

Mieszkańcy miejscowości Drzewce Kolonia, Stasin Polny czy ulicy Pliszczyńskiej, Łysakowskiej Lublinie już nie będą wyrywani ze snu przez pociągi. Od dziś, 20 maja, zmieniają się zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. To oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.

Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b – znaki przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy – był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.
– Czasami budziłem się w nocy po charakterystycznym sygnale nadawanym przez pociąg. Jest to uciążliwe szczególnie nad ranem – mówi mieszkaniec ulicy Łysakowskiej, zlokalizowanej w pobliżu torów kolejowych z Lublina w kierunku Lubartowa.
Wskaźniki W6b znikną w wielu lokalizacjach wiejskich w naszym województwie. Drzewce Kolonia, Stasin Polny – to dwa przykłady takich miejscowości. Wskazane miejsca w całym kraju zostały wytypowane przez Polskie Linie Kolejowe w odpowiedzi na postulaty ludzi o uciążliwości sygnału „Baczność” w swoim otoczeniu. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia powyższych wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie obowiązkowy na około 50 proc. wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
