzebny ! A to sekty elektorat więc nie widzę możliwośc... rozwiń
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 06:50
0
HHO to jest przyszłość !!!
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 05:49
0
Chyba miało być w 2025 a nie 2015... Ale nie uda się nie z powodu braku infrastruktury (stacji ładowania) tylko z ceny i ciągle kłopotów, jakie wiążą się z jazdą takim samochodem Choć niektórzy pokonują długie dystanse to ciągle jest to raczej "miejska zabawka", za którą trzeba sporo zapłacić! Jazda takim samochodem z Lublina do Szczecina musi trwać dwa dni!
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 01:23
0
Bardzo dobry artykuł, to musiała być ciekawa debata. Zgadzam się gdzie naładuje samochód elektryczny samochód za który zapłacę dużo więcej niż normalny? Felicity? Ikea? Brak stymulacji z góry. A kto stoi to się cofa. Mocny skład teoretycy i praktycy. I ci drudzy niestety mają więcej racji.
Avatar
Gość / 8 listopada 2017 r. o 00:20
0
Pełna zgoda z nieekspertem - jesteśmy za biedni. Skoro nie stać większości społeczeństwa na wymianę samochodu na nowszy niż kilku letni, to o czym mowa. Ps. czy teoretycy tego nie wiedzą, czy udają?
Avatar
Gość / 7 listopada 2017 r. o 23:31
0
żywotność baterii 5 lat ?, hmm polecam poszukać w google Tesla 400.000km, przeczytać a potem zadać sobie pytanie, ile rocznie przejeżdżam kilometrów ? (średnia dla EU to 36km/dziennie czyli 13.000km rocznie) oraz czy chciałbyś jeździć 30 letnim samochodem (400.000/13.000=30 lat).
Avatar
Gość / 7 listopada 2017 r. o 22:38
0
Szkoda że nie zaprosili ludzi znających realia, zaprosili teoretyków z p. Wendeker który myśli jak napełnić tylko swoje kieszenie. Słabo takie seminaria wyglądają.
Zobacz wszystkie komentarze 13

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Skra – Motor 1:1. Niedosyt i radość z punktu

Skra – Motor 1:1. Niedosyt i radość z punktu

Bardzo ciekawy mecz w Częstochowie. Motor tradycyjnie już do przerwy przegrywał. Tym razem 0:1 ze Skrą. A w drugiej połowie wyrównał i miał kilka szans, żeby przechylić szalę na swoją stronę. Ostatecznie drużyny podzieliły się jednak punktami.

POM Iskra Piotrowice – Start Krasnystaw 2:1. Czwarta wygrana z rzędu

POM Iskra Piotrowice – Start Krasnystaw 2:1. Czwarta wygrana z rzędu

Trwa świetna passa beniaminka z Piotrowic. Drużyna Daniela Koczona właśnie wygrała czwarty mecz z rzędu, tym razem ze Startem Krasnystaw 2:1.

Stal Stalowa Wola – Lewart Lubartów 0:0. Trener na kwarantannie

Stal Stalowa Wola – Lewart Lubartów 0:0. Trener na kwarantannie

W sobotnim meczu w Stalowej Woli piłkarze Lewartu musieli sobie radzić bez swojego trenera. Tomasz Bednaruk przebywa na kwarantannie. Wyjątkowo zastąpili go: asystent Dawid Pożak i trener juniorów Waldemar Bednarczyk. Tymczasowy duet szkoleniowców wywalczył cenny punkt, bo beniaminek zremisował bezbramkowo ze spadkowiczem z II ligi.

Orlęta Spomlek – Wisła Sandomierz 0:0. Zneutralizowali atuty rywali

Orlęta Spomlek – Wisła Sandomierz 0:0. Zneutralizowali atuty rywali

Podopieczni Artura Bożyka w sobotę dopisali do swojego konta jeden punkt. Biało-zieloni zremisowali z Wisłą Sandomierz 0:0. Obie drużyny nie miały zbyt wielu sytuacji, gospodarze najgroźniejsi byli dopiero w doliczonym czasie gry.

Nauczyciel z Bychawy zbudował łódź. "TyByś" już po wodowaniu [zdjęcia]
galeria

Nauczyciel z Bychawy zbudował łódź. "TyByś" już po wodowaniu [zdjęcia]

Zna go od stępki do topu, bo sam od początku do końca go wybudował. Poświęcił na to kilka lat. Projekt wziął z internetu, a imię podsunęła mu żona. Drewniany jacht „TyByś”, którego budowniczym jest Waldemar Kot, nauczyciel z Bychawy w piątek był wodowany nad Zalewem Zembrzyckim.

Wisła Puławy – Stal Kraśnik 2:0. Pierwsza porażka na wyjeździe

Wisła Puławy – Stal Kraśnik 2:0. Pierwsza porażka na wyjeździe

Nie było łatwo, ale Wisła w szóstym meczu u siebie wywalczyła szósty komplet punktów. Tym razem pokonała Stal Kraśnik 2:0. Dla podopiecznych Bohdana Bławackiego to była pierwsza porażka na wyjeździe w tym sezonie.

Koronawirus. Kolejne liceum w Lublinie zawiesza lekcje

Koronawirus. Kolejne liceum w Lublinie zawiesza lekcje

Tym razem chodzi o jedną klasę w XIV LO. Poinformował o tym dyrektor zespołu szkół, w skład której wchodzi placówka.

MKS Perła – Piotrcovia 28:26. Emocje do ostatnich sekund!
galeria

MKS Perła – Piotrcovia 28:26. Emocje do ostatnich sekund!

Drugie ligowe zwycięstwo mają na swoim koncie podopieczne Kima Rasmussena. Tym razem MKS Perła Lublin po bardzo zaciętym meczu okazała się minimalnie lepsza od Piotrcovii Piotrków Trybunalski.

Lublin, Zamość, Chełm, Biała Podlaska. Pogoda na niedzielę 20 września

Lublin, Zamość, Chełm, Biała Podlaska. Pogoda na niedzielę 20 września

Pierwsza część dnia może być pochmurna, ale potem będzie słonecznie. Deszcz nie jest przewidywany. Tak będzie w Lublinie, a w innych miastach?

Podlasie – Hetman 5:2. Katastrofa przed przerwą, walka w drugiej połowie

Podlasie – Hetman 5:2. Katastrofa przed przerwą, walka w drugiej połowie

Hetman prowadził w Białej Podlaskiej z tamtejszym Podlasiem 1:0, ale ostatecznie przegrał 2:5. Gospodarze już w pierwszej połowie na bramkę rywali odpowiedzieli trzema trafieniami. I mimo problemów przełamali kiepską passę.

Wozy pancerne pod Tomaszowem Lubelskim, a w niedzielę wielka bitwa
wideo
galeria
film

Wozy pancerne pod Tomaszowem Lubelskim, a w niedzielę wielka bitwa

W piątek odbył się raj pojazdów historycznych, a to tylko zapowiedź tego, co wydarzy się w niedzielę. Wtedy będzie można zobaczyć rekonstrukcję bitwy pod Tomaszowem.

Tunele i labirynt. Takiego placu zabaw dla psów w Lublinie jeszcze nie było
zdjęcia
galeria

Tunele i labirynt. Takiego placu zabaw dla psów w Lublinie jeszcze nie było

Przy centrum handlowym Skende otwarto Strefę Psa. To miejsce, którego w Lublinie brakowało. Strefa to nie zwyczajny wybieg dla psów, ale stworzony z myślą o czworonogach plac zabaw. Znajdują się tam tunele czy labirynt i dosyć miejsca, żeby pies mógł sobie pobiegać. Strefa czynna jest codziennie i jest ogólnodostępna.

Koronawirus. Zmarł zakonnik z Lublina. „Dziękujemy za jego życie i powołanie”.
covid-19

Koronawirus. Zmarł zakonnik z Lublina. „Dziękujemy za jego życie i powołanie”.

Lubelscy kapucyni żegnają swojego brata. Wojciech Kaczmarek zmarł w piątek w szpitalu przy ul. Staszica w Lublinie.

Avia Świdnik – Chełmianka 5:1. Nie przestają strzelać [zdjęcia]
galeria

Avia Świdnik – Chełmianka 5:1. Nie przestają strzelać [zdjęcia]

Sześć, sześć, trzy i pięć. Tyle goli w czterech ostatnich meczach zdobyli piłkarze ze Świdnika. W sobotę Avia nie miała większych problemów z pokonaniem Chełmianki. Derby zakończyły się wygraną żółto-niebieskich aż 5:1.

Jej sprawą zainteresowała się kancelaria Andrzeja Dudy, ale prokuratura nie widzi przestępstwa

Jej sprawą zainteresowała się kancelaria Andrzeja Dudy, ale prokuratura nie widzi przestępstwa

Prokuratura nie dopatrzyła się przestępstwa w sprawie, o zbadanie której wystąpiła Maria Kosidło. Kobieta od ponad trzech lat toczyła spór z władzami Radzynia Podlaskiego o mieszkanie komunalne.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.