Dziś ostatni dzień egzaminu gimnazjalnego 2016. Czas na język obcy. Gimnazjaliści tradycyjnie najchętniej wybierali angielski. Sprawdź odpowiedzi i arkusze z języka angielskiego i niemieckiego.
Egzamin gimnazjalny rozłożony jest na trzy dni. W poniedziałek nastolatki zdawały test z historii i WOS oraz języka polskiego. Wczoraj uczniowie zmagali się z egzaminem z zakresu przedmiotów przyrodniczych i matematyki.
– Najbardziej zaskoczyło mnie pytanie o łuk odruchowy. W ogóle nie wiedziałam, o co w nim chodzi – mówi uczennica Gimnazjum nr 19. – Bardzo trudne były też dla mnie pytania z fizyki i chemii. Nie mam pojęcia, czy dobrze napisałam. Niby długo przygotowywałam się do egzaminu, ale na teście zupełnie się pogubiłam. To była porażka.
– Matematyki bałam się najbardziej, a okazała się prosta. To dla mnie bardzo duże zaskoczenie, bo z tego przedmiotu nie jestem najlepsza. Moi znajomi też komentowali, że matematyka była ogromnym zaskoczeniem ze względu na niski poziom wymagań – komentowała inna.
Egzamin gimnazjalny 2016 - język angielski, poziom podstawowy - arkusze CKE:
Dziś gimnazjaliści odpowiedzą na pytania z języka obcego nowożytnego (m.in. angielskiego i niemieckiego). ODPOWIEDZI I ARKUSZE znajdziecie na naszej stronie po zakończonym egzaminie.
Egzamin gimnazjalny 2016 - język angielski poziom podstawowy sugerowane ODPOWIEDZI:
Zadanie 1
1.1 B
1.2 A
1.3 B
1.4 A
1.5 C
Zadanie 2
2.1 E
2.2 B
2.3 A
2.4 C
Zadanie 3
3.1 P
3.2 F
3.3 F
Zadanie 4
4.1 E
4.2 D
4.3 C
4.4 A
Zadanie 5
5.1 B
5.2 A
5.3 B
Zadanie 6
6.1 A
6.2 B
6.3 B
Zadanie 7
7.1 B
7.2 E
7.3 C
7.4 A
Zadanie 8
8.1 B
8.2 C
8.3 B
8.4 A
Zadanie 9
9.1 C
9.2 A
9.3 B
9.4 C
Zadanie 10
10.1 B
10.2 C
10.3 A
Zadanie 11
11.1 B
11.2 A
11.3 B
Tegoroczne egzaminy przebiegają w cieniu przygotowywanej reformy oświaty. To, co czeka polską szkołę, zostanie ogłoszone pod koniec czerwca w Toruniu. Ponieważ wielu nauczycieli krytykowało datę ogłoszenia zmian (już po zakończeniu roku szkolnego) Anna Zalewska, minister edukacji narodowej uspokoiła, że zmiany zostaną wprowadzone dopiero od 2017 roku. Wciąż nie wiadomo jednak, w jakim kierunku pójdą. W tej chwili rozważanych jest podobno pięć możliwych scenariuszy.
Egzamin gimnazjalny 2016 - język angielski - arkusze CKE:
Pierwszy z nich zakładał likwidację gimnazjów i powrót do wcześniejszego systemu ośmioklasowej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum. Nieoficjalnie mówi się jednak, że ten pomysł skrytykował Kościół katolicki, który prowadzi wiele prywatnych gimnazjów. W Polsce działa 600 katolickich szkół. 200 z nich to gimnazja. W Zamościu funkcjonuje Katolickie Gimnazjum im. Ojca Pio, w Puławach – im. św. Brata Alberta Chmielowskiego, a w Białej Podlaskiej – Katolickie Gimnazjum im. Cypriana Norwida.
– Od kilku miesięcy mówi się, że Rada Szkół Katolickich próbuje skłonić rząd do rezygnacji z pomysłu – twierdzi nauczyciel języka polskiego w jednej z lubelskich szkół katolickich. – Gdyby projekt wszedł w życie, to pracę stracą też wszyscy gimnazjalni katecheci. To rzesza ludzi duchownych lub świeckich silnie związanych z Kościołem.
Inny z pomysłów zakłada czteroletnią naukę w podstawówce, gimnazjum i liceum. I ten plan jest jednak krytykowany głównie ze względu na niepotrzebne wydłużenie o rok nauczania wczesnoszkolnego.
– Już dziś wielu pedagogów wskazuje na to, że program klas 1–3 powinien być bardziej rozbudowany, bo tak naprawdę w tym czasie dzieci nie wykorzystują swoich możliwości – podkreśla jedna z nauczycielek szkoły podstawowej nr 10.
Kolejnym pomysłem jest system 3 plus 4 plus 5. W tej chwili wszystko wskazuje, że ten pomysł ma największe szanse na realizacje, ale i tu pojawiają się wątpliwości.
– Pracę straciłoby wielu nauczycieli szkół podstawowych. Niewielka ich część znalazłaby zatrudnienie w gimnazjach, ale większość musiałaby rozstać się z zawodem – prognozuje jedna z członkiń lubelskiego oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Czytaj więcej