W środę oddano do użytku obwodnicę Hrubieszowa o długości 9,3 km. Pozwoli ona skrócić czasu przejazdu tranzytem do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie, ułatwi też dojazd do dzielnicy przemysłowej miasta.
Inwestycja o wartości blisko 227 mln zł powstała przy wsparciu środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Dofinansowanie wyniosło blisko 120 mln zł.
W ramach inwestycji powstała trasa o długości 9,3 km prowadząca po południowo wschodniej stronie miasta. Obwodnica dwukrotnie przechodzi nad linią kolejową i przecina dolinę rzeki Huczwa.
Powstało 29 obiektów inżynierskich: cztery mosty i siedem wiaduktów, 18 przejść dla zwierząt oraz pięć jednopoziomowych skrzyżowań z drogami lokalnymi.
Na trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu zbudowano ronda zapewniające bezpieczny przejazd: na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 844 prowadzącą do przejścia granicznego w Dołhobyczowie, na skrzyżowaniu z ul. Kolejową zapewniającą dojazd do położonych w pobliżu marketów handlowych i budowlanych oraz na skrzyżowaniu z ul. Nową obsługującą tereny kolejowej stacji towarowej.
Zbudowano również drogi dojazdowe obsługujące ruch lokalny o łącznej długości 7,4 km oraz system szczelnego odwodnienia drogi.
Umowę na realizację inwestycji podpisano 21 lipca 2011 roku z konsorcjum firm: HAK Construction z Katowic (lider), Dromet z Częstochowy i Cardo Mosty z Katowic (partnerzy). Po ogłoszeniu upadłości przez lidera konsorcjum budowę od września 2012 roku kontynuowała firma Dromet.
Jednakże z powodu niezrealizowania zobowiązań kontraktu i harmonogramu robót GDDKiA zerwała umowę z Drometem. W chwili wypowiedzenia umowy zaawansowanie prac w branży drogowej wynosiło niecałe 60 proc., a całości inwestycji ok. 80 proc. w styczniu 2015 roku ogłoszono przetarg na dokończenie inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Budimex, która właśnie zakończyła budowę obwodnicy.