12,3 mln zł dla województwa lubelskiego na infrastrukturę kolejową oraz zakup taboru – tak wynika z przyjętej przez parlament nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym.
Skorzystać mają przede wszystkim pasażerowie Przewozów Regionalnych. W sumie, do województw trafiać będzie 110 milionów złotych rocznie przez cały okres trwania programu, czyli od 2016 do 2020 roku. Po podkarpackim, województwo lubelskie, będzie jednym z największych beneficjentów tego programu. Co roku otrzyma 12,3 mln zł.
– Przewozy regionalne nie dają sobie rady w kwestii płynności finansowej. Dobrze jest na Mazowszu, Śląsku czy w Wielkopolsce. Tam jest sporo pasażerów. W pozostałych regionach niekoniecznie. Dlatego rząd dofinansowuje przewozy regionalne, a w szczególności jakość tych usług – tłumaczy poseł Stanisław Żmijan, szef sejmowej komisji infrastruktury, która zainicjowała nowelizację ustawy.
Program realizowany był też w latach 2009-2016. Ale teraz komisja infrastruktury opracowała dodatkowe kryterium podziału środków. - Pod uwagę brano przede wszystkim liczbę mieszkańców oraz sytuację ekonomiczną regionu - precyzuje parlamentarzysta z Międzyrzeca Podlaskiego.
- Tak duży udział województwa lubelskiego wiąże się z dużymi potrzebami infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Środki pozwolą na podwyższenie jakości usług świadczonych przez Przewozy Regionalne, co przyczyni się do zwiększenia ilości połączeń oraz liczby pasażerów korzystających z połączeń kolejowych - uważa Żmijan.
Jego zdaniem, „osiągnięcie sukcesu było możliwe”, dzięki zaangażowaniu lokalnych samorządowców z Lubelszczyzny, którzy składali w tej sprawie liczne pisma do Ministerstwa Infrastruktury. – To województwo zdecyduje na co wyda pieniądze, czy na infrastrukturę, czy na zakup taboru. Chodzi przede wszystkim o podniesienie jakości usług transportowych dla mieszkańców, pasażerów – zapewnia szef sejmowej komisji infrastruktury.
Według wstępnych wyliczeń wysokość rocznego dofinansowania wyniesie: dla województwa kujawsko-pomorskiego około 8,1 mln zł, lubelskiego - 12,3 mln zł, lubuskiego - 5,7 mln zł, łódzkiego 5,5 mln zł, małopolskiego 7,2 mln zł, opolskiego - 4,9 mln zł, podkarpackiego 12,6 mln zł, podlaskiego 7,9 mln zł, pomorskiego - 3,3 mln zł, śląskiego - 5,7 mln zł. Województwa dolnośląskie, mazowieckie oraz wielkopolskie otrzymają po ok. 3,33 mln zł.
Pieniądze pochodzą z Funduszu Kolejowego, zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.