Lublin. Od dziś przez trzy miesiące zamknięty będzie odcinek ul. Kunickiego, gdzie robotnicy wznawiają prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego. Wieczorami i nocą pod wiadukt będzie mógł wjechać każdy kierowca, ale w pozostałych godzinach tylko nieliczni
Barierki i znaki zakazu robotnicy zwozili tu już w piątek. Zapowiedzieli, że odsłonią je w poniedziałek między godziną 2 a 3 rano. I od tej pory na ul. Kunickiego powinny już obowiązywać nowe zasady.
Między Pocztową a Nowym Światem wprowadzony zostanie zakaz ruchu.
– Nie będzie dotyczyć mieszkańców najbliższych okolic, pojazdów komunikacji miejskiej, taksówek oraz służb komunalnych – wymienia Maciej Dutkiewicz, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która zleca przebudowę wiaduktu. Zapewniony ma być też dojazd do Pochyłej i Garbarskiej od strony Nowego Światu.
– Zakaz ruchu będzie obowiązywał od godz. 6 do 19 – informuje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. – W pozostałych godzinach do ruchu dopuszczeni zostaną wszyscy użytkownicy.
Pod wiaduktem dostępny będzie tylko jeden pas ruchu (po stronie, po którym uprawnione pojazdy będą się poruszać wahadłowo). Wszystkim będzie kierować całodobowo sygnalizacja świetlna.
– Ruch wahadłowy będzie zorganizowany po stronie ul. Pocztowej. Sama zaś ul. Pocztowa będzie funkcjonowała jako ulica jednokierunkowa jedynie z możliwością wjazdu od ul. Kunickiego w kierunku pl. Dworcowego – zapowiada Kieliszek.
Po to by ruch odbywał się bardziej płynnie przestrojona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu Wolskiej z ul. Kunickiego i 1 Maja. Zielone światło dłużej ma się świecić dla jadących z al. Piłsudskiego w Wolską i na odwrót.
Ten etap prac ma potrwać około 7 tygodni. Później ruch pod wiaduktem zostanie przeniesiony na odnowioną część, a robotnicy przez 6 tygodni będą się zajmować drugą stroną.
– Rozpoczynające się w poniedziałek prace będą polegały na poszerzeniu ulicy Kunickiego, wymianie jej nawierzchni oraz obniżeniu poziomu drogi o 20 cm. Powstanie także nowy system kanalizacji deszczowej – wylicza Dutkiewicz.
Ruch pieszych zostanie przeniesiony do dwóch tuneli równoległych do jezdni. Obok ul. Kunickiego urządzony będzie nowy plac, z którego da się wejść do przejścia podziemnego pod peronami dworca.
Prace wymuszą też objazd na drodze wojewódzkiej 835, który z al. Unii Lubelskiej będzie biec przez Fabryczną, Drogę Męczenników Majdanka, Krańcową i Dywizjonu 303.
Wszystko powinno być gotowe za trzy miesiące, choć gotowe miało być już dawno, bo w 2012 r. Z planów nic nie wyszło, bo umowa z pierwszym wykonawcą została rozwiązana, nowego udało się znaleźć dopiero wtedy, gdy kolej zdobyła więcej pieniędzy na tę inwestycję, a potem – jak tłumaczą Polskie Linie Kolejowe – trzeba było poprawiać projekt odwodnienia po pierwszym wykonawcy.