Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Teatr

18 czerwca 2017 r.
12:53

Marat /Sade. Premiera w Teatrze Osterwy

0 10 A A

Rok 1808. Do zakładu dla obłąkanych przyjeżdża nowa elita klasy rządzącej, by obejrzeć sztukę napisaną i wyreżyserowaną przez Markiza de Sade’a, który żyje tu w przymusowym odosobnieniu. Tytuł sztuki: „Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespól aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade”. W roli Markiza: Jerzy Rogalski

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Remigiusz Brzyk przenosi nas do miejscowości Charenton. To tu, w szpitalu dla umysłowo chorych zamknięty jest słynny Markiz de Sade. Sztuka oparta jest na faktach: Sade w szpitalu pisał sztuki, które następnie na miejscu wystawiał. Przedstawienia były terapią dla miejscowych aktorów i dla publiczności.

Sztuka będzie opowiadać o śmierci Jean-Paula Marata. Marat to francuski polityk czasów rewolucji francuskiej, dziennikarz i lekarz, który napisał „Kajdany niewoli”. Z powodu choroby skóry pracował siedząc w wannie. 13 lipca 1793 Marat zgodził się rozmowę z Charlotte Corday. Kiedy wpuścił ją do domu, zadała mu w wannie cios nożem w serce. Zabójczyni przyznała się i została 17 lipca zgilotynowana.

Markiz de Sade

Od nazwiska Markiza de Sade (dokładnie Donatien Alphonse Francois de Sade) pochodzi słowo sadyzm. W swoim rodowym zamku miał wystawiać sztuki teatralne, które kończyły się orgiami seksualnymi.
Do najbardziej znanych dzieł de Sade’a należą „Sto dwadzieścia dni Sodomy, czyli szkoła libertynizmu” oraz „Justyna, czyli Nieszczęścia cnoty”.

Remigiusz Brzyk

To jeden z najważniejszych reżyserów w Polsce. Uczeń Krystiana Lupy ma na swoim koncie kilkanaście spektakli obsypanych nagrodami. Wśród nich tak głośne realizacje jak „Czarownice z Salem” Arthura Millera i „Historia o Miłosiernej, czyli testament psa” Ariano Suassuny w Teatrze im. Jaracza w Łodzi czy Korzeniec z Teatru Zagłębia w Sosnowcu.
Wielokrotnie nagradzany. Dwukrotny zdobywca „Lauru Konrada” najlepiej czuje się w wielkiej literaturaturze klasycznej, kryminałach i politycznych bulwarówkach.

Premiera

Remigiusz Brzyk o premierze w Teatrze Osterwy: - W latach sześćdziesiątych minionego wieku Peter Weiss napisał przedziwną sztukę, którą nazywam sztuką reżyserską. To jest przedziwny tekst, którego prapremierę zrobił Konrad Swinarski w Niemczech, potem polską premierę w Teatrze Ateneum. O czym jest sztuka? O rewolucji.

To jest tekst reżyserski, dlatego drogi interpretacyjne są bardzo luźne. Zależne od temperamentu i potrzeby reżyserskiej. Nie lubię mówić o sztuce przed przedstawieniem, to trzeba zobaczyć. Z całą pewnością ten tekst można bardzo uwspółcześnić politycznie. W każdym kraju. Można pójść bardzo mocną drogą. Można też pójść drogą psychopatyczną. Zająć się tym wariatkowem. Domem dla obłakanych.

Chciałem zwrócić waszą uwagę, że spektakl zacznie się w foyer Teatru Osterwy. Tam będzie garderoba. Widz, który przyjdzie o 18.30 zobaczy aktorów, którzy będą przebierać się ze swoich ciuchów prywatnych w kostiumy.

Kiedy dobierałem się do tego tekstu, kiedy wiele rozmawiałem z Dorotą Ignatjew, dyrektorem lubelskiej sceny, a miałem wówczas dużo czasu, bo z powodu kłopotów zdrowotnych przez półtora roku nie pracowałem w teatrze, a ten mój szpital gdzieś w sztuce się odzywa - doszedłem do wniosku, że tak naprawdę Juliusz Osterwa, patron lubelskiego teatru, czyli twórca Reduty, teatru zespołu, wspólnotowego traktowania sztuki - zobowiązuje.

Stąd ta garderoba wśród widzów i cały zespół Teatru Osterwy na scenie. To absolutnie demokratyczny wybór. Tu nikt - bez względu na wiek, poglądy polityczne, płeć - nie mógł być przeze mnie zostawiony. Grają absolutnie wszyscy, co jest dość ryzykowne z ekonomicznego punktu widzenia, ale pani dyrektor na koniec pierwszego sezonu to zaakceptowała i brawo. I ze względu na ten zespół ścieżka teatralności jest dla mnie kluczowa. A inne ścieżki i tak wybrzmią.

Sam przekład Andrzeja Wirtha sprawia, że nie trzeba było dopisać ani litery. Są skróty, żeby spektakl nie trwał pięciu godzin. No i tyle.

Najbliższe spektakle

Teatr im. Juliusza Osterwy: Marat/Sade
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Choreografia: Dominika Knapik
Scenografia: Szymon Szewczyk
Muzyka: Jacek Grudzień, Szymon Szewczyk

Premiera 17 czerwca, godzina 19, Kolejne spektakle 18 oraz 21-25 czerwca o godzinie 19. Bilety: 15-45 zł. Rezerwacja biletów: 81 532 44 36

Wybrane Tagi z programu
do Speklatklu „Marat/Sade”


Dwudziestopięcioosobowy zespół – dwadzieścia pięć głów – dwadzieścia pięć korpusów – pięćdziesiąt rąk – dwieście pięćdziesiąt palców u rąk – osiemset zębów – dwieście siekaczy – sto kłów – w różnym wieku – różnej płci – zespół stoi – rusza się – tworzy lunatyczne obrazy – wolność wiodąca lud na barykady – zwierzęta w cyrku – ikonografia tortur – wybuch – wybuch – wybuch – ktoś upada – wszyscy do krat – bomba – ściany teatru się rozpadają – parlament – w epilepsji
(źródło: Teatr Osteryw)

Komentarze 10

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 3 lipca 2017 o 09:13
0
Ja już nie chodzę do tego teatru... Szkoda czasu i pieniążków...
Avatar
(Jeszcze) wierny widz teatru Osterwy / 30 czerwca 2017 o 22:08
0
Jako zwykły widz, też doceniam ruch sceniczy, największy plus tego spektaklu. Jednak poza tym pustka, może jestem zbyt mało inteligentny, jednak ja nic z tego spektaklu nie wyniosłem, nawet przez chwilę nie było żadnej refleksji, a to chyba coś nie tak. I to gadanie, że odnoszenie się do rzeczywistości, a moze właśnie ludzie chodzą do teatru po to, aby choć na chwilę odciąć się od otaczającego swiata i tych wszystkich wydarzeń? Ale nie, u Osterwy znowu musi być odniesienie do ostatnich wydarzeń - protesty, krzyż i goły aktor/aktorka w kolejnym spektaklu. Czekam na powrót prawdziwej sztuki! Jeden taki spektakl dla odmiany byłby ok, ale nastepny w tym samym kontekście to już robi sie nudne
Jako zwykły widz, też doceniam ruch sceniczy, największy plus tego spektaklu. Jednak poza tym pustka, może jestem zbyt mało inteligentny, jednak ja nic z tego spektaklu nie wyniosłem, nawet przez chwilę nie było żadnej refleksji, a to chyba coś nie tak. I to gadanie, że odnoszenie się do rzeczywistości, a moze właśnie ludzie chodzą do teatru po to, aby choć na chwilę odciąć się od otaczającego swiata i tych wszystkich wydarzeń? Ale nie, u Osterwy znowu musi być odniesienie do ostatnich wydarzeń - protesty, krzyż i goły aktor/aktorka w kolejn... rozwiń
Avatar
Gość / 28 czerwca 2017 o 07:22
0
Nie mogę się doczekać, kiedy znowu ruszy spektakl w nowym sezonie. Dajcie cynk, jak już będzie wiadomo!
Avatar
Gość / 26 czerwca 2017 o 22:19
0
Ten "ruch sceniczny" w ostatnich 2 komentarzach nasuwa przypuszczenie, że ktoś stara się poprawić statystyki... No i ten specyficzny język ludzi teatru... trochę bełkot, a trochę czary mary. Niestety... problem jest głębszy. Teatr w Lublinie wymaga nowoczesnych rozwiązań, a chyba się mimo wszystko na to nie zanosi. Szkoda...
Avatar
Gość / 26 czerwca 2017 o 14:20
0
Odnośnie do "obrazów" przywołanych wyżej - jeszcze "Tratwa Meduzy" Gericaulta. Takie, przynajmniej, było moje skojarzenie. Znakomita scenografia, prowokująca przeróżne interpretacje. Intrygujące, drobne smaczki charakteryzatorskie. Pięknie zharmonizowany ruch sceniczny, no i całość "roboty" aktorskiej. Kilka ról, które na pewno zapadną dobrze w pamięć. A całość oparta o to, co w teatrze najważniejsze - dobry tekst. Tekst niejednoznaczny, pozbawiony nieznośnego dydaktyzmu, w odpowiedniej dozie uniwersalny. Zdecydowanie polecam.
Avatar
Gość / 24 czerwca 2017 o 14:54
0
A ja jestem zachwycony! Koronkowa robota, gdy chodzi o ruch sceniczny (te cudownie zwolnienia, jakie znamy z filmów prezentujących oszalały tłum, gest ręki i całego ciała ...) i scenografię (minimalizm - "gest wizualny"). Obłąkanie zagrane przez wszystkich je grających w sposób, który powinien przejść do historii polskiego teatru. Smakowitości jest więcej i więcej. Niepotrzebnie reżyser lansuje, że to aktualna agitka polityczna i zwykła bieżąca, jakich teraz pełno. Ten, kto uwierzy, będzie rozczarowany. Reżyser zrobił coś znacznie lepszego i mocniejszego niż sam sądzi. Polecam całość. Ale świetny też finał. Co się stało z twoją rewolucją, lewico? Jesteś dziś już tylko, jak Karolina ... ubrana (niestey!) i smędzącą melodyjkę (zamiast wrzasku współczucia) na plastikowym "flecikiu", który dzierży w ręku (zamiast siekiery). Aktorstwo i reszta Karoliny - cudo.
A ja jestem zachwycony! Koronkowa robota, gdy chodzi o ruch sceniczny (te cudownie zwolnienia, jakie znamy z filmów prezentujących oszalały tłum, gest ręki i całego ciała ...) i scenografię (minimalizm - "gest wizualny"). Obłąkanie zagrane przez wszystkich je grających w sposób, który powinien przejść do historii polskiego teatru. Smakowitości jest więcej i więcej. Niepotrzebnie reżyser lansuje, że to aktualna agitka polityczna i zwykła bieżąca, jakich teraz pełno. Ten, kto uwierzy, będzie rozczarowany. Reżyser zrobił coś znaczni... rozwiń
Avatar
Widz / 20 czerwca 2017 o 18:04
0
Nudny, "udziwniony" ale po co? i męczący...Aktorzy - świetni bo próbują coś grać, ale co? ciąg wyginania się przez 2 godzinną gimnastykę - podziwiam formę:) Dzieło skłania do takiej interpretacji...podobno:) Ale po co, dla kogo, co wnosi ten spektakl dla widza?przeżycie wzruszenie poruszenie niesmak oburzenie edukację...?więc po co?po co? Czekam na spektakl gdzie świetna gra jednego dwóch aktorów wraz z muzyką scenografią da prawdziwy efekt, będzie dla kogoś i po coś. Wierny widz. Pozdrawiam;)
Avatar
Gość / 20 czerwca 2017 o 16:56
0
Panie Redaktorze, w roli Markiza Rogalski??? Dobre sobie, hahaha!
Avatar
Gość / 20 czerwca 2017 o 00:39
0
Słaba i nudna sztuka, z próbami wędrówek w stylu kodu do współczesnych czasów. Reżysera można pochwalić za sprawny sposób grania bez przerwy (kto wie ilu by nie wróciło widownie) Niestety od czasu odejścia Babickiego poziom w Osterwie na równi pochyłej. A wpychanie ciągle grania obłąkanych ma swój wydźwięk (szkoda aktorów). Warto zauważyć że o bilety w Osterwie coraz łatwiej a i na premierze były wolne miejsca...
Avatar
Gość / 19 czerwca 2017 o 11:09
0
Jak się nie ma wiele do powiedzenia, to się wypuszcza gołą babę na scenę co w dzisiejszej rzeczywistości nawet przestało szokować. Plus dla spektaklu - mimo wszystko nie jest wulgarny a więc oparł się prostackiemu gustowi "ludu" po rewolucji i nie jest w rytmie disco polo a przecież mógłby... Publiczność też jakaś niedouczona, nie zauważyła żadnych odniesień współczesnych, siedziała sobie i co chwilę spoglądała na zegarki. Nie wróżę sukcesu. Nuda i wyważanie otwartych drzwi.
Avatar
Gość / 3 lipca 2017 o 09:13
0
Ja już nie chodzę do tego teatru... Szkoda czasu i pieniążków...
Avatar
(Jeszcze) wierny widz teatru Osterwy / 30 czerwca 2017 o 22:08
0
Jako zwykły widz, też doceniam ruch sceniczy, największy plus tego spektaklu. Jednak poza tym pustka, może jestem zbyt mało inteligentny, jednak ja nic z tego spektaklu nie wyniosłem, nawet przez chwilę nie było żadnej refleksji, a to chyba coś nie tak. I to gadanie, że odnoszenie się do rzeczywistości, a moze właśnie ludzie chodzą do teatru po to, aby choć na chwilę odciąć się od otaczającego swiata i tych wszystkich wydarzeń? Ale nie, u Osterwy znowu musi być odniesienie do ostatnich wydarzeń - protesty, krzyż i goły aktor/aktorka w kolejnym spektaklu. Czekam na powrót prawdziwej sztuki! Jeden taki spektakl dla odmiany byłby ok, ale nastepny w tym samym kontekście to już robi sie nudne
Jako zwykły widz, też doceniam ruch sceniczy, największy plus tego spektaklu. Jednak poza tym pustka, może jestem zbyt mało inteligentny, jednak ja nic z tego spektaklu nie wyniosłem, nawet przez chwilę nie było żadnej refleksji, a to chyba coś nie tak. I to gadanie, że odnoszenie się do rzeczywistości, a moze właśnie ludzie chodzą do teatru po to, aby choć na chwilę odciąć się od otaczającego swiata i tych wszystkich wydarzeń? Ale nie, u Osterwy znowu musi być odniesienie do ostatnich wydarzeń - protesty, krzyż i goły aktor/aktorka w kolejn... rozwiń
Avatar
Gość / 28 czerwca 2017 o 07:22
0
Nie mogę się doczekać, kiedy znowu ruszy spektakl w nowym sezonie. Dajcie cynk, jak już będzie wiadomo!
Avatar
Gość / 26 czerwca 2017 o 22:19
0
Ten "ruch sceniczny" w ostatnich 2 komentarzach nasuwa przypuszczenie, że ktoś stara się poprawić statystyki... No i ten specyficzny język ludzi teatru... trochę bełkot, a trochę czary mary. Niestety... problem jest głębszy. Teatr w Lublinie wymaga nowoczesnych rozwiązań, a chyba się mimo wszystko na to nie zanosi. Szkoda...
Avatar
Gość / 26 czerwca 2017 o 14:20
0
Odnośnie do "obrazów" przywołanych wyżej - jeszcze "Tratwa Meduzy" Gericaulta. Takie, przynajmniej, było moje skojarzenie. Znakomita scenografia, prowokująca przeróżne interpretacje. Intrygujące, drobne smaczki charakteryzatorskie. Pięknie zharmonizowany ruch sceniczny, no i całość "roboty" aktorskiej. Kilka ról, które na pewno zapadną dobrze w pamięć. A całość oparta o to, co w teatrze najważniejsze - dobry tekst. Tekst niejednoznaczny, pozbawiony nieznośnego dydaktyzmu, w odpowiedniej dozie uniwersalny. Zdecydowanie polecam.
Avatar
Gość / 24 czerwca 2017 o 14:54
0
A ja jestem zachwycony! Koronkowa robota, gdy chodzi o ruch sceniczny (te cudownie zwolnienia, jakie znamy z filmów prezentujących oszalały tłum, gest ręki i całego ciała ...) i scenografię (minimalizm - "gest wizualny"). Obłąkanie zagrane przez wszystkich je grających w sposób, który powinien przejść do historii polskiego teatru. Smakowitości jest więcej i więcej. Niepotrzebnie reżyser lansuje, że to aktualna agitka polityczna i zwykła bieżąca, jakich teraz pełno. Ten, kto uwierzy, będzie rozczarowany. Reżyser zrobił coś znacznie lepszego i mocniejszego niż sam sądzi. Polecam całość. Ale świetny też finał. Co się stało z twoją rewolucją, lewico? Jesteś dziś już tylko, jak Karolina ... ubrana (niestey!) i smędzącą melodyjkę (zamiast wrzasku współczucia) na plastikowym "flecikiu", który dzierży w ręku (zamiast siekiery). Aktorstwo i reszta Karoliny - cudo.
A ja jestem zachwycony! Koronkowa robota, gdy chodzi o ruch sceniczny (te cudownie zwolnienia, jakie znamy z filmów prezentujących oszalały tłum, gest ręki i całego ciała ...) i scenografię (minimalizm - "gest wizualny"). Obłąkanie zagrane przez wszystkich je grających w sposób, który powinien przejść do historii polskiego teatru. Smakowitości jest więcej i więcej. Niepotrzebnie reżyser lansuje, że to aktualna agitka polityczna i zwykła bieżąca, jakich teraz pełno. Ten, kto uwierzy, będzie rozczarowany. Reżyser zrobił coś znaczni... rozwiń
Avatar
Widz / 20 czerwca 2017 o 18:04
0
Nudny, "udziwniony" ale po co? i męczący...Aktorzy - świetni bo próbują coś grać, ale co? ciąg wyginania się przez 2 godzinną gimnastykę - podziwiam formę:) Dzieło skłania do takiej interpretacji...podobno:) Ale po co, dla kogo, co wnosi ten spektakl dla widza?przeżycie wzruszenie poruszenie niesmak oburzenie edukację...?więc po co?po co? Czekam na spektakl gdzie świetna gra jednego dwóch aktorów wraz z muzyką scenografią da prawdziwy efekt, będzie dla kogoś i po coś. Wierny widz. Pozdrawiam;)
Avatar
Gość / 20 czerwca 2017 o 16:56
0
Panie Redaktorze, w roli Markiza Rogalski??? Dobre sobie, hahaha!
Avatar
Gość / 20 czerwca 2017 o 00:39
0
Słaba i nudna sztuka, z próbami wędrówek w stylu kodu do współczesnych czasów. Reżysera można pochwalić za sprawny sposób grania bez przerwy (kto wie ilu by nie wróciło widownie) Niestety od czasu odejścia Babickiego poziom w Osterwie na równi pochyłej. A wpychanie ciągle grania obłąkanych ma swój wydźwięk (szkoda aktorów). Warto zauważyć że o bilety w Osterwie coraz łatwiej a i na premierze były wolne miejsca...
Avatar
Gość / 19 czerwca 2017 o 11:09
0
Jak się nie ma wiele do powiedzenia, to się wypuszcza gołą babę na scenę co w dzisiejszej rzeczywistości nawet przestało szokować. Plus dla spektaklu - mimo wszystko nie jest wulgarny a więc oparł się prostackiemu gustowi "ludu" po rewolucji i nie jest w rytmie disco polo a przecież mógłby... Publiczność też jakaś niedouczona, nie zauważyła żadnych odniesień współczesnych, siedziała sobie i co chwilę spoglądała na zegarki. Nie wróżę sukcesu. Nuda i wyważanie otwartych drzwi.
Zobacz wszystkie komentarze 10

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Rzucił się z nożem na swoją matkę. Bo nie zostawili mu kotletów na kolację

Rzucił się z nożem na swoją matkę. Bo nie zostawili mu kotletów na kolację 0 0

Cztery lata więzienia i przymusowa terapia odwykowa. To kara dla 26-latka z okolic Puław, który ugodził nożem własną matkę. Wcześniej latami znęcał się nad rodziną.

Do ostatniego rzutu. Rozmowa z Pawłem Fajdkiem, zawodnikiem Agrosu Zamość
Magazyn

Do ostatniego rzutu. Rozmowa z Pawłem Fajdkiem, zawodnikiem Agrosu Zamość 1 0

Rozmowa z Pawłem Fajdkiem, zawodnikiem Agrosu Zamość

94 PZLA Mistrzostwa Polski: Złota niedziela AZS UMCS Lublin?

94 PZLA Mistrzostwa Polski: Złota niedziela AZS UMCS Lublin? 2 0

Organizatorzy mistrzostw Polski zadbali o to, żeby kibice każdego dnia zawodów mieli co oglądać. Dlatego już w piątek w akcji będzie można zobaczyć Pawła Fajdka

Cyrk Podwórkowy w Lublinie przed Carnavalem Sztukmistrzów [harmonogram]
22 lipca 2018, 17:00

Cyrk Podwórkowy w Lublinie przed Carnavalem Sztukmistrzów [harmonogram] 1 0

Co Gdzie Kiedy. Od najbliższej niedzieli po Lublinie będzie krążyć Cyrk Podwórkowy, który co rok jest oznaką zbliżającego się Carnavalu Sztukmistrzów. Artyści będą występować na terenie lubelskich dzielnic. Wszystkie występy są darmowe.

Napadli na bezdomnego koło dworca w Lublinie. Nie miał pieniędzy, wtedy zrobili coś jeszcze gorszego

Napadli na bezdomnego koło dworca w Lublinie. Nie miał pieniędzy, wtedy zrobili coś jeszcze gorszego 14 3

Bezdomny został pobity przez dwóch mężczyzn w okolicach dworca autobusowego przy al. Tysiąclecia w Lublinie.

Lublin: Dwie linie autobusowe w sobotę zmienią trasę

Lublin: Dwie linie autobusowe w sobotę zmienią trasę 0 0

Dodatkowy objazd wprowadzony będzie w sobotę na liniach autobusowych nr 7 oraz 50. Powodem są prace drogowe.

Program TV na weekend 20-22 lipca. Jakie filmu warto zobaczyć?
20 lipca 2018, 0:00

Program TV na weekend 20-22 lipca. Jakie filmu warto zobaczyć? 0 0

Stacje telewizyjne kontynuują zapoczątkowane filmowe serie. Miłośnicy fantasy będą mogli obejrzeć w ten weekend kolejne części cyklów Władca Pierścieni i Gwiezdne Wojny, z kolei fani kina superbohaterskiego zobaczą Człowieka ze stali. Sprawdźcie, jakie filmy będzie można zobaczyć w ten weekend w telewizji.

Szpital tonie w długach, kolejne grupy zawodowe walczą o podwyżki. Będzie nagroda dla dyrektora?

Szpital tonie w długach, kolejne grupy zawodowe walczą o podwyżki. Będzie nagroda dla dyrektora? 0 4

12 tys. zł nagrody rocznej może dostać dyrektor szpitala przy al. Kraśnickiej w Lublinie. Zdaniem jednego z członków rady społecznej lecznicy w obecnej napiętej sytuacji to nieetyczne, a związkowcy pytają o uczciwość.

Zostawił auto na parkingu. W nocy stanęło w ogniu
galeria

Zostawił auto na parkingu. W nocy stanęło w ogniu 4 5

Pożar samochodu wybuchł wczoraj w nocy na parkingu przy ul. Wiejskiej w Zamościu.

Górnik Łęczna rozpoczyna nowy sezon od meczu z Gryfem Wejherowo

Górnik Łęczna rozpoczyna nowy sezon od meczu z Gryfem Wejherowo 3 5

Po dwóch kompletnie nieudanych sezonach zielono-czarni rozpoczynają zmagania w II lidze. W sobotę podopieczni trenera Rafała Wójcika zmierzą się na wyjeździe z Gryfem Wejherowo. Początek spotkania zaplanowano na godz. 17

Najpierw pożar ciężarówki, potem zniszczony ładunek. Przedsiębiorca z Lublina daje 50 tys. zł za złapanie wandali [zdjęcia]
Alarm 24
galeria

Najpierw pożar ciężarówki, potem zniszczony ładunek. Przedsiębiorca z Lublina daje 50 tys. zł za złapanie wandali [zdjęcia] 27 13

Przedsiębiorcę z Lublina spotkał ogromny pech. Należąca do niego ciężarówka zapaliła się w trakcie jazdy. Co gorsza, wandale nie oszczędzili ładunku jaki znajdował się na naczepie. Teraz pan Michał chce złapać grafficiarzy dzięki zaoferowanym informatorom pieniądzom.

Matura 2018: Oto najlepsze szkoły w Lublinie i w każdym powiecie [szczegółowe wyniki]
galeria

Matura 2018: Oto najlepsze szkoły w Lublinie i w każdym powiecie [szczegółowe wyniki] 9 2

W oparciu o wyniki tegorocznych egzaminów maturalnych sprawdziliśmy, które szkoły uczą najlepiej. Na naszej liście znalazły się placówki z poszczególnych powiatów i miast regionu.

Lewart ciągle szuka wzmocnień

Lewart ciągle szuka wzmocnień 1 0

Łukasz Mierzejewski musi w lecie porządnie przebudować swoją drużynę. Lewart stracił wielu ważnych zawodników. Z klubem pożegnali się chociażby: Michał Zuber, Arkadiusz Adamczuk, czy Kamil Piasek

13-latek umierał. Ratownicy stwierdzili, że udaje nieprzytomnego. Zniszczenia w mózgu dziecka są dramatyczne
film

13-latek umierał. Ratownicy stwierdzili, że udaje nieprzytomnego. Zniszczenia w mózgu dziecka są dramatyczne 91 9

Podczas wycieczki szkolnej Paweł poczuł się źle. Jego poważny stan zlekceważyła wychowawczyni klasy, a potem dwukrotnie załoga karetki pogotowia. Matka wzywająca pomoc, usłyszała, że jest „panikarą”, a lekarz wpisał w kartę pacjenta, że dziecko „udaje nieprzytomnego”.

Odliczanie zakończone. W Lublinie ruszyły mistrzostwa Polski!

Odliczanie zakończone. W Lublinie ruszyły mistrzostwa Polski! 1 2

Dzisiaj o godz. 9 w Lublinie rozpoczęły się mistrzostwa Polski w lekkoatletyce. Jako pierwsi walkę o medale rozpoczęli chodziarze rywalizujący na dystansie 10 km. O godz. 10 swoje umiejętności zaprezentują chodziarki.

Kalendarz
lipiec 2018
P W Ś C Pt S N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Co Gdzie Kiedy - aplikacja mobilna

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.