
Wieczorem, w sobotę, 30 sierpnia, samolot myśliwsko-bombowy Su-22 w polskich barwach wykona rozpoznanie wzrokowo-fotograficzne, potem symulowane uderzenie na cele naziemne. W niedzielne popołudnie piloci powtórzą to zadanie: tym razem w warunkach dziennych Będzie to ostatni pokaz samolotów Su-22, które po ponad czterdziestu latach służby kończą swoją misję na polskim niebie.

To wyjątkowy moment nie tylko dla żołnierzy związanych z obsługą i eksploatacją tych samolotów, ale także – co podkreślają organizatorzy Air Show Radom 2025 – dla wszystkich miłośników lotnictwa.
– Zależy nam, by widzowie mogli zobaczyć pełne spektrum możliwości samolotu zarówno w dzień, jak i w nocy. Pokaz Su-22 to hołd dla historii i dowód, że te samoloty wciąż potrafią robić wrażenie – mówi gen. bryg. pil. dr inż. Waldemar Gołębiowski, Dowódca 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego i dyrektor pokazu lotniczego Air Show Radom 2025.
W latach 1991-2003 spędził za sterami Su-22 ponad 1000 godzin, osiągając najwyższy poziom wyszkolenia lotniczego, jakim jest uzyskanie mistrzowskiej klasy pilota z uprawnieniami pilota doświadczalnego oraz pilota instruktora.
110 Su-22 w Polsce
W latach 80-tych minionego wieku Polska kupiła nowy typ statku powietrznego produkcji ówczesnego ZSRR: samolot Su-22M4. Jego wprowadzenie na wyposażenie polskiego lotnictwa można porównać z wdrożeniem systemu samolotu wielozadaniowego F-16.
Polska zakupiła 90 sztuk Su-22M4 oraz 20 sztuk samolotów Su-22UM3K (szkolno-bojowe). Samoloty weszły na wyposażenie 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (PLM-B) w Pile, 40PLM-B w Świdwinie,8 PLM-B w Mirosławcu oraz 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego (PLB-R) w Powidzu.
W tym czasie Su-22 M4 mogły przenosić niemal cały ówczesny arsenał lotniczych środków bojowych (lsb), jakimi dysponowały państwa Układu Warszawskiego, zarówno klasycznymi jak i nuklearnymi. Samoloty w odróżnieniu od innych statków powietrznych mogły w każdym locie zużyć do trzech rodzajów lśb: niekierowane pociski rakietowe, bomby lotnicze, kierowane pociski rakietowe oraz uzbrojenie strzeleckie (zabudowane 30mm kalibru działka NR-30) i środki obrony czynnej ASO oraz KDS. Udźwig uzbrojenia do 4 ton, duża prędkość przelotowa, możliwość wykonywania lotów z prędkością naddźwiękową na małej wysokości z uzbrojeniem.
Su-22 można było wykorzystywać do wsparcia pola walki, niszczenia celów specjalnych, ograniczonej walki powietrznej oraz rozpoznania radioelektronicznego.
Samoloty Su-22 są bardzo lubianą konstrukcją zarówno przez pilotów jak i obsługujących je techników w jednostkach eksploatujących. Obecnie są jeszcze na wyposażeniu jedynie 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Su-22
• Typ: Samolot myśliwsko-bombowy
• Załoga: 1 pilot
• Rozpiętość skrzydeł:
• W zmiennej geometrii (mały skos): 10,02 m
• W zmiennej geometrii (duży skos): 13,65 m
• Wysokość: 5,13 m
• Długość: 19,026 m (łącznie z wyrzutnią)
• Masa własna: 10 640 kg
• Masa startowa maksymalna: 19 500 kg
• Prędkość maksymalna:
Na wysokości 11 000 m: 1850 km/h
Na wysokości 200 m: 1350 km/h
• Pułap: 15 200 m
• Zasięg: 2550 km
• Uzbrojenie:
2 działka NR-30 kal. 30 mm
Węzły podwieszenia uzbrojenia (w tym: pociski powietrze-powietrze R-60, pociski powietrze-ziemia Ch-25 i Ch-29, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i bomby)
Masa uzbrojenia: do 4000 kg
• Silnik: AŁ-21F-3 z dopalaczem
Zmiana warty
Obok Su-22 na radomskim niebie zaprezentują się również myśliwce MiG-29 oraz nowoczesne, wielozadaniowe F-16.
– Air Show Radom 2025 to nie tylko święto lotnictwa, ale też moment szczególny dla nas wszystkich: pożegnanie maszyn, które przez dekady kształtowały oblicze polskiego lotnictwa wojskowego, i jednoczesne powitanie nowych statków powietrznych, które będą budować jego przyszłość. Ta sztafeta pokoleń to dowód ciągłości i rozwoju naszych Sił Powietrznych – dodaje gen. bryg. pil. dr inż. Waldemar Gołębiowski.

Air Show Radom 2025
30-31 sierpnia
To przede wszystkim pokaz akrobacji lotniczych, które wykonywane są przez najlepsze zespoły akrobacyjne z całego świata. Będzie także prezentacja nowoczesnego sprzętu, w tym samolotów myśliwskich, transportowych, śmigłowców oraz maszyn cywilnych.
Impreza na radomskim lotnisku będzie również okazją do świętowania 100-lecia „Szkoły Orląt” w Dęblinie.
Organizatorzy
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych i Agencja Mienia Wojskowego
• Więcej na airshowradom.pl
• Bilety: tobilet.pl
