Zamiast zapisać się na szczepienie przeciwko Covid-19, od rana mają problem. Część seniorów nie może dodzwonić się do przychodni, ani na bezpłatną infolinię. Próbowali zapisać się na miejscu, ale też bez skutku.
Dzisiaj ruszyły zapisy na szczepienia przeciwko Covid-19 dla seniorów powyżej 80. roku życia. Teoretycznie można się zarejestrować między innymi dzwoniąc do wybranego przez siebie punktu szczepień albo na bezpłatną infolinię 989 uruchomioną w związku ze szczepieniami. W praktyce nie jest to jednak takie proste.
– Nie mogłem się dodzwonić do przychodni, więc przyszedłem osobiście. Chodzę teraz od okienka do okienka, nikt nic nie wie, w końcu zrezygnowałem – skarży się pacjent, którego spotkaliśmy dzisiaj ok. godz. 11 w przychodni przy ul. Langiewicza w Lublinie.
Takich problemów miało dzisiaj więcej seniorów, którzy chcieli zapisać się na szczepienia. – Dzwoniłam rano do przychodni KUL przy Racławickich. Zapytali mnie gdzie mieszkam i odesłali do przychodni na Langiewicza, twierdząc, że tam powinnam się zarejestrować. A przecież punkt wybiera się samemu – skarży się inna seniorka. – Na Langiewicza nie udało mi się jednak zarejestrować. Dostałam tylko numer infolinii, z którą mogę się kontaktować, ale tam też nie mogę się na razie dodzwonić – narzeka nasza rozmówczyni i dodaje, że postanowiła spróbować jeszcze w przychodni Puls-Med przy Weteranów. Tam też nie można się jednak rejestrować osobiście. – Wracałam do domu i zobaczyłam, że przed drzwiami stoi kilka osób. Chciałam sprawdzić czy jest możliwość zapisania się. Okazuje się, że rano można było wrzucić kartkę ze swoimi danymi do skrzynki podawczej, ale teraz można zapisywać się już tylko telefonicznie – relacjonuje seniorka.
Jeszcze inny problem miał nasz Czytelnik, który próbował zapisać się w przychodni przy ul. Łabędziej w Lublinie. – Znalazłem placówkę na liście, dzwonię, a oni nic nie wiedzą o szczepieniach – napisał do nas pan Ryszard.
Próbowaliśmy wielokrotnie – przed południem i po południu – zadzwonić na bezpłatną infolinię 989, ale bez skutku. Za każdym razem ten sam komunikat: to połączenie nie może być zrealizowane.
– Piątek to pierwszy dzień zapisów, można się było spodziewać, że dodzwonienie się na centralną bezpłatną infolinię będzie utrudnione. To spowodowało również zablokowanie linii telefonicznej w naszym szpitalu – tłumaczy Anna Guzowska, rzeczniczka Szpitala Klinicznego nr 1, pod który podlega przychodnia przy Langiewicza. – Poza tym rejestracja jest dostępna również dla pacjentów, którzy dzwonią w innych sprawach. W związku z tym uruchamiamy numer dedykowany tylko dla pacjentów, którzy chcą się zapisać na szczepienia. Od poniedziałku do piątku w godz. 8-15 będzie działał tel. 81 524 78 56. Jest to jednak numer tymczasowy, do czasu uruchomienia dedykowanej infolinii, której numer pojawi się wkrótce na naszej stronie internetowej – informuje rzeczniczka.
Dlaczego przychodnia przy Racławickich odesłała pacjentkę do innego miejsca? – Nie znam konkretnie tej sprawy, ale od rana odebraliśmy około 500 telefonów. Dzwonią ludzie z całego miasta, nie jesteśmy w stanie wszystkich zapisać, a potem zaszczepić. Tam, gdzie jest taka możliwość, bo pacjent ma np. blisko do swojej przychodni staramy się go przekierować – tłumaczy Rafał Bzdyrak, kierownik Poradni Zdrowia KUL przy Al. Racławickich.
– Chciałabym uspokoić seniorów. Osoby powyżej 80. roku życia, które będą chciały się zaszczepić, będą miały taką możliwość. Uzupełnieniem punktów w przychodniach POZ, są punkty w szpitalach węzłowych i szpitalu tymczasowym. Przypominam, że nie ma rejonizacji, senior może wybrać punkt w którym chce się zaszczepić – mówi Małgorzata Bartoszek, rzeczniczka lubelskiego NFZ. – Zachęcam seniorów, żeby wybierali ten punkt szczepień, w którym można zaszczepić się jak najwcześniej. W przypadku osób starszych jest to szczególnie ważne. Infolinia NFZ 989 cały czas pracuje, obsługiwana jest przez blisko 2 tysiące konsultantów. Działa całą dobę, 7 dni w tygodniu – dodaje rzeczniczka i zapowiada, że liczba konsultantów będzie dostosowana do liczby dzwoniących "tak, aby zapewnić jak najkrótszy czas oczekiwania na połączenie".
Jak twierdzi rzeczniczka, do NFZ dotarły sygnały od zadowolonych seniorów, którzy dzisiaj zarejestrowali się na szczepienie poprzez infolinię.