Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Złota Setka

11 października 2021 r.
21:06

Bez z tych części z lubelskiego nie poradzi sobie ani Porsche, ani Maserati

Produkcja w FŁT
Produkcja w FŁT (fot. Piotr Michalski)

W samochodach osobowych marek takich jak Opel, Fiat, czy Peugeot, ale też w ciężarówkach Skanii i MAN-a. W luksusowych autach: Porsche i Maserati Quattroporte. W wagonach Metra Warszawskiego. Wszędzie tam montowane są łożyska z Kraśnika. Zakład, który rocznie może wyprodukować ich ok. 14 milionów sztuk uruchomił właśnie Centrum B+R składające się z kilku nowoczesnych laboratoriów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Niewiele jest firm na świecie posiadających laboratoria, w których możemy precyzyjnie badać łożyska – podkreślił podczas uroczystego otwarcia Centrum Badano Rozwojowego FŁT-Kraśnik prof. dr hab. inż. Stanisław Adamczak, kierownik zespołu projektowego ze strony Politechniki Świętokrzyskiej.

Złota Setka 2021. Ranking Najlepszych Firm Lubelszczyzny do pobrania w tym miejscu

– Od lat zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jesteśmy w stanie konkurować tanią siłą roboczą. To było możliwe 15-20 lat temu, kiedy przenoszono produkcję z zachodu Europy do Polski, z tego względu, że byliśmy tani. Obecnie możemy konkurować na rynku tylko nowymi i kompleksowymi rozwiązaniami – podkreślił Grzegorz Jasiński, prezes FŁT-Kraśnik. – Bo wyłącznie jako producent łożysk nie bylibyśmy w stanie przeżyć. Dlatego też swoim klientom oferujemy całość: od etapu projektowania poprzez badania aż po dostawy. I to moim zdaniem jest przyszłość fabryki. Już teraz zatrudniamy w Centrum B+R ponad 80 inżynierów, co stanowi ok. 5 procent naszej załogi.

Centrum B+R

Projekt dotyczący utworzenia Centrum B+R warty ponad 27 milionów złotych jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

– Projekt był realizowany w ciągu czterech lat, trudnych lat, bo wybuchła pandemia koronawirusa z czym związane były pewne komplikacje. Niemniej, dzięki determinacji ludzi ten projekt udało się zrealizować – podkreśla Krzysztof Kuźmicki, dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik.

W tym czasie udało się utworzyć między innymi 10 nowoczesnych stanowisk badawczych, umożliwiających precyzyjne badanie łożysk.

– Opatentowanych, oryginalnych, które wprowadzają obszar badań łożysk w XXI wiek – podkreśla prof. Stanisław Adamczak.

Projekt dotyczący centrum to nie tylko maszyny i urządzenia. To również specjaliści.

– Bo Centrum Badawczo Rozwojowe potrzebuje pracowników nauki. Ministerstwo Edukacji i Nauki zatwierdziło cztery doktoraty tzw. wdrożeniowe i czterech pracowników Centrum będzie realizować prace doktorskie – mówi prof. Stanisław Adamczak. – Program jest tak pomyślany, że za 3 i 4 lata będą wypromowani doktorzy nauk technicznych, a ja będę mieć tę satysfakcję, że będę promotorem tych prac doktorskich.

Początki

Spółka FŁT-Kraśnik jest pierwszą firmą, która rozpoczęła produkcję łożysk tocznych w Polsce.

– W 1949 roku w Kraśnickiej Fabryce Wyrobów Metalowych, bo tak wówczas nazywał się nasz zakład, zostały wyprodukowane pierwsze łożyska kulkowe – przypomina historię kraśnickiej FŁT dyrektor Krzysztof Kuźmicki. – To było łożysko 6204. Wtedy rozpoczęła się era rozwoju fabryki. Era rozwoju grup konstrukcyjnych produkowanych w Kraśniku łożysk, która w sposób nieprzerwany trwa do dzisiaj.

Obecnie fabryka zatrudnia ponad 1600 pracowników. Kraśnicki zakład jest w stanie wyprodukować rocznie 14 milionów sztuk łożysk w trzech grupach konstrukcyjnych tj. łożyska kulkowe, stożkowe i walcowe. Dodajmy, że FŁT-Kraśnik produkuje ok. 400 różnych odmian łożysk w ciągu roku.

Zakład posiada zintegrowany system zarządzania, obejmujący zarządzanie jakością (certyfikaty: IATF 16949 i ISO 9001) i środowiskiem (certyfikat ISO 14001).

Dostawy na cały świat

Około 70 proc. produkcji kraśnickiej Fabryki jest eksportowana.

– Praktycznie na wszystkie kontynenty – podkreśla dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik.

Na liście są niemal wszystkie kraje europejskie. – M.in. Niemcy, Włochy, Francja, kraje skandynawskie, Węgry i Wielka Brytania – wylicza Krzysztof Kuźmicki. – Poza tym łożyska dostarczamy też do Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. Na naszych łożyskach jeżdżą też pojazdy w Australii, Afryce jak i w Azji.

FŁT-Kraśnik produkuje głównie łożyska do samochodów ciężarowcy i osobowych.

– Ale też nasze łożyska są wykorzystywane w budowie silników elektrycznych, są wykorzystywane w przemyśle wydobywczym, hutniczym i stalowniczym. Znajdziemy je także w wózkach widłowych. Dużą grupę stanowią również łożyska wykorzystywane w maszynach rolniczych – dodaje dyrektor Kuźmicki.

W Porsche i Maserati

– Od kilkunastu lat jesteśmy głównym dostawcą łożysk do skrzyń biegów samochodów produkowanych przez koncern Magna, a także koncern Stellantis, czyli do aut takich marek jak np. Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën i Opel. Jesteśmy też w niektórych tak renomowanych autach jak Porsche i Maserati Quattroporte. Z punktu widzenia biznesowego nie są to duże kontrakty, ale prestiżowe – zaznacza prezes Grzegorz Jasiński. – Łożyska z Kraśnika są też praktycznie w co trzeciej naczepie ciężarówki. Jesteśmy bowiem 100-procentowym dostawcą do niemieckiego koncernu, który produkuje osie do naczep. Koncert ten ma co najmniej 1/3 europejskiego rynku. Od kilkunastu lat nasze łożyska są też w ciężarówkach Scani i MAN-a, a także amerykańskich ciężarówkach produkowanych przez Mack Trucks.

Kraśnickie łożyska są też dostarczane m.in. do warszawskiego metra, PKP, jak też PKP Intercity. – Największa średnica wyprodukowanego przez nas łożyska dochodziła do 2007 milimetrów – podkreśla dyrektor Krzysztof Kuźmicki.

Proces produkcji

Cała produkcja ulokowana jest w Kraśniku zaś proces produkcji łożysk zaczyna się od pozyskania informacji o oczekiwaniach od klienta.

– Po tym następuje faza konstrukcji, wytworzenia prototypów wyrobów, które później będą przez nas produkowane – wyjaśnia dyrektor Kuźmicki. – W fazie projektowej wykorzystujemy wiele specjalistycznym oprogramowań. Podstawowym naszym narzędziem jest RomaxDESIGNER.

Po zaprojektowaniu następuje faza wykonania prototypu oraz faza testów, wg warunków uzgodnionych z klientami.

– Jeśli wszystko jest w porządku produkt zostaje zwalidowany (potwierdzony, że jest zgodny z projektem – red.) przez odbiorcę i dochodzi do produkcji seryjnej – dodaje dyrektor techniczny. – Tak postępujemy praktycznie z każdym naszym wyrobem.

FŁT-Kraśnik przeprowadza wiele projektów, dzięki czemu z powodzeniem broni się przed konkurencją. – Reagujemy na zapytania klienta i wychodzimy do nich z wzorami łożysk – zaznacza dyrektor Kuźmicki.

Rokrocznie jest realizowanych kilkadziesiąt planów prac projektowych, na przykład w ciągu siedmiu miesięcy 2021 roku w FŁT-Kraśnik zostało uruchomionych ich już
ponad 60.

Rozwój

– Obecnie główne nasze zainteresowanie kierują się wokół łożysk niskoemisyjnych, łożysk o obniżonych oporach toczenia, łożysk o obniżonych hałasie jak też łożysk do 24 tysięcy obrotów na minutę – zdradza dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik. – To są oczywiście wymogi przemysłu samochodowego, który ma związek z produkcją samochodów elektrycznych. W tym obszarze czeka nas wiele pracy. Utworzenie Centrum Badawczo Rozwojowego daje postawy do wykonywania różnego rodzaju eksperymentów. Wszystko po to by dojść do wyrobu, który będzie konkurencyjny na rynku.

Kolejnym elementem rozwoju będą łożyska hybrydowe, jak też łożyska z uszczelkami z cieczami magnetycznymi.

– Nawet z elementami teflonu, ale póki co nic więcej na ten temat nie powiem – stwierdza dyrektor techniczny.

Odrębną grupą, którą kraśnicka FŁT zaczęła już rozwijać, są łożyska do przemysłu spożywczego.

– Z tzw. smarowaniem uzyskiwanym w sposób nalewowy. Oznacza to, że wszystkie przestrzenie wolne w łożysku są wypełnione smarem – wyjaśnia Krzysztof Kuźmicki. – Smar zastyga tworząc substancję, która oprócz funkcji smarowania nie dopuszcza zanieczyszczeń ze środowiska zewnętrznego.

Łożyska toczne

Służą do niwelowania skutków tarcia. Najmniejsze z nich ważą ok. 30 g, a największe 4700 kg. Podstawowe grupy konstrukcyjne to łożyska kulkowe, stożkowe, walcowe i baryłkowe. Osobną kategorią są typy łożysk przeznaczone do zastosowań specjalnych.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Szymon Zawisza z Wierzchoniowa to aktualny Mistrz Polski cross country w klasie 85 ccm i jeden z najbardziej utalentowanych motocyklistów offroadowych w swojej katogorii wiekowej
Magazyn

Motocykle kocha od dziecka. Zdobył tytuł Mistrza Polski

Szymon Zawisza, czternastolatek z Wierzchoniowa w powiecie puławskim na motocyklach jeździ od trzeciego roku życia. Pasję zaszczepił w nim ojciec Michał, który o enduro, czy wyścigach cross country może rozmawiać godzinami. Plan na przyszły rok? Nowy motocykl i debiut w wyższej klasie.

Astra Leśniowice dopisała do swojego dorobku kolejne trzy punkty

Astra Leśniowice mistrzem jesieni w chełmskiej klasie okręgowej

W ostatniej kolejce rundy jesiennej komplet punktów zainkasowały: Unia Rejowiec, Astra Leśniowice, GKS Łopiennik, Chełmianka II Chełm i Kłos Gmina Chełm

Zapalił się drewniany dom. Strażacy znaleźli ciało staruszki
na sygnale

Zapalił się drewniany dom. Strażacy znaleźli ciało staruszki

Dzisiaj rano w gminie Rokitno w powiecie bialskim doszło do pożaru parterowego, drewnianego domu. Życia 93-latki nie udało się uratować.

Wiemy kiedy Motor Lublin zmierzy się w zaległym meczu z Jagiellonią Białystok

Wiemy kiedy Motor Lublin zmierzy się w zaległym meczu z Jagiellonią Białystok

W poniedziałek Departament Logistyki Rozgrywek wyznaczył terminy trzech zaległych spotkań PKO Bank Polski Ekstraklasy

Czy Chełm znajdzie złoty środek między porządkiem a przedsiębiorczością? Konsultacje w sprawie zmian w uchwale krajobrazowej potrwają od 3 listopada do 4 grudnia
Chełm

Chełm wchodzi w drugie rozdanie „wojny z banerozą”. Czy estetyka miasta da się pogodzić z biznesem?

Po dwóch latach obowiązywania uchwały krajobrazowej, która uporządkowała miejską przestrzeń i usunęła z niej reklamowy chaos, Chełm staje przed nowym wyzwaniem. Miasto przygotowuje się do nowelizacji przepisów, które dla jednych są symbolem estetycznej rewolucji, a dla innych – biurokratyczną barierą utrudniającą prowadzenie działalności gospodarczej.

W czwartoligowych derbach Lublina rezerwy Motoru Lublin ograły Lubliniankę
galeria

IV Liga: Rezerwy Motoru wygrywają derby z Lublinianką [ZDJĘCIA]

Czwartoligowe derby Lublina dla rezerw Motoru. Zespół dowodzony przez trenera Kamila Witkowskiego długo przegrywał przy Al. Zygmuntowskich z Lublinianką, ale w końcówce spotkania przechylił szalę zwycięstwa na swoją korzyść

Piłkarze Powiślaka Końskowola rozegrali bardzo dobry mecz

Powiślak Końskowola na remis z Cisowianką Drzewce. Potworny ścisk w czubie tabeli lubelskiej klasy okręgowej

Powiślak Końskowola podzielił się punktami z KS Cisowianka Drzewce w hicie rundy jesiennej

Daniel Rusek (Górnik Łęczna): Pokazaliśmy dwa oblicza w Opolu

Daniel Rusek (Górnik Łęczna): Pokazaliśmy dwa oblicza w Opolu

Górnik Łęczna w pierwszej połowie meczu w Opolu przeciwko Odrze zaprezentował się bardzo korzystnie. Niestety, po przerwie w grze zielono-czarnych coś się zacięło i ostatecznie szalę zwycięstwa na swoją korzyść przechylili gospodarze. Jak niedzielne spotkanie podsumowali obaj trenerzy?

GKS Górnik Łęczna rzutem na taśmę pokonał Pogoń Dekpol Tczew

GKS Górnik Łęczna rzutem na taśmę pokonał Pogoń Dekpol Tczew

GKS Górnik Łęczna zakończył rundę jesienną na drugiej pozycji. To duży sukces podopiecznych Artura Bożyka

Dwa dni, dwa filmy i spotkania z gwiazdami. Alchemia kina w Stylowym
24 listopada 2025, 18:30

Dwa dni, dwa filmy i spotkania z gwiazdami. Alchemia kina w Stylowym

Zbliża się 13. Przegląd Filmowy Alchemia Kina. W Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu zostaną pokazane dwa ciekawe filmy, a po każdej z projekcji zaplanowano spotkania z twórcami. Przyjadą aktorzy: Karolina Gruszka, Jan Englert i Beata Ścibakówna.

Projektują nowe kąpielisko w regionie. Tak może wyglądać (wizualizacje)
galeria

Projektują nowe kąpielisko w regionie. Tak może wyglądać (wizualizacje)

To dopiero wstępna koncepcja projektowa. Ostateczna będzie gotowa za kilka miesięcy. A jeśli znajdą się pieniądze na realizację planów, to w Lubelskiem przybędzie nowe kąpielisko. Burmistrz miasta obiecał je w kampanii wyborczej.

Do wypadku doszło dzisiaj wieczorem

Poważny wypadek na DK 17. Sześć osób trafiło do szpitala

Sześć osób trafiło do szpitali po wypadku, który wydarzył się dzisiaj (9 listopada) wieczorem na drodze krajowej nr 17 w Suminie. Trasa między Zamościem a Tomaszowem jest zablokowana.

Łukasz Kowalski zapewnia, że przeciwko inwestycji nic nie ma i rozumie, że musi się ona wiązać z utrudnieniami, ale uważa, że drogowcy powinni bardziej angażować się w to, co mają do zrobienia
galeria

Narzekają na drogowców na krajówce. „Jak rozgrzebaliście, to róbcie”

Gładka jezdnia, nowe chodniki i ścieżki rowerowe na pewno ułatwią mieszkańcom życie. Ale póki co drogowa inwestycje je utrudnia. Część mieszkańców domów położonych przy krajowej 74 w Szopinku pod Zamościem skarży się, że drogowcy pracują jak muchy w smole.

Szpital "papieski" w Zamościu

Kolejne pieniądze z KPO dla szpitala. Teraz zainwestują w kardiologię

Ponad 15 mln złotych dla szpitala "papieskiego" w Zamościu. To kolejna dotacja, jaką przyznano placówce z Krajowego Planu Odbudowy. Tym razem chodzi o inwestycję na oddziale kardiologicznym.

Terytorialsi ruszają ze szkoleniami. Przygotują mieszkańców do działań w kryzysie

Terytorialsi ruszają ze szkoleniami. Przygotują mieszkańców do działań w kryzysie

Ruszył ogólnopolski program „wGotowości”, którego celem jest przygotowanie mieszkańców do działania w sytuacjach kryzysowych. To bezpłatne szkolenia obronne dla osób pełnoletnich, organizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Na Lubelszczyźnie pierwsze zajęcia odbędą się 22 listopada. Poprowadzą je żołnierze 2 Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium