Prezydent Chełma przygotowuje specjalne porozumienie z Krosnem i Ełkiem. Dzięki niemu możliwe będzie ubieganie się o unijne środki na gospodarczą promocję miasta. Sposobem na to ma być wspólny projekt zatytułowany "Odlotowa Polska Wschodnia”.
– Przy naborze do tego programu – jednym z podstawowych kryteriów punktacji – jest właśnie partnerstwo – mówi Marcin Grel, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju, Promocji i Współpracy z Zagranicą UM Chełm.– Dlatego współpraca Chełma z miastami z innych województw jest kluczowym elementem do ubiegania się o dofinansowanie.
Zgodnie z nazwą projektu, ma być on ukierunkowany na tematykę związaną m.in. z produkcją lotniczą i branżami pośrednio związanymi z lotnictwem. Miasto w ten sposób zamierza zachęcić polskie i zagraniczne firmy do otwierania tu swoich zakładów, w których pracę mogliby znaleźć wykształceni na miejscu specjaliści.
– Ten projekt to sposób na zacieśnianie stosunków miasta z naszymi uczelniami, a w szczególności z PWSZ, która szkoli pilotów i mechaników lotniczych – mówi Agata Fisz, prezydent Chełma. – Pozwoli on promować oraz budować wizerunek miasta jako ośrodka o dużym potencjale. Ze względu na położenie, komunikację i możliwość kształcenia specjalistycznej kadry, w tym dla lotnictwa.
Urzędnicy w ramach projektu przewidzieli przygotowanie szczegółowego opracowania dotyczącego gospodarczych możliwości Chełma i regionu.
– Nikt do tej pory nie wykonał jeszcze szczegółowej analizy rynku pod względem atrakcyjności inwestycyjnej, czyli opracowania, które jest podstawowym argumentem w rozmowach z inwestorami – dodaje Grel. – Takie badania są kosztowne. Dlatego, jeśli uda się je zrealizować w ramach unijnego dofinansowania, będzie to dla nas znaczna oszczędność.
Badaniami i przygotowaniem opracowania zajmie się wyłoniona w przetargu specjalistyczna firma. Kolejnym z elementów kampanii będą wydawnictwa zachęcające do inwestowania w naszym mieście. Przygotowane w kilku wersjach językowych trafią do kilkuset przedsiębiorstw w Polsce i za granicą.
Służyć ma temu m.in. udział miasta w ogólnopolskich i międzynarodowych targach gospodarczych oraz kampania telewizyjna i radiowa. Urzędnicy planują emisję w ogólnopolskich rozgłośniach radiowych specjalnych spotów oraz telewizyjnej reklamówki. Trafi ona co najmniej do jednej ze znanych polskich stacji telewizyjnych. Elementem jeszcze dotąd niepraktykowanym przez miasto ma być emisja spotów filmowych także w zagranicznych stacjach.
Na planowaną na przyszły rok kampanię miasto zamierza przeznaczyć ponad pół miliona złotych. W ramach złożonego projektu, aż 90 proc. tej kwoty stanowić może unijne dofinansowanie. Wyniki naboru powinny być znane jeszcze jesienią.