We wtorek na tory wrócą pociągi z Lublina do Lubartowa. Na odnowionym torze powstały dwa nowe przystanki, a kolej planuje dwa następne, już w samym Lubartowie
Trasę ma obsługiwać pięć par pociągów dziennie, z czego cztery pary mają kursować we wszystkie dni tygodnia, a jedna w dni robocze od poniedziałku do piątku. Cena ma być konkurencyjna w porównaniu z busami. Tu cena wynosi 4 zł, bilet na pociąg (na całą trasę) kosztować będzie 3,25 zł, a studenci zapłacą tylko 1,59 zł. Za bilet miesięczny trzeba zapłacić 119 zł, ale od tej ceny przysługują ulgi ustawowe.
Pociągi pasażerskie wracają na tę linię po 13-letniej przerwie. Aby kierowcy zbyt śmiało nie wjeżdżali na przejazdy na tym szlaku, w stan gotowości postawieni będą sokiści i policjanci. – W pierwszych dniach będzie to wymagać od nas dużej mobilizacji – przyznaje Zygmunt Grzechulski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie.
– Modernizacja szlaku zaczęła się w 2011 r., kosztowała ponad 40 milionów zł, z czego 32 mln zł pokryła dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego – mówi Małgorzata Kwiatkowska, rzecznik lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Taka kwota została wydana na odnowę 23 km torów, mosty, wiadukty, urządzenia odpowiedzialne za sterowanie ruchem. W Wandzinie stacja została przesunięta o pół kilometra bliżej zabudowań, w Lublinie powstały dwa nowe przystanki kolejowe: Lublin–Zadębie przy ul. Turystycznej i Lublin-Ponikwoda.
Dwa nowe przystanki mogą powstać też w samym Lubartowie: jeden przy ul. Lipowej, drugi w rejonie wiaduktu koło stacji paliw. Koszt inwestycji nie przekraczałby 10 milionów zł, a kolej ma bardzo duże szanse na pozyskanie takich funduszy.
Rozkład jazdy
Odjazdy ze stacji Lublin zaplanowano na godz.: 8.56, 13.54, 15.55, 17.58 i 20.22. Z Lubartowa pociąg wyjedzie o godz. 6.36, 9.38, 14.40, 16.51 i 18.42. Wspomniane składy mają kursować codziennie poza kursującymi od poniedziałku do piątku pociągami z Lublina z godz. 13.54 i z Lubartowa z godz. 14.40.