W oddziałach NFZ w całej Polsce działa już Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) – wspólny numer telefonu dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Wspólny numer to 800 190 590, czyli dotychczasowy numer bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Zastąpi kilkanaście numerów funkcjonujących do tej pory w oddziałach wojewódzkich NFZ. Będzie obsługiwany przez kilkudziesięciu pracowników oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz RPP.
– Dzwoniąc pod numer 800 190 590 będzie można dowiedzieć się m.in., jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta, jakich formalności należy dopełnić, by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego – informuje Paweł Piróg, p.o. zastępcy dyrektora ds. służb mundurowych lubelskiego oddziału NFZ.
Jeden wspólny numer dla całego kraju to pierwszy etap wprowadzanych zmian. Nowa idea call center w NFZ ma wykraczać poza samo informowanie. Docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, ale z czasem, na wzór brytyjski, pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.
W ubiegłym roku infolinie NFZ obsługiwały ok. 40 tysięcy połączeń miesięcznie. Z kolei liczba udzielonych porad dzięki infolinii Rzecznika Praw Pacjenta od momentu powstania urzędu (2008 rok) przekroczyła 338 tysięcy.