Od wycinki 31 drzew zaczęła się budowa nowej pętli komunikacji miejskiej u zbiegu ul. Żeglarskiej i Krężnickiej. Ma ona zastąpić prowizoryczny przystanek przy skrzyżowaniu ul. Nałkowskich z Żeglarską.
Nowa pętla ma pomieścić 14 autobusów i będzie jej towarzyszyć bezpłatny parking na 31 samochodów oraz zadaszone stojaki dla 10 rowerów. Przystanek będzie też wyposażony w wyświetlacz pokazujący najbliższe odjazdy, budynek z toaletami oraz ładowarki dla autobusów elektrycznych.
Gdy wszystko będzie gotowe, możliwa stanie się likwidacja prowizorycznego przystanku końcowego na ul. Nałkowskich. – Założenie jest takie, żeby do nowej pętli wydłużyć wszystkie linie, które obecnie mają przystanek końcowy przy ul. Żeglarskiej – informuje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. – Brane jest też pod uwagę wydłużenie do nowej pętli linii 6, która obecnie kończy trasę na Romera. Ostateczne decyzje będą zapadać bliżej terminu oddania inwestycji do użytkowania i będą konsultowane z radą dzielnicy.
Kiedy może być gotowa nowa pętla? Nie później niż w czerwcu przyszłego roku. Taki termin widnieje w umowie pomiędzy miastem a firmą Strabag, która w ramach tego samego kontraktu ma zbudować nową pętlę komunikacji miejskiej na Felinie. Ma ona powstać przy ul. Franczaka „Lalka” (koło ul. Królowej Bony), gdzie powinno się zmieścić sześć autobusów. Ponadto umowa przewiduje przebudowę ul. Wygodnej w dzielnicy Głusk.
To nie wszystko, bo w umowie jest też rozbudowa pętli przy Zbożowej.
Z projektu wynika, że prace mają się wiązać z wycinką 55 drzew, co nie podoba się mieszkańcom pobliskich domów przy Lawendowej, bo zieleń osłania ich nieco od ulicznego hałasu. – Zamiast drzew goły beton chcą nam zrobić – skarży się jedna z mieszkanek, ale Ratusz przekonuje, że w trakcie robót możliwe będzie jeszcze ograniczenie planowanej wycinki, choć nie przesądza, ile drzew ocaleje.
Prace przy Zbożowej powinny się rozpocząć pod koniec czerwca lub na początku lipca. Po przebudowie przystanek końcowy ma pomieścić dziesięć autobusów, będzie wyposażony w ładowarki dla elektrobusów oraz toalety.
– Główne prace drogowe przy pętli na Zbożowej i Żeglarskiej zostaną zakończone do listopada – informuje Grzegorz Jędrek z biura prasowego Ratusza. – Infrastruktura przystankowa będzie montowana w marcu 2021 r., a do czerwca 2021 na obu inwestycjach będą prowadzone prace wykończeniowe.
Za budowę pętli przy Żeglarskiej i Franczaka, przebudowę ul. Wygodnej i pętli przy Zbożowej firma Strabag ma dostać od miasta 26,6 mln zł. Miasto szuka już wykonawcy kolejnych węzłów przesiadkowych, które miałyby być gotowe do sierpnia przyszłego roku. Mowa o rozbudowie pętli przy Granitowej, która po powiększeniu ma pomieścić 13 autobusów, w tym 6 przegubowców oraz budowie od podstaw nowej pętli przy al. Kraśnickiej w rejonie ul. Wróbla, gdzie projekt przewiduje 10 stanowisk dla autobusów (w tym 6 dla przegubowych) oraz parking na 36 samochodów. Zarówno przy Granitowej, jak i przy Gęsiej miałyby się też pojawić ładowarki dla elektrobusów i toalety.