Jeszcze tylko kilka lat cierpliwości i główne drogi w naszym województwie będą równe jak stół. Nim jednak do tego dojdzie, musimy się uzbroić w cierpliwość.
– Na 1003 kilometry dróg będących w gestii lubelskiego oddziału GDDKiA, 58 proc. jest w stanie dobrym, 22,2 proc. jest w stanie niezadowalającym i 19,3 w złym. Takie wyniki nie są niczym szczególnym w skali kraju I lokują nas pośrodku stawki wśród wszystkich regionalnych dyrekcji – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Lublinie. W liczbach bezwzględnych wygląda to bardziej obrazowo.
W stanie dobrym jest 580 kilometrów dróg.
Niezadowalającym: 220 kilometrów.
Złym: 190 kilometrów.
Stare i dziurawe
Województwo lubelskie jest, niestety, zaniedbane pod kątem inwestycji drogowych. Większość szlaków administrowanych przez GDDKiA posiada nawierzchnie jeszcze sprzed 2000 roku. Poza remontami bieżącymi, na tych drogach nie prowadzono gruntownych remontów. Przykładów jest wiele: droga nr 63 z Radzynia do Wisznic i dalej w kierunku granicy, odcinek "19” od Lubartowa do Kraśnika, duża część drogi z Lublina na Warszawę, dwupasmówka do obwodnicy Piask i spore fragmenty drogi 74 Annopol–Kraśnik–Janów Lubelski–Zamość–Hrubieszów. A jeszcze kolejne zimy dodatkowo degradują te szlaki.
Zima kosztuje 18 000 000
– Duże opady śniegu, niskie temperatury, wiosenne rozmarzanie i zamarzanie podłoża spowodowały liczne przełomy. Największe zniszczenia zima poczyniła na odcinkach dróg oczekujących na remonty: "19” od Lubartowa do Kraśnika i 74 w okolicach Annopola – wylicza Krzysztof Nalewajko. Równie duże spustoszenia poczyniła zima na drodze 74, na odcinku Janów Lubelski –Frampol–Szczebrzeszyn–Zamość. – W tym roku akcja zima kosztowała GDDKiA ponad 18 mln zł – dodaje Nalewajko.
Bezpieczeństwo
EuroRAP powstał przy udziale naukowców z Politechniki Gdańskiej, ekspertów Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej. To mapa ryzyka na drogach krajowych w Polsce w latach 2006–2008. Mapa powstała w ramach realizacji Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP. – Nasza opinia jest odmienna. Z danych wynika, że systematycznie spada liczba wypadków. Oczywiście, dalsza poprawa sytuacji, to kwestia inwestycji w nowe drogi i wzrostu świadomości kierowców. Nad tym pierwszym już mocno pracujemy – zapewnia Nalewajko.
Plac budowy
W listopadzie kierowcy skorzystają też z budowanej właśnie obwodnicy Kraśnika (5,3 km) w ciągu drogi krajowej nr 74. Trwają prace przy budowie obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km). – W tym roku także ruszy budowa najbardziej oczekiwanej przez kierowców Lubelszczyzny trasy, ekspresowej S17 od Kurowa do Piask – w sumie blisko 70 km. W blokach startowych czekają kolejne inwestycje: na "17” obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (9,6 km), na "12” II etap obwodnicy Puław (12,1 km), a na drodze nr 74 obwodnice Frampola, Hrubieszowa i Gorajca. Opracowywana jest dokumentacja dla S19 oraz S12 i S17 od Piask do granicy państwa.