Od nowa zaczną się poszukiwania firmy, która stworzy kierowcom „zieloną falę” m.in. na al. Spółdzielczości Pracy, ul. Jana Pawła II, Kunickiego czy Zana. Miasto odrzuciło jedyną ofertę, którą dostało. Przetarg został unieważniony, a Ratusz zapowiada ogłoszenie nowego
Unieważniony przez miasto przetarg dotyczył podłączenia 41 skrzyżowań do systemu sterującego sygnalizacją świetlną. Specjalne czujniki przesyłałyby dane do centralnych komputerów mających sterować światłami tak, by ruch odbywał się płynnie i żeby kierowcy jadący równym tempem trafiali na tzw. zieloną falę, przynajmniej teoretycznie.
Takim systemem jest teraz objętych ponad 60 sygnalizacji, w tym m.in. na Al. Racławickich, al. Kraśnickiej, al. Solidarności, czy Krakowskim Przedmieściu. – Po rozbudowie 110 z około 130 sygnalizacji będzie w pełni obsługiwanych przez System Zarządzania Ruchem i Komunikacją – informuje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta.
Zlecenie na rozbudowę systemu, warte ponad 20 milionów zł, miało być wykonane w dwa lata, ale jego realizacja zacznie się później, bo nie udało się wybrać jego wykonawcy. Na przetarg ogłoszony przez Zarząd Dróg i Mostów wpłynęła tylko jedna oferta, złożyła ją warszawska spółka Qumak. Ta sama, która budowała obecnie działający system.
Qumak zaproponował cenę 21,6 mln zł, czyli mniej od zarezerwowanej przez miasto kwoty 24 mln zł. Mimo to jego oferta została odrzucona. Dlaczego? W warunkach przetargu miasto zastrzegło, że koszt kompletnej dokumentacji projektowej nie może przekroczyć 4 proc. całkowitej ceny zaproponowanej przez firmę. Tymczasem w ofercie warszawskiej spółki było to 5,86 proc. Ta rozbieżność wystarczyła, by miasto unieważniło przetarg.
Dodajmy, że poza tym przetargiem miasto podłącza do systemu także skrzyżowania modernizowane w ramach innych
Gdzie miał dotrzeć system
Na al. Spółdzielczości Pracy do systemu włączone mają być skrzyżowania z Unicką, al. Andersa, Magnoliową, Związkową i Dożynkową. Na ul. Kunickiego wskazane są sygnalizacje przy Zemborzyckiej, Mickiewicza, Pawiej, Nowym Świecie i Pochyłej. Na ul. Jana Pawła II skrzyżowania z Roztoczem, Granitową, Filaretów i Nadbystrzycką oraz przejście na wysokości os. Skarpa. Na ul. Głębokiej miasto planuje podłączyć do centralnego sterowania sygnalizacje na skrzyżowaniach z Sowińskiego, Filaretów i Wileńską oraz przejście dla pieszych w pobliżu sklepów.
Na Zana mowa o skrzyżowaniach z Nadbystrzycką, Wileńską, rondzie obok ZUS i przejściu koło ul. Jana Sawy. Na liście jest też skrzyżowanie ul. Armii Krajowej i Orkana oraz światła obok kościoła w Konopnicy, które jako jedyne w ciągu al. Kraśnickiej działają niezależnie od systemu.