Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

15 marca 2016 r.
13:08

Tipo napędza Fiata

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A
Fiat Tipo
Fiat Tipo

Tipo to wunderwaffe Fiata. Ma wszystkie najlepsze cechy pojazdów tej marki. Jest funkcjonalny, tani, solidny i ma olbrzymi bagażnik

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Po kilku latach monotonii pod nazwą „500” (poza pierwszą pięćsetką z Tychów) Fiat wypuścił model, który stał się ofiarą własnego sukcesu. Sprzedano już prawie 1500 egzemplarzy, czyli wszystkie jakie otrzymała Polska z tegorocznej produkcji tego modelu. Ale spokojnie, szefostwo polskiej filii Fiata już powzięło starania o dodatkową pulę aut.

Sedan – to, co lubimy 

Fiat po raz kolejny pokazał swoje duże kompetencje w konstruowaniu aut rodzinnych. Tym razem dokonał tego wypuszczając rodzinnego sedana. I jeśli ktoś myśli, że jest to auto wielkości sieny, to jest w dużym błędzie. Tipo AD 2016 ma 4,53 metra długości, 1,79 metra szerokości i 1,49 metra wysokości. Rozstaw osi wynosi aż 264 centymetry, co jest gwarantem obszernego, przestronnego wnętrza. Fiat ma jeszcze jedną ważną cechę – umiejętnie godzi dużą objętość bagażnika, aż 520 litrów, z kompaktowymi rozmiarami sedana.

Sylwetka nowego modelu została zgrabnie wyrzeźbiona przez włoskich stylistów. Jest zwarta i miła dla oka. Bez żadnych kompleksów można tym autem podjechać choćby pod operę w Wiedniu czy na zakupy w Mediolanie. Trzybryłowe nadwozie skrojono proporcjonalnie, w spójną linię. Auto nie sprawia wrażenia, że z tyłu ktoś na siłę dospawał bagażnik. Styliści nie przesadzili też z „biżuterią”. Światła zostały dyskretnie wkomponowane w bryłę nadwozia. Włoski minimalizm tipo wypada niezwykle elegancko. To auto po prostu może się podobać. I co ważniejsze pozostawia wrażenie solidnego, dużego rodzinnego sedana.

90 KM w podstawie

Podstawową jednostką napędową jest 1.4-litrowy silniki benzynowy, 16-zaworowy, o mocy 90 koni i 127 Nm. Trzeba jednak dodać, że wprawdzie silnik nie powoduje dreszczyku emocji, ale sprawnie porusza masą 1225 kilogramów auta gotowego do drogi.

Taki właśnie motor mieliśmy okazję wypróbować podczas prezentacji tego auta. Auto dość ładnie „gra” lekko sportowym, basowym dźwiękiem, który nie jest natrętny dla ucha. Owe 90 koni i dość nisko położony moment pozwalają na sprawne poruszanie się w mieście oraz żwawe przeloty między miastami. Absolutne minimum przyzwoitości – i to by było na tyle.

Dla amatorów szybszej jazdy są dwa większe silniki – 1.6 benzyna 110 KM (tylko z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów) i 1.6 Diesel multijet 120 KM. A dla bardzo oszczędnych Fiat przygotował wersję z polskim silnikiem 1.3 multijet o mocy 95 KM.

Specjaliści z Fiata uważają jednak, że w naszym kraju najczęściej będzie wybierana jednostka 1.4. I mają rację, bo takie są dane po pierwszych tygodniach sprzedaży. Wynika to także z finansowej logiki. Za 20 koni więcej, w przypadku silnika 1.6 benzyna, trzeba dołożyć aż 6 tysięcy złotych, do słabszego diesla 10 tys. zł, do mocniejszego – 14 tysięcy zł. Wybór zatem jest logiczny.

Twardo

Auto sporo frajdy sprawia także podczas jazdy. Prosty, ale niezawodny układ zawieszenia to kalsyka – z przodu niezależne zawieszenie typu McPherson, z tyłu koła wzajemnie połączone z belką skrętną. To rozwiązanie jest na nasze, polskie warunki, może nie najnowocześniejsze, ale najbardziej trwałe i ekonomiczne.

Auto jest sztywne. Bliżej mu do golfa niż do konkurencji znad Loary. Auto prowadzi się pewnie. W zakrętach zachowuje neutralną charkaterystykę, nadwozie nie wychyla się nadmiernie. Sprężyste zawieszenie sprawnie radzi sobie z nierównościami. Elektryczne wspomaganie kierownicy pracuje w dwóch trybach – bardzo lekko podczas manewrów na parkingu i nieco sztywniej w trakcie jazdy. Wybór trybu pracy zależy oczywiście od kierowcy.

Spore wrażenie robi wyposażenie seryjne tipo. Już od wersji bazowej samochód posiada rozbudowany system stabilizacji toru jazdy. Poza samym system stabilizacji toru jazdy, kierowca może cieszyć się wspomaganiem nagłego hamownia, kontrolą trakcji i hamowania silnikiem oraz systemem zapobiegającym dachowaniu czy asystentem ruszania na wzniesieniu.

Klima bez dopłaty

W środku panuje ład i porządek. Przytulne wnętrze pozwala się zrelaksować i komfortowo podróżować. O dziwo, mimo niskiej ceny samochodu, materiały użyte do wykończenia wnętrza nie są budżetowe. A wręcz przeciwnie są miękkie i miłe w dotyku.

Dodatkowym atutem nowego fiata tipo jest wiele schowków, różniących się pod względem kształtu i pojemności (w sumie 12 litrów), które spełniają wszelkie potrzeby. Łatwo dostępne dla kierowcy i pasażerów wnęki pozwalają pomieścić osobiste przedmioty, smartfony, konsole do gry, butelki, monety i wiele innych rzeczy. Poza tym, przed dźwignią zmiany biegów, znajdują się porty USB oraz AUX, do którego można podłączyć swoje urządzenia.

W tipo swobodnie mieści się 5 pasażerów, nawet słusznej postury (1,88 m z przodu i 1,80 m z tyłu). Również pod względem ilości miejsca na nogi, samochód ten plasuje się u szczytu swojej kategorii – odległość pomiędzy krawędzią przodu siedzenia a piętą pasażera wynosi 1 metr i 7 centymetrów z przodu i 93,4 centymetrów z tyłu (ta ostatnia wartość jest charakterystyczna dla sedanów wyższego segmentu). To jednak nie wszystko. Centralne miejsce z tyłu oferuje dużą przestrzeń na nogi, dzięki której przyjemna będzie tam podróż nawet dla dorosłego pasażera.

Wśród mocnych stron tego auta na szczególną uwagę zasługuje duży, łatwo dostępny bagażnik, jeden z najbardziej pojemnych w tym segmencie (520 litrów), który może zostać w pełni wykorzystany po rozłożeniu dzielonej kanapy tylnej. Niestety dzielona kanapa w stosunku 60/40 jest dostępna od drugiego poziomu wyposażnia. Niektórzy za wadę poczytują też brak uchwytu do zamykania po wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Co warte podkreślenia, pokrywa bagażnika otwiera się automatycznie, bez elektrycznego napędu.

Podsumowanie

Tipo to solidne auto za rozsądne pieniądze. Ten model może się okazać zapowiedzią „dobrej zmiany” Fiata w Europie. Tym bardziej że jeszcze w tym roku Fiat szykuje rynkowy debiut wersji hatchback i kombi.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Noc tylko dla dorosłych
11 maja 2024, 20:00

Noc tylko dla dorosłych

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór do Piwnic Centrum Kultury w Lublinie. Z premierowym programem wystąpi Grupa Oł Maj Gad oraz lubelska performerka, tancerka i producentka burleski Harpy Queen.

Sztuczna inteligencja wykryje choroby przewodu pokarmowego

Sztuczna inteligencja wykryje choroby przewodu pokarmowego

W nowoczesny sprzęt została wyposażona pracownia endoskopowa Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego. Dzięki temu pacjenci mają czuć się bezpieczniej i bardziej komfortowo, ale lekarze szybciej wykryją zmiany.

Gol z połowy boiska, ponad 100 minut gry, Motor i Znicz Pruszków na remis po szalonym meczu [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Gol z połowy boiska, ponad 100 minut gry, Motor i Znicz Pruszków na remis po szalonym meczu [zdjęcia, wideo]

Czasami o meczach piłki nożnej mówi się, że emocji było w nich tyle, co na rybach. W spotkaniu Motoru Lublin ze Zniczem Pruszków było jednak zupełnie odwrotnie. Mieliśmy w nim wszystko: sporo goli, zwroty akcji, interwencje VAR i niesamowitą dramaturgię. Niestety, nie było za to happy-endu, bo skończyło się remisem 3:3. A ten wynik powoduje, że drużynie Mateusza Stolarskiego będzie jeszcze trudniej o miejsce w strefie barażowej.

Znamy numery list w wyborach do PE. Trzecia Droga pierwsza, a PiS na końcu

Znamy numery list w wyborach do PE. Trzecia Droga pierwsza, a PiS na końcu

Państwowa Komisja Wyborcza wylosowała dzisiaj numery list komitetów, które wezmą udział w najbliższych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Głosowanie odbędzie się 9 czerwca.

Problemy Lewartu w Tomaszowie Lubelskim. Lider po przerwie odwrócił losy meczu

Problemy Lewartu w Tomaszowie Lubelskim. Lider po przerwie odwrócił losy meczu

Lewart musiał się napracować na punkty w Tomaszowie Lubelskim, ale lider tabeli zrobił swoje. Goście przegrywali 0:1 jednak w drugiej połowie odwrócili losy spotkania i wygrali 2:1.

Kadet to brzmi dumnie. Uczennice i uczniowie klas wojskowych świętowali w Targach Lublin
Zdjęcia
galeria

Kadet to brzmi dumnie. Uczennice i uczniowie klas wojskowych świętowali w Targach Lublin

10 maja w Lublinie obchodzono II Wojewódzkie Dni Kadet. Święto było okazją do upamiętnienia zasług kadetów walczących o wolność Polski oraz wyrażenia dumy ze współczesnych – uczniów i uczennic klas wojskowych.

Zdjęcie z Dziennika Wschodniego Zdjęciem XX-lecia Grand Press Photo? Głosowanie tylko do północy

Zdjęcie z Dziennika Wschodniego Zdjęciem XX-lecia Grand Press Photo? Głosowanie tylko do północy

Jeszcze tylko dziś, do godz. 23.59, można głosować na Zdjęcie XX-lecia w jubileuszowej 20. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Wyboru można dokonać spośród 19 Zdjęć Roku z poprzednich edycji konkursu, autorami dwóch z nich byli fotoreporterzy Dziennika Wschodniego!

Kochają stare samochody i dobrą zabawę
Zdjęcia/Wideo
galeria

Kochają stare samochody i dobrą zabawę

W Lublinie rozpoczął się V Rajd Ziemi Lubelskiej, będący II rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych.

Przetarg na Lubelskie Centrum Piłki Nożnej rozstrzygnięty. Miasto wyda nieco więcej niż planowało

Przetarg na Lubelskie Centrum Piłki Nożnej rozstrzygnięty. Miasto wyda nieco więcej niż planowało

Urząd Miasta w Chełmie rozstrzygnął dzisiaj przetarg na budowę Lubelskiego Centrum Piłki Nożnej. Ratusz na inwestycję w ramach, której przebudowany zostanie Stadion Miejski przy ul. Szwoleżerów, a także powstaną trzy boiska treningowe: przy stadionie, Zespole Szkół Budowlanych i Geodezyjnych oraz Medycznym Studium Zawodowym (kryte balonem) wyda blisko 6 milionów złotych więcej niż planował.

Burmistrz obiecuje aquapark, ale zacznie od oświaty
Łęczna

Burmistrz obiecuje aquapark, ale zacznie od oświaty

Leszek Włodarski, nowy-stary burmistrz Łęcznej, przedstawił długą listę inwestycji w nowej kadencji. Czy uda mu się je zrealizować?

Pożar tartaku w Izbicy. Interweniowali strażacy

Pożar tartaku w Izbicy. Interweniowali strażacy

Strażacy przeprowadzili sprawną akcję gaśniczą. Spłonęła część budowlanej konstrukcji.

Hektary nad Klukówką czekają. Lasy Państwowe: Pierwszy krok należy do miasta

Hektary nad Klukówką czekają. Lasy Państwowe: Pierwszy krok należy do miasta

Do miasta ma trafić obszar dawnych stawów hodowlanych nad Klukówką. Takie obietnice padły tuż przed wyborami samorządowymi. Lasy Państwowe odpowiadają jednak, że pierwszy krok należy do samorządu.

Prezydent Zamościa wziął się za miejskie spółki. Poważne zmiany w radach nadzorczych

Prezydent Zamościa wziął się za miejskie spółki. Poważne zmiany w radach nadzorczych

Mówił, że zarządzanie niektórymi miejskimi spółkami mu się nie podoba. Na razie ich prezesi odwołani nie zostali, ale w radach nadzorczych Rafał Zwolak, prezydent Zamościa zmiany już wprowadził. I to poważne.

Koalicja zawiązana. Krówczyński szefem rady, Szumiec wiceburmistrzem
galeria

Koalicja zawiązana. Krówczyński szefem rady, Szumiec wiceburmistrzem

Podczas pierwszej sesji nowej kadencji rady miasta przetestowana została uformowana dzień wcześniej koalicja, która wybrała prezydium. Na czele lubartowskiej rady stanął Tomasz Krówczyński z komitetu Wspólnoty Lubartowskiej. Zastępcą burmistrza został Radosław Szumiec.

Fałszywe oregano zalało rynek. To najczęściej podrabiana przyprawa w UE

Fałszywe oregano zalało rynek. To najczęściej podrabiana przyprawa w UE

Ta aromatyczna przyprawa, zawierająca bogactwo witamin i służąca jako środek leczniczy jest ostatnio często podrabiana. Jak rozpoznać fałszywkę?

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium