Nic tak nie raduje serca rolnika, jak nowy sprzęt w gospodarstwie. Technika rolnicza oferuje dziś ogromną różnorodność sprzętu.
Class pokazuje atosa
Class wprowadza na rynek nowe ciągniki atos 200/300 z 3 i 4-cylindrowym silnikiem. Niemiecki producent oferuje 6 modeli, z mocami od 76 do 109 KM.
Atos 300 jest napędzany silnikiem 4-cylindrowym o pojemności 3,8-litra, a Atos 200 motorem 3-cylindrowym pojemności 2,9-litra. Wysoki moment obrotowy do 436 Nm zapewnia elastyczny sposób jazdy. Zbiornik może pomieścić do 145 litrów paliwa. Standardowe wyposażenie obejmuje również pamięć liczby obrotów silnika. Ułatwia to pracę kierowcy, np. przy wykorzystaniu WOM.
Class ma trzy warianty przekładni. Można wybrać zwykłą, mechaniczną do podstawowych zastosowań, przekładnię Twinshift z dwoma grupami biegów pełzających lub przekładnię Trishift z trzema grupami biegów pełzających. Przy wszystkich trzech wariantach można wybierać między mechanicznym przełączaniem nawrotnym i elektronicznym przełączaniem nawrotnym Revershift.
Ciągnik atos można wyposażyć fabrycznie w pełni zintegrowany przedni zaczep o udźwigu 1,9 tony. Prosto z fabryki może przyjechać również ciągnik wyposażony w konsolę przedniego ładowacza Propilot jak i sterowanie hydrauliczne Flexpilot.
Tylny podnośnik może być sterowany mechanicznie i elektronicznie. Seria 300 przekonuje maksymalnym udźwigiem 4,8 t, a atos 200 maksymalnie „podniesie” 3,6 t.
Atos oferowany jest z dwoma wariantami napędu: ze standardowym napędem na wszystkie koła lub z napędem na tylną oś. Atos 300 może mieć założone opony maksymalnie 38-calowe, a ATOS 200 maksymalnie 34-calowe.
Czerwone koła nowego Zetora
Zetor rozszerzył gamę o nowy model o nazwie crystal. Czeski producent wypuścił na rynek traktor zasilany sześciocylindrowym silnikiem o mocy 144 i 163 KM.
Znakiem rozpoznawczym modelu crystal są czerwone koła, które firma planuje stopniowo wdrażać do wszystkich swych produktów. Ciągnik napędza sześciocylindrowy silnik Deutz i wyposażony w 24 zaworową głowicę oraz wtrysk Common Rail. Zwarta konstrukcja nośna jest w stanie wytrzymać wysokie obciążenia. A stała moc silnika zwiększa wydajność pracy i przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa. W modelu crystal producent zwiększył rozstaw osi ( do 2840 mm), co skutkuje lepszą stabilnością ciągnika.
Skrzynia biegów, z zakresem 30 biegów do przodu i 30 biegów wstecznych, jest obsługiwana przy pomocy trójstopniowego wzmacniacza momentu obrotowego (PowerShift), rewersora hydraulicznego (PowerShuttle) oraz przycisku sprzęgła umieszczonego na dźwigni zmiany biegów (PowerClutch).
Klimatyzowana kabina jest przestronna i w znaczący sposób eliminuje hałas. Dla lepszego przewietrzania ma otwierane okno dachowe.
Design ciągników zetor crystal nawiązuje do ciągnika crystal, który był produkowany przez markę Zetor od 1969 roku. Oba modele mają ostre krawędzie oraz regularne geometryczne kształty nawiązujące do geometrii kryształów.
Zetor Crystal - fakty
• silniki sześciocylindrowe
• system wtrysku paliwa Common Rail
• przedłużony rozstaw osi
do 2 840 mm
• amortyzowana przednia oś napędowa (opcja)
• szerszy rozstaw kół
• otwierane okno dachowe z regulacją
• pompa hydrauliczne o wydajności 85 l/mm
• poziom hałasu w kabinie tylko 73 dB
• koła przednie 540/65 R 28
• zbiornik paliwa 300 l + 30 l mocznika
• nowoczesny design maski
Siewnik zagregowany z broną
Siewnik horsch express KR jest zintergrowany z broną wirnikową kredo, która pozwala na przygotowanie łoża nawet w trudnych warunkach jak np. kamieniste podłoże. Składa się ona z 10 wirników na 3 m szerokości roboczej.
Nowa metoda mocowania pozwala na szybką wymianę zębów wleczonych. Niemal płynne ustawianie głębokości roboczej brony wirnikowej odbywa się niezwykle prosto, a przy tym nie sprawia trudności przy nastawie głębokości. Równie łatwo można wypoziomować szynę niwelującą.
Express KR można łączyć z dwoma rodzajami wałów. Zębaty o dużej, 64-centymetrowej średnicy nadaje się do wszystkich gleb i warunków. Pierścieniowy wał trapezowy ma średnicę 50 cm i przeznaczony jest do pasowego zagęszczania gleby przed każdą redlicą siewną. Redlice siewne Turbo Disc drugiej generacji dzięki wysokiej zdolności dopasowania się (do 15 cm) bardzo dobrze kopiują powierzchnię gleby.
Każda redlica pracuje na czterech gumowych (brak konieczności smarowania) amortyzatorach, które przenoszą nacisk redlicy do 120 kilogramów, zapewniając tym samym spokojną pracę redlicy nawet przy dużych prędkościach roboczych.
Szyna siewna jest przymocowana jedynie na 4 punktach, dzięki czemu można ją odłączyć w bardzo prosty sposób.
Kultywator na każde ściernisko
Jedną z tegorocznych nowości jest kultywator ścierniskowy zawieszany Kverneland CLC Pro Cut. Jest dostępny w szerokościach roboczych 3 i 3.5 m (rama sztywna) oraz 4.0 i 4.5 m (rama składana hydraulicznie). Model ten jest wyposażony w dwa rzędy zębów zabezpieczonych przed kamieniami, a maksymalna głębokość pracy wynosi nawet 30 cm.
Przed sekcją zębów zamontowane są przednie talerze tnące FCD, co sprawia że maszyna sprawdza się w pracy na ścierniskach z dużą ilością resztek pożniwnych, np. po kukurydzy, słoneczniku, itp. Głębokość pracy sekcji talerzy tnących jest regulowana hydraulicznie i powinna wynosić ok. 5 cm dla optymalnego pocięcia resztek pożniwnych.
Każdy talerz jest zamocowany do ramy niezależnie i zabezpieczony przez kamieniami za pomocą mocnych gum, a wszystkie łożyska są bezobsługowe – brak punktów smarowniczych. Tylne wyposażenie stanowią specjalne zęby równające, które są dużo lżejsze od talerzy i gwarantują doskonały efekt równający w każdych warunkach glebowych.
W zależności od rodzaju gleby, stosowanego systemu uprawy, wymaganego zagęszczenia gleby czy udźwigu ciągnika, Kverneland oferuje szeroką gamę wałów uprawowych dla kultywatora ścierniskowego CLC Pro Cut m. in. nowy wał nazwany „Actiflex” o stosunkowo małej wadze przeznaczony do pracy w każdych warunkach glebowych dla intensywnego ugniatania i kruszenia. Maszyna może współpracować z ciągnikami o mocy nawet do 325 KM.
Siewnik Amazone z chirurgicznym dozowaniem
Siewnik pneumatyczny AD-P Special to nowość amerykańskiego Amazone. Wyposażony w napędzane elektrycznie dozowniki wyróżnia się przede wszystkim komfortem obsługi i poprawioną precyzją odkładania oraz przykrywania materiału siewnego.
Nowa seria obejmuje typy AD-P Special 850 i 1250 ze zbiornikami mieszczącymi 850 l lub 1250 l ziarna, które można za pomocą nadstawek powiększyć do 1.110 l lub 1.500 l. Oba typy są oferowane w wersjach 3, 3,5 i 4 m szerokości roboczej.
Nowe siewniki punktowe ED trzeciej generacji, obok napędzanego elektrycznie podsiewacza nawozu, mają hydrauliczny napęd sekcji wysiewających. Dzięki temu można z kabiny ciągnika, nawet podczas jazdy, zmieniać dawki materiału siewnego i nawozu.
Ma możliwość automatycznego rozłączania sekcji z wykorzystaniem GPS na klinach pola lub na nawrotach.