Nauka

12 kwietnia 2021 r.

Polska kiepskim miejscem na badanie ery dinozaurów? Nic takiego

(fot. Newseria Innowacje)

W Polsce odnaleziono roślinożernego dinozaura dicynodonta czy jednego z najstarszych na świecie żółwi. Kolejne odkrycia pozwalają poznać świat sprzed setek milionów lat, zwłaszcza że niemal co roku polscy naukowcy poznają kolejne gatunki żyjących dawniej zwierząt.

– Przez wiele lat wydawało się, że Polska nie jest najlepszym miejscem do badania zwierząt z ery dinozaurów. Tych znalezisk było w Polsce rzeczywiście bardzo mało i przez lata wydawało się, że teren naszego kraju jest jałowy. Dopiero w latach 90. odkryliśmy pierwsze cmentarzysko sprzed około 230 mln lat, które było wyjątkowe w skali całego świata. Na bardzo niewielkim obszarze znaleźliśmy tysiące szkieletów płazów i gadów z samego początku ery dinozaurów oraz szczątki nieznanej grupy pradinozaurów – mówi agencji Newseria Innowacje dr Mateusz Tałanda z Instytutu Biologii Ewolucyjnej Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Smok z Lisowic

Znaleziska w Polsce już mają ogromne znaczenie dla poznania świata sprzed setek milionów lat.

W Krasiejowie pod Opolem naukowcy odnaleźli szczątki pradinozaura – Silesaurus opolensis.

Na ich podstawie odkryli, że dinozaury powstały bezpośrednio z czworonożnych zwierząt, nie zaś – jak wcześniej sądzono – z dwunożnych. To jednak tylko jedno z odkryć. Niedaleko Lublińca odnaleziono na przykład fragmenty szkieletu pierwszego polskiego dinozaura drapieżnego, najstarszego przedstawiciela grupy, do której zaliczane są tyranozaury. Dinozaura z Lisowic paleontolodzy nazwali smokiem.

Każde kolejne odkrycie przybliża nas do poznania dawnego świata, zwłaszcza że wraz z dinozaurami pojawiały się nowe gatunki zwierząt – pradawne jaszczurki, żółwie czy prassaki.

Opisanie dicynodonta

– W tym czasie doszło do ogromnego wyścigu zbrojeń między tymi grupami zwierząt o dominację. Tę dominację wygrały oczywiście dinozaury. Dlaczego nie wygrały jej inne zwierzęta, dopiero próbujemy zbadać. Między innymi nowe stanowiska z Polski pozwalają nam lepiej zrozumieć proces, w jaki te zwierzęta walczyły ze sobą o dominację. Nasi przodkowie przegrali ten wyścig i stali się marginalnymi zwierzętami żyjącymi głównie nocą, wygrały go dinozaury. Nasz czas przyszedł o wiele później – wskazuje badacz z z Instytutu Biologii Ewolucyjnej Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Polskim naukowcom udało się między innymi opisać największego dicynodonta – gada ssakokształtnego, który żył na terenie Śląska. Odkryte skamieniałości pochodzą z późnego triasu Śląska (210–205 mln lat temu) i pokazują wiele zaskakujących cech szkieletu ogromnych dicynodontów. Dzięki temu Polacy obalili przyjęte poglądy na temat pojawienia się wielkich roślinożerców w późnym triasie – wcześniej naukowcy byli zdania, że dotyczyło to tylko dinozaurów.

–  Dicynodonty przypominają trochę hipopotama, występowały na całym świecie, ale wydawało się, że wraz z pojawieniem się roślinożernych dinozaurów zaczęły schodzić ze sceny. Tymczasem okazuje się, że było inaczej i wiemy to właśnie ze znalezisk z terenu Polski. One na naszym terenie wcale nie wymierały, a wręcz przeciwnie. Ich rozmiary stały się porównywalne z dużymi dinozaurami.

Mamy kości wskazujące na to, że te zwierzęta osiągały kilka ton masy ciała i być może rzuciły wyzwanie dużym roślinożernym dinozaurom, powstrzymując ich ekspansję – mówi dr Mateusz Tałanda.

Uzupełnianie luki

W Porębie koło Zawiercia badacze znaleźli natomiast szczątki jednego z najstarszych na świecie żółwi, żyjących 215 mln lat temu. Pancerz dorosłego żółwia z Poręby mógł mieć ok. 70 cm długości, a cały żółw około metra. Naukowcy poznali też ich dietę, a skamieniałości pozwoliły przybliżyć ewolucję tych zwierząt.

– Żółwie znane są ze swojej skorupy, ale nie wiemy, jak dokładnie ta skorupa powstała. Znaleziska z Polski uzupełniają tę lukę, ponieważ pokazują, jak taka najstarsza, najprymitywniejsza jeszcze skorupa wyglądała. U dzisiejszych żółwi składa się z regularnych płyt, zrośniętych ze sobą w pancerz, natomiast na początku była to mozaika drobnych, nieregularnych kości, które dopiero z czasem zbudowały litą skorupę obserwowaną u dzisiejszych żółwi – tłumaczy dr Mateusz Tałanda.

Jak przekonuje, odkrycia mają ogromne znaczenie dla świata nauki. Zwłaszcza, że badając wymarłe zwierzęta, można zrozumieć, jak zachowywała się biosfera w znacznie cieplejszych czasach niż obecnie. – To pozwoli nam zrozumieć, jaki los czeka naszą biosferę: czy czeka nas kolejne wymieranie, czy zwierzęta i rośliny będą w stanie przesuwać się wraz z przesuwającymi się strefami klimatycznymi.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie

Komentarze 0

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Lubelskie. Restaurator ma zapłacić 30 tys. zł kary. Zbiera pieniądze w internecie

30 tys. złotych kary nałożył na łukowską restaurację Warka sanepid. Właściciele nie żałują jednak otwarcia lokalu w czasie pandemii, ale pieniędzy na spłatę kary nie mają.

Puławska jadłodzielnia uruchomiona. Stoi przy Hali Targowej
zdjęcia

Puławska jadłodzielnia uruchomiona. Stoi przy Hali Targowej

W ostatni czwartek przy ul. Piaskowej otwarto pierwszą jadłodzielnię w Puławach. To ogólnodostępna lodówka, w której można zostawiać żywność dla potrzebujących. Jej obsługą będą zajmowały się dwie wolontariuszki. Sprzęt z własnych środków zakupił radny Andrzej Kuszyk.

Zabójca z Macedonii zmienił nazwisko i przyjechał do Polski. Namierzyli go policjanci z Kraśnika

Mężczyzna zabił swoją partnerkę i groził jej matce.

Pogrzeb policjanta zastrzelonego na służbie w Raciborzu
wideo
film

Pogrzeb policjanta zastrzelonego na służbie w Raciborzu

Michał Kędzierski został pośmiertnie odznaczony "Krzyżem Zasługi za Dzielność".

Tragedia w Hrubieszowie. Rowerzysta wjechał wprost pod dostawczaka

Nie żyje starszy mężczyzna, który został potrącony na jednej z ulic Hrubieszowa.

Odległość między stolikami albo przegrody. Zasady dla restauracji

Od soboty hotele znów będą mogły przyjmować gości. Za tydzień będzie można zjeść obiad w ogródki przy restauracji. Jakie będą obowiązywały zasady?

Padwa Zamość z szansami na turniej mistrzów

MKS Padwa Zamość jest już pewna występu w przyszłym sezonie w centralnej I lidze, która powstanie w wyniku reformy rozgrywek przygotowanej przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce.

Ciało mężczyzny w lesie koło Biłgoraja

Wszystko wskazuje na to, że mężczyzna zasłabł i zmarł podczas prac leśnych.

Wystawa "Nasza Polska Dzisiejsza" Chrisa Niedenthala w Galerii Rozdroża
7 maja 2021, 0:00

Wystawa "Nasza Polska Dzisiejsza" Chrisa Niedenthala w Galerii Rozdroża

Od 7 maja w Galerii Rozdroża (Centrum Kultury, ul. Peowiaków 12) można oglądać prace fotograficzne Chrisa Niedenthala w ramach ekspozycji "Nasza Polska Dzisiejsza". Wystawa na razie dostępna będzie tylko online.

Lublin. Sobotnie zamknięcie pętli odwołane

– Nie dojdzie do zapowiadanych na sobotę utrudnień w ruchu komunikacji miejskiej na Sławinie. Prace mające być przyczyną tych utrudnień zostały przełożone na później z powodu złej pogody

Na znak solidarności z zastrzelonym policjantem w Lublinie zawyły syreny [zdjęcia, wideo]
galeria

Zginął na służbie, chociaż nic nie wskazywało na to, że zwyczajna z pozoru interwencja zakończy się tak tragicznie. W piątek, w samo południe, lubelscy policjanci oddali hołd funkcjonariuszowi z Raciborza, zastrzelonemu trzy dni wcześniej na służbie

Biłgoraj. Chciał pokazać, co potrafi za kierownicą volvo. Nie żyją dwie osoby
zdjęcia

Biłgoraj. Chciał pokazać, co potrafi za kierownicą volvo. Nie żyją dwie osoby

Sąd aresztował kierowcę, który uderzył autem w wiatę na stacji paliw. Zginęły wtedy dwie osoby.

Świdnik. Glebogryzarka rozszarpała mu nogę

Mężczyzna wykonywał prace ogrodowe. Musieli mu pomóc strażacy i lekarze.

Spalarnia odpadów medycznych w środku pojezierza. Mieszkańcy protestują

Spalarnia odpadów medycznych w środku pojezierza. Mieszkańcy protestują

Już ponad 250 podpisów złożono pod petycją o zaniechanie pomysłu budowy spalarni odpadów medycznych w miejscowości Dratów-Kolonia. Inwestycja miałaby powstać w środku malowniczego pojezierza, 500 metrów od domów.

Budżet obywatelski Lublina. Ostatni moment na zgłoszenie pomysłu

Jeszcze tylko w piątek można zgłaszać pomysły do budżetu obywatelskiego na rok 2022. Potem wszystkie propozycje będą oceniane przez komisję mającą zdecydować, które projekty zostaną dopuszczone do jesiennego głosowania.