Ratusz ogłosił nabór na zastępcę dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego. Jeden warunek sprawił, że liczba kandydatów jest mocno ograniczona
Dyrektor będzie miał do czynienia z poufnymi lub tajnymi informacjami. Dlatego musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa dopuszczające do takich informacji. Taki dokument wymagany jest od kandydatów na zastępcę dyrektora wydziału.
– To dyskryminacja i ograniczenie dostępu do stanowiska. Spełniam wszystkie kryteria, których życzy sobie urząd. Przecież poświadczenie mogę zdobyć – mówi człowiek, który chciał powalczyć o dyrektorski fotel. – W takich wypadkach w wymaganiach można zapisać, że kandydat musi być gotowy poddać się procedurze – tłumaczy urzędnik, który na co dzień ma kontakt z informacjami niejawnymi.
Łatwo wyobrazić sobie sytuację – w naborze nie weźmie udziału świetnie przygotowany kandydat, który nie będzie miał poświadczenia. Za to papiery złoży przeciętny kandydat za to z poświadczeniem. I wygra nabór.
Trudno dowiedzieć się, dlaczego wśród wymagań pojawił się wspomniany zapis. – Takie są wymagania. Osoba, która może mieć dostęp do informacji niejawnych, powinna posiadać poświadczenie bezpieczeństwa. Ja tego nie wymyśliłem. Każdy, kto poważnie myśli o takim stanowisku, powinien wcześniej pomyśleć o wyrobieniu takiego dokumentu – przekonuje Jerzy Ostrowski, szef Wydziału Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego w lubelskim magistracie i odsyła do wydziału organizującego nabór. A ten do rzecznika prasowego.
– Przyjęto formułę najskuteczniejszą. Gdyby nie żądano poświadczenia, procedura naboru trwałaby dłużej i nie dawałaby pewności zakończenia naboru. Wybrany kandydat mógłby nie zdobyć poświadczenia, a wówczas można by zadać słuszne pytanie: dlaczego nie pomyślano o tym wcześniej ogłaszając warunki konkursu? – mówi Tomasz Rakowski, rzecznik prasowy prezydenta Lublina.
Kandydaci mogą składać dokumenty przez najbliższy tydzień. Oprócz poświadczenia muszą mieć m. in. wykształcenie wyższe w zakresie ratownictwa, ochrony przeciwpożarowej, inżynierii bezpieczeństwa cywilnego lub zarządzania kryzysowego lub ukończoną szkołę wojskową oraz minimum 2–4-letni staż pracy w urzędach np. administracji publicznej.