Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

24 stycznia 2016 r.
16:35

Skrzydlaty Lublin. 95 lat temu powstały Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz

Autor: Zdjęcie autora Damian Majsak
0 20 A A
Lublin RXIII <br />
Lublin RXIII

Dziewięćdziesiąt pięć lat temu powstały w Lublinie Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicza. Była to pierwsza w Polsce fabryka samolotów. W czerwcu tego roku minie 95 lat od wyprodukowania pierwszego w Polsce samolotu: licencyjnego myśliwca Ansaldo A-1 Balilla

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

„Okrągłe” rocznice zawsze skłaniają do wspomnień i ocen. W świątecznym wydaniu Dziennika Wschodniego opisaliśmy powstanie bronowickiej fabryki i jej początki: od pierwszego Ansaldo A-1 Balilla i Ansaldo A-300 po produkowane specjalnie dla PLL Lot samoloty pasażerskie.

Wadliwe konstrukcje Ansaldo Balilla doprowadziły do wielu wypadków. Przy tej okazji warto wspomnieć, że zawieszenie produkcji Ansaldo spowodowało poważne problemy w jednostkach myśliwskich Wojska Polskiego. Eskadry myśliwskie nie miały samolotów. „Latające trumny” lubelskiej fabryki zastąpiono zakupionymi we Francji samolotami SPAD 51 i SPAD 61. Francuskie myśliwce okazały się jeszcze gorsze od Balilli, rozpadały się w powietrzu lub rozbijały się z powodu awarii silnika. Śmiertelnych wypadków na SPADACH było jeszcze więcej niż na lubelskich Balillach, a SPADY otrzymały miano „grobowych samolotów”.

Wiele tragicznych wypadków skutkowało m.in. tym, że lotnicy zaczęli zakładać do lotu spadochrony: wcześniej takiego wymogu nie było. Eskadry myśliwskie znowu nie miały samolotów: sytuację uratowały dopiero inne zakłady lotnicze z Lubelszczyzny - PWS - produkując bardzo nowoczesne jak na tamte czasy dwupłatowe PWS-A (licencyjne czeskie Avie).

Goliath na Bronowicach

Wróćmy do Lublina. Doświadczenia w produkcji licencyjnych samolotów dla wojska i linii lotniczej były dla fabryki bezcenne. Minęły już problemy „wieku dziecięcego” i fabryka była gotowa na nowe wyzwania. W Polsce stawiano na polskie produkty, polską myśl techniczną i polskich przedsiębiorców: dlatego ZMPiL odważnie myślał o rozpoczęciu produkcji własnej konstrukcji.

Fabryka rozbudowywała się, a na jej terenie działało wiele organizacji zrzeszających entuzjastów lotnictwa. Wśród nich najbardziej liczny i aktywny był Lubelski Klub Lotniczy, z którego bezpośrednio wywodzi się do dzisiaj działający Aeroklub Lubelski (w przyszłym roku będzie obchodził swoje 90-lecie).
W Lublinie rozpoczęto serwisowanie ogromnych bombowców F-68 Goliath. Jedyny hangar mogący pomieścić ten samolot stanął na Bronowicach.

Rozwijało się lotnictwo aeroklubowe, samoloty turystyczne do aeroklubu kupili mieszkańcy Lubelszczyzny przekazując na ten cel drobne sumy. Dzięki aktywności entuzjastów lotnictwa i przemyślanym działaniom ZMPiL powstały na Bronowicach Centralne Warsztaty Aeroklubów, gdzie serwisowano samoloty ze wszystkich polskich aeroklubów.

Biuro konstrukcyjne

Władze wojskowe jak i Ministerstwo Komunikacji czekało na samoloty skonstruowane przez polskich inżynierów, produkowanych przez polskich robotników. Plage i Laśkiewicz bardzo szybko odczytał te oczekiwania, czego konsekwencją było utworzenie w ZMPiL własnego biura konstrukcyjnego, na czele którego stanął Jerzy Rudlicki.

Fabryka rozpoczęła prace nad projektami samolotów dla wojska oraz samolotów adresowanych do rynku cywilnego. Konstrukcje z Lublina otrzymywały w nazwę składającą się z litery R (od nazwiska głównego konstruktora) numer kolejny konstrukcji oraz „Lublin”, by podkreślić miejsce powstania samolotu.

Dla fabryki produkującej własne konstrukcje reguły gry zmieniały się diametralnie. Wcześniej ZMPiL otrzymywało konkretne zlecenie od odbiorcy. Produkowało taki samolot i taką ilość egzemplarzy, jaką wcześniej określił kontrahent. Teraz fabryka podejmowała prace nad konstrukcją, którą musiała zbadać, oblatać, wyprodukować i zainteresować potencjalnego odbiorcę. Kluczem do sukcesu był marketing: dobrą konstrukcję należało efektywnie promować. Dopiero wówczas można było liczyć na zamówienia.

Pierwszy lubelski samolot

Pierwszym w 100 proc. lubelskim samolotem był pokaźnych rozmiarów dwupłatowy Lublin R VIII. Fabryka próbowała zainteresować wojsko samolotami zwiadowczymi, natomiast na rynek cywilny opracowywano samoloty komunikacyjne. Na bazie tych drugich w Lublinie powstał pierwszy polski samolot sanitarny Lublin R - XVIbis. Samolot wziął udział w II Kongresie Międzynarodowego Lotnictwa Sanitarnego w Madrycie. Po przebyciu 3000 km wylądował na lotnisku Bajars pod Madrytem, gdzie umieszczono go na wystawie i zgłoszono do konkursu o puchar Raphaela. Do konkursu stanęły trzy konstrukcje: francuski Potez -29, aluminiowy, amerykański Ford i lubelski R-XVIbis.

Puchar zdobyła konstrukcja Jerzego Rudlickiego, co skutkowało zamówieniami na ten samolot. R XVIbis osiągnął jeszcze jedne sukces: w roku 1938 otrzymał srebrny puchar Czerwonego Krzyża podczas pokazów lotniczych w Luksemburgu. Jego występ, podczas którego wykonano skoki spadochronowe patrolu sanitarnego, wywołał owacje publiczności.

Wizytówka

W roku 1929 przeprowadzono próbę statyczną samolotu R X. Był to samolot łącznikowy, przeznaczony do współpracy z kawalerią, który miał wykonywać zwiad na linii frontu i dostarczać meldunki.

Zastosowanie wyciszonego silnika oraz tłumików w rurze wydechowej pozwoliło na to, by samolot przelatujący na wysokości 300 metrów był prawie niesłyszalny. Aby wzbudzić zainteresowanie tym samolotem fabryka zorganizowała lot promocyjny do Barcelony. Start odbył się po prezentacji maszyny na Targach Poznańskich. Lublin R X przebył ponad 1700 km przez Czechosłowację, Niemcy, Szwajcarię i Francję. Po prezentacji w Hiszpanii samolot wrócił tą samą trasą do Polski. 

7 października 1931 roku Lublin R X wystartował z Mokotowa i po dziesięciu godzinach lotu wylądował w Bukareszcie. Kolejnymi lotniskami były San Stefano, Rzym, Turyn, Londyn (lotnisko Croydon).

Z Anglii samolot wystartował do lotu powrotnego: do Mokotowa dotarł po 9 godzinach przelatując 1500 km. Rajd trwał 15 dni, a samolot pokonał ponad sześć i pół tysiąca kilometrów. Marka Lublin stała się za granicą wizytówką polskiego przemysłu lotniczego.

Srebrny ptak

W roku 1932 z nowego lotniska Okęcie nastąpił start „Srebnrego Ptaka”, zmodyfikowanego Lublina R-Xa bis. Samolot udał się do Afganistanu. Samolot z Lublina był wyposażony w silnik z warszawskiej wytwórni, świece rodzimej wytwórni Wagnera, spadochrony Wojskowej Wytwórni Balonów, przyrządy nawigacyjne Gerlach, gogle lotnicze Zawistowskiego i Kurtza. Kombinezony także były polskie.

Dostarczyła je firma Varsowienne. Samolot dotarł do Bułgarii, następnie udał się do Konstantynopola przelatując 350 km nad Morzem Czarnym i Marmara. Kolejny odcinek długości 1100 km do Aleppo przebiegał nad pustyniami i Morzem Śródziemnym. Z Aleppo Lublin udał się do Bagdadu i Teheranu. 

Po odpoczynku załoga skierowała samolot na lotnisko Heart w Afganistanie. Lublin przeleciał nad Hidukuszem (ponad 1000 km) zatankowany rosyjskim paliwem, którego liczby oktanów ani ciężaru gatunkowego Afgańczycy nie znali. Samolot bez problemów dotarł do Kabulu, by następnie przez Bagdad, Kair, Gazę, Aleppo i Konstantynopol dotrzeć na Bałkany. Przez cały czas trwania rajdu prasa informowała o wyczynach „Srebrnego Ptaka”, który po dziesięciu godzinach lotu ostatniego etapu pojawił się nad dachami Lublina by wylądować na lotnisku fabrycznym ZMPiL na Bronowicach.

Samolot udowodnił swoją przydatność i rozpoczęto produkcję seryjną oznaczoną Lublin R-XIII.
Powstała wersja na kołach i morska na pływakach. Replika wersji pływakowej Lublina R-XIII powstaje w Pucku i wszystko na to wskazuje, że będzie jedną z atrakcji podczas obchodów 700-lecia naszego grodu.

Damian Majsak to prezes wydawnictwa Kagero Publishing, pasjonat lotnictwa

Komentarze 20

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 12 marca 2016 o 00:46
0
Dobrze,że artykuł się pojawił. Źle ,że część informacji posiada błędy-pasjonat do poprawki. Prosty rachunek 2016-1920 nie daje 95 !!!! Rozwój przemysłu lotniczego w tamtym czasie na terenie całej Polski nie był łatwy.Nawet prosta technika lotnicza -drewno i płótno - przerosło właścicieli Zakładów Mechanicznych P & L,którzy szczycili się najlepszym wyposażeniem zakładu w tamtym czasie. Przyczynami "słabości" były: brak umiejętności wśród pracowników,brak materiałów lub ich kiepska jakość,hiperinflacja po wojnie z Rosją, nadużycia i złe zarządzanie przez właścicieli [ wszechobecne do dnia dzisiejszego] oraz nietrafione licencje czy prawdopodobne sabotaże. Uważam,że osiągnięciami należy się chwalić szczególnie gdy pojawiają się w sytuacjach trudnych.
Dobrze,że artykuł się pojawił. Źle ,że część informacji posiada błędy-pasjonat do poprawki. Prosty rachunek 2016-1920 nie daje 95 !!!! Rozwój przemysłu lotniczego w tamtym czasie na terenie całej Polski nie był łatwy.Nawet prosta technika lotnicza -drewno i płótno - przerosło właścicieli Zakładów Mechanicznych P & L,którzy szczycili się najlepszym wyposażeniem zakładu w tamtym czasie. Przyczynami "słabości" były: brak umiejętności wśród pracowników,brak materiałów lub ich kiepska jakość,hiperinflacja po wojnie z Rosją, nadużyc... rozwiń
Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 12:50
0
Pasjonat lotnictwa - dobre sobie. Nie ma już lepszych osób do napisania artykułu?
Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 11:16
0
Pasjonat lotnictwa chyba powinien wiedzieć, że w Madrycie jest lotnisko Barajas, a nie jakieś Bajars ... No i zakłady powstały w końcu 90 czy 95 lat temu? Bo tytuł jedno, a treść drugie. Zresztą co to za okrągła rocznica? Okrągła to będzie dopiero 100, a nie 95 ...
Avatar
LWS / 25 stycznia 2016 o 10:57
0

a dzięki Solidarności co z nich pozostało - ślepa ulica

Ale za to na terenie dawnego lotniska LWS mamy solidaruchowy pomnik.

Avatar
LSW / 25 stycznia 2016 o 10:52
0

W 1938 w Luksemburgu nagrodę za wyposażenie samolotu sanitarnego dostał nie Lublin R XVI, ale inny lubelski samolot sanitarny LWS-2.

i co z tego. Jedyny prototypowy egzemplarz. nie wykonał żaqdnego lotu operacyjnego. Ale pewna ciekawostka. Na początku lat 89 w azimerzu Dln była wystawa sprzętu ratowniczego. WSK Swidn. wystawiła ś-c Kania w wersji sanitarnej. Też była nagroda. Tylko rozwiązania zastosowane na innym ś-cu okazały się nic nie warte . WSK bez szemrania zwróciło pieniądze ówczesnej WKTS w Olsztynie.

i co z tego. Jedyny prototypowy egzemplarz. nie wykonał żaqdnego lotu operacyjnego. Ale pewna ciekawostka. Na początku lat 89 w azimerzu Dln była wystawa sprzętu ratowniczego. WSK Swidn. wystawiła ś-c Kania w wersji sanitarnej. Też była nagroda. Tylko rozwiązania zastosowane na innym ś-cu okazały się nic nie warte . WSK bez szemrania zwróciło pieniądze ówczesnej WKTS w Olsztynie.

rozwiń
Avatar
LSW / 25 stycznia 2016 o 10:40
0

MOŻE LUBLIN POSTARA SIĘ O MUZEU M I REPLIKI TYCH SAMOLOTÓW?

O czym ty chłopcze gadasz. Niema czym się chwalić. Wszystkie konstrukcje LWS były 8-10 lat do tyłu za N iemcami, Francją, Włochami. Do końca istnienia firmy nie zbudowano prototypu o metalowej konstrukcji. Nawet uważana za nowoczesną Mewa miała drewniane skrzydła i takież pokrycie kadłuba. Polecam Andrzeja Morgały "Polskie samoloty wojskowe 1918-1939"

Avatar
mewa / 25 stycznia 2016 o 09:35
0

Jak wspominamy o P&L to należy dodać ,że na ul. Majdanek mieszkali pracownicy tej firmy. Właściciel firmy chyba pan Plage wykupił pola i podzielił na działki 3 arowe i sprzedawał swoim pracownikom. Potomkowie byłych pracowników do dziś wspominają to.

Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 08:38
0

W 1938 w Luksemburgu nagrodę za wyposażenie samolotu sanitarnego dostał nie Lublin R XVI, ale inny lubelski samolot sanitarny LWS-2.

Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 00:08
0

Te pokazy jak pamiętam chciał robić ten facet co to pisał. Potem dw opisał że lotnisko za mokre. Moim zdaniem nie powielajmy pomysłów Radomia. Trudno jest wyłączyć cywilne lotnisko z funkcjowania pewnie to dużo kosztuje.

Radomia raczej nikt tak szybko nie przebije , to dobrze zorganizowana impreza , gdzie nie ma czasu na nudę , Dęblin próbował startować w tamtym roku zamiast Radomia i szybko odpadł . Brak noclegów , parkingów , zaplecza gastronomicznego to wszystko składa się na całość , natomiast w Świdniku 3 samoloty na krzyż  na cały dzień i to jest problem ? a co było w Poznaniu ? , zresztą były wzmianki i to niedawno o pokazach lotniczych tylko ile kasy trzeba i z zapraszaniem to również trzeba zaczynać min rok wcześniej, wiec Lubelskie lotnisko w Świdniku szans nie ma raczej żadnych ..

Radomia raczej nikt tak szybko nie przebije , to dobrze zorganizowana impreza , gdzie nie ma czasu na nudę , Dęblin próbował startować w tamtym roku zamiast Radomia i szybko odpadł . Brak noclegów , parkingów , zaplecza gastronomicznego to wszystko składa się na całość , natomiast w Świdniku 3 samoloty na krzyż  na cały dzień i to jest problem ? a co było w Poznaniu ? , zresztą były wzmianki i to niedawno o pokazach lotniczych tylko ile kasy trzeba i z zapraszaniem to również trzeba zaczynać min rok wcześniej, wiec Lube... rozwiń

Avatar
Gość / 24 stycznia 2016 o 21:33
0
a dzięki Solidarności co z nich pozostało - ślepa ulica
Avatar
Gość / 12 marca 2016 o 00:46
0
Dobrze,że artykuł się pojawił. Źle ,że część informacji posiada błędy-pasjonat do poprawki. Prosty rachunek 2016-1920 nie daje 95 !!!! Rozwój przemysłu lotniczego w tamtym czasie na terenie całej Polski nie był łatwy.Nawet prosta technika lotnicza -drewno i płótno - przerosło właścicieli Zakładów Mechanicznych P & L,którzy szczycili się najlepszym wyposażeniem zakładu w tamtym czasie. Przyczynami "słabości" były: brak umiejętności wśród pracowników,brak materiałów lub ich kiepska jakość,hiperinflacja po wojnie z Rosją, nadużycia i złe zarządzanie przez właścicieli [ wszechobecne do dnia dzisiejszego] oraz nietrafione licencje czy prawdopodobne sabotaże. Uważam,że osiągnięciami należy się chwalić szczególnie gdy pojawiają się w sytuacjach trudnych.
Dobrze,że artykuł się pojawił. Źle ,że część informacji posiada błędy-pasjonat do poprawki. Prosty rachunek 2016-1920 nie daje 95 !!!! Rozwój przemysłu lotniczego w tamtym czasie na terenie całej Polski nie był łatwy.Nawet prosta technika lotnicza -drewno i płótno - przerosło właścicieli Zakładów Mechanicznych P & L,którzy szczycili się najlepszym wyposażeniem zakładu w tamtym czasie. Przyczynami "słabości" były: brak umiejętności wśród pracowników,brak materiałów lub ich kiepska jakość,hiperinflacja po wojnie z Rosją, nadużyc... rozwiń
Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 12:50
0
Pasjonat lotnictwa - dobre sobie. Nie ma już lepszych osób do napisania artykułu?
Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 11:16
0
Pasjonat lotnictwa chyba powinien wiedzieć, że w Madrycie jest lotnisko Barajas, a nie jakieś Bajars ... No i zakłady powstały w końcu 90 czy 95 lat temu? Bo tytuł jedno, a treść drugie. Zresztą co to za okrągła rocznica? Okrągła to będzie dopiero 100, a nie 95 ...
Avatar
LWS / 25 stycznia 2016 o 10:57
0

a dzięki Solidarności co z nich pozostało - ślepa ulica

Ale za to na terenie dawnego lotniska LWS mamy solidaruchowy pomnik.

Avatar
LSW / 25 stycznia 2016 o 10:52
0

W 1938 w Luksemburgu nagrodę za wyposażenie samolotu sanitarnego dostał nie Lublin R XVI, ale inny lubelski samolot sanitarny LWS-2.

i co z tego. Jedyny prototypowy egzemplarz. nie wykonał żaqdnego lotu operacyjnego. Ale pewna ciekawostka. Na początku lat 89 w azimerzu Dln była wystawa sprzętu ratowniczego. WSK Swidn. wystawiła ś-c Kania w wersji sanitarnej. Też była nagroda. Tylko rozwiązania zastosowane na innym ś-cu okazały się nic nie warte . WSK bez szemrania zwróciło pieniądze ówczesnej WKTS w Olsztynie.

i co z tego. Jedyny prototypowy egzemplarz. nie wykonał żaqdnego lotu operacyjnego. Ale pewna ciekawostka. Na początku lat 89 w azimerzu Dln była wystawa sprzętu ratowniczego. WSK Swidn. wystawiła ś-c Kania w wersji sanitarnej. Też była nagroda. Tylko rozwiązania zastosowane na innym ś-cu okazały się nic nie warte . WSK bez szemrania zwróciło pieniądze ówczesnej WKTS w Olsztynie.

rozwiń
Avatar
LSW / 25 stycznia 2016 o 10:40
0

MOŻE LUBLIN POSTARA SIĘ O MUZEU M I REPLIKI TYCH SAMOLOTÓW?

O czym ty chłopcze gadasz. Niema czym się chwalić. Wszystkie konstrukcje LWS były 8-10 lat do tyłu za N iemcami, Francją, Włochami. Do końca istnienia firmy nie zbudowano prototypu o metalowej konstrukcji. Nawet uważana za nowoczesną Mewa miała drewniane skrzydła i takież pokrycie kadłuba. Polecam Andrzeja Morgały "Polskie samoloty wojskowe 1918-1939"

Avatar
mewa / 25 stycznia 2016 o 09:35
0

Jak wspominamy o P&L to należy dodać ,że na ul. Majdanek mieszkali pracownicy tej firmy. Właściciel firmy chyba pan Plage wykupił pola i podzielił na działki 3 arowe i sprzedawał swoim pracownikom. Potomkowie byłych pracowników do dziś wspominają to.

Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 08:38
0

W 1938 w Luksemburgu nagrodę za wyposażenie samolotu sanitarnego dostał nie Lublin R XVI, ale inny lubelski samolot sanitarny LWS-2.

Avatar
Gość / 25 stycznia 2016 o 00:08
0

Te pokazy jak pamiętam chciał robić ten facet co to pisał. Potem dw opisał że lotnisko za mokre. Moim zdaniem nie powielajmy pomysłów Radomia. Trudno jest wyłączyć cywilne lotnisko z funkcjowania pewnie to dużo kosztuje.

Radomia raczej nikt tak szybko nie przebije , to dobrze zorganizowana impreza , gdzie nie ma czasu na nudę , Dęblin próbował startować w tamtym roku zamiast Radomia i szybko odpadł . Brak noclegów , parkingów , zaplecza gastronomicznego to wszystko składa się na całość , natomiast w Świdniku 3 samoloty na krzyż  na cały dzień i to jest problem ? a co było w Poznaniu ? , zresztą były wzmianki i to niedawno o pokazach lotniczych tylko ile kasy trzeba i z zapraszaniem to również trzeba zaczynać min rok wcześniej, wiec Lubelskie lotnisko w Świdniku szans nie ma raczej żadnych ..

Radomia raczej nikt tak szybko nie przebije , to dobrze zorganizowana impreza , gdzie nie ma czasu na nudę , Dęblin próbował startować w tamtym roku zamiast Radomia i szybko odpadł . Brak noclegów , parkingów , zaplecza gastronomicznego to wszystko składa się na całość , natomiast w Świdniku 3 samoloty na krzyż  na cały dzień i to jest problem ? a co było w Poznaniu ? , zresztą były wzmianki i to niedawno o pokazach lotniczych tylko ile kasy trzeba i z zapraszaniem to również trzeba zaczynać min rok wcześniej, wiec Lube... rozwiń

Avatar
Gość / 24 stycznia 2016 o 21:33
0
a dzięki Solidarności co z nich pozostało - ślepa ulica
Zobacz wszystkie komentarze 20

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Legia – Cork City 3:0. Pewny awans mistrzów Polski

Legia – Cork City 3:0. Pewny awans mistrzów Polski 3 0

W rewanżowym meczu I rundy eliminacji do Ligi Mistrzów zespół z Warszawy pokonał na swoim stadionie niżej notowanego rywala z Irlandii i awansował do dalszej fazy rozgrywek

Ponad miesiąc temu zmienili ruch na rondzie. Kolejna stłuczka

Ponad miesiąc temu zmienili ruch na rondzie. Kolejna stłuczka 3 1

Kolejna stłuczka na rondzie Wyszyńskiego w Zamościu. Od 6 czerwca obowiązuje tu ruch okrężny a kierowcy nadal mają problemy

Miasto poszło na rękę dłużnikom z mieszkań komunalnych. Odzyskało ponad 900 tys. zł

Miasto poszło na rękę dłużnikom z mieszkań komunalnych. Odzyskało ponad 900 tys. zł 6 4

Ponad 900 tys. zł udało się odzyskać miastu od zadłużonych najemców mieszkań komunalnych, którzy zgłosili się do programu dającego im szansę na umorzenie do 70 proc. zaległości. Z takiej możliwości skorzystała prawie co siódma z uprawnionych osób. Jak dużych długów mogą się pozbyć?

"Burmistrzu przestrzegaj prawa!". Pani Maria będzie pikietować codziennie

"Burmistrzu przestrzegaj prawa!". Pani Maria będzie pikietować codziennie 2 2

Maria Kosidło z Radzynia Podlaskiego zaczęła we wtorek pikietę pod Urzędem Miasta. W toczącym się od dwóch lat sporze chodzi o mieszkanie komunalne. Kobieta zarzuca urzędnikom, że bezprawnie rozwiązali z nią umowę i zajęli lokum

Rolnicy protestowali, zablokowali weterynarzy. "Chcemy pokazać, że polski rolnik to jest siła!"
film

Rolnicy protestowali, zablokowali weterynarzy. "Chcemy pokazać, że polski rolnik to jest siła!" 23 20

Hodowcy świń z okolic Parczewa zablokowali samochód lekarzy weterynarii, którzy zamierzali przeprowadzić ubój zwierząt zagrożonych afrykańskim pomorem świń. – Chcemy pokazać, że polski rolnik to jest siła – nie ukrywa przewodniczący rolniczego stowarzyszenia, który przyjechał wesprzeć okolicznych mieszkańców

A jednak do poprawki. Zmiana na pomniku smoleńskim w Kraśniku
galeria

A jednak do poprawki. Zmiana na pomniku smoleńskim w Kraśniku 7 15

Poprawiono napis na odsłoniętym w niedzielę kraśnickim pomniku. Figura Lecha Kaczyńskiego została podpisana jako „Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej”. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy drugiego z tych słów nie należałoby odmienić.

Nowe korty tenisowe utonęły w deszczu

Nowe korty tenisowe utonęły w deszczu 2 10

Woda na kortach tenisowych w Świdniku. Urząd Miasta przyznaje, że po poniedziałkowych ulewnych deszczach był problem z odprowadzaniem wody

PiS: Środki publiczne były wyprowadzane z Centrum Kultury. Miasto odpowiada

PiS: Środki publiczne były wyprowadzane z Centrum Kultury. Miasto odpowiada 6 11

Radni opozycji ocenili wyniki kontroli w Centrum Kultury jako skandal i zażądali wyjaśnień od prezydenta miasta

Nowa dyrektor Teatru Muzycznego. Kogo wybrała komisja?

Nowa dyrektor Teatru Muzycznego. Kogo wybrała komisja? 3 15

Kamila Lendzion została rekomendowana na stanowisko dyrektora Teatru Muzycznego w Lublinie. Teraz tę kandydaturę musi zaakceptować Zarząd Województwa Lubelskiego, któremu podlega instytucja.

Transfery w Motorze Lublin: dzisiaj Meskhia, jutro Bonin?

Transfery w Motorze Lublin: dzisiaj Meskhia, jutro Bonin? 26 15

Motor Lublin potwierdził piąty transfer podczas letniego okienka. Kontrakt podpisał były, młodzieżowy reprezentant Ukrainy, a ostatnio zawodnik Wisły Puławy – Irakli Meskhia. Wkrótce kolejnym wzmocnieniem powinien być za to... Grzegorz Bonin

Olimp "przeniesie się" na Ponikwodę? Rada dzielnicy: Byłby naszym ośrodkiem kulturalnym

Olimp "przeniesie się" na Ponikwodę? Rada dzielnicy: Byłby naszym ośrodkiem kulturalnym 60 9

Rada Dzielnicy Ponikwoda chce, żeby galeria handlowa Olimp znalazła się w jej granicach, a nie – jak teraz – na Czechowie Południowym. Tłumaczy, że dzięki temu mieszkańcy Ponikwody… będą mieć nowy ośrodek kulturalny

Połączenie Włodawianki i Eko Rożanka coraz bliżej

Połączenie Włodawianki i Eko Rożanka coraz bliżej 0 2

Od wielu tygodni nie brakowało plotek, że dojdzie do połączenia Włodawianki z Eko Różanka. I wygląda na to, że kluby doszły już do porozumienia. Teraz swoją zgodę musi jeszcze wydać Lubelski Związek Piłki Nożnej

Nowy napastnik Górnika Łęczna

Nowy napastnik Górnika Łęczna 7 0

Sporo działo się we wtorek w obozie Górnika. Zielono-czarni mają nowego zawodnika – Jakuba Chrzanowskiego. Zmiany zaszły także w sztabie szkoleniowym i medycznym klubu z Łęcznej

Mieli o 56 zł za dużo żeby dostać mieszkanie komunalne. Teraz zbierają na własne

Mieli o 56 zł za dużo żeby dostać mieszkanie komunalne. Teraz zbierają na własne 1 8

Niewiele ponad 34 tys. zł brakuje Ewelinie i Łukaszowi Czerwińskim do zrealizowania marzenia ich życia – kupna małego, ale własnego mieszkania. Para nie może dostać mieszkania komunalnego, bo przekracza próg dochodowy o 56 zł. Niepełnosprawny mężczyzna i jego żona wciąż mają jednak nadzieję, że dzięki pomocy internautów wszystko jest możliwe.

Kuba Karaś wystąpi w Plenerze
21 lipca 2018, 20:00

Kuba Karaś wystąpi w Plenerze 1 1

Co Gdzie Kiedy. Gwiazda duetu The Dumplings, Kuba Karaś, wystąpi 21 lipca w Plenerze. Zamiast własnych kawałków artysta sprawdzi się w roli DJ'a i rozkręci gorącą imprezę. Start o godz. 20.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.