Co czwarty student i co siódma studentka myślą o założeniu firmy. Fachowcy radzą by się do tego przygotowali.
8 proc. rozpoczynających właśnie naukę studentów rozważa założenie własnego biznesu. Bardziej chętni do pracy na swoim są studenci niż studentki. Studentki zdecydowanie częściej niż studenci widzą się w pracy na etacie.
Ale wszyscy, bez względu na płeć uważają, że dzięki założeniu własnej firmy zdobędą cenne doświadczenie i będą niezależni. Genem przedsiębiorczości w równym stopniu obdarzeni są studenci dzienni jak i wieczorowi oraz zaoczni.
Pomyśl przed
- Zakładają własny biznes musimy wiedzieć: Jak zdobędę pieniądze? Do kogo skieruję swoją ofertę? Czy poradzę sobie z konkurencją? Czy wiem, jak wypromować firmę? Dopiero po rozważeniu tych kwestii można stwierdzić, czy to dobry krok – uważa Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor, którego biuro zlecało przeprowadzenie badań. – Aby firma dała sobie radę, należy dodać do tego pasję, ambicję, kreatywność i ciężką pracę – dodaje.
Kredyt?
Własnego biznesu nie da się rozkręcić bez odpowiedniego zaplecza finansowego. Wielu przedsiębiorców już na samym początku szuka zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak kredyt. Jego uzyskanie może ułatwić program de minimis. W ramach de minimis Skarb Państwa gwarantuje bankowi spłatę do 60 proc. udzielanego firmie kredytu obniżając tym samym bankowi ryzyko finansowania.
UE pomoże?
Polska na lata 2014–2020 uzyskała od Unii Europejskiej 82,5 mld euro funduszy pomocowych. Pieniądze te zostaną rozdysponowane w programach krajowych i regionalnych skierowanych m.in. do mikro i małych firm. Czy rodzące się pomysły na rozwój działalności gospodarczej kwalifikują się do pomocy unijnej, można sprawdzić bezpłatnie pod mailem punktinformacyjny@cpe.gov.pl. Gdzie jest najbliższy punkt informacyjny, sprawdzisz na http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/punkty.
Jak Cię znajdą?
W powodzeniu biznesu kluczowe jest, aby oferowane produkty cieszyły się zainteresowaniem odbiorców. Drogą dotarcia do klientów jest reklama. Można skupić się tylko na jej standardowych formach, jednak warto pamiętać, że e-commerce rządzi się innymi prawami niż handel tradycyjny. Przed decyzją o konkretnym sposobie działań marketingowych, należy dokładnie przeanalizować grupę docelową, specyfikę proponowanego produktu oraz możliwości finansowe.
Co robić
Największe szanse przeżycia pierwszego roku miała działalność w obszarze informacji i komunikacji, działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej oraz pozostałej działalności usługowej. Najniższy wskaźnik przeżycia charakteryzował przedsiębiorstwa z zakresu zakwaterowania i gastronomii – tak wynika z danych GUS za 2012 rok.
(oprac. na podstawie materiałów BIG InfoMonitor)