Mimo trudnej sytuacji na rynku lubelska Bogdanka wciąż jest w dobrej sytuacji. Chociaż sprzedaż węgla spada, firma wciąż jest „nad kreską”. Kopalnia tnie koszty i dostosowuje się do nowych warunków.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Grupa LW Bogdanka opublikowała właśnie wyniki finansowe za pierwszy kwartał tego roku. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 843,6 mln zł. Były o 10,8 proc. mniejsze niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wynik EBITDA (tak określa się zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji – dop. red.). wyniósł 291,8 mln zł. Zysk netto 75,5 mln zł. W samym drugim kwartale, pomimo niższych przychodów zysk netto był wyższy niż w roku 2014 i w pierwszym kwartale 2015 r. Wyniósł 42,8 mln zł.
Bogdanka działa w coraz trudniejszych warunkach. Na rynku utrzymuje się nadwyżka węgla, co wpływa na spadek cen. W tej sytuacji władze spółki dobrze oceniają wyniki Bogdanki.
– Działalność spółki oraz osiągnięte przez nią wyniki finansowe pozostawały pod wpływem trudnej sytuacji na rynku węgla, która spowodowała konieczność dostosowania naszej produkcji do możliwości sprzedaży na rynku – wyjaśnia Zbigniew Stopa, prezes LW Bogdanka.
Sytuację Bogdanki utrudniło zmniejszenie zamówień ze strony spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa.
– Ten fakt w połączeniu z utrzymującą się nadpodażą węgla, wysokim poziomem zapasów u jego najważniejszych odbiorców oraz silną presją na obniżkę cen, zmusiły nas do korekty w dół planów sprzedażowych, a co za tym idzie produkcyjnych –dodaje Stopa. – Konsekwencją tego była kolejna znacząca redukcja zakładanych na 2015 r. nakładów inwestycyjnych. Nie możemy liczyć na pomoc publiczną, z której obficie czerpią nasi śląscy konkurenci.
W pierwszej połowie tego roku produkcja węgla w Bogdance wyniosła 3,9 mln ton i była niższa o 8,5 proc. niż rok temu. Tegoroczna sprzedaż wyniosła 3,8 mln ton węgla i była niższa o 0,5 mln ton od ubiegłorocznych wyników. Spółka zakłada sprzedaż węgla w 2015 r. na poziomie ok. 8,5 mln ton.
Dostosowując się do sytuacji na rynku, Bogdanka tnie koszty, w tym nakłady na inwestycje. W pierwszej połowie tego roku spółce udało się w ten sposób zmniejszyć koszty produkcji o ponad 6 proc. Planowane wydatki na tegoroczne inwestycje obniżono o 199,4 mln zł. W pierwszym półroczu Bogdanka zmniejszyła również zatrudnienie o 300 osób. Jednocześnie firma szuka nowych rynków zbytu, m.in. na Ukrainie.