14 milionów złotych będzie kosztował kompleksowy remont Domu Kuncewiczów, Kamienicy Celejowskiej, Spichlerza Ulanowskich, Domu Wójtowskiego z Modliborzyc oraz Dworu z Gościeradowa, do którego przygotowuje się Muzeum Nadwiślańskie. Przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w listopadzie
Cała inwestycja będzie kosztować 14 milionów złotych. 15 proc. to wkład własny, który sfinansuje marszałek jako organ prowadzący. Blisko 10 milionów złotych Muzeum Nadwiślańskie dostało z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Nigdy nie było takiego remontu. To najwyższa kwota dofinansowania jaką muzeum dostało na jakąkolwiek inwestycję – podkreśla Agnieszka Zadura, dyrektor Muzeum Nadwiślańskiego. – To cywilizacyjny skok, który odczują zarówno zwiedzający jak i pracownicy.
Prace będą prowadzone równolegle i mają potrwać do końca przyszłego roku. Nie będzie to łatwe, ale nie mamy innego wyjścia. Nie będziemy mieć tyle czasu, żeby remonty były prowadzone oddzielnie - tłumaczy Zadura.
Logistyczne wyzwanie
Muzeum podpisało już umowę z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. – Przetargi zostaną ogłoszone prawdopodobnie jeszcze w listopadzie. W tym momencie jesteśmy na etapie weryfikacji dokumentów przetargowych - mówi Agnieszka Zadura. - Dla nas to duże wyzwanie logistyczne. Dom Kuncewiczów, Kamienica Celejowska oraz Spichlerz Ulanowskich to obiekty ekspozycyjne. Musimy zabezpieczyć zbiory i całe wyposażenie na czas remontu i zapewnić im odpowiednie warunki. Chodzi tu przede wszystkim o muzealia, m.in. obrazy, okazy przyrodnicze, książki i dokumenty, które wymagają specyficznych warunków miedzy innymi parametrów wilgotności, czy światła.
Pod okiem konserwatora
Wszystkie obiekty przejdą kompleksowy remont konserwatorski. - Pozwoli on na powstrzymanie procesów destrukcyjnych i postępującej degradacji, zachodzących w obrębie substancji zabytkowej.
Wszystkie prace konserwatorskie będą prowadzone pod kierunkiem uprawnionych specjalistów – zapewnia Magdalena Postępska, zastępca dyrektora Muzeum Nadwiślańskiego ds. działalności podstawowej.
- Odnowiona infrastruktura wzmocni pozycję Muzeum Nadwiślańskiego jako ważnego, atrakcyjnego i nowoczesnego muzeum historyczno-artystycznego.
W każdym obiekcie zostaną wymienione wszystkie instalacje i zostaną kupione nowe urządzenia do ogrzewania.
Będą też wymienione okna i drzwi. Do tego remont lub wymiana dachów, podłóg oraz ścian - wylicza Zadura. - Dodatkowo w Kamienicy Celejowskiej na poddaszu w jego obecnie nieużytkowej części będą nowe apartamenty.
Makieta Kazimierza
Inwestycja obejmuje także małą architekturę. - Chodzi o ogród przy Domu Kuncewiczów, patio i tylną elewację Kamienicy Celejowskiej oraz ogród pomiędzy Spichlerzem Ulanowskich, a Domem z Modliborzyc. Każdy z tych elementów zostanie odnowiony - mówi Agnieszka Zadura. - Całkowicie zmieni się aranżacja wnętrza i wystawa w Kamienicy Celejowskiej. Pojawi się tam również zupełnie nowy element: makieta Kazimierza, na której będą wyświetlane obrazy z rzutników o rozwoju i historii miasteczka. Będzie to stały około 20-minutowy pokaz multimedialny. Zmieni się także aranżacja wnętrza Muzeum Przyrodniczego.
- Powierzchnia przeznaczona na funkcje wystawiennicze oraz użytkowe zostanie przeobrażona – dodaje Magdalena Postępska. - Modernizacja przestrzeni ekspozycyjnych pozwoli na przygotowanie nowych aranżacji trzech wystaw stałych oraz stworzenie warunków do prezentacji równolegle wystaw czasowych, a przy tym organizację wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych na znacznie większą skalę.
Filmy, koncerty, spektakle
Pojawi się także nowa oferta edukacyjna, uzupełniająca dotychczasowe działania Muzeum Nadwiślańskiego. - Dla turystów i gości otworzona zostanie przestrzeń ogrodu edukacyjno-kulturalnego przy Spichlerzu Ulanowskiego, a przy Kamienicy Celejowskiej zostanie odtworzony ogród renesansowy – mówi Postępska. - Odbywać się tu będą m.in. letnie seanse filmowe w plenerze, kameralne koncerty oraz spektakle i spacery tematyczne jak również warsztaty w pracowniach rzemieślniczych w Domu z Gościeradowa.
Przestrzenie ekspozycyjne oraz sale edukacyjne zostaną dostosowane do potrzeb osób słabo widzących i niedowidzących. Opracowany zostanie dedykowany dla nich program zwiedzania i warsztatów.
Podpisy pod obiektami zostaną wykonane m.in. w alfabecie Braille’a, a same obiekty oraz sale będą odpowiednio oświetlone - dodaje Magdalena Postępska. - Zostaną utworzone specjalne ścieżki dotykowe, jak również specjalne oznaczenia i informacje w postaci map dotykowych wykorzystujących alfabet Braille’a oraz odpowiednie oznaczenie schodów z zastosowaniem właściwych materiałów i oświetlenia.