Nie możesz prowadzić działalności gospodarczej? Bardzo odczułeś skutki pandemii? Radni przegłosowali uchwały, które mają ułatwić życie zamojskim przedsiębiorcom w trudnych czasach. Są jednak warunki
W porządku obrad sesji Rady Miasta Zamość, która pierwszy raz w historii została przeprowadzona w sposób zdalny, znalazły się projekty uchwał, na których wejście w życie czekali lokalni przedsiębiorcy. Chodzi o ulgi podatkowe i niedochodzenie należności z tytułu rekompensaty za opóźnienia w transakcjach handlowych. Przyjęto je niemal jednogłośnie.
Zwolnienie z podatku od nieruchomości będzie dotyczyło gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, którzy 1 marca tego roku prowadzili działalność w branży: hotelarskiej, turystycznej, restauratorskiej, fryzjerskiej i kosmetycznej. Bo to oni, jak tłumaczyli urzędnicy w uzasadnieniu uchwały, w najkrótszym okresie i w największym stopniu ponoszą negatywne skutki epidemii.
Ale zwolnienie z podatku dotyczy tych przedstawicieli branży hotelarskiej, turystycznej, restauratorskiej, fryzjerskiej i kosmetycznej z Zamościa, którzy na koniec marca odnotowali pogorszenie płynności finansowej z powodu pandemii i nie mieli zaległości w płaceniu podatku od nieruchomości na koniec stycznia tego roku.
Spełniające te wszystkie warunki osoby fizyczne nie zapłacą II raty podatku od nieruchomości. W przypadku osób prawnych chodzi o raty płatne w kwietniu, maju i czerwcu.
Choć w czasie dyskusji na sesji radni proponowali by rozszerzyć grono osób, których dotyczy zwolnienie z podatku od nieruchomości na przykład o przedsiębiorców związanych z transportem czy edukacją, wniosku formalnego nie było i treść uchwały nie została zmieniona. Zwłaszcza, że bez wydłużania listy branż, skutki finansowe dla budżetu miasta są szacowane na 500 tysięcy złotych.
Radni w czwartek zgodzili się też na przedłużenie do 30 września tego roku terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Ma to pomóc przedsiębiorcom, których dotyczy zakaz prowadzenia działalności związany ze skutkiem epidemii koronawirusa. Warunki są podobne jak przy zwolnieniu z podatku od nieruchomości: odnotowanie na koniec marca pogorszenia płynności finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu pandemii oraz brak zaległości w płaceniu podatku od nieruchomości na koniec stycznia 2020.
Trzecia „podatkowa” uchwała jaką przegłosowali radni, dotyczyła zniesienia opłaty prolongacyjnej. Płacą ją wnioskujący o rozłożenie na raty czy przesuniecie terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu miasta. Nie będą jej ponosić przedsiębiorcy, którzy skorzystają z ulg wprowadzonych poprzednimi uchwałami.
Na nadzwyczajnej sesji rani jednogłośnie przyjęli też uchwałę dotyczącą niedochodzenia należności miasta z tytułu rekompensaty, która miała przeciwdziałać nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Jej projekt był już w porządku obrad 30 marca ale wówczas sesja nie doszła do skutku z powodu braku kworum. Wówczas frekwencja wyniosła 9 osób. W czwartek, w sposób zdalny, obradowało 21 radnych.