Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Złota Setka

11 października 2021 r.
21:06

Bez z tych części z lubelskiego nie poradzi sobie ani Porsche, ani Maserati

367 6 A A
Produkcja w FŁT
Produkcja w FŁT (fot. Piotr Michalski)

W samochodach osobowych marek takich jak Opel, Fiat, czy Peugeot, ale też w ciężarówkach Skanii i MAN-a. W luksusowych autach: Porsche i Maserati Quattroporte. W wagonach Metra Warszawskiego. Wszędzie tam montowane są łożyska z Kraśnika. Zakład, który rocznie może wyprodukować ich ok. 14 milionów sztuk uruchomił właśnie Centrum B+R składające się z kilku nowoczesnych laboratoriów.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Niewiele jest firm na świecie posiadających laboratoria, w których możemy precyzyjnie badać łożyska – podkreślił podczas uroczystego otwarcia Centrum Badano Rozwojowego FŁT-Kraśnik prof. dr hab. inż. Stanisław Adamczak, kierownik zespołu projektowego ze strony Politechniki Świętokrzyskiej.

Złota Setka 2021. Ranking Najlepszych Firm Lubelszczyzny do pobrania w tym miejscu

– Od lat zdajemy sobie sprawę z tego, że nie jesteśmy w stanie konkurować tanią siłą roboczą. To było możliwe 15-20 lat temu, kiedy przenoszono produkcję z zachodu Europy do Polski, z tego względu, że byliśmy tani. Obecnie możemy konkurować na rynku tylko nowymi i kompleksowymi rozwiązaniami – podkreślił Grzegorz Jasiński, prezes FŁT-Kraśnik. – Bo wyłącznie jako producent łożysk nie bylibyśmy w stanie przeżyć. Dlatego też swoim klientom oferujemy całość: od etapu projektowania poprzez badania aż po dostawy. I to moim zdaniem jest przyszłość fabryki. Już teraz zatrudniamy w Centrum B+R ponad 80 inżynierów, co stanowi ok. 5 procent naszej załogi.

Centrum B+R

Projekt dotyczący utworzenia Centrum B+R warty ponad 27 milionów złotych jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

– Projekt był realizowany w ciągu czterech lat, trudnych lat, bo wybuchła pandemia koronawirusa z czym związane były pewne komplikacje. Niemniej, dzięki determinacji ludzi ten projekt udało się zrealizować – podkreśla Krzysztof Kuźmicki, dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik.

W tym czasie udało się utworzyć między innymi 10 nowoczesnych stanowisk badawczych, umożliwiających precyzyjne badanie łożysk.

– Opatentowanych, oryginalnych, które wprowadzają obszar badań łożysk w XXI wiek – podkreśla prof. Stanisław Adamczak.

Projekt dotyczący centrum to nie tylko maszyny i urządzenia. To również specjaliści.

– Bo Centrum Badawczo Rozwojowe potrzebuje pracowników nauki. Ministerstwo Edukacji i Nauki zatwierdziło cztery doktoraty tzw. wdrożeniowe i czterech pracowników Centrum będzie realizować prace doktorskie – mówi prof. Stanisław Adamczak. – Program jest tak pomyślany, że za 3 i 4 lata będą wypromowani doktorzy nauk technicznych, a ja będę mieć tę satysfakcję, że będę promotorem tych prac doktorskich.

Początki

Spółka FŁT-Kraśnik jest pierwszą firmą, która rozpoczęła produkcję łożysk tocznych w Polsce.

– W 1949 roku w Kraśnickiej Fabryce Wyrobów Metalowych, bo tak wówczas nazywał się nasz zakład, zostały wyprodukowane pierwsze łożyska kulkowe – przypomina historię kraśnickiej FŁT dyrektor Krzysztof Kuźmicki. – To było łożysko 6204. Wtedy rozpoczęła się era rozwoju fabryki. Era rozwoju grup konstrukcyjnych produkowanych w Kraśniku łożysk, która w sposób nieprzerwany trwa do dzisiaj.

Obecnie fabryka zatrudnia ponad 1600 pracowników. Kraśnicki zakład jest w stanie wyprodukować rocznie 14 milionów sztuk łożysk w trzech grupach konstrukcyjnych tj. łożyska kulkowe, stożkowe i walcowe. Dodajmy, że FŁT-Kraśnik produkuje ok. 400 różnych odmian łożysk w ciągu roku.

Zakład posiada zintegrowany system zarządzania, obejmujący zarządzanie jakością (certyfikaty: IATF 16949 i ISO 9001) i środowiskiem (certyfikat ISO 14001).

Dostawy na cały świat

Około 70 proc. produkcji kraśnickiej Fabryki jest eksportowana.

– Praktycznie na wszystkie kontynenty – podkreśla dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik.

Na liście są niemal wszystkie kraje europejskie. – M.in. Niemcy, Włochy, Francja, kraje skandynawskie, Węgry i Wielka Brytania – wylicza Krzysztof Kuźmicki. – Poza tym łożyska dostarczamy też do Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. Na naszych łożyskach jeżdżą też pojazdy w Australii, Afryce jak i w Azji.

FŁT-Kraśnik produkuje głównie łożyska do samochodów ciężarowcy i osobowych.

– Ale też nasze łożyska są wykorzystywane w budowie silników elektrycznych, są wykorzystywane w przemyśle wydobywczym, hutniczym i stalowniczym. Znajdziemy je także w wózkach widłowych. Dużą grupę stanowią również łożyska wykorzystywane w maszynach rolniczych – dodaje dyrektor Kuźmicki.

W Porsche i Maserati

– Od kilkunastu lat jesteśmy głównym dostawcą łożysk do skrzyń biegów samochodów produkowanych przez koncern Magna, a także koncern Stellantis, czyli do aut takich marek jak np. Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën i Opel. Jesteśmy też w niektórych tak renomowanych autach jak Porsche i Maserati Quattroporte. Z punktu widzenia biznesowego nie są to duże kontrakty, ale prestiżowe – zaznacza prezes Grzegorz Jasiński. – Łożyska z Kraśnika są też praktycznie w co trzeciej naczepie ciężarówki. Jesteśmy bowiem 100-procentowym dostawcą do niemieckiego koncernu, który produkuje osie do naczep. Koncert ten ma co najmniej 1/3 europejskiego rynku. Od kilkunastu lat nasze łożyska są też w ciężarówkach Scani i MAN-a, a także amerykańskich ciężarówkach produkowanych przez Mack Trucks.

Kraśnickie łożyska są też dostarczane m.in. do warszawskiego metra, PKP, jak też PKP Intercity. – Największa średnica wyprodukowanego przez nas łożyska dochodziła do 2007 milimetrów – podkreśla dyrektor Krzysztof Kuźmicki.

Proces produkcji

Cała produkcja ulokowana jest w Kraśniku zaś proces produkcji łożysk zaczyna się od pozyskania informacji o oczekiwaniach od klienta.

– Po tym następuje faza konstrukcji, wytworzenia prototypów wyrobów, które później będą przez nas produkowane – wyjaśnia dyrektor Kuźmicki. – W fazie projektowej wykorzystujemy wiele specjalistycznym oprogramowań. Podstawowym naszym narzędziem jest RomaxDESIGNER.

Po zaprojektowaniu następuje faza wykonania prototypu oraz faza testów, wg warunków uzgodnionych z klientami.

– Jeśli wszystko jest w porządku produkt zostaje zwalidowany (potwierdzony, że jest zgodny z projektem – red.) przez odbiorcę i dochodzi do produkcji seryjnej – dodaje dyrektor techniczny. – Tak postępujemy praktycznie z każdym naszym wyrobem.

FŁT-Kraśnik przeprowadza wiele projektów, dzięki czemu z powodzeniem broni się przed konkurencją. – Reagujemy na zapytania klienta i wychodzimy do nich z wzorami łożysk – zaznacza dyrektor Kuźmicki.

Rokrocznie jest realizowanych kilkadziesiąt planów prac projektowych, na przykład w ciągu siedmiu miesięcy 2021 roku w FŁT-Kraśnik zostało uruchomionych ich już
ponad 60.

Rozwój

– Obecnie główne nasze zainteresowanie kierują się wokół łożysk niskoemisyjnych, łożysk o obniżonych oporach toczenia, łożysk o obniżonych hałasie jak też łożysk do 24 tysięcy obrotów na minutę – zdradza dyrektor techniczny FŁT-Kraśnik. – To są oczywiście wymogi przemysłu samochodowego, który ma związek z produkcją samochodów elektrycznych. W tym obszarze czeka nas wiele pracy. Utworzenie Centrum Badawczo Rozwojowego daje postawy do wykonywania różnego rodzaju eksperymentów. Wszystko po to by dojść do wyrobu, który będzie konkurencyjny na rynku.

Kolejnym elementem rozwoju będą łożyska hybrydowe, jak też łożyska z uszczelkami z cieczami magnetycznymi.

– Nawet z elementami teflonu, ale póki co nic więcej na ten temat nie powiem – stwierdza dyrektor techniczny.

Odrębną grupą, którą kraśnicka FŁT zaczęła już rozwijać, są łożyska do przemysłu spożywczego.

– Z tzw. smarowaniem uzyskiwanym w sposób nalewowy. Oznacza to, że wszystkie przestrzenie wolne w łożysku są wypełnione smarem – wyjaśnia Krzysztof Kuźmicki. – Smar zastyga tworząc substancję, która oprócz funkcji smarowania nie dopuszcza zanieczyszczeń ze środowiska zewnętrznego.

Łożyska toczne

Służą do niwelowania skutków tarcia. Najmniejsze z nich ważą ok. 30 g, a największe 4700 kg. Podstawowe grupy konstrukcyjne to łożyska kulkowe, stożkowe, walcowe i baryłkowe. Osobną kategorią są typy łożysk przeznaczone do zastosowań specjalnych.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Nowatorskie leczenie migotania przedsionków. Lubelscy lekarze pionierami w kraju
Foto/Wideo
galeria
film

Nowatorskie leczenie migotania przedsionków. Lubelscy lekarze pionierami w kraju

Kardiolodzy ze szpitala przy ul. Jaczewskiego przeprowadzili małoinwazyjną ablację techniką PFA. To pierwsze takie zabiegi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

MKS FunFloor Lublin uciekł spod topora podczas meczu z Piotrcovią [zdjęcia]
galeria

MKS FunFloor Lublin uciekł spod topora podczas meczu z Piotrcovią [zdjęcia]

MKS FunFloor Lublin pokonał MKS Piotrcovia Piotrków Trybunalski 30:27 po bardzo zaciętym spotkaniu.

Bulla papieska z XVIII wieku i prawosławna ikona znalezione na Lubelszczyźnie
galeria

Bulla papieska z XVIII wieku i prawosławna ikona znalezione na Lubelszczyźnie

Wojewódzki konserwator zabytków pochwalił się kolejnymi cennymi znaleziskami z terenów naszego województwa . Jedno z nich należało do papieża, a drugie reprezentuje prawosławnych staroobrzędowców.

1,5 promila i parkowanie na przejściu. Wszystko w drodze na komendę

1,5 promila i parkowanie na przejściu. Wszystko w drodze na komendę

Pod komendę policji w Krasnymstawie przyjechał 49-latek, na którego był nałożony dozór policyjny. Zaparkował na wprost komendy. Na przejściu dla pieszych. Nie był trzeźwy.

Skrzydłowy Motoru wraca do gry

Skrzydłowy Motoru wraca do gry

Jacques Ndiaye będzie mógł pojawić się już na boisku podczas czwartkowego meczu Motoru Lublin z Chrobrym Głogów (godz. 18, na Arenie Lublin). Skrzydłowy z Senegalu, z powodu kontuzji pauzował od ponad miesiąca.

Agresja wśród młodzieży. Jak reagować i jak przeciwdziałać?

Agresja wśród młodzieży. Jak reagować i jak przeciwdziałać?

Stop agresji wśród młodzieży – to temat konferencji poświęconej sposobom zapobiegania sytuacjom konfliktowym w środowisku młodych osób. Spotkanie w piątek, 26 kwietnia, o godzinie 9 w siedzibie Urzędu Miasta Lublin przy ul. Spokojnej 2.

CSK zaprasza na spektakl „Z kapelusza”
28 kwietnia 2024, 18:00

CSK zaprasza na spektakl „Z kapelusza”

W najbliższą niedzielę na scenie Sali Operowej w lubelskim CSK z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca odbędzie się przedstawienie „Z kapelusza”.

Gabinety historii naturalnej Lublina. Nowa wystawa w Muzeum Józefa Czechowicza
25 kwietnia 2024, 18:00

Gabinety historii naturalnej Lublina. Nowa wystawa w Muzeum Józefa Czechowicza

Gabinety historii naturalnej Lublina to tytuł wystawy nawiązuje do ducha oświeceniowych gabinetów historii naturalnej i osobliwości przyrody. Otwarcie wystawy odbędzie się 25 kwietnia o godzinie 18 w lubelskim Muzeum Józefa Czechowicza.

Jak zdrowo się starzeć? O tym już w piątek na międzynarodowej konferencji
Patronat Dziennika Wschodniego
26 kwietnia 2024, 9:00

Jak zdrowo się starzeć? O tym już w piątek na międzynarodowej konferencji

Profilaktyka, choroby metaboliczne, rehabilitacja i zdrowe żywienie - takie tematy poruszą specjaliści podczas międzynarodowej konferencji „Healthy Aging”.

Od jutra zmiany w organizacji ruchu na Wallenroda

Od jutra zmiany w organizacji ruchu na Wallenroda

Od czwartku, 25 kwietnia, część ulicy Wallenroda zostanie zamknięta. Wszystko przez rozpoczęcie kolejnego etapu prac remontowych.

Aż 11 niewybuchów w Białej Podlaskiej. Saperzy jeszcze tu wrócą
pilne

Aż 11 niewybuchów w Białej Podlaskiej. Saperzy jeszcze tu wrócą

Przy ulicy Sidorskiej w Białej Podlaskiej znaleziono aż 11 niewybuchów. Saperzy zakończyli dziś pracę o godz. 16.30. Ale powrócą tu w piątek. Wówczas ponownie mieszkańcy będą ewakuowani.

Noc Kultury 2024: Neurony Miasta ożywią Lublin
galeria

Noc Kultury 2024: Neurony Miasta ożywią Lublin

Tegoroczna, 18. już edycja festiwalu Nocy Kultury odbędzie się w nocy z soboty na niedzielę 1 i 2 czerwca. Poznaliśmy program tej imprezy. Będą się na niego składały projekty zgłoszone w otwartym naborze oraz wydarzenia specjalne Warsztatów Kultury.

Marta Wcisło jedynką z Lubelskiego do Europarlamentu. Dwójka dla Krzysztofa Grabczuka

Marta Wcisło jedynką z Lubelskiego do Europarlamentu. Dwójka dla Krzysztofa Grabczuka

Platforma Obywatelska przedstawiła swoich kandydatów do europarlamentu. Wśród nich jest Borys Budka, Dariusz Joński oraz lubelska posłanka, Marta Wcisło.

Bakterie coli w popularnym tatarze

Bakterie coli w popularnym tatarze

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące obecności bakterii Escherichia coli w partii tatara wołowego łukowskiej firmy

Kawa. Fakty i mity
WIDEO
film

Kawa. Fakty i mity

Wokół kawy narosło wiele mitów. Z pomocą dietetyka Macieja Pokarowskiego postanowiliśmy sprawdzić co z nich jest prawdą, a co nie.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium