Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Zdrowie

15 marca 2020 r.
22:14

Epidemiolog o koronawirusie: Wiemy, przynajmniej w teorii, co powinniśmy robić

69 25 A A
(fot. fot. Medisept)

Rozmowa z Waldemarem Ferschke, lekarzem epidemiologiem, wiceprezesem spółki Medi-Sept z Konopnicy pod Lublinem

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Czy brytyjskie podejście do walki z koronawirusem, które poprzez swobodne rozprzestrzenianie się wirusa ma uodpornić mieszkańców Wysp, jest dobrym działaniem?

– Takie działanie jest bardzo ryzykowne. W aktualnej literaturze naukowej nie ma potwierdzenia na taką walkę z epidemią. Przerywanie drogi zakażenia, czyli zachowywanie zasad higieny, dezynfekcja, czy izolowanie źródła zakażenia to są metody, które powinno się stosować. Scenariusz włoski, gdzie były restrykcje, ale ludzie nic sobie z nich nie robili, pokazuje, co się stało, gdy wirus miał możliwość swobodnego rozprzestrzeniania. Liczba zakażeń rośnie tam z ekspresowym tempie, a śmiertelność nie jest na poziomie 3 czy 2 proc. jak w innych europejskich krajach, ale na przynajmniej dwukrotnie wyższym.

W chińskim Wuhan z 11 mln mieszkańców zachorowało 90 tys. osób, z czego zmarło kilka tysięcy. Gdyby zastosować tu brytyjski scenariusz, który przewiduje zachorowanie ok. 70 proc. populacji, to mogłoby zachorować ok. 7 mln ludzi. Z tego, jeśli weźmiemy pod uwagę śmiertelność na poziomie 3 proc. umarłoby 210 tys. ludzi. Taka byłaby cena tego „przechorowania”. Oczywiście Brytyjczycy będą mogli za jakiś czas twierdzić, że są bardzo odporni jako populacja na nowego koronawirusa, ale cena będzie wysoka. Można to porównać do epidemii grypy hiszpanki, na którą zmarło nawet 100 mln ludzi. Odporności wystarczyło co prawda na 50 lat, aż do następnej epidemii grypy, ale liczba przypadków śmiertelnych była ogromna. Brytyjczycy muszą się z tym liczyć.

Czy działania podejmowane w Polsce idą w dobrą stronę?

– Decyzje o wprowadzaniu np. ograniczeń w handlu, zamknięcie szkół, czy zamykanie granic są na pewno dobrym krokiem, chociaż można dyskutować, czy nie były wprowadzone zbyt późno. Na razie, biorąc pod uwagę statystyki przekazywane przez resort zdrowia, mamy śmiertelność na poziomie 3 proc. I miejmy nadzieję, że będzie się tak utrzymywać. Są obawy, że może się u nas powtórzyć scenariusz z Włoch, ale jesteśmy jednak mądrzejsi o doświadczenia właśnie z Włoch, Niemiec czy Chin. Wiemy, przynajmniej w teorii, co powinniśmy robić. Nasze społeczeństwo jest mimo wszystko bardziej zdyscyplinowane niż włoskie. We Włoszech zaraziło się niestety bardzo dużo starszych osób, w dużej mierze przez niefrasobliwość młodych ludzi, którzy łamali zakaz wychodzenia z domu.

Jak będzie się rozwijać ta epidemia?

– Bliżej lata, ze względu na temperaturę, wirus będzie słabiej się rozprzestrzeniał, co nie znaczy, że zachorowań nie będzie. Najprawdopodobniej będzie to funkcjonować na zasadzie lokalnych ognisk, które będą się pojawiać i wygasać. Kolejne fale powrotu będą już wyglądały inaczej, bo odporność ludzi będzie większa, ale też służby będą już miały „przećwiczone” w praktyce odpowiednie działania.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 25

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Kup pani respirator / 16 marca 2020 r. o 00:16
+11
Pamiętacie Małgorzatę Sadurską (PiS)? Przeszła z kancelarii Dudy do zarządu PZU. W 2017 roku zarobiła: 421 tysięcy zł. W 2018 roku zarobiła: 766 tysięcy zł... miesięcznie prawie 64 tysiące zł . ***s://***fakt.pl/pieniadze/finanse/malgorzata-sadurska-zarobila-fortune-w-pzu/kw8y4e2
Avatar
jak to było? Praca, pokora, umiar? / 16 marca 2020 r. o 00:14
+9
"Fakt" o pensji Maksa Kraczkowskiego w zarządzie PKO BP. Były poseł PiS zarabia ponad 7 tys. zł dziennie ***s://***fakt.pl/wydarzenia/polityka/maks-kraczkowski-z-pis-zarabia-w-pko-bp-7200-zl-dziennie/2317rr2
Avatar
Ps / 15 marca 2020 r. o 23:12
+9
A jaka jest przeżywalność wirusa na powierzchniach, ubraniach butach, co dezynfekowac czy nie zwracać na to uwagi,? Wracamy do domu, myjemy ręce a co z ubraniami?
Avatar
Gość / 15 marca 2020 r. o 23:12
+6
To, że "bliżej lata, ze względu na temperaturę, wirus będzie słabiej się rozprzestrzeniał" to niestety nie fakt, tylko prywatna opinia tego pana, dość optymistyczna dodajmy. Na razie konsensus wśród naukowców zajmujących się tym wirusem jest jasny: mamy za mało danych żeby stwierdzić jak koronawirus zachowa się w najbliższych tygodniach/miesiącach. W Australii czy Singapurze równie sprawnie się rozpowszechnia pomimo wysokich temperatur.
Avatar
Ona / 16 marca 2020 r. o 07:54
+5
Pozwolę sobie, Panie Doktorze wyrazić inne, mniej optymistyczne zdanie, wobec oczekiwania słabszego rozprzestrzeniania się koronawirusa w wyższych temperaturach. Prawidłowa temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni. Pozwala mu to na replikację i wywołanie objawów. Temperatura powietrza w Polsce rzadko osiąga taką wartość, pomijając fakt, że w krajach o cieplejszym klimacie ROWNIEZ obserwowane są zachorowania. Zgodzę się natomiast z jednym - wyższa temperatura powietrza w sposób oczywisty wyeliminuje zachorowania grypopodobne i grypowe, paradoksalnie zmniejszając całkowitą liczbę chorych i, co równie ważne, przyczynić się może do łatwiejszego różnicowania zachorowań koronawirusowych i grypopodobnych. Tak należałoby sądzić, przynajmniej w świetle aktualnej wiedzy. Ale rozumiem -  artykuł gazetowy nie jest artykułem naukowym, stąd zapewne uproszczenia lub dziennikarska "brawura".
Dodam jeszcze dość oczywiste spostrzezenie. Gdyby nawet temperatura w Polsce osiągnęła wartość 100 stopni celsjusza, to organizm ludzki nadal ZACHOWA właściwa jemu temperaturę ciała. Jesteśmy wszak organizmami STAŁOCIEPLNYMI, w odróznieniu od niektórych organizmów zmiennocieplnych. Gdyby było inaczej, zapadalibyśmy zimą w stan hiberacji. Bez wątpienia, pewien wpływ na zachorowalność może mieć latem ograniczona wilgotność, która wzmaga/ułatwia replikację wszelkich wirusów, nie tylko koronawirusa. 
Dodam jeszcze dość oczywiste spostrzezenie. Gdyby nawet temperatura w Polsce osiągnęła wartość 100 stopni celsjusza, to organizm ludzki nadal ZACHOWA właściwa jemu temperaturę ciała. Jesteśmy wszak organizmami STAŁOCIEPLNYMI, w odróznieniu od niektórych organizmów zmiennocieplnych. Gdyby było inaczej, zapadalibyśmy zimą w stan hiberacji. Bez wątpienia, pewien wpływ na zachorowalność może mieć latem ograniczona wilgotność, która wzmaga/ułatwia replikację wszelkich wirusów, nie tylko koronawirusa.  rozwiń
Avatar
M / 16 marca 2020 r. o 00:09
+5
A jaka jest przeżywalność wirusa na powierzchniach, ubraniach butach, co dezynfekowac czy nie zwracać na to uwagi,? Wracamy do domu, myjemy ręce a co z ubraniami?
 Wirus na różnych powierzchniach może przetrwać od kilku do kilkunastu godzin w zależności od warunków.
Avatar
Gość / 15 marca 2020 r. o 22:51
+5
Temperatura nis ma znaczenia dla rozprzestrzenia się wirusa... chodzi o wilgotność powietrza
Avatar
Ona / 16 marca 2020 r. o 07:17
+4
Pozwolę sobie, Panie Doktorze wyrazić inne, mniej optymistyczne zdanie, wobec oczekiwania słabszego rozprzestrzeniania się koronawirusa w wyższych temperaturach. Prawidłowa temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni. Pozwala mu to na replikację i wywołanie objawów. Temperatura powietrza w Polsce rzadko osiąga taką wartość, pomijając fakt, że w krajach o cieplejszym klimacie ROWNIEZ obserwowane są zachorowania. Zgodzę się natomiast z jednym - wyższa temperatura powietrza w sposób oczywisty wyeliminuje zachorowania grypopodobne i grypowe, paradoksalnie zmniejszając całkowitą liczbę chorych i, co równie ważne, przyczynić się może do łatwiejszego różnicowania zachorowań koronawirusowych i grypopodobnych. Tak należałoby sądzić, przynajmniej w świetle aktualnej wiedzy. Ale rozumiem - artykuł gazetowy nie jest artykułem naukowym, stąd zapewne uproszczenia lub dziennikarska "brawura".
Pozwolę sobie, Panie Doktorze wyrazić inne, mniej optymistyczne zdanie, wobec oczekiwania słabszego rozprzestrzeniania się koronawirusa w wyższych temperaturach. Prawidłowa temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni. Pozwala mu to na replikację i wywołanie objawów. Temperatura powietrza w Polsce rzadko osiąga taką wartość, pomijając fakt, że w krajach o cieplejszym klimacie ROWNIEZ obserwowane są zachorowania. Zgodzę się natomiast z jednym - wyższa temperatura powietrza w sposób oczywisty wyeliminuje zachorowania grypopodobne i grypowe,... rozwiń
Avatar
Gdzie jest ta ELEKTROWNIA ? / 17 marca 2020 r. o 07:57
+1
100 000 miesięcznie GRAD z P0...za budowę ktorej start tusk zaplonowal w 2020.
Avatar
Gdzie jest ta ELEKTROWNIA ? / 16 marca 2020 r. o 16:59
+1
100 000 miesięcznie GRAD z P0...za budowę ktorej start tusk zaplonowal w 2020.
Avatar
Pogromca idiotów / 17 marca 2020 r. o 09:23
0
100 000 miesięcznie GRAD z P0...za budowę ktorej start tusk zaplonowal w 2020.
Nie ma elektrowni. Za to jest nowy zarz ad, który od 5 lat klepie takie same pieniądze a nic nie robi. Nie bądź kipokrytą i nie przyjmuj rzeczywistości wybiórczo, tylko w całości.
 "zarząd"; "hipokrytą" - literówki
Avatar
Pogromca idiotów / 17 marca 2020 r. o 09:12
0
100 000 miesięcznie GRAD z P0...za budowę ktorej start tusk zaplonowal w 2020.
 Nie ma elektrowni. Za to jest nowy zarz ad, który od 5 lat klepie takie same pieniądze a nic nie robi. Nie bądź kipokrytą i nie przyjmuj rzeczywistości wybiórczo, tylko w całości.
Avatar
Gdzie jest ta ELEKTROWNIA ? / 17 marca 2020 r. o 07:57
+1
100 000 miesięcznie GRAD z P0...za budowę ktorej start tusk zaplonowal w 2020.
Avatar
Gdzie jest ta ELEKTROWNIA ? / 16 marca 2020 r. o 16:59
+1
100 000 miesięcznie GRAD z P0...za budowę ktorej start tusk zaplonowal w 2020.
Avatar
Ojczyznę dojną.. / 16 marca 2020 r. o 14:10
0
Kłuje w oczy ? Mnie też! Szokujące są zarobki pani Sadurskiej jak na tak biedny, zadłużony kraj.
Avatar
hahah / 16 marca 2020 r. o 13:32
0
Uzyteczny idiota albo pisi troll,  inaczej się tego nie da nazwać.
Avatar
misia / 16 marca 2020 r. o 13:30
0
A co w tym idiotycznego? Zarabisz tyle na państwowej posadzie - z naszych podatków? Jesteś z PISu? 
Avatar
rose / 16 marca 2020 r. o 11:07
+1
Sveiks draugs Kā jums klājas šodien ????? Es vēlos pateikties labu ziņu uzņēmumam par to, ka šodien saņēmāt manā aizdevuma summu USD 50000, tāpēc, ja vēlaties pieteikties steidzamam aizdevumam, lūdzu, sazinieties ar WhatsApp viņi šodien e-pastā goodloancompany01@gmail.com vai arī varat arī WhatsApp viņiem pa tālruni +2348141252381 kā arī mēs piedāvājam jebkura veida aizdevumu
Avatar
Ona / 16 marca 2020 r. o 07:54
+5
Pozwolę sobie, Panie Doktorze wyrazić inne, mniej optymistyczne zdanie, wobec oczekiwania słabszego rozprzestrzeniania się koronawirusa w wyższych temperaturach. Prawidłowa temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni. Pozwala mu to na replikację i wywołanie objawów. Temperatura powietrza w Polsce rzadko osiąga taką wartość, pomijając fakt, że w krajach o cieplejszym klimacie ROWNIEZ obserwowane są zachorowania. Zgodzę się natomiast z jednym - wyższa temperatura powietrza w sposób oczywisty wyeliminuje zachorowania grypopodobne i grypowe, paradoksalnie zmniejszając całkowitą liczbę chorych i, co równie ważne, przyczynić się może do łatwiejszego różnicowania zachorowań koronawirusowych i grypopodobnych. Tak należałoby sądzić, przynajmniej w świetle aktualnej wiedzy. Ale rozumiem -  artykuł gazetowy nie jest artykułem naukowym, stąd zapewne uproszczenia lub dziennikarska "brawura".
Dodam jeszcze dość oczywiste spostrzezenie. Gdyby nawet temperatura w Polsce osiągnęła wartość 100 stopni celsjusza, to organizm ludzki nadal ZACHOWA właściwa jemu temperaturę ciała. Jesteśmy wszak organizmami STAŁOCIEPLNYMI, w odróznieniu od niektórych organizmów zmiennocieplnych. Gdyby było inaczej, zapadalibyśmy zimą w stan hiberacji. Bez wątpienia, pewien wpływ na zachorowalność może mieć latem ograniczona wilgotność, która wzmaga/ułatwia replikację wszelkich wirusów, nie tylko koronawirusa. 
Dodam jeszcze dość oczywiste spostrzezenie. Gdyby nawet temperatura w Polsce osiągnęła wartość 100 stopni celsjusza, to organizm ludzki nadal ZACHOWA właściwa jemu temperaturę ciała. Jesteśmy wszak organizmami STAŁOCIEPLNYMI, w odróznieniu od niektórych organizmów zmiennocieplnych. Gdyby było inaczej, zapadalibyśmy zimą w stan hiberacji. Bez wątpienia, pewien wpływ na zachorowalność może mieć latem ograniczona wilgotność, która wzmaga/ułatwia replikację wszelkich wirusów, nie tylko koronawirusa.  rozwiń
Avatar
Ona / 16 marca 2020 r. o 07:17
+4
Pozwolę sobie, Panie Doktorze wyrazić inne, mniej optymistyczne zdanie, wobec oczekiwania słabszego rozprzestrzeniania się koronawirusa w wyższych temperaturach. Prawidłowa temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni. Pozwala mu to na replikację i wywołanie objawów. Temperatura powietrza w Polsce rzadko osiąga taką wartość, pomijając fakt, że w krajach o cieplejszym klimacie ROWNIEZ obserwowane są zachorowania. Zgodzę się natomiast z jednym - wyższa temperatura powietrza w sposób oczywisty wyeliminuje zachorowania grypopodobne i grypowe, paradoksalnie zmniejszając całkowitą liczbę chorych i, co równie ważne, przyczynić się może do łatwiejszego różnicowania zachorowań koronawirusowych i grypopodobnych. Tak należałoby sądzić, przynajmniej w świetle aktualnej wiedzy. Ale rozumiem - artykuł gazetowy nie jest artykułem naukowym, stąd zapewne uproszczenia lub dziennikarska "brawura".
Pozwolę sobie, Panie Doktorze wyrazić inne, mniej optymistyczne zdanie, wobec oczekiwania słabszego rozprzestrzeniania się koronawirusa w wyższych temperaturach. Prawidłowa temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni. Pozwala mu to na replikację i wywołanie objawów. Temperatura powietrza w Polsce rzadko osiąga taką wartość, pomijając fakt, że w krajach o cieplejszym klimacie ROWNIEZ obserwowane są zachorowania. Zgodzę się natomiast z jednym - wyższa temperatura powietrza w sposób oczywisty wyeliminuje zachorowania grypopodobne i grypowe,... rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 25

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Muzeum na Majdanku i w Bełżcu będzie można już zwiedzać z przewodnikiem

Muzeum na Majdanku i w Bełżcu będzie można już zwiedzać z przewodnikiem

To oferta dla zorganizowanych grup i indywidualnych zwiedzających. Zwiedzanie z przewodnikiem zostało wstrzymane przez epidemię koronawirusa.

Tragiczna śmierć policjanta w miejscowości koło Lublina

Tragiczna śmierć policjanta w miejscowości koło Lublina

Nie żyje 40-letni policjant. Zginął w sobotę po godzinie 14. Mieszkał w podlubelskiej Kalinówce.

Kłos Chełm przegrał z Omegą Stary Zamość. Znowu rozdawali prezenty

Kłos Chełm przegrał z Omegą Stary Zamość. Znowu rozdawali prezenty

Duża przewaga, sporo sytuacji, a tymczasem po 45 minutach wynik 0:2. Kłos Chełm prowadził grę w starciu z Omegą Stary Zamość, ale do przerwy tracił do rywali dwie bramki. Po zmianie stron czwartoligowiec zaliczył kontaktowe trafienie, ale to wszystko, na co było stać drużynę Roberta Tarnowskiego.

Dawny cmentarz żydowski na Wieniawie. Jest teraz w wyjątkowy sposób oznaczony

Dawny cmentarz żydowski na Wieniawie. Jest teraz w wyjątkowy sposób oznaczony

Prawnik Maciej Chorągiewicz zadbał o to, żeby teren został posprzątany. Plastyk Jarosław Koziara land artem oznaczył dawny żydowski cmentarz przy ul. Leszczyńskiego.

Victoria Żmudź – Granica Dorohusk 8:0. Hat-trick zagranicznego napastnika

Victoria Żmudź – Granica Dorohusk 8:0. Hat-trick zagranicznego napastnika

Dobry występ drużyny Piotra Molińskiego w piątkowym meczu kontrolnym. Victoria łatwo rozbiła Granicę Dorohusk 8:0 nawet mimo nieobecności kilku podstawowych zawodników.

Start Krasnystaw – Kryształ Werbkowice 1:3. Zwycięstwo i dwa transfery

Start Krasnystaw – Kryształ Werbkowice 1:3. Zwycięstwo i dwa transfery

Na początek przygotowań były dwa remisy z Huczwą i Tomasovią. W dwóch kolejnych sparingach Kryształ najpierw pokonał Orła Srebrzyszcze 6:0, a następnie beniaminka IV ligi Start Krasnystaw 3:1. Drużyna z Werbkowic ogłosiła także dwa transfery. Trener Jacek Ziarkowski będzie miał do dyspozycji: Grzegorza Mulawę (Lublinianka) oraz Damiana Otrębę (Tomasovia).

Kraśnik. Kierowca tankował nie tylko paliwo. Zatrzymali go na stacji

Kraśnik. Kierowca tankował nie tylko paliwo. Zatrzymali go na stacji

Pracownicy jednej ze stacji paliw koło Kraśnika zatrzymali pijanego kierowcę. Mężczyzna miał prawie 3 promile w wydychanym powietrzu.

Koronawirus. 14 nowych przypadków w ciągu doby w województwie lubelskim

Koronawirus. 14 nowych przypadków w ciągu doby w województwie lubelskim

Najwięcej zarażonych przybywa w powiecie bialskim. Do 4 lipca w całym województwie odnotowano 677 chorych.

Orlęta Spomlek – Chełmianka 1:3. Dwa szybkie ciosy i po meczu

Orlęta Spomlek – Chełmianka 1:3. Dwa szybkie ciosy i po meczu

W sparingowym starciu naszych trzecioligowców górą klub z Chełma. Piłkarze Jana Konojackiego pokonali w Radzyniu Podlaskim tamtejsze Orlęta 3:1. O losach meczu zdecydowały tak naprawdę pierwsze fragmenty spotkania. Goście już po siedmiu minutach mieli w zapasie dwa trafienia.

Dramatyczny apel Michała Wójcika z Ani Mru Mru. Prosi o pomoc
film

Dramatyczny apel Michała Wójcika z Ani Mru Mru. Prosi o pomoc

- Moja Jani zachorowała, ma raka. Ale rak to nie wyrok i chcemy podjąć z nim walkę. Dziś proszę was o pomoc, o fundusze na pobyt dla niej w klinice – mówi w internetowym nagraniu komik Michał Wójcik z lubelskiego kabaretu Ani Mru Mru. Jania to partnerka kabareciarza.

Cztery osoby ranne w dwóch wypadkach. Kierowcy popełnili częsty błąd

Cztery osoby ranne w dwóch wypadkach. Kierowcy popełnili częsty błąd

Trzy kobiety i jeden mężczyzna zostali zabrani do szpitali w wyniku dwóch wypadków. Przyczyną każdego było to samo – nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Lublinianka zaczyna sparingi od pogromu

Lublinianka zaczyna sparingi od pogromu

Udane rozpoczęcie meczów kontrolnych w wykonaniu klubu z Wieniawy. W starciu z Orionem Niedrzwica Duża drużyna Dariusza Bodaka wygrała aż 7:0. Co ważne, w składzie Lublinianki pojawił się Tomasz Brzyski.

Avia – Świdniczanka 1:2. Znowu lepsi od trzecioligowca

Avia – Świdniczanka 1:2. Znowu lepsi od trzecioligowca

Beniaminek IV ligi nie przestaje zaskakiwać. To tylko mecze kontrolne, ale Świdniczanka znowu pokonała wyżej notowanego rywala. Przed tygodniem uporała się z Lewartem Lubartów (3:1), a teraz wygrała w derbach z Avią Świdnik 2:1.

Słoneczny Wrotków już działa. Ceny biletów się nie zmieniły [zdjęcia]
galeria

Słoneczny Wrotków już działa. Ceny biletów się nie zmieniły [zdjęcia]

Można już korzystać z atrakcji na Słonecznym Wrotkowie w Lublinie. Ze względu na obostrzenia spowodowane epidemią koronawirusa na terenie ośrodka może przebywać jednocześnie 1200 osób.

Nielegalne automaty do gier hazardowych w Hrubieszowie

Nielegalne automaty do gier hazardowych w Hrubieszowie

Cztery nielegalne automaty do gier hazardowych ujawniła kontrola w jednym z lokali na terenie Hrubieszowa.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.