Mieszkańcy Łukowa zastanawiają się, jaka będzie ostateczna koncepcja obwodnicy miasta. Burmistrz nie zna odpowiedzi. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że przebieg obwodnicy jest obecnie w „pracach przygotowawczych”.
Gdy w lutym rząd ogłosił listę 100 obwodnic, burmistrz Łukowa Piotr Płudowski zajrzał do załącznika programu i trochę się zdziwił. Otóż, według koncepcji rządu obwodnica Łukowa ma mieć długość 3,7 km. W kwietniu zakończyły się konsultacje społeczne w tej sprawie i władze miasta zgłosiły swoje uwagi.
– Czy już wiadomo, jaki wariant został wybrany? – dopytuje nasz Czytelnik. – Nie wiemy, jaka będzie długość obwodnicy i jaki będzie jej przebieg – przyznaje Płudowski i podkreśla, że to nie miasto jest przecież inwestorem. – Wzięliśmy udział w konsultacjach i wyraziliśmy opinię, że optymalnym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie inwestycji terenami, które są już zabezpieczone w naszych dokumentach planistycznych – tłumaczy burmistrz.
Faktycznie, miasto w swoim planie zagospodarowania ma wytyczoną obwodnicę, której długość sięga 11 kilometrów. Droga ma swój początek od ulicy Radzyńskiej i kończy się za ulicą Zimna Woda, przechodząc na teren gminy Łuków. – W odpowiedzi usłyszeliśmy, że wszystko będzie analizowane, ale obecnie brak jest jednoznacznej koncepcji co do długości i przebiegu trasy – dodaje Płudowski. Z dokumentu wynika jednak, że wyłonienie wykonawców i prace przy budowie obwodnicy mają zamknąć się w latach 2023-2025.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że rządowy program nie przesądza o przebiegu obwodnicy Łukowa. – Kwestie dotyczące parametrów technicznych drogi oraz jej przebiegu będą przedmiotem szczegółowych i wieloaspektowych prac przygotowawczych – zaznacza Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu. Wszystkie warianty mają być poddane ocenie i analizie. – Na tej podstawie wybrany zostanie wariant najbardziej korzystny. Za ten etap prac odpowiedzialny jest zarządca drogi, czyli GDDKiA – dodaje Huptyś.
Poza tym, ministerstwo zwraca uwagę, że ujęcie planowanego przebiegu drogi w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego nie jest czynnikiem przesądzającym przy wyborze ostatecznego wariantu. – Należy pamiętać, że proces przygotowania inwestycji jest złożony i długotrwały, wymagane jest przeprowadzenie analiz i badań geologicznych – przypomina rzecznik. Nie zmienia to faktu, że ogłoszenie przetargu na budowę ma nastąpić w 2023 roku.
W ramach tego programu w województwie lubelskim ma powstać siedem obwodnic. W innych rejonach Polski, przetargi na te inwestycje są już ogłaszane, m.in. na Mazowszu.