Wystartował zegar odmierzający czas przeznaczony na realizację drogi ekspresowej S17 pomiędzy końcem obwodnicy Garwolina a granicą województw mazowieckiego i lubelskiego.
Podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków o łącznej długości 25,2 km. Ich wykonawcą jest Budimex.
Realizację odcinka od Grawolina do granicy województw podzielono na dwa mniejsze zadania: od obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc (12,2 km) oraz od obwodnicy Gończyc do granicy województw (13 km). – Na oba odcinki najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex.
Wartość pierwszego odcinka to ok. 288,5 mln zł, a drugiego 313,6 mln zł – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Realizacja będzie prowadzona w trybie projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca opracuje dokumentację projektową, uzyska decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (na przełomie 2016 i 2017 roku), a następnie wybuduje trasę.
– Po wydaniu przez wojewodę decyzji ZRID rozpocznie się ustalanie wysokości odszkodowań za tereny przejęte pod budowę i wypłata tych pieniędzy. Prace budowlane w terenie powinny ruszyć wiosną 2017 roku – dodaje K. Nalewajko.
Nawierzchnia drogi ekspresowej wykonana będzie w technologii betonu cementowego. Czas realizacji to 34 miesiące (w trakcie prac budowlanych nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca), a okres gwarancji 10 lat. Z tego odcinka drogi kierowcy skorzystają w połowie 2019 roku.
Wyłoniono już także wykonawców (zadanie podzielono także na dwa odcinki) 33,4-kilometrowego fragmentu S17 od węzła Kurów Zachód do granicy z województwem mazowieckim. Ten kawałek trasy Warszawa–Lublin wykonają firmy Bilfinger i Mota-Engil. W tej chwili trwa kontrola dyrektora Urzędu Zamówień Publicznych, po której nastąpi podpisanie kontraktu.
Trwa także przetarg na ostatni odcinek realizowany przez lubelską GDDKiA, od końca obwodnicy Garwolin do węzła Lubelska w Wiązownej pod Warszawą (37,2 km). Obecnie wykonawcy składają oferty.