W środę uważaj na Al. Racławickich, w czwartek na ul. Turystycznej. Drogowcy wyłączają sygnalizację świetlną, bo budują miejski system zarządzania ruchem. Utrudnienia potrwają do piątku.
We wtorek po południu zgasły światła na skrzyżowaniu ul. Orkana z ul. Zwycięską. Drogą z pierwszeństwem jest ul. aktualnie Orkana. Sygnalizacja ma tam zostać włączona w środę o godz. 7 rano.
Z kolei ok. godz. 18 wyłączone zostaną światła na skrzyżowaniu Al. Racławickich z al. Długosza. W czasie prac drogą z pierwszeństwem pozostaną Al. Racławickie. Sygnalizacja w tym miejscu powinna wznowić pracę w czwartek ok. godz. 6 rano.
Również w czwartek, ale o godz. 18 zgasną światła na skrzyżowaniu ul. Turystycznej z wjazdem do hipermarketu E. Leclerc. – Prace mają potrwać do piątku, do godz. 6 rano. Na czas robót pierwszeństwo będą mieli kierowcy poruszający się ul Turystyczną – wyjaśnia Karol Kieliszek, z biura prasowego urzędu miasta. – We wszystkich miejscach, w czasie godzin szczytu wykonawca ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo. Przeszkolony pracownik powinien tam kierować ruchem.
Prace przy sygnalizacji świetlnej związane są z budową tzw. Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem. Obejmie on ponad połowę skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Zostaną one odpowiednio przebudowane i połączone światłowodami.
– Zarządzanie ruchem jest tak samo ważnym elementem projektu, jak zakup nowego taboru czy rozbudowa sieci trakcyjnej. To między innymi tzw. zielona fala, której oczekują od nas kierowcy – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. – Do końca roku chcemy mieć gotowy, sprawnie działający system.
Budową systemu zajmuje się warszawska spółka Qumak S.A. Prace pochłoną 27,9 mln zł. Za te pieniądze uda się połączyć ponad 60 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, czyli więcej niż połowę takich miejsc w mieście. Z kolei ponad 20 skrzyżowań przejdzie kompleksową modernizację. Obejmie ona wymianę urządzeń sterujących, słupków, masztów i wysięgników. Ruch na skrzyżowaniach będzie regulowany z jednego centrum sterowania.
Dzięki wprowadzeniu ISZR pojazdy komunikacji miejskiej będą mogły szybciej pokonać skrzyżowania. System będzie wykrywał opóźnione autobusy i wydłużał dla nich długość światła zielonego. Będzie on także reagował np. na kolizje i sugerował kierowcom objazdy. Kierujący ruchem będzie też mógł rozładować korki w konkretnych dzielnicach. W razie potrzeby skróci lub wydłuży zmiany świateł na wybranych skrzyżowaniach. Co więcej, w mieście pojawią się tablice informacyjne dla kierowców. Wyświetlą np. czas potrzebny na pokonanie danego odcinka, informacje o kolizjach czy objazdach.