Przestępcy proponują pośrednictwo w złożeniu wniosku o wsparcie z Programu Tarczy Finansowej PFR. Wyłudzają dane, a potem przelewają na swoje konta gotówkę z firm, które znalazły się w trudnej sytuacji w związku z epidemią koronawirusa.
- Wiemy, że oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR. W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym przedsiębiorcy, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi. Używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych – ostrzega Komenda Główna Policji
Przestępcy proszą przedsiębiorców o podanie ich danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej oraz kodów, które znajdują się w treści przesyłanych im SMS-ów.
- Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej – podkreśla policja. Mundurowi ostrzegają, żeby w przypadku otrzymania oferty pomocy przy złożenia wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR nie podawać loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel oraz innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, w tym szczególnie adresu skrzynki poczty elektronicznej.
Należy też upewnić się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest tą, za którą się podaje.
- Polecamy też nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR. To działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca – podkreślają funkcjonariusze. - Jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza policji i twierdzi, że środki w banku są w niebezpieczeństwie nie należy wierzyć. Zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię banku.
Wskazane jest też nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.