Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

5 maja 2016 r.
7:58

Przed wojną na pl. Litewskim stała cerkiew. Jednak obejrzymy jej fundamenty

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
1 99 A A
(Fot. Dorota Awiorko)
(Fot. Dorota Awiorko)

Miasto zdecydowało się na wyeksponowanie skrytych pod ziemią pozostałości po cerkwi, która stała na pl. Litewskim do międzywojnia. Stare mury będą widoczne przez szklane płyty wmontowane w nawierzchnię. Ogłoszono to wczoraj, już oficjalnie.

Artykuł otwarty

Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę

Artykuł otwarty
AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Wczorajsza decyzja kończy rozważania nad tym, czy odsłonięte fundamenty zostaną w całości zasypane z powrotem, czy też jakaś ich część będzie widoczna po przebudowie placu. To, by mury dawnej świątyni jednak wyeksponować zalecali miastu konserwatorzy zabytków. Ratusz uległ ich namowom i zdecydował, że część fundamentów będzie można oglądać.

– Na pewno nie będzie to odzwierciedlenie całości usytuowania cerkwi – zastrzega Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. – Najprawdopodobniej w kilku miejscach będzie grube szkło pokazujące mury – dodaje. Całość ma być opatrzona stosowną informacją o cerkwi zburzonej w latach 20. ubiegłego stulecia. – Pokazujemy historię naszego miasta taką, jaka ona była. Również z tego okresu, kiedy Polska nie była niepodległą a władze carskie zlokalizowały na placu cerkiew.

Prawosławna świątynia została konsekrowana w roku 1876, a w historii tego placu była epizodem trwającym niewiele dłużej, niż obecność pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej (1945–1990). Zarówno cerkiew jak i pomnik były postrzegane jako symbol obcej dominacji. Z tego powodu świątynię ostatecznie rozebrano w 1925 r., a pozyskane z niej cegły zostały użyte do budowy Domu Żołnierza przy dzisiejszej ul. Żwirki i Wigury.

Cerkiew zrównano z ziemią, ale pod ziemią pozostały jej fundamenty. Ich odkrycie nie jest dla nikogo zaskoczeniem w przeciwieństwie do ich stanu. Stąd decyzja, by część murów wyeksponować. Koszty takiej operacji wstępnie oszacowano na 300 tys. złotych.

Pieniądze to jedna kwestia, drugą jest czas. – Nie przewidujemy opóźnienia – odpowiada prezydent pytany, czy decyzja o ekspozycji murów nie sprawi, że przebudowa placu zakończy się później.

– Firma, która wygrała przetarg jest przygotowana na to, żeby przerzucać pracowników i sprzęt w inną część placu. Nie przewidujemy też zmiany decyzji o pozwoleniu na budowę, ponieważ będzie to zrobione w ramach „nieistotnej zmiany dokumentacji” – zapowiada Żuk. – Na pewno nie będzie to kolidowało z ulokowaną obok fontanną i innymi urządzeniami.

Sobór prawosławny Podwyższenia Krzyża Świętego na placu Litewskim. Powstał według projektu gen. Chlebnikowa. Cerkiew poświęcono 18 października 1876 r. Obiekt był utrzymany w stylu bizantyjsko-rosyjskim. Po I wojnie światowej świątynię przekazano ordynariatowi wojska polskiego
 (fot. Ze zbiorów Biblioteki Cyfrowej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie)
Sobór prawosławny Podwyższenia Krzyża Świętego na placu Litewskim. Powstał według projektu gen. Chlebnikowa. Cerkiew poświęcono 18 października 1876 r. Obiekt był utrzymany w stylu bizantyjsko-rosyjskim. Po I wojnie światowej świątynię przekazano ordynariatowi wojska polskiego (fot. Ze zbiorów Biblioteki Cyfrowej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie)

Komentarze 99

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
młody demokrata / 9 maja 2016 o 14:32
0

I dobrze, że to robią. Powinni ją całkiem odbudować. To część historii Lublina. Miasto Lublin jest miastem otwartym. Trzech kultur. Do akcji Wisła Ukraińcy (prawosławni) stanowli znaczny odsetek mieszkańców miasta.  Przyjeżdża do nas coraz więcej Ukraińców, Białorusinów na studia. Miasto jest otwarte na uchodźców ze wschodu.

Avatar
Gaweł / 9 maja 2016 o 13:41
0

Pamiętajmy, że tu jest Lublin i Lubelszczyzna i do końca XIX/początku XX wieku obszar ten zamieszkany był w znacznym procencie  przez ludność unicką, a następnie prawosławną (po likwidacji cerkwi unickej przez cara). Chyba wiecie czym był ukaz tolerancyjny z 1905 roku i jakie były konsekwencje?

Avatar
Jan / 8 maja 2016 o 17:59
0

Jesteś pier***niety. Ulice czy budynki wybudowane przez okupanta powstawały w ich podstawowym celu, żeby się po nich przemieszczać i w nich mieszkać. Natomiast cerkiew w mieście w którym prawosławnych nie było, nie miała spełniać celu sakralnego (użytkowego) tylko symboliczny. Miała być symbolem dominacji. Dlatego ruskie bydło stawiało je na głównym placu każdego większego miasta które okupowało. Doskonale rozumieli to moi (bo chyba nie twoi) rodacy po odzyskaniu niepodległości. Pójdę kiedyś w nocy z młotkiem i to gówno zdemontuję. Za dużo już sobie ta przyjezdna holota pozwala.

ale mało douczony jesteś . Endecja zniszczyła ok 140 cerkwi a ok.180 przekształcono na kościoły rzymsko katolickie /na terenach polski poł. aschodniej. Idź matolku do szkoły i nie wypisuj takich bredni. Na terenie obecnego woj. lubelskiego były miejscowości gzie większość wyznawców była prawosławna.

ale mało douczony jesteś . Endecja zniszczyła ok 140 cerkwi a ok.180 przekształcono na kościoły rzymsko katolickie /na terenach polski poł. aschodniej. Idź matolku do szkoły i nie wypisuj takich bredni. Na terenie obecnego woj. lubelskiego były miejscowości gzie większość wyznawców była prawosławna.

rozwiń
Avatar
Gość / 7 maja 2016 o 11:44
0
Prezydent za szafowanie kasa podatnika do zwolnienia. Nie potrzeba nam zbednych fundamentow!
Avatar
Jerzy / 7 maja 2016 o 11:22
0

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wyburzenia) "hitlerowskiej"kręgielni przy ulicy Wieniawskiej .Zburzono ciekawy obiekt z historią w imię postawienia tam biurowca...Z historią się nie walczy,historię się akceptuje i pielęgnuje niezależnie jaką by ona nie była.

 

Bredzisz kolego aż przykro to czytać!

Barbarzyństwem był głupi pomysł młodego  konserwatora Mącika, który zapewne tą kulturą osobistą przekonał już nie tak młodego prezydenta Żuka do ekspozycji fundamentów tego Soboru pośrodku nowej fontanny.

Masz rację nie nam a już na pewno nie tobie i panu Mącikowi osądzać decyzję tych którzy ten Sobór rozebrali w latach 20-tych!!! Tę decyzję już dawno osądziła Historia i wara urzędniczynom do tego!

A skoro jest teraz okazja żeby wysłać te resztki w wieczną niepamięć to trzeba to zrobić w imię solidarności z ofiarami budowniczych tego symbolu barbarzyńskiej dominacji i eksterminacji.

Bo za kilkadziesiąt lat znajdą się jeszcze młodsi i głupsi którzy zapragną odbudować ten "ciekawy obiekt z historią" o którym przecież tak ciepło wypowiadali się wysoko postawieni urzędnicy miejscy w 2016 roku!

 

Bredzisz kolego aż przykro to czytać!

rozwiń

Avatar
Jerzy / 7 maja 2016 o 11:13
0

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wyburzenia) "hitlerowskiej"kręgielni przy ulicy Wieniawskiej .Zburzono ciekawy obiekt z historią w imię postawienia tam biurowca...Z historią się nie walczy,historię się akceptuje i pielęgnuje niezależnie jaką by ona nie była.

Bredzisz kolego aż przykro to czytać!

Barbarzyństwem był głupi pomysł młodego  konserwatora Mącika, który zapewne tą kulturą osobistą przekonał już nie tak młodego prezydenta Żuka do ekspozycji fundamentów tego Soboru pośrodku nowej fontanny.

Masz rację nie nam a już na pewno nie tobie i panu Mącikowi osądzać decyzję tych którzy ten Sobór rozebrali w latach 20-tych!!! Tę decyzję już dawno osądziła Historia i wara urzędniczynom do tego!

A skoro jest teraz okazja żeby wysłać te resztki w wieczną niepamięć to trzeba to zrobić w imię solidarności z ofiarami budowniczych tego symbolu barbarzyńskiej dominacji i eksterminacji.

Bo za kilkadziesiąt lat znajdą się jeszcze młodsi i głupsi którzy zapragną odbudować ten "ciekawy obiekt z historią" o którym przecież tak ciepło wypowiadali się wysoko postawieni urzędnicy miejscy w 2016 roku!

rozwiń
Avatar
max(ten oryginalny) / 7 maja 2016 o 04:55
0

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wyburzenia) "hitlerowskiej"kręgielni przy ulicy Wieniawskiej .Zburzono ciekawy obiekt z historią w imię postawienia tam biurowca...Z historią się nie walczy,historię się akceptuje i pielęgnuje niezależnie jaką by ona nie była.

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wy... rozwiń

Avatar
Gość / 6 maja 2016 o 22:38
0
Po co? Komu potrzebne oglądanie pamiątek po zaborcach"
Avatar
MMP / 6 maja 2016 o 21:46
0
380

Jakie znowu upamiętnienie zaborców? Ludzie mają fantazję. To część historii miasta czy ktoś tego chce czy nie. Delikatne odsłonięcie fundamentów i schowanie pod szklaną płytą nikomu nie powinno zrobić krzywdy. A jeśli jednak to przesada to proponuję od razu schować w ziemi wszystkie ulice po których poruszał się okupant bo przecież teraz po nich jeżdżąc oddajemy mu hołd. Zabudowa która powstawała za czasów okupacji też powinna zostać czym prędzej zrównana z ziemią.

Może tym którzy ginęli w powstaniach antyrosyjskich zrobi? Masz ty człowieku odrobinę dumy w sobie? T cerkiew była SPECJALNIE po to wybudowana aby dominując w centrum Lublina przypominała kto był tutaj panem a kto sługą. Pomnik Lenina też będziesz rewitalizował? Stał dłużej niż ta cerkiew.

395

Może tym którzy ginęli w powstaniach antyrosyjskich zrobi? Masz ty człowieku odrobinę dumy w sobie? T cerkiew była SPECJALNIE po to wybudowana aby dominując w centrum Lublina przypominała kto był tutaj panem a kto sługą. Pomnik Lenina też będziesz rewitalizował? Stał dłużej niż ta cerkiew.

395
rozwiń
Avatar
Gość / 6 maja 2016 o 21:38
0
Co??? Przecież ta cerkiew to był symbol moskiewskiej władzy i celowo ja rozebrano aby uwidocznić NIEPODLEGŁOŚĆ Rzeczpospolitej! Co za kretyn o tym zdecydował? Może Żuczek sobie na powrót pomnik Lenina postawi??
Avatar
młody demokrata / 9 maja 2016 o 14:32
0

I dobrze, że to robią. Powinni ją całkiem odbudować. To część historii Lublina. Miasto Lublin jest miastem otwartym. Trzech kultur. Do akcji Wisła Ukraińcy (prawosławni) stanowli znaczny odsetek mieszkańców miasta.  Przyjeżdża do nas coraz więcej Ukraińców, Białorusinów na studia. Miasto jest otwarte na uchodźców ze wschodu.

Avatar
Gaweł / 9 maja 2016 o 13:41
0

Pamiętajmy, że tu jest Lublin i Lubelszczyzna i do końca XIX/początku XX wieku obszar ten zamieszkany był w znacznym procencie  przez ludność unicką, a następnie prawosławną (po likwidacji cerkwi unickej przez cara). Chyba wiecie czym był ukaz tolerancyjny z 1905 roku i jakie były konsekwencje?

Avatar
Jan / 8 maja 2016 o 17:59
0

Jesteś pier***niety. Ulice czy budynki wybudowane przez okupanta powstawały w ich podstawowym celu, żeby się po nich przemieszczać i w nich mieszkać. Natomiast cerkiew w mieście w którym prawosławnych nie było, nie miała spełniać celu sakralnego (użytkowego) tylko symboliczny. Miała być symbolem dominacji. Dlatego ruskie bydło stawiało je na głównym placu każdego większego miasta które okupowało. Doskonale rozumieli to moi (bo chyba nie twoi) rodacy po odzyskaniu niepodległości. Pójdę kiedyś w nocy z młotkiem i to gówno zdemontuję. Za dużo już sobie ta przyjezdna holota pozwala.

ale mało douczony jesteś . Endecja zniszczyła ok 140 cerkwi a ok.180 przekształcono na kościoły rzymsko katolickie /na terenach polski poł. aschodniej. Idź matolku do szkoły i nie wypisuj takich bredni. Na terenie obecnego woj. lubelskiego były miejscowości gzie większość wyznawców była prawosławna.

ale mało douczony jesteś . Endecja zniszczyła ok 140 cerkwi a ok.180 przekształcono na kościoły rzymsko katolickie /na terenach polski poł. aschodniej. Idź matolku do szkoły i nie wypisuj takich bredni. Na terenie obecnego woj. lubelskiego były miejscowości gzie większość wyznawców była prawosławna.

rozwiń
Avatar
Gość / 7 maja 2016 o 11:44
0
Prezydent za szafowanie kasa podatnika do zwolnienia. Nie potrzeba nam zbednych fundamentow!
Avatar
Jerzy / 7 maja 2016 o 11:22
0

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wyburzenia) "hitlerowskiej"kręgielni przy ulicy Wieniawskiej .Zburzono ciekawy obiekt z historią w imię postawienia tam biurowca...Z historią się nie walczy,historię się akceptuje i pielęgnuje niezależnie jaką by ona nie była.

 

Bredzisz kolego aż przykro to czytać!

Barbarzyństwem był głupi pomysł młodego  konserwatora Mącika, który zapewne tą kulturą osobistą przekonał już nie tak młodego prezydenta Żuka do ekspozycji fundamentów tego Soboru pośrodku nowej fontanny.

Masz rację nie nam a już na pewno nie tobie i panu Mącikowi osądzać decyzję tych którzy ten Sobór rozebrali w latach 20-tych!!! Tę decyzję już dawno osądziła Historia i wara urzędniczynom do tego!

A skoro jest teraz okazja żeby wysłać te resztki w wieczną niepamięć to trzeba to zrobić w imię solidarności z ofiarami budowniczych tego symbolu barbarzyńskiej dominacji i eksterminacji.

Bo za kilkadziesiąt lat znajdą się jeszcze młodsi i głupsi którzy zapragną odbudować ten "ciekawy obiekt z historią" o którym przecież tak ciepło wypowiadali się wysoko postawieni urzędnicy miejscy w 2016 roku!

 

Bredzisz kolego aż przykro to czytać!

rozwiń

Avatar
Jerzy / 7 maja 2016 o 11:13
0

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wyburzenia) "hitlerowskiej"kręgielni przy ulicy Wieniawskiej .Zburzono ciekawy obiekt z historią w imię postawienia tam biurowca...Z historią się nie walczy,historię się akceptuje i pielęgnuje niezależnie jaką by ona nie była.

Bredzisz kolego aż przykro to czytać!

Barbarzyństwem był głupi pomysł młodego  konserwatora Mącika, który zapewne tą kulturą osobistą przekonał już nie tak młodego prezydenta Żuka do ekspozycji fundamentów tego Soboru pośrodku nowej fontanny.

Masz rację nie nam a już na pewno nie tobie i panu Mącikowi osądzać decyzję tych którzy ten Sobór rozebrali w latach 20-tych!!! Tę decyzję już dawno osądziła Historia i wara urzędniczynom do tego!

A skoro jest teraz okazja żeby wysłać te resztki w wieczną niepamięć to trzeba to zrobić w imię solidarności z ofiarami budowniczych tego symbolu barbarzyńskiej dominacji i eksterminacji.

Bo za kilkadziesiąt lat znajdą się jeszcze młodsi i głupsi którzy zapragną odbudować ten "ciekawy obiekt z historią" o którym przecież tak ciepło wypowiadali się wysoko postawieni urzędnicy miejscy w 2016 roku!

rozwiń
Avatar
max(ten oryginalny) / 7 maja 2016 o 04:55
0

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wyburzenia) "hitlerowskiej"kręgielni przy ulicy Wieniawskiej .Zburzono ciekawy obiekt z historią w imię postawienia tam biurowca...Z historią się nie walczy,historię się akceptuje i pielęgnuje niezależnie jaką by ona nie była.

Czy trzeba eksponować zmieniając projekt? niekoniecznie.Pewnym jest że fundamentów cerkwi nie należy niszczyć .Trzeba zrobić dokumentację fotograficzną,archeologiczną i zasypać bez uszczerbku .Na placu zrobić niewielką ekspozycję informacyjną "dla wycieczek" i trzymać się projektu.Niech decyzję podejmą przyszłe pokolenia.Barbarzyństwem byłoby unicestwienie pozostałości cerkwi bo jakiej to historii nie będąc świadkami historią pozostają i nie nam osądzać czy dobrej czy złej.Takim błędem było unicestwienie byłej (jak to pisali zwolennicy wy... rozwiń

Avatar
Gość / 6 maja 2016 o 22:38
0
Po co? Komu potrzebne oglądanie pamiątek po zaborcach"
Avatar
MMP / 6 maja 2016 o 21:46
0
380

Jakie znowu upamiętnienie zaborców? Ludzie mają fantazję. To część historii miasta czy ktoś tego chce czy nie. Delikatne odsłonięcie fundamentów i schowanie pod szklaną płytą nikomu nie powinno zrobić krzywdy. A jeśli jednak to przesada to proponuję od razu schować w ziemi wszystkie ulice po których poruszał się okupant bo przecież teraz po nich jeżdżąc oddajemy mu hołd. Zabudowa która powstawała za czasów okupacji też powinna zostać czym prędzej zrównana z ziemią.

Może tym którzy ginęli w powstaniach antyrosyjskich zrobi? Masz ty człowieku odrobinę dumy w sobie? T cerkiew była SPECJALNIE po to wybudowana aby dominując w centrum Lublina przypominała kto był tutaj panem a kto sługą. Pomnik Lenina też będziesz rewitalizował? Stał dłużej niż ta cerkiew.

395

Może tym którzy ginęli w powstaniach antyrosyjskich zrobi? Masz ty człowieku odrobinę dumy w sobie? T cerkiew była SPECJALNIE po to wybudowana aby dominując w centrum Lublina przypominała kto był tutaj panem a kto sługą. Pomnik Lenina też będziesz rewitalizował? Stał dłużej niż ta cerkiew.

395
rozwiń
Avatar
Gość / 6 maja 2016 o 21:38
0
Co??? Przecież ta cerkiew to był symbol moskiewskiej władzy i celowo ja rozebrano aby uwidocznić NIEPODLEGŁOŚĆ Rzeczpospolitej! Co za kretyn o tym zdecydował? Może Żuczek sobie na powrót pomnik Lenina postawi??
Zobacz wszystkie komentarze 99

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 23 lipca 2018 r.

Pierwsza strona Dziennika Wschodniego z 23 lipca 2018 r. 0 0

Związkowcy kontra związkowcy w puławskich Azotach. Wysyłają listy i apele
galeria

Związkowcy kontra związkowcy w puławskich Azotach. Wysyłają listy i apele 27 9

Z jednej strony mobilizacja do uczestnictwa w pikiecie i referendum strajkowym, z drugiej oskarżenia o działanie „godzące w dobre imię spółki”. Związki zawodowe w puławskich Azotach już dawno nie były ze sobą tak skłócone.

Strajk pilotów linii Ryanair, problem pasażerów. Jak duże można dostać odszkodowanie?
Alarm 24

Strajk pilotów linii Ryanair, problem pasażerów. Jak duże można dostać odszkodowanie? 9 4

Setki rejsów zostały odwołane z powodu strajku pilotów linii Ryanair. Chodzi także o loty z Polski i do Polski. Pechowi pasażerowie mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych. Pieniędzy można żądać także wtedy, gdy lot opóźni się o co najmniej dwie godziny.

Wisła zbyt wysoka. Prom z Kazimierza Dolnego do Janowca nie kursuje

Wisła zbyt wysoka. Prom z Kazimierza Dolnego do Janowca nie kursuje 25 1

Z powodu wysokiego stanu Wisły nie działa przeprawa promowa z Kazimierza Dolnego do Janowca.

Święcenie samochodów w lubelskich kościołach. Żeby kierowcy zawsze używali ich mądrze
Zdjęcia
galeria

Święcenie samochodów w lubelskich kościołach. Żeby kierowcy zawsze używali ich mądrze 155 18

Na samochody dla misjonarzy zbierano w niedzielę pieniądze w lubelskich kościołach, a obok nich można było poświęcić swój pojazd. Tak zaczął się 18. Ogólnopolski Tydzień św. Krzysztofa.

Polscy strażacy pomagają Szwedom gasić pożary lasów. Niesamowita reakcja mieszkańców [wideo]
film

Polscy strażacy pomagają Szwedom gasić pożary lasów. Niesamowita reakcja mieszkańców [wideo] 419 16

W związku z pożarami lasów w środkowej części Szwecji, polski rząd podjął decyzję o udzieleniu wsparcia. W sobotę ze Świnoujścia wyruszyła grupa prawie 140 strażaków, którzy mają pomóc szwedzkim ratownikom. Do Szwecji pojechał również 44 wozy ratowniczo-gaśnicze.

Cheap Tobacco wystąpi w Radiu Lublin
27 lipca 2018, 19:00

Cheap Tobacco wystąpi w Radiu Lublin 3 0

Co Gdzie Kiedy. Radio Lublin (ul. Obrońców Pokoju 2) zaprasza na koncert formacji Cheap Tobacco. Wydarzenie odbędzie się 27 lipca o godz. 19.

Przedsmak Carnavalu Sztumistrzów. Po Lublinie krąży już Cyrk Podwórkowy [zdjęcia]
galeria

Przedsmak Carnavalu Sztumistrzów. Po Lublinie krąży już Cyrk Podwórkowy [zdjęcia] 7 1

Po lubelskich dzielnicach krąży już Cyrk Podwórkowy, który co roku jest oznaką zbliżającego się Carnavalu Sztukmistrzów.

Nowa galeria handlowa w woj. lubelskim. Pieniądze zainwestuje belgijski deweloper
galeria

Nowa galeria handlowa w woj. lubelskim. Pieniądze zainwestuje belgijski deweloper 28 11

Nie jedna, a dwie firmy zbudują razem pierwszą w Chełmie dużą galerię handlową. Prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Ten Typ Mes wystąpi w Plenerze
27 lipca 2018, 20:00

Ten Typ Mes wystąpi w Plenerze 1 0

Co Gdzie Kiedy. 27 lipca o godz. 20 w klubie Plener (Park Ludowy) wystąpi popularny raper i wokalista Ten Typ Mes. Artysta rozkręci soundsystemową imprezę z udziałem producenta Stasiaka oraz DJ'ów Black Belta Grega i Raz Dwa.

Łączy ich wspólna praca w policji. Oto najlepsze w woj. lubelskim psy służbowe i ich przewodnicy
galeria
film

Łączy ich wspólna praca w policji. Oto najlepsze w woj. lubelskim psy służbowe i ich przewodnicy 10 4

W piątek zakończyły się wojewódzkie eliminacje do XVIII finału Kynologicznych Mistrzostw Policji Sułkowice 2018. Zwyciężył pies IBAR i jego przewodnik st. sierż. Artur Lipski z KMP w Zamościu.

Poseł mówi o pobiciu demonstrantów w Warszawie. Policja odpowiada
film

Poseł mówi o pobiciu demonstrantów w Warszawie. Policja odpowiada 0 3

Poseł Nowoczesnej Piotr Misiło zapowiada złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez policję podczas piątkowej demonstracji przed Sejmem.

74 lata temu zlikwidowano niemiecki obóz koncentracyjny Majdanek. Pamięć o ofiarach
galeria

74 lata temu zlikwidowano niemiecki obóz koncentracyjny Majdanek. Pamięć o ofiarach 24 6

W niedzielę minęły 74 lata od ostatecznej likwidacji niemieckiego obozu koncentracyjnego Majdanek, który działał przez blisko trzy lata.

Miasto movie analogowo: Terminator w Warsztatach Kultury
25 lipca 2018, 21:00

Miasto movie analogowo: Terminator w Warsztatach Kultury 3 0

Co Gdzie Kiedy. Przed nami ostatnie lipcowe spotkanie w ramach cyklu Miasto movie analogowo w Warsztatach Kultury (ul. Grodzka 5a). W środę, 25 lipca o godz. 21 w tamtejszej Próbie Cafe wyświetlony zostanie kultowy Terminator.

94 PZLA MP. Złoto Pauliny Guby na zakończenie zmagań w Lublinie

94 PZLA MP. Złoto Pauliny Guby na zakończenie zmagań w Lublinie 0 0

Zawodniczka AZS UMCS Lublin Paulina Guba bez najmniejszych problemów wywalczyła złoty medal w pchnięciu kulą. Lubelska zawodniczka uzyskała rezultat 18.82 i nad drugą w klasyfikacji zawodniczką miała blisko dwa metry

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.