Wokół centrum miasta kursować ma nowa linia autobusowa, jej uruchomienie planowane jest na maj. Obsługiwać ma ją jeden autobus elektryczny. Znamy już dwa warianty trasy. Możliwe, że przejazd będzie darmowy, albo będzie kosztować tylko złotówkę
Obok przystanku na al. Unii Lubelskiej powstaje już punkt, w którym elektryczny autobus będzie ładować akumulatory (na zdjęciu). – Montujemy stelaż do ładowarki – mówi Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Sama ładowarka ma się tu pojawić po majowym długim weekendzie. Elektryczny autobus będzie obsługiwać specjalną linię otaczającą Strefę Płatnego Parkowania. Opracowane są już dwa warianty tras. Pierwsza wersja przewiduje nieco większe okrążenie po śródmieściu zaczynające się na al. Unii Lubelskiej, naprzeciwko galerii handlowej.
– Ten wariant zakłada przejazd al. Unii Lubelskiej, Al. Zygmuntowskimi, al. Piłsudskiego, Lipową, Krakowskim Przedmieściem, ul. 3 Maja i al. Solidarności do al. Unii Lubelskiej – wylicza Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.
Druga, krótsza wersja trasy ograniczałaby się tylko do ścisłego centrum: Wodopojna, Królewska, Wyszyńskiego, Bernardyńska, Narutowicza, Lipowa, Krakowskie Przedmieście, 3 Maja, i al. Solidarności. Stąd autobus jechałby do ładowarki. – W tej wersji wszystkie przystanki znalazłyby się w strefie obowiązywania biletu za 1 zł – dodaje Góźdź.
Nie ma jeszcze decyzji, czy jakiekolwiek bilety będą potrzebne na tej trasie. Darmowe przejazdy składanym w Lublinie autobusem marki Ursus już rok temu zapowiadał prezydent miasta. Teraz nie jest to już takie pewne, choć nadal możliwe.
– Chcielibyśmy aby, po pierwsze ta linia umożliwiała poruszanie się po centrum miasta bez samochodu, a po drugie promowała transport ekologiczny. Tym samym wskazane byłyby promocyjne warunku przejazdu. Nie wykluczamy zatem okresowej możliwości bezpłatnego przejazdu – informuje Góźdź.
Na razie trwają jeszcze prace nad rozkładem jazdy nowej linii, nie został jeszcze ustalony jej numer. ZTM zapowiada, że linia zostanie uruchomiona już w maju.
12-metrowy autobus Ursus Ekovolt ma 75 miejsc, w tym 26 siedzących. Pełne ładowanie baterii w zajezdni trwa do 6 godzin i umożliwia przejechanie ok. 100 km. Szybkie ładowanie na przystanku trwa kwadrans i wystarcza na pokonanie 35 km.