Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

11 października 2017 r.
11:56

Rodzice zrezygnują z dowożenia dzieci do szkół? Wyniki sondażu

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
0 23 A A

Większość badanych popiera przyznanie uczniom darmowych przejazdów miejską komunikacją, nad czym w czwartek głosować mają radni – wynika z raportu firmy badawczej. Aż 83 proc. rodziców deklaruje, że przestanie dowozić dzieci na lekcje, jeśli nie zapłacą za autobus

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

– Przeprowadzenie badań było naszą własną inicjatywą i było finansowane z naszych środków – zapewnia Rafał Muda z lubelskiej firmy Flow Centrum Badawcze, która spytała 1011 mieszkańców Lublina i podlubelskich miejscowości o to, co sądzą o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Pomysły na tę ulgę są aż dwa, w czwartek ma nad nimi debatować Rada Miasta. Jeden projekt złożył prezydent na prośbę radnych Wspólnego Lublina. Zakłada przyznanie bezpłatnych przejazdów wszystkim dzieciom, które nie zaczęły nauki (teraz za darmo jeżdżą tylko dzieci do lat 4) oraz uczniom podstawówek i wygaszanych klas gimnazjalnych. Drugi projekt, złożony przez klub radnych Prawa i Sprawiedliwości, przewiduje darmową komunikację dla dzieci w wieku przedszkolnym, mieszkających w Lublinie uczniowie podstawówek, wygaszanych gimnazjów i szkół ponadpodstawowych, ale nie dłużej, niż do ukończenia 21. roku życia.

Centrum badawcze pytało o ocenę obu pomysłów. Większe poparcie uzyskał tu projekt radnych PiS: 66 proc. głosów za i 34 proc. przeciw. Projekt prezydenta Lublina, jak wynika z badań firmy Flow, popiera 59 proc. badanych, a 41 proc. uważa go za zły pomysł. – Spośród osób mówiących, że żaden z projektów nie powinien zostać wprowadzony, 84 proc. to osoby, które nie mają dzieci w wieku szkolnym – mówi Muda.

Inne pytanie dotyczyło tego, czy wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla uczniów sprawi, że rodzice przestaną dowozić dzieci na lekcje samochodem. Zadano je 126 zmotoryzowanym rodzicom. 83 proc. odpowiedziało, że zrezygnuje z dowożenia dzieci własnym autem. 17 proc. nie zamierza zmieniać nawyków.

W raporcie czytamy, że spośród najmłodszych uczniów (do lat 9) jedna trzecia dojeżdża do szkoły autobusem, wśród nieco starszych (od lat 10 do 15) komunikacją miejską dociera na lekcje prawie co drugi uczeń, a dla starszych autobus jest głównym środkiem transportu do szkoły.

O ile może się zmniejszyć ruch samochodów po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów? Również to postarali się wyliczyć autorzy raportu. Wyszło im, że jeśli w życie wejdzie projekt zgłoszony przez prezydenta, to na ulice nie wyjedzie 6028 samochodów, a jeśli Rada Miasta poprze dalej idący projekt PiS, to parkingach pozostaną 7032 samochody.

Roczny koszt ulgi w kształcie zaproponowanym przez prezydenta jest przez niego szacowany na kwotę od 2,7 mln do 2,9 mln zł. O tyle miałyby zmaleć wpływy do kasy miasta ze sprzedaży biletów. Na znacznie większą kwotę, niemal 8 mln zł rocznie, został przez Ratusz oszacowany analogiczny koszt wprowadzenia ulgi w wariancie proponowanym przez PiS.

W dzisiejszym głosowaniu w Radzie Miasta większe szanse ma projekt złożony przez prezydenta, za którym stoi koalicja licząca 16 radnych. O jeden głos mniej ma klub radnych PiS.

Sonda: Darmowa komunikacja miejska w Lublinie:

Liczba głosów: 1870
47.17%
Nie powinna być dla nikogo
31.6%
Powinna być dla wszystkich uczniów do 21. roku życia
21.23%
Powinna być dla uczniów podstawówek i gimnazjów

Zza kierownicy do autobusu?

Firma badawcza zapytała przy okazji o to, co mogłoby skłonić zmotoryzowanych do przesiadki do komunikacji miejskiej. Każdy mógł udzielić więcej niż jednej odpowiedzi.

* 707 osób stwierdziło, że skusiłyby ich tańsze bilety

* 476 osób wskazało na większą częstotliwość kursów

* 404 osoby wspomniały o autobusach szybciej pokonujących trasę (np. liniach pospiesznych, które omijałoby zatłoczone ulice i stawały tylko na przystankach węzłowych)

* 371 ankietowanych wskazało na buspasy

* 357 dałoby się nakłonić do przesiadki w autobus, gdyby było więcej bezpośrednich połączeń

* 139 osób zwraca uwagę na „przyjaźniej nastawionych pracowników komunikacji miejskiej”

* 112 osób skusiłby lepszy tabor

* a 101 badanych byłoby skłonnych do odstawienia samochodu na parking, gdyby mieli bliżej z domu na przystanek

Komentarze 23

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 14:39
+1
Póki nie będzie więcej linii kursujących w szczycie co 10 minut to problem zatłoczenia ulic będzie narastał cały czas. Mamy na przykład takie linie jak 10, 18, 26, 31 czy 57, które właśnie w szczycie powinny co tyle minut kursować, ponieważ na siebie dobrze zarabiają. Ostatnio też lawinowo rośnie zainteresowanie pasażerów liniami 14, 17, 32, 39, 55. Ale szczytem wszystkiego jest to co dzieje się z liniami 15 i 40 przed godziną 8:00, one są pełne w 90% już na ul. Nałkowskich, a to dopiero początki ich trasy!!, kiedy wreszcie powstanie prawdziwa pętla nad zalewem, która sprawi, że na tych liniach w końcu będą autobusy przegubowe?.
Póki nie będzie więcej linii kursujących w szczycie co 10 minut to problem zatłoczenia ulic będzie narastał cały czas. Mamy na przykład takie linie jak 10, 18, 26, 31 czy 57, które właśnie w szczycie powinny co tyle minut kursować, ponieważ na siebie dobrze zarabiają. Ostatnio też lawinowo rośnie zainteresowanie pasażerów liniami 14, 17, 32, 39, 55. Ale szczytem wszystkiego jest to co dzieje się z liniami 15 i 40 przed godziną 8:00, one są pełne w 90% już na ul. Nałkowskich, a to dopiero początki ich trasy!!, kiedy wreszcie powstanie prawdzi... rozwiń
Avatar
anka / 11 października 2017 o 14:08
+1
Ja nie wiem kto robił ten sondaż, ale każdy w internetowej gazecie ewidentnie wskazuje, że uważa to za zły pomysł. Jakiekolwiek przywileje demoralizują ludzi i w dziwny sposób jednym nadają więcej praw, niż mają drudzy. Należy obniżyć ceny biletów, a nie dawać kolejne bonusy.
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 13:56
+1
Lepszym rozwiązaniem są niedrogie bilety okresowe.Rozdawnictwo demoralizuje.Nie da się zapewnić wszystkim wszystkiego za darmo. To utopia.
Avatar
LBN / 11 października 2017 o 13:39
+1
D.adzą darmowe przejazdy, a za pół roku podniosą ceny biletów bo coś im się nie będzie zgadzać
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 13:38
+1
Tyle badania. Jak wygląda praktyka przekonali się mieszkańcy prekursora nieodpłatnej komunikacji publicznej w jednym z miast Belgii, w którym po 15 latach takiego "eksperymentu" zaczęto 3. lata temu przywracać odpłatność. Korki w centrach miast powodują nie uczniowie, a urzędnicy administracji publicznej i samorządowcy. Jak doradzał ekspert przebywający w Lublinie w czasie dni zrównoważonego transportu - trzeba wysłać na wycieczkę do Bazylei tych, którzy powodują korki czyli w/w, a problem sam się rozwiąże. Ja dodałbym, że trzeba ich tam wysłać z biletem w jedną stronę...
Tyle badania. Jak wygląda praktyka przekonali się mieszkańcy prekursora nieodpłatnej komunikacji publicznej w jednym z miast Belgii, w którym po 15 latach takiego "eksperymentu" zaczęto 3. lata temu przywracać odpłatność. Korki w centrach miast powodują nie uczniowie, a urzędnicy administracji publicznej i samorządowcy. Jak doradzał ekspert przebywający w Lublinie w czasie dni zrównoważonego transportu - trzeba wysłać na wycieczkę do Bazylei tych, którzy powodują korki czyli w/w, a problem sam się rozwiąże. Ja dodałbym, że trzeba i... rozwiń
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 12:14
+1
Ciekawy mamy tutaj paradoks. Rodzice by nie podwozili pociech, ale i tak jadą do swojej pracy (więc samochód>autobus=korek). Sondaż wyraźnie pokazuje, że najwięcej osób przesiadło by się jakby były tańsze bilety, a zmiana ceny normalnego z 3,20 zł na 4 zł w wyniku darmowego przejazdu dla dzieci nie zachęci ich do podjęcia takiej decyzji. Tym bardziej żałosne staną się "eventy dniowe", żeby zostawić "samochód i jechać autobusem". Za cenę 4,50 zł niektóre samochody pojadą nawet do 15 km, więc wliczając koszt eksploatacji samochodu itp. to większość wybierze samochód, bo cena praktycznie ta sama, a masz swobodę podróży, nie będąc ściśniętym jak śledź w godzinach rannych. Więc de facto dzieciaki spowodują większe ilości korków w mieście.
Ciekawy mamy tutaj paradoks. Rodzice by nie podwozili pociech, ale i tak jadą do swojej pracy (więc samochód>autobus=korek). Sondaż wyraźnie pokazuje, że najwięcej osób przesiadło by się jakby były tańsze bilety, a zmiana ceny normalnego z 3,20 zł na 4 zł w wyniku darmowego przejazdu dla dzieci nie zachęci ich do podjęcia takiej decyzji. Tym bardziej żałosne staną się "eventy dniowe", żeby zostawić "samochód i jechać autobusem". Za cenę 4,50 zł niektóre samochody pojadą nawet do 15 km, więc wliczając koszt eksploatacji... rozwiń
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 12:11
+1
Nie ma darmowych przejazdów. Zapłacą inni w wyższej cenie biletów. Komuna wraca
Avatar
Gość / 12 października 2017 o 21:09
0
Dziwne te szacunki dotyczące mniejszej liczby samochodów po wprowadzeniu darmowe komunikacji dla uczniów. Czyżby rodzice rezygnujący z zawiezienia dziecka do szkoły rezygnowali z wyjazdu do pracy? A Może pracują w domu lub najbliższej okolicy, tylko dziecko do szkoły ma daleko i pod górkę? Skończy się na tym, że liczba samochodów i korki się nie zmniejszą ale więcej trzeba będzie dopłacać do mpk z pieniędzy innych użytkowników...A tak w ogóle to ktoś policzył ile potrzeba nowych autobusów (i kursów) by dowieźć te (nowe) dzieci do szkoły?
Avatar
dffddf / 11 października 2017 o 20:27
0
zx napisał:
undefined napisał:
już zapieprzam 40 lat na czyjeś bachory, mam już dosyć
Posłuchaj chamie krótkozwroczny - te bachory później będą zapieprzać na towją emeryturę.
 chamie krótkowzroczny, socjalizm się skończył, teraz każdy zapieprza na siebie, naklepałeś dzieci i szukasz idiotów do pracy na nich, odwaliło ci
Avatar
felo / 11 października 2017 o 19:07
0
undefined napisał:
A ile kosztuje wybudowanie gmachu dla urzędników wszelkiej maści poza centrum miasta?
 urzednicy pracują baranie,a bachory mają rodziców do zapieprzania, a jak nei stać to się nie robiiiiiii ichhhhhh
Avatar
Gość / 12 października 2017 o 21:09
0
Dziwne te szacunki dotyczące mniejszej liczby samochodów po wprowadzeniu darmowe komunikacji dla uczniów. Czyżby rodzice rezygnujący z zawiezienia dziecka do szkoły rezygnowali z wyjazdu do pracy? A Może pracują w domu lub najbliższej okolicy, tylko dziecko do szkoły ma daleko i pod górkę? Skończy się na tym, że liczba samochodów i korki się nie zmniejszą ale więcej trzeba będzie dopłacać do mpk z pieniędzy innych użytkowników...A tak w ogóle to ktoś policzył ile potrzeba nowych autobusów (i kursów) by dowieźć te (nowe) dzieci do szkoły?
Avatar
dffddf / 11 października 2017 o 20:27
0
zx napisał:
undefined napisał:
już zapieprzam 40 lat na czyjeś bachory, mam już dosyć
Posłuchaj chamie krótkozwroczny - te bachory później będą zapieprzać na towją emeryturę.
 chamie krótkowzroczny, socjalizm się skończył, teraz każdy zapieprza na siebie, naklepałeś dzieci i szukasz idiotów do pracy na nich, odwaliło ci
Avatar
felo / 11 października 2017 o 19:07
0
undefined napisał:
A ile kosztuje wybudowanie gmachu dla urzędników wszelkiej maści poza centrum miasta?
 urzednicy pracują baranie,a bachory mają rodziców do zapieprzania, a jak nei stać to się nie robiiiiiii ichhhhhh
Avatar
idiota / 11 października 2017 o 19:06
0
zx napisał:
undefined napisał:
już zapieprzam 40 lat na czyjeś bachory, mam już dosyć
Posłuchaj chamie krótkozwroczny - te bachory później będą zapieprzać na towją emeryturę.
odwal się chamie, ja na swoją emeryturę pracuje chamie, nikt mi łaski nie robi, że będzie mi wypłacał moje pieniądze, a jak ktoś sobie naklepie bachorów to jego problem,
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 17:25
0
A ile kosztuje wybudowanie gmachu dla urzędników wszelkiej maści poza centrum miasta?
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 17:01
0
zx napisał:
undefined napisał:
już zapieprzam 40 lat na czyjeś bachory, mam już dosyć
Posłuchaj chamie krótkozwroczny - te bachory później będą zapieprzać na towją emeryturę.
  Raczej moje dzieci będą zapieprzać na 500+ dla tych bachorów. Dzieci wzorują się na rodzicach. Moje pójdą do roboty a tamte strzelą sobie pierwszego potomka przed osiemnastką i potem kolejne żeby doić państwo i pracujących.
  Raczej moje dzieci będą zapieprzać na 500+ dla tych bachorów. Dzieci wzorują się na rodzicach. Moje pójdą do roboty a tamte strzelą sobie pierwszego potomka przed osiemnastką i potem kolejne żeby doić państwo i pracujących. rozwiń
Avatar
O / 11 października 2017 o 17:00
0
Dopoki w tym miescie nie powstanie komunikacja miejska na miare ponad pół milionowej aglomeracji, to zadne kolejne wiadukty nie zmniejsza korkow...swietny przyklad to dopiero co otwarte skrzyzowanie solidarnosci- sikorskiego: korki na willowej rano jak byly tak sa dalej, a przy poligonowej stoi w tej chwili kilkanascie zurawi budujacych kolejne bloki...w tak duzym miescie jak Lublin nie bedzie sprawnego transportu bez zbudowania minimum 2-3 linii szybkiego tramwaju, ktory w wiekszosci jechalby poza ulicami i moglby przejechac z dzielnicy do centrum w 15-20 minut...ile jezzcze tej trolejbusowej prowizorki i wydawania dziesiatek milionow na kolejne wiadukty?...
Dopoki w tym miescie nie powstanie komunikacja miejska na miare ponad pół milionowej aglomeracji, to zadne kolejne wiadukty nie zmniejsza korkow...swietny przyklad to dopiero co otwarte skrzyzowanie solidarnosci- sikorskiego: korki na willowej rano jak byly tak sa dalej, a przy poligonowej stoi w tej chwili kilkanascie zurawi budujacych kolejne bloki...w tak duzym miescie jak Lublin nie bedzie sprawnego transportu bez zbudowania minimum 2-3 linii szybkiego tramwaju, ktory w wiekszosci jechalby poza ulicami i moglby przejechac z dzielnicy do ... rozwiń
Avatar
zx / 11 października 2017 o 16:52
0
undefined napisał:
już zapieprzam 40 lat na czyjeś bachory, mam już dosyć
 Posłuchaj chamie krótkozwroczny - te bachory później będą zapieprzać na towją emeryturę.
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 16:22
0
już zapieprzam 40 lat na czyjeś bachory, mam już dosyć
Avatar
Gość / 11 października 2017 o 16:07
0
kurcze aby komuś dać za darmo trzeba innemu zabrać zapłacimy za to wszyscy
Zobacz wszystkie komentarze 23

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Marsz Równości po raz pierwszy przejdzie przez Lublin

Marsz Równości po raz pierwszy przejdzie przez Lublin 0 6

Jesienią w Lublinie po raz pierwszy ma odbyć się Marsz Równości. Przygotowania już trwają, ale organizatorzy jeszcze nie zdradzają szczegółów wydarzenia

Co dalej z LKJ? Klub broni się przed eksmisją, miasto już szuka nowego gospodarza terenu

Co dalej z LKJ? Klub broni się przed eksmisją, miasto już szuka nowego gospodarza terenu 0 13

Lubelski Klub Jeździecki odwołał się od sądowego nakazu opuszczenia terenów dzierżawionych nad Bystrzycą od miejskiej spółki MOSiR. Tymczasem zaległości klubu wobec spółki przekroczyły już 230 tys. zł. MOSiR rozgląda się już za nowym gospodarzem terenu, ale musi czekać na koniec sporu w sądzie

Kierowca zabił syna swojego kolegi. "Zauważyłem go dopiero na szybie"

Kierowca zabił syna swojego kolegi. "Zauważyłem go dopiero na szybie" 21 5

37-latek z Okolic Bełżyc odpowie za śmiertelne w skutkach potrącenie rowerzysty i ucieczkę z miejsca wypadku. Grzegorz M. zabił syna kolegi, z którym tego samego dnia pił alkohol

Koncerty i warsztaty na Moście Kultury
24 sierpnia 2018, 16:00

Koncerty i warsztaty na Moście Kultury 3 2

Co Gdzie Kiedy. Przed nami kolejne ciekawe koncerty i zajęcia na Moście Kultury (Most im. Lutosławskiego). W najbliższy weekend odbędzie się m.in. koncert z okazji 75-lecia urodzin Tadeusza Nalepy.

Pogrzeb Konrada Gacy we wtorek

Pogrzeb Konrada Gacy we wtorek 0 3

Uroczystości pogrzebowe zmarłego w ubiegłym tygodniu Konrada Gacy rozpoczną się we wtorek o godz. 15 w kaplicy Cmentarza Komunalnego na Majdanku (Droga Męczenników Majdanka 71).

Europejski Festiwal Smaku 2018. Włoskie owoce morza, hiszpańskie oliwki, litewskie chleby
5 września 2018, 0:00
galeria

Europejski Festiwal Smaku 2018. Włoskie owoce morza, hiszpańskie oliwki, litewskie chleby 0 9

– Będziemy opowiadać o tym, że świętowanie niepodległości w dwudziestoleciu międzywojennym miało blask ułańskiej fantazji. To będzie najbardziej radosna edycja imprezy – zapowiadają organizatorzy X Europejskiego Festiwalu Smaku. I liczą na 100 tysięcy gości

Lublin: Prace na ul. 3 Maja. Przystanek przeniesiony

Lublin: Prace na ul. 3 Maja. Przystanek przeniesiony 1 3

Przeniesiony został ważny, śródmiejski przystanek na ul. 3 Maja po stronie pl. Litewskiego

W samochodzie zostawił dzieci, a sam uciekł. Nietypowy finał stłuczki na DK19

W samochodzie zostawił dzieci, a sam uciekł. Nietypowy finał stłuczki na DK19 26 9

W Strzeszkowicach Dużych na krajowej "19" kierowca samochodu doprowadził do kolizji i uciekł z miejsca zdarzenia. Zapomniał, że w aucie zostawił dzieci.

AOC AGON 3: Dwa monitory dla graczy

AOC AGON 3: Dwa monitory dla graczy 0 0

Oba zakrzywione, oba o przekątnej 27 cali i rozdzielczości 2560 x 1440. Ale jeden ma matrycę VA i technologię AMD FreeSync 2, a drugi matrycę TN i Nvidia G-SYNC.

Wybory 2018. Żuk zaczął kampanię. Przedstawił 4 filary programu

Wybory 2018. Żuk zaczął kampanię. Przedstawił 4 filary programu 8 56

Cztery filary swego programu przedstawił w poniedziałek Krzysztof Żuk, który o kolejną kadencję prezydenta Lublina będzie walczyć pod szyldem własnego komitetu. Szczegółowe pomysły dopiero ma ogłosić. Poczekać trzeba również na ostateczne listy jego kandydatów startujących do Rady Miasta

Końskowola: Gruntowny remont starego rynku. Co się zmieni?

Końskowola: Gruntowny remont starego rynku. Co się zmieni? 5 3

Gmina rozpoczyna poważne zmiany na rynku. Ruszył już remont starego ratusza, wkrótce ma zostać rozstrzygnięty przetarg na prace na otaczających go ulicach. Powstaną m.in. nowe chodniki i parkingi. W planach jest także nowa fontanna i plac zabaw

Spod farby wyjrzały anioły. Trwają prace w cerkwi w Chełmie

Spod farby wyjrzały anioły. Trwają prace w cerkwi w Chełmie 1 0

W zabytkowej cerkwi p.w. św. Jana Teologa w Chełmie prace przy konserwacji polichromii i malowaniu wnętrza dobiegają końca. Dłużej potrwa remont prawosławnej świątyni w Dubience, która przez lata popadała w ruinę

PiS apeluje do prezydent Chełma: Niech pani nie kłamie

PiS apeluje do prezydent Chełma: Niech pani nie kłamie 6 13

– Pani Agato, proszę nie kłamać – apelowali do prezydent miasta politycy PiS na piątkowej konferencji prasowej zwołanej na schodach chełmskiego magistratu. Ich zdaniem Agata Fisz miała kłamała podczas niedawnej inauguracji swojej kampanii wyborczej.

Mariusz Cytryński, prezes spółdzielni chce być prezydentem Puław

Mariusz Cytryński, prezes spółdzielni chce być prezydentem Puław 23 13

Po „Samorządowcach” Janusza Grobla, zarejestrował się komitet Koalicji Samorządowej. Ich kandydatem na stanowisko prezydenta Puław jest Mariusz Cytryński

Oskar Bober zawieszony, jest oficjalna decyzja. Duże problemy Motoru Lublin

Oskar Bober zawieszony, jest oficjalna decyzja. Duże problemy Motoru Lublin 85 16

Młodzieżowiec Speed Car Motoru Lublin nie wsiądzie na motocykl aż do zakończenia sprawy dyscyplinarnej przez Główną Komisję Sportu Żużlowego, czyli przez maksymalnie 60 dni. To znaczy, że nie pomoże zespołowi w lidze i w rozgrywkach juniorskich.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.