Quantcast

Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

27 sierpnia 2001 r.
13:51
Edytuj ten wpis

Duży, szybki, oszczędny

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A

Kilka razy w miesiącu właœciciel samochodu przeżywa ciężkie chwile. Są to obowiązkowe wizyty na stacji paliwowej. Jest na to jednak recepta. Samochód
z nowoczesnym silnikiem Diesla,
z wysokociœnieniowym wtryskiem
w technice common rail.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
A jeœli
do tego jeszcze jest w praktycznej karoserii kombi, to już chyba więcej nie trzeba. Czy tak właœnie jest, zbadaliœmy na przykładzie fiata marea weekend JTD.

Czas płynie


Marea ma już kilka lat. I tak naprawdę jest niedocenionym samochodem z oferty koncernu Fiat. Reprezentuje włoską stajnię w sektorze samochodów klasy œredniej wielkoœci. Jednak nigdy nie zdobył należnej mu popularnoœci.

Konstrukcja pojazdu jest w znacznym stopniu zunifikowana z samochodami bravo/brava. Równoczeœnie z podstawową, wersją sedan modelu marea, wprowadzono na rynek odmianę z nadwoziem uniwersalnym, bardziej znanym w Polsce pod nazwą kombi. Dla samochodów Fiata z takim rodzajem nadwozia stosowana jest od wielu lat nazwa weekend.

Samochody z nadwoziami typu kombi mają zwykle „ciężką” sylwetkę, co wynika z trudnoœci połączenia krótkiego i niskiego segmentu przedniego z obszernym segmentem osobowo-towarowym. Stylistom z Centro Stile FIAT udało się stworzyć pojazd o lekkiej linii. Przednia częœć nadwozia zachowuje rodzinne podobieństwo do modeli bravo/brava i dzięki zmienionemu zarysowi drugiej pary drzwi bocznych łagodnie łączy się z obłą œcianą tylną. Ciekawym rozwiązaniem stylistycznym jest zabudowa tylnych œwiateł w górnej częœci słupków tylnych. Obudowa zestawu œwiateł łączy się płynnie z tylną częœcią relingu dachowego.

Długoœć całkowitą samochodu zwiększono o 0,11 m (w stosunku do wersji podstawowej) i dzięki temu uzyskano pokaŸne wymiary przestrzeni bagażowej. Mieœci się tu bagaż o łącznej objętoœci 500 litrów, a po złożeniu asymetrycznie dzielonego siedzenia tylnego przestrzeń bagażowa ulega zwiększeniu do 1550 litrów.

Zatem w naszej punktacji, tym razem połączyliœmy wygląd z funkcjonalnoœcią, marea otrzymuje 4 chorągiewki.

Silnik jak dzwon


Testowa marea weekend wyposażona jest w czterocylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym z rodziny JTD. Ten nowoczesny i ekonomiczny silnik ma objętoœć skokową 1,9 litra i wspomagany jest turbosprężarką oraz chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). W układzie zasilania zastosowano bezpoœredni wtrysk paliwa oraz system common rail. Silnik osiąga moc 81 kW (110 KM) i wyróżnia się dużym momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Wartoœć ta osiągana jest przy relatywnie niskich obrotach silnika, co podnosi jego elastycznoœć i sprzyja ograniczeniu hałasu. Silnik to mocny punkt fiata marei. Szybki, zrywny i ekonomiczny. Na jednym baku przejechaliœmy 1000 km. Nasza nota to 4,5 chorągiewki.

Klej w kołach


Napęd jest przekazywany na koła przednie poprzez pięciobiegową skrzynię przekładniową. W samochodach marea wszystkie koła jezdne zawieszone są niezależnie. Zastosowane stabilizatory skrętne ograniczają przechyły nadwozia podczas jazdy na zakrętach. Zębatkowa przekładnia kierownicza wyposażona została w hydrauliczne wspomaganie. Samochód ma wydajny układ hamulcowy, przednie hamulce mają tarcze wentylowane i ma seryjnie montowany czterokanałowy układ przeciwpoœlizgowy (ABS). Auto prowadzi się pewnie. Za sprawą stabilizatorów dla marei nie ma ostrych zakrętów. Podwozie i hamulce oceniamy na 4 chorągiewki.

Bogato i muzealnie



Samochód ma stosunkowo bogaty zestaw wyposażenia standardowego. W jego skład wchodzą m.in. klimatyzacja, reflektory przeciwmgielne, obręcze kół ze stopów lekkich, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera (z czujnikiem obecnoœci pasażera), napinacze przednich i tylnych pasów bezpieczeństwa, boczne poduszki gazowe, radio, elektryczne otwieranie przednich i tylnych okien drzwiowych i centralny zamek. Ten ekonomiczny, bezpieczny i pakowny samochód nadaje się zarówno do uprawiania dalekiej turystyki jak i do prowadzenia działalnoœci gospodarczej. Mimo wszystko œrodek tchnie myszką. Stara stylistyka oraz toporne plastiki obniżają naszą notę do 3,5 chorągiewki.


Fiat marea,
liczby i fakty


Fiat marea na polskim rynku jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia, w kilku wersjach silnikowych. Najtańszy model SX z silnikiem benzynowym o pojemnoœci 1,6 litra i mocy 100 KM kosztuje
55 600 złotych, nieco droższa jest wersja ELX, bo można ją nabyć za 62 600 złotych. Wœród modeli z silnikiem benzynowym króluje wersja HLX, ze 150-konnym silnikiem i wyposażeniem z tzw. górnej półki. Model ten kosztuje 74 300 zł.

Marea jest wyposażona tylko w jeden model silnika Diesla, JTD, wykonany z zastosowaniem technologii wtrysku common rail. Wersja uboższa SX kosztuje 67 600 złotych, wersja droższa ELX - 70 600 złotych.

Marea jest objęta roczną gwarancją na podzespoły i częœci mechaniczne. 3-letnią na lakier oraz 8-letnią na perforację blach nadwozia.

Przeglądy są przewidziane co 20.000 km. Koszt pierwszego wynosi 400 złotych.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku

Komentarze 0

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.
Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Już byli w ogródku, już się cieszyli, że wpadnie im 700 tys. zł. Ale coś poszło nie tak

Już byli w ogródku, już się cieszyli, że wpadnie im 700 tys. zł. Ale coś poszło nie tak

Niewiele brakowało, a jeden z hotelarzy padłby kolejną ofiarą oszustwa metodą na „policjanta”. Mężczyzna, mając przeświadczenie, że jego pieniądze są zagrożone, wykonał przelewy na prawie 700 tys. zł. Na szczęście w porę się opamiętał.

Lublin. Wychodziła rano do pracy, a on już na nią czekał. Tym razem nie uciekł

Lublin. Wychodziła rano do pracy, a on już na nią czekał. Tym razem nie uciekł

Przez kilka dni kobieta mieszkająca przy ulicy Radości w Lublinie spotykała dziwnie zachowującego się mężczyznę, przebranego za kobietę. Kiedy napisaliśmy o sprawie, na miejscu pojawili się policjanci.

"Plugawy ptak nocy" się zdenerwował. Radni dyskutowali o petycji ws. budowy obwodnicy

"Plugawy ptak nocy" się zdenerwował. Radni dyskutowali o petycji ws. budowy obwodnicy

Nie można odsłuchać fragmentu nagrania ostatniej sesji Rady Miejskiej Opola Lubelskiego. To efekt interwencji autora petycji, którą zajmowali się radni. Petycja dotycząca budowy obwodnicy została uznana za niezasadną ale przy okazji upubliczniono adres mailowy z którego ją do władz miasta i rady wysłano. – Uznałem, że mieszkańcy mają prawo wiedzieć, kto chce występować w ich imieniu – tłumaczy przewodniczący RM. Jego zdaniem adres mailowy – plugawy ptak nocy – świadczy o nadawcy.

PIT-37 krok po kroku

PIT-37 krok po kroku

PIT-37 jest najczęściej wybieranym formularzem rozliczeniowym - sięga po niego blisko 82% podatników. Dotyczy on osób uzyskujących przychody między innymi z tytułu stosunku pracy, emerytury, umowy zlecenie lub o dzieło. Wypełnienie deklaracji PIT nie jest skomplikowane, jednak warto wcześniej zapoznać się z instrukcjami, by zadbać o wszystkie szczegóły. Podpowiadamy, kto powinien sięgnąć po PIT-37, jak wypełnić deklarację PIT i dlaczego warto zrobić to online.

To będzie trudny rok dla studentów lubelskich uczelni. Ile trzeba zapłacić za pokój, a ile za akademik?
galeria

To będzie trudny rok dla studentów lubelskich uczelni. Ile trzeba zapłacić za pokój, a ile za akademik?

Pod względem finansowym to będzie trudny rok dla studentów lubelskich uczelni. Akademiki zdrożały nawet o 25 proc., a swoje 5 groszy dokłada inflacja. Żeby dożyć do pierwszego i ulżyć trochę rodzicom, wielu studentów łączy naukę z pracą.

Stok Zakrzówek zmaga się z olbrzymimi problemami infrastrukturalnymi

Stok Zakrzówek zmaga się z olbrzymimi problemami infrastrukturalnymi

Z ich powodów nie może rozgrywać domowych spotkań na własnym stadionie

Lublin. Dwa dni utrudnień na ul. Nałęczowskiej

Lublin. Dwa dni utrudnień na ul. Nałęczowskiej

Dziś i jutro utrudniony będzie przejazd ul. Nałęczowską koło skrzyżowania z ul. Morwową. Nocą drogą będzie zamknięta, za dnia ma obowiązywać ruch wahadłowy.

Jak siedzenie prowadzi do zakrzepicy

Jak siedzenie prowadzi do zakrzepicy

Bezczynność ruchowa, czyli zbyt długie siedzenie np. przed komputerem bywa nazywana samobójstwem na raty. Dlaczego? Udowodniono, że brak ruchu po prostu skraca życie. Na różne sposoby.

Nowe nazwy ulic w Gołębiu. Do stadionu Sportową, do szkoły Szkolną

Nowe nazwy ulic w Gołębiu. Do stadionu Sportową, do szkoły Szkolną

W Gołębiu przy dwóch bezimiennych dotąd drogach, wkrótce pojawią się tabliczki z nazwami ulic. To skutek propozycji wójta popartych decyzjami sołectwa i radnych.

"Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej". Spotkanie z Joanną Ostrowską w Bramie Grodzkiej
10 października 2022, 18:00

"Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej". Spotkanie z Joanną Ostrowską w Bramie Grodzkiej

"Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej" to tytuł książki Joanny Ostrowskiej, której poświęcone będzie spotkanie autorskie w Ośrodku "Brama Grodzka - Teatr NN" (ul. Grodzka 21). Wydarzenie odbędzie się w poniedziałek, 10 października o godz. 18.

Gorzkie pożegnanie z cukrem. Jak z drożyzną radzą sobie mieszkańcy Lublina
Pierwsza strona

Gorzkie pożegnanie z cukrem. Jak z drożyzną radzą sobie mieszkańcy Lublina

Nie słodzą kawy, zamiast smażyć – gotują, na potęgę robią przetwory – mieszkańcy Lublina zmieniają swoje zakupowe i żywieniowe nawyki, by zmniejszyć wpływ inflacji na codzienne życie. Główne hasło – mniej i taniej.

Dni Otwarte Funduszy Europejskich – rozwój Lublina w zakresie transportu miejskiego

Dni Otwarte Funduszy Europejskich – rozwój Lublina w zakresie transportu miejskiego

To już IX edycja Dni Otwartych Funduszy Europejskich i kolejna okazja do zaprezentowania efektów projektów unijnych realizowanych przez Miasto Lublin. W tym roku powstała wystawa plenerowa poświęcona dwóm projektom realizowanym w ramach RPO WL 2014-2020. Ekspozycję można obejrzeć na Placu Łokietka do 17 października.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 6 października 2022 r.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 6 października 2022 r.

Powstają nowe osiedla koło Puław

Powstają nowe osiedla koło Puław

W Skowieszynie, tuż za granicą Puław, powstaną nowe osiedla oferujące mieszkania w zabudowie bliźniaczej. Pierwsze budynki mają być gotowe wiosną przyszłego roku. Nowe bloki powstają także w samym mieście m.in. przy Sosnowej i Spacerowej.

Spilno. Nowe miejsce dla polskich i ukraińskich mieszkańców Lublina

Spilno. Nowe miejsce dla polskich i ukraińskich mieszkańców Lublina

Na drugą połowę października zaplanowane zostało otwarcie nowego miejsca integracji polskich i ukraińskich mieszkańców Lublina. Lokal o nazwie Spilno, co po ukraińsku oznacza „wspólnie” urządzany jest w hali Globus i ma być miejscem nauki i zabawy.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium