Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Puławy

23 lutego 2010 r.
21:35
Edytuj ten wpis

Karczmiska: Rusza nałęczowska kolejka wąskotorowa

0 23 A A

Wielbiciele słynnej nałęczowskiej wąskotorówki mogą się już szykować do letnich wycieczek jej szlakiem. Po rocznym postoju w Karczmiskach kolejka ma wreszcie ruszyć.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
– Jeżeli przedłużająca się zima i ewentualne roztopy nie wyrządzą poważnych szkód, to kolejka wyruszy na trasę w sezonie letnim – zapowiada Zenon Rodzik, starosta opolski. – Trwa rozliczanie z dotychczasowym operatorem. Rozważamy oferty dwóch nowych, ale na tym etapie nie możemy ujawniać żadnych szczegółów.

A lada dzień rusza realizacja projektu "Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa jako markowy produkt Lubelszczyzny”, na który powiat opolski dostał pieniądze z UE. W jego ramach zostaną odremontowane budynki stacyjne i świetlica w Karczmiskach.

Starostwo w Opolu Lubelskim jest właścicielem kolejki od 2002 r. Jej administratorem było do stycznia 2009 r. Stowarzyszenie Przewozów Lokalnych z Kalisza. Niestety, wypowiedziało umowę i od tego czasu kolejka stoi. Operator musi się jednak wywiązać z naprawy wiaduktu w Rogalowie, który umożliwia dojazd do Nałęczowa.

– Muszą się z tym uporać przed sezonem, bo zależy nam na tym, żeby kolejka ruszyła na całej trasie, czyli razem z Nałęczowem. Jest oczywiście możliwość, że na początku ten odcinek będzie zamknięty, ale zakładamy, że wszystko pójdzie zgodnie z planem.

Powiat opolski w partnerstwie z Muzeum Nadwiślańskim w Kazimierzu Dolnym i gminą Karczmiska złożył też do Urzędu Marszałkowskiego kolejny projekt "Szlakiem Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej po atrakcjach turystycznych Lubelszczyzny”.

– Zakłada on modernizację budynków kolejowych, remont torowiska, wagonów, lokomotyw, szlabanów, mostów, zakup rowerów.

Rowery w ciuchci to kolejny pomysł starostwa. Jednoślady będą na "wyposażeniu” pociągu. A korzystać z nich będą podróżni, którzy zechcą na kolejnej stacyjce przejechać kawałek trasy rowerowej.

W planach jest również budowa nowych stacji plenerowych: Polanówka i Rozalin oraz wiaty rowerowej przy grodzisku Żmijowiska – wylicza Rodzik. – Jesteśmy już po ocenie formalnej, teraz czekamy na merytoryczną. Wnioskujemy o dofinansowanie w wysokości 4 mln zł.

Tymczasem w ubiegłym roku zakończyła się budowa nałęczowskiego dworca. Dla kolejki wybudowano specjalny peron z tablicą "Nałęczów Wąsk.”. – Nie zapominamy o wąskotorówce – komentuje Andrzej Ćwiek, burmistrz Nałęczowa. – Mam nadzieję, że uda się ją reaktywować. Jej zaprzepaszczenie byłoby ogromną stratą, również dla Nałęczowa. Teraz to rzecz coraz bardziej unikatowa, która nas wyróżnia.

Komentarze 23

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Nooo.. / 19 kwietnia 2010 o 09:02
0
Nazwa "Poczekajka" przy al kraśnickiej to nazwa stacji kolejki wąskotorowej.Jak ktoś ma dobrego nosa to jeszcze znajdzie ukształtowanie i zbitą ziemię (za kościołem)jako pozostałość po wąskotorówce biegnącej od strony Nałęczowa do Lubelskiej Cukrowni.
Avatar
diablo / 5 marca 2010 o 19:15
0
nono no ładny temacik karczmiska i kolejka ojojojojoj to juz tylko wspomnienia zacznijmy od tego ze w karczmiskach na stacji kolejowej chyba nie jeden zaliczył tam panienke czyli teren ojety ku...wami znaczy sie krowami.Swojego czasu słyszałem że tam nie jedna panienka czekała na okazję.Po za tym nie wiadomo mi ale chyba jak młodziez wraca np. z ziliionu to tam zajedzie na piwko i może też ciuchcią pojeździć......teren nie powiem dobry dla dobrej okazji.
Avatar
Goguś / 5 marca 2010 o 08:22
0
statek napisał:
Akurat nie masz racji, kolejka pod tą nazwą funkcjonuje od 1917 roku, zdecydowana większość kolejek w Polsce nazywana była od nazwy stacji stycznej z koleją normalnotorową (w tym przypadku Nałęczów). Tak więc nie pisz bzdur...

Pierwsza wąskotorówka powstała w 1892 roku w majątku rodziny Kleniewskich, jako towarowa kolej do przewozu buraków cukrowych wprost z pól folwarku Polanówka do nowo budowanej cukrowni w Zagłobie. Nie było jeszcze lokomotyw, a po drewnianych torach kursowały specjalne konne zaprzęgi. W miarę rozwoju należących do Kleniewskich cukrowni w Zagłobie i Opolu, wąskie tory przedłużono aż do wiślanego brzegu - w Kępie Choteckiej oraz w Piotrawinie, gdzie z barek przeładowywano na wagony węgiel i kamień wapienny. Na kilka lat przed wojną zakupiono pierwsze parowozy.

W 1915 roku wycofujące się wojska rosyjskie zniszczyły zarówno cukrownie, jak i kolej - z torami i taborem. Okupacyjne wojska austriackie zajęły się odbudową, przedłużając wąskotorową linię do normalnotorowej kolei warszawskiej w Drzewcach koło Nałęczowa. Od tej, tzw. stycznej stacji pochodzi używana także obecnie nazwa Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej.

Najlepszy okres wąskotorówka przeżywała w latach PRL, kiedy spełniała rolę regularnego przewoźnika ludzi i towarów do rozwijających się zakładów w Opolu, Poniatowej, Zagłobie. Zatrudniała wówczas nawet do 300 ludzi. Wraz ze zmianami społeczno-gospodarczymi po 1989 roku, kiedy rozwinął się transport drogowy, a nierentowne zakłady zaczęły upadać, wąskotorówka przestała pełnić funkcje gospodarcze, stając się turystyczną atrakcją regionu.

Pierwsza wąskotorówka powstała w 1892 roku w majątku rodziny Kleniewskich, jako towarowa kolej do przewozu buraków cukrowych wprost z pól folwarku Polanówka do nowo budowanej cukrowni w Zagłobie. Nie było jeszcze lokomotyw, a po drewnianych torach kursowały specjalne konne zaprzęgi. W miarę rozwoju należących do Kleniewskich cukrowni w Zagłobie i Opolu, wąskie tory przedłużono aż do wiślanego brzegu - w Kępie Choteckiej oraz w Piotrawinie, gdzie z barek przeładowywano na wagony węgiel i kamień wapienny. Na kilka lat przed... rozwiń
Avatar
alo / 1 marca 2010 o 06:55
0
czytelniczka napisał:
(...) Pamiętajmy również, że tory tej kolejki wychodziły niegdyś z Opola Lubelskiego w trzech kierunkach: na północ, na południowy wschód i na zachód. Nawet Poniatowa miała więcej torów niż Nałęczów, więc nie rozumiem skąd tak uparcie nazywa się kolej "nałęczowską". Powstanie i losy tej kolejki mają bardzo niewiele wspólnego z Nałęczowem.
Piszcie prawdę!

Tak jest, jhak piszesz --- ale prawda jest też taka, że nazywa się Naęczowska... tak ją nazwali dawno temu, tak widnieje w literaturze, w nazewnictwie oficjalnym i na kartach ex właściciela PKP... i tak zostało z uwagi na to, że w Nałęczowie znajduje się stacja styczna z koleją normalnotorową...

Tak jest, jhak piszesz --- ale prawda jest też taka, że nazywa się Naęczowska... tak ją nazwali dawno temu, tak widnieje w literaturze, w nazewnictwie oficjalnym i na kartach ex właściciela PKP... i tak zostało z uwagi na to, że w Nałęczowie znajduje się stacja styczna z koleją normalnotorową... rozwiń
Avatar
koko / 1 marca 2010 o 06:52
0
ja napisał:
warto by było dociągnąć do Lublina - tak jak zresztą już kiedyś to było

I najlepiej do twojego domu... Nie pisz głupot... zejdź na ziemię.
Avatar
Gość / 25 lutego 2010 o 11:16
0
pikuś napisał:
Coś Ci się strona rozjechała Tutaj jest elegancko: [url="http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8"]http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8[/url]

Jeśli to tylko chwyt reklamowy to może czas najwyższy aby samorządowców rozliczać w inny sposób...

Polska "c", z zapomnianymi obiektami, żałosną infrastrukturą drogową i kolejową, szarymi ludźmi.... Idą wybory więc się czarują.... ale póki co w ostatnim roku na torowiskach była trawa po pachy, albo śnieg po kolana. Czasem tylko zastanawiam się, dlaczego na drogach, przed przejazdami kolejowymi, stoją znaki "STOP"? Czyżby je trzymali dla drezyn, albo zbierają kasę z mandatów na przyszłą inwestycję?
i ludźmi.... Idą wybory więc się czarują.... ale póki co w ostatnim roku na torowiskach była trawa po pachy, albo śnieg po kolana. Czasem tylko zastanawiam się, dlaczego na drogach, przed przejazdami kolejowymi, stoją znaki "STOP"? Czyżby je trzymali dla drezyn, albo zbierają kasę z mandatów na przyszłą inwestycję? rozwiń
Avatar
pikuś / 24 lutego 2010 o 20:53
0
Coś Ci się strona rozjechała Tutaj jest elegancko: [url="http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8"]http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8[/url]

Jeśli to tylko chwyt reklamowy to może czas najwyższy aby samorządowców rozliczać w inny sposób...
Avatar
Gość / 24 lutego 2010 o 20:49
0
Gość napisał:
A z innej beczki. Nie wierzę zbytnio w sens projektu rowerów na kolejce. Bo na zdrowy rozum. Kto jechałby na kolejkę kawał drogi po to tylko żeby się rowerem przejechać i znowu wrócić do domu. A ten kto będzie gościł na dłużej przywiezie sobie swój rower. Osobiście byłbym za tworzeniem sensownej bazy noclegowej w okolicach kolejowych i dopiero do tego dobudowywać atrakcje.

Tak ale osoba, która przyjedzie w nasze okolice i nie weźmie roweru to co ? pożyczy od farmera ?
A co do rowerów i kolejki to nie chodzi o rowery na kolejce. Tutaj chodzi o szlak "nitką kolejki wąskotorowej" --> [url="http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowerowy_quotnitk_kolejki_wskotorowejquot.html"]http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowe...orowejquot.html[/url]

Tak ale osoba, która przyjedzie w nasze okolice i nie weźmie roweru to co ? pożyczy od farmera ?
A co do rowerów i kolejki to nie chodzi o rowery na kolejce. Tutaj chodzi o szlak "nitką kolejki wąskotorowej" --> [url="http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowerowy_quotnitk_kolejki_wskotorowejquot.html"]http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowe...orowejquot.html[/url] rozwiń
Avatar
~gość~ / 24 lutego 2010 o 18:56
0
czytelniczka napisał:
Nikt nie ma prawa nazywać tej kolejki "nałęczowską kolejką wąskotorową". Apeluje do decyzyjnych, by nie pisali bzdur. Ta kolej była zbudowana w celu dowozu towarów do cukrowni w Opolu Lubelskim, wówczas torów do Nałęczowa w ogóle nie było. Jest manipulacją nazywanie tej kolei "nałęczowską". Z wymienionych powodów powinno się nazywać ją "opolską" , tym bardziej zważywszy na jej założycieli, członków rodu zamieszkującego bezpośrednie okolice Opola Lubelskiego. Pamiętajmy również, że tory tej kolejki wychodziły niegdyś z Opola Lubelskiego w trzech kierunkach: na północ, na południowy wschód i na zachód. Nawet Poniatowa miała więcej torów niż Nałęczów, więc nie rozumiem skąd tak uparcie nazywa się kolej "nałęczowską". Powstanie i losy tej kolejki mają bardzo niewiele wspólnego z Nałęczowem.
Piszcie prawdę!
Czytelniczko dowóz towarów do Opola Lub.odbywał sie ze stacji Nałęczów gdzie odbywał się przeładunek z torów szerokich na wąskie.Pisanie,ze w Nałęczowie nie było torów jest nieprawdziwe.Żyję już trochę na tym świecie i odkąd pamiętam masa ludzi w latach 50,60 dojeżdżała do pracy w Lublinie przesiadając się na pociągi normalnotorowea Opole Lub.w tamtych czasach to była cicha mieścina.
Czytelniczko dowóz towarów do Opola Lub.odbywał sie ze stacji Nałęczów gdzie odbywał się przeładunek z torów szerokich na wąskie.Pisanie,ze w Nałęczowie nie było torów jest nieprawdziwe.Żyję już trochę na tym świecie i odkąd pamiętam masa ludzi w latach 50,60 dojeżdżała do pracy w Lublinie przesiadając się na pociągi normalnotorowea Opole Lub.w tamtych czasach to była cicha mieścina. rozwiń
Avatar
ja / 24 lutego 2010 o 16:38
0
[size=4]"powiązać z Kazimierzem Dolnym - quady"
[color="#FF0000"]Quady [/color]- doskonały pomysł! Jeszcze gówniarze i podobno dorosłe, ale półmózgi, na quadach nie zniszczyły całego parku krajobrazowego? No t o w takim razie rzeczywiście, jeszcze więcej quadów potrzeba wpuścić w teren![/size]
Avatar
Nooo.. / 19 kwietnia 2010 o 09:02
0
Nazwa "Poczekajka" przy al kraśnickiej to nazwa stacji kolejki wąskotorowej.Jak ktoś ma dobrego nosa to jeszcze znajdzie ukształtowanie i zbitą ziemię (za kościołem)jako pozostałość po wąskotorówce biegnącej od strony Nałęczowa do Lubelskiej Cukrowni.
Avatar
diablo / 5 marca 2010 o 19:15
0
nono no ładny temacik karczmiska i kolejka ojojojojoj to juz tylko wspomnienia zacznijmy od tego ze w karczmiskach na stacji kolejowej chyba nie jeden zaliczył tam panienke czyli teren ojety ku...wami znaczy sie krowami.Swojego czasu słyszałem że tam nie jedna panienka czekała na okazję.Po za tym nie wiadomo mi ale chyba jak młodziez wraca np. z ziliionu to tam zajedzie na piwko i może też ciuchcią pojeździć......teren nie powiem dobry dla dobrej okazji.
Avatar
Goguś / 5 marca 2010 o 08:22
0
statek napisał:
Akurat nie masz racji, kolejka pod tą nazwą funkcjonuje od 1917 roku, zdecydowana większość kolejek w Polsce nazywana była od nazwy stacji stycznej z koleją normalnotorową (w tym przypadku Nałęczów). Tak więc nie pisz bzdur...

Pierwsza wąskotorówka powstała w 1892 roku w majątku rodziny Kleniewskich, jako towarowa kolej do przewozu buraków cukrowych wprost z pól folwarku Polanówka do nowo budowanej cukrowni w Zagłobie. Nie było jeszcze lokomotyw, a po drewnianych torach kursowały specjalne konne zaprzęgi. W miarę rozwoju należących do Kleniewskich cukrowni w Zagłobie i Opolu, wąskie tory przedłużono aż do wiślanego brzegu - w Kępie Choteckiej oraz w Piotrawinie, gdzie z barek przeładowywano na wagony węgiel i kamień wapienny. Na kilka lat przed wojną zakupiono pierwsze parowozy.

W 1915 roku wycofujące się wojska rosyjskie zniszczyły zarówno cukrownie, jak i kolej - z torami i taborem. Okupacyjne wojska austriackie zajęły się odbudową, przedłużając wąskotorową linię do normalnotorowej kolei warszawskiej w Drzewcach koło Nałęczowa. Od tej, tzw. stycznej stacji pochodzi używana także obecnie nazwa Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej.

Najlepszy okres wąskotorówka przeżywała w latach PRL, kiedy spełniała rolę regularnego przewoźnika ludzi i towarów do rozwijających się zakładów w Opolu, Poniatowej, Zagłobie. Zatrudniała wówczas nawet do 300 ludzi. Wraz ze zmianami społeczno-gospodarczymi po 1989 roku, kiedy rozwinął się transport drogowy, a nierentowne zakłady zaczęły upadać, wąskotorówka przestała pełnić funkcje gospodarcze, stając się turystyczną atrakcją regionu.

Pierwsza wąskotorówka powstała w 1892 roku w majątku rodziny Kleniewskich, jako towarowa kolej do przewozu buraków cukrowych wprost z pól folwarku Polanówka do nowo budowanej cukrowni w Zagłobie. Nie było jeszcze lokomotyw, a po drewnianych torach kursowały specjalne konne zaprzęgi. W miarę rozwoju należących do Kleniewskich cukrowni w Zagłobie i Opolu, wąskie tory przedłużono aż do wiślanego brzegu - w Kępie Choteckiej oraz w Piotrawinie, gdzie z barek przeładowywano na wagony węgiel i kamień wapienny. Na kilka lat przed... rozwiń
Avatar
alo / 1 marca 2010 o 06:55
0
czytelniczka napisał:
(...) Pamiętajmy również, że tory tej kolejki wychodziły niegdyś z Opola Lubelskiego w trzech kierunkach: na północ, na południowy wschód i na zachód. Nawet Poniatowa miała więcej torów niż Nałęczów, więc nie rozumiem skąd tak uparcie nazywa się kolej "nałęczowską". Powstanie i losy tej kolejki mają bardzo niewiele wspólnego z Nałęczowem.
Piszcie prawdę!

Tak jest, jhak piszesz --- ale prawda jest też taka, że nazywa się Naęczowska... tak ją nazwali dawno temu, tak widnieje w literaturze, w nazewnictwie oficjalnym i na kartach ex właściciela PKP... i tak zostało z uwagi na to, że w Nałęczowie znajduje się stacja styczna z koleją normalnotorową...

Tak jest, jhak piszesz --- ale prawda jest też taka, że nazywa się Naęczowska... tak ją nazwali dawno temu, tak widnieje w literaturze, w nazewnictwie oficjalnym i na kartach ex właściciela PKP... i tak zostało z uwagi na to, że w Nałęczowie znajduje się stacja styczna z koleją normalnotorową... rozwiń
Avatar
koko / 1 marca 2010 o 06:52
0
ja napisał:
warto by było dociągnąć do Lublina - tak jak zresztą już kiedyś to było

I najlepiej do twojego domu... Nie pisz głupot... zejdź na ziemię.
Avatar
Gość / 25 lutego 2010 o 11:16
0
pikuś napisał:
Coś Ci się strona rozjechała Tutaj jest elegancko: [url="http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8"]http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8[/url]

Jeśli to tylko chwyt reklamowy to może czas najwyższy aby samorządowców rozliczać w inny sposób...

Polska "c", z zapomnianymi obiektami, żałosną infrastrukturą drogową i kolejową, szarymi ludźmi.... Idą wybory więc się czarują.... ale póki co w ostatnim roku na torowiskach była trawa po pachy, albo śnieg po kolana. Czasem tylko zastanawiam się, dlaczego na drogach, przed przejazdami kolejowymi, stoją znaki "STOP"? Czyżby je trzymali dla drezyn, albo zbierają kasę z mandatów na przyszłą inwestycję?
i ludźmi.... Idą wybory więc się czarują.... ale póki co w ostatnim roku na torowiskach była trawa po pachy, albo śnieg po kolana. Czasem tylko zastanawiam się, dlaczego na drogach, przed przejazdami kolejowymi, stoją znaki "STOP"? Czyżby je trzymali dla drezyn, albo zbierają kasę z mandatów na przyszłą inwestycję? rozwiń
Avatar
pikuś / 24 lutego 2010 o 20:53
0
Coś Ci się strona rozjechała Tutaj jest elegancko: [url="http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8"]http://e-poniatowa.pl/articles.php?article_id=8[/url]

Jeśli to tylko chwyt reklamowy to może czas najwyższy aby samorządowców rozliczać w inny sposób...
Avatar
Gość / 24 lutego 2010 o 20:49
0
Gość napisał:
A z innej beczki. Nie wierzę zbytnio w sens projektu rowerów na kolejce. Bo na zdrowy rozum. Kto jechałby na kolejkę kawał drogi po to tylko żeby się rowerem przejechać i znowu wrócić do domu. A ten kto będzie gościł na dłużej przywiezie sobie swój rower. Osobiście byłbym za tworzeniem sensownej bazy noclegowej w okolicach kolejowych i dopiero do tego dobudowywać atrakcje.

Tak ale osoba, która przyjedzie w nasze okolice i nie weźmie roweru to co ? pożyczy od farmera ?
A co do rowerów i kolejki to nie chodzi o rowery na kolejce. Tutaj chodzi o szlak "nitką kolejki wąskotorowej" --> [url="http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowerowy_quotnitk_kolejki_wskotorowejquot.html"]http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowe...orowejquot.html[/url]

Tak ale osoba, która przyjedzie w nasze okolice i nie weźmie roweru to co ? pożyczy od farmera ?
A co do rowerów i kolejki to nie chodzi o rowery na kolejce. Tutaj chodzi o szlak "nitką kolejki wąskotorowej" --> [url="http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowerowy_quotnitk_kolejki_wskotorowejquot.html"]http://e-poniatowa.pl/artykul-8-szlak_rowe...orowejquot.html[/url] rozwiń
Avatar
~gość~ / 24 lutego 2010 o 18:56
0
czytelniczka napisał:
Nikt nie ma prawa nazywać tej kolejki "nałęczowską kolejką wąskotorową". Apeluje do decyzyjnych, by nie pisali bzdur. Ta kolej była zbudowana w celu dowozu towarów do cukrowni w Opolu Lubelskim, wówczas torów do Nałęczowa w ogóle nie było. Jest manipulacją nazywanie tej kolei "nałęczowską". Z wymienionych powodów powinno się nazywać ją "opolską" , tym bardziej zważywszy na jej założycieli, członków rodu zamieszkującego bezpośrednie okolice Opola Lubelskiego. Pamiętajmy również, że tory tej kolejki wychodziły niegdyś z Opola Lubelskiego w trzech kierunkach: na północ, na południowy wschód i na zachód. Nawet Poniatowa miała więcej torów niż Nałęczów, więc nie rozumiem skąd tak uparcie nazywa się kolej "nałęczowską". Powstanie i losy tej kolejki mają bardzo niewiele wspólnego z Nałęczowem.
Piszcie prawdę!
Czytelniczko dowóz towarów do Opola Lub.odbywał sie ze stacji Nałęczów gdzie odbywał się przeładunek z torów szerokich na wąskie.Pisanie,ze w Nałęczowie nie było torów jest nieprawdziwe.Żyję już trochę na tym świecie i odkąd pamiętam masa ludzi w latach 50,60 dojeżdżała do pracy w Lublinie przesiadając się na pociągi normalnotorowea Opole Lub.w tamtych czasach to była cicha mieścina.
Czytelniczko dowóz towarów do Opola Lub.odbywał sie ze stacji Nałęczów gdzie odbywał się przeładunek z torów szerokich na wąskie.Pisanie,ze w Nałęczowie nie było torów jest nieprawdziwe.Żyję już trochę na tym świecie i odkąd pamiętam masa ludzi w latach 50,60 dojeżdżała do pracy w Lublinie przesiadając się na pociągi normalnotorowea Opole Lub.w tamtych czasach to była cicha mieścina. rozwiń
Avatar
ja / 24 lutego 2010 o 16:38
0
[size=4]"powiązać z Kazimierzem Dolnym - quady"
[color="#FF0000"]Quady [/color]- doskonały pomysł! Jeszcze gówniarze i podobno dorosłe, ale półmózgi, na quadach nie zniszczyły całego parku krajobrazowego? No t o w takim razie rzeczywiście, jeszcze więcej quadów potrzeba wpuścić w teren![/size]
Zobacz wszystkie komentarze 23

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Potrzebni lektorzy do plenerowego czytania

Potrzebni lektorzy do plenerowego czytania 0 4

Biblioteka Miejska w Puławach szuka lektorów, którzy chcieliby wziąć udział w akcji "Narodowego Czytania". Odbędzie się ona 7 września przy ul. Głębokiej w Puławach. Czytane będą polskie nowele.

Śmigłowiec lądował na osiedlu Borek. Co się stało?

Śmigłowiec lądował na osiedlu Borek. Co się stało? 0 3

Niecodziennie lądowanie śmigłowca zaobserwował nasz czytelnik.

Pierwszy żłobek w gminie Józefów. Trwają prace budowlane

Pierwszy żłobek w gminie Józefów. Trwają prace budowlane 0 0

Pierwszy żłobek samorządowy w Józefowie przyjmie najmłodszych od 1 września. Wszystkie przetargi, związane z przygotowanej nowej placówki są rozstrzygnięte, część umów już jest realizowana, a większość pieniędzy na ten cel gmina Józefów pozyskała z Unii Europejskiej

Paweł Miesiąc: Jestem zadowolony z tego, że mogę tu jeździć
Magazyn

Paweł Miesiąc: Jestem zadowolony z tego, że mogę tu jeździć 25 3

ROZMOWA z Pawłem Miesiącem, żużlowcem Speed Car Motoru Lublin

Po dwóch latach stadion już gotowy.  Jak zakończył się pierwszy mecz ligowy?

Po dwóch latach stadion już gotowy. Jak zakończył się pierwszy mecz ligowy? 58 4

Efektownie wypadł debiut nowego stadionu w Opolu Lubelskim. Miejscowy MKS Opolanin pokonał w pierwszym meczu ligi okręgowej LKS Stróża 5:1. W Opolu piłkarze cieszą się grą na najładniejszym stadionie w okręgówce.

Kolejna szansa na OZE. Złóż wniosek

Kolejna szansa na OZE. Złóż wniosek 3 4

Biała Podlaska daje drugą szansę mieszkańcom na montaż odnawialnych źródeł energii (OZE). Do wyboru kolektory słoneczne albo instalacje fotowoltaiczne.

Wypadek koło Sławatycz. Utrudnienia przez kilka godzin

Wypadek koło Sławatycz. Utrudnienia przez kilka godzin 6 0

W Sławatyczach Kolonii (powiat bialski) zderzyły się dwa samochody osobowe. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu.

Bogdanka Motor Lublin ze srebrem Młodzieżowych Mistrzostw Polski Par Klubowych

Bogdanka Motor Lublin ze srebrem Młodzieżowych Mistrzostw Polski Par Klubowych 0 3

Juniorzy Bogdanki Motoru Lublin wywalczyli srebrny medal Młodzieżowych Mistrzostw Polski Par Klubowych w Gorzowie Wielkopolskim. Najlepsi byli żużlowcy Stelmet Falubazu Zielona Góra, a brąz trafił do Bocar Włókniarza Częstochowa

"Ołów w dziczyźnie". Niektóre maszyny pracują tu całą dobę i kosztują krocie
Magazyn

"Ołów w dziczyźnie". Niektóre maszyny pracują tu całą dobę i kosztują krocie 1 2

Jeden z najlepszych zakładów badawczych w naszym kraju. Działający od 74 lat Państwowy Instytut Weterynaryjny pracuje, analizuje próbki, potwierdza występowanie chorób zakaźnych i dba o to, żeby w żywności pochodzenia zwierzęcego było jak mniej szkodliwych substancji

Gdzie znaleźć takie grzyby? Nasz czytelnik zdradza

Gdzie znaleźć takie grzyby? Nasz czytelnik zdradza 26 3

Nasz czytelnik, pan Kornel podzielił się z nami zdjęciami z grzybobrania. Na wysyp grzybów trafił w lasach w gminie Chodel.

Awanse generalskie. Generał Artur Jakubczyk na czele świeżo formowanej dywizji

Awanse generalskie. Generał Artur Jakubczyk na czele świeżo formowanej dywizji 2 8

18 dywizja ma dowódcę. Prezydent mianował generałem 46-letniego Artura Jakubczyka dowódcę 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego.

Jarmark Jagielloński w Lublinie. Tak było w sobotę[zdjęcia i program]
galeria

Jarmark Jagielloński w Lublinie. Tak było w sobotę[zdjęcia i program] 0 7

Do niedzieli w Lublinie trwa coroczny Jarmark Jagielloński. W tym roku często przewijającym się motywem jest pszczelarstwo.

"Jeśli do tego dojdzie, ja swojego domu tutaj nie zbuduję". Mieszkańcy nie chcą masztu

"Jeśli do tego dojdzie, ja swojego domu tutaj nie zbuduję". Mieszkańcy nie chcą masztu 38 30

Sieć komórkowa Play regularnie powiększa ilość swoich masztów przekaźnikowych. Jeden z najnowszych ma stanąć w gminie Kazimierz Dolny, w miejscowości Jeziorszczyzna. Mieszkańcy wioski obawiają się negatywnego wpływu promieniowania elektromagnetycznego na ich zdrowie oraz spadku cen działek.

Żywność w polskich sklepach jest najdroższa od 8 lat. Ceny warzyw ostro w górę

Żywność w polskich sklepach jest najdroższa od 8 lat. Ceny warzyw ostro w górę 114 34

Główny Urząd Statystyczny wyliczył, że w ciągu ostatniego roku ceny warzyw poszybowały w górę o ponad 32 procent. Tempo wzrostu ich cen jest najwyższe od 20 lat.

Skręcał w lewo i nie ustąpił pierwszeństwa. Motocyklista w szpitalu

Skręcał w lewo i nie ustąpił pierwszeństwa. Motocyklista w szpitalu 0 0

Motocykl zderzył się z volkswagenem. Do szpitala trafił 40-letni kierowca motocykla.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.