Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

3 lutego 2025 r.
17:25

Stary tylko z nazwy. Staramy się działać nowocześnie

Autor: Zdjęcie autora Michał Grot
(fot. WOJCIECH NIEŚPIAŁOWSKI/TEATR STARY W LUBLINIE)

Już niebawem Teatr Stary będzie świętował 13 rocznicę wznowienia działalności. O historii, artystach, budżecie i marzeniach rozmawiamy z Michałem Karapudą, dyrektorem Teatru Starego.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

• Przed nami 13 rocznica wznowienia działalności przez Teatr Stary w Lublinie. Jak do tego doszło?
– Sam teatr ma 203 lata. Przez wiele lat była to jedyna, prawdziwa scena kulturalna nie tylko w Lublinie, ale i w tej części Polski. W latach 80. istniało tu jeszcze Kino Staromiejskie, które zamknięto w 1981 r. i przez następne 31 lat budynek stał pusty i popadał w ruinę. Dopiero dzięki funduszom europejskim i staraniom prezydentów: Adama Wasilewskiego i Krzysztofa Żuka i ich zastępcy, Włodzimierza Wysockiego, Teatr Stary mógł wznowić działalność po gruntownym remoncie, a stało się to 11 marca 2012 r.

• Z okazji rocznicy przygotowaliście coś specjalnego?
– Zrodził się pomysł, aby przypominać historię tego miejsca, ale przy okazji zaprezentować osoby i zjawiska, które są trwale związane z Teatrem i polską kulturą. Będziemy mieli inaugurację cyklu spotkań, które specjalnie dla nas poprowadzi Paweł Poto-roczyn, wybitna postać dla polskiej kultury, były dyrektor Instytutu Polskiego w Nowym Jorku i Londynie, a przede wszystkim dy-rektor Instytutu im. Adama Mickiewicza, który zajmuje się promocją polskiej kultury na całym świecie.

Pierwszym jego gościem będzie Waldemar Dąbrowski, były Minister Kultury a obecnie Dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Odbędzie się także wyjątkowy koncert: Krzysztofa Cugowskiego z Zespołem Mistrzów, który – podobnie jak my – obchodzi jubileusz. Z okazji 55-lecia działalności scenicznej połączy swój jubileusz z naszymi urodzinami występując u nas 5 marca. Będziemy mieli dwukrotnie spektakl „Lear” w reżyserii Janusza Opryńskiego, z doskonałą kreacją Andrzeja Seweryna. Pan Seweryn będzie z nami przez 3 dni, także w niedzielę (9 marca) kiedy to przeczyta najmłodszym bajki, a po południu spotka się z widzami przy okazji projekcji swojego filmu „Jestem postacią fikcyjną”. Obchody jubileuszu zakończymy monodramem „Biała bluzka” Och Teatru z Warszawy z wybitną rolą Krystyny Jandy. Nie może być prawdziwego jubileuszu bez czegoś wyjątkowego, specjalnego. Takim dodatkowym prezentem będzie premiera spektaklu „OK.NO (the window)”, zainspirowanego twórczością Patti Smith. Do tego spektaklu zaprosiliśmy wyjątkowych artystów na polskiej scenie. Z jednej strony Eliza Borowska, artystka związana dotychczas z Teatrem Powszechnym i Teatrem Polskim w Warszawie oraz Teatrem Komedia, która była inicjatorką powstania tego spektaklu. A drugą postacią jest Wojtek Mazolewski, na co dzień lider zespołu Wojtek Mazolewski Quintet, który wystąpi w spektaklu i do którego przygotował muzykę. Za opiekę reżyserską odpowiada Janusz Opryński.

• Wspomniał pan, że Teatr Stary jest teatrem impresaryjnym, czyli jakim?
– To znaczy, że nie mamy własnego zespołu aktorskiego, a więc nie zatrudniamy aktorów, aktorek i reżyserów czy reżyserek na etatach. Prezentujemy produkcje przygotowane przez inne teatry. Od wielu lat mamy dobrą współpracę z najważniejszymi polskimi teatrami jak: Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, Stary Teatr w Krakowie i teatrami warszawskimi. Własne spektakle przygotujemy zazwyczaj tylko raz w roku.

• A co ma z tego lubelska publiczność?
– Mamy możliwość prezentacji najlepszych aktorów i spektakli. Łatwiej jest nam wybrać dogodne terminy, a dzięki wieloletniej współpracy zespołów technicznych sprawniej przebiega realizacja ich prezentacji. To duży komfort dla obu stron.

• Czym się kierujecie przy doborze repertuaru?
– Dbamy, o to, aby były to spektakle najlepsze i najważniejsze, ale także ciekawe ze względu na poruszane tematy, czy sposób realizacji prezentujące najciekawsze zjawiska w danym sezonie. Chcemy też prezentować teatr różnorodny i poruszający aktualne problemy.

• Jak powstaje repertuar Teatru? Kto się tym zajmuje?
– W naszym Teatrze funkcjonuje Dział Programowy składający się z pięciu osób. Nad repertuarem pracujemy właściwie non stop ponieważ nieustannie pojawiają się nowe spektakle, nagrywane są nowe płyty. Staramy się szybko reagować na nowe propo-zycje. Jeżeli chodzi o muzykę, to można nową płytę przesłuchać w pracy i dokonać jej pierwszej oceny.

W przypadku spektakli teatralnych staramy się bywać na najważniejszych premierach teatralnych w Polsce. Ja sam w ubiegłym roku odbyłem kilkanaście delegacji (m.in. Bielsko Biała, Opole, Katowice, Kraków, Warszawa, Gdańsk, Poznań), żeby na żywo zobaczyć spektakle, spotkać się z dyrektorami teatrów i ich impresariatem. Efektem moich wyjazdów było sprowadzenie do nas choćby przedstawienia „Wyspa Kalina”, brawurowo zagranego i zrealizowanego, który dodatkowo sprzedał się nam znakomicie.

• Jaka jest największa trudność towarzysząca ustalaniu repertuaru?
– Na pewno harmonogram. Jak wiadomo, nie da się zadowolić każdego. Często nasze terminy kolidują z terminami artystów i odwrotnie. Dlatego na przykład wiele ciekawych koncertów umyka nam dosłownie sprzed nosa. To co powiedziałem przed chwilą, praca nad repertuarem jest pracą ciągłą. Jesteśmy przy końcu stycznia, a my w 95 proc. mamy ustalony repertuar do końca czerwca br. i mamy już sporo konkretnych propozycji jesiennych.

• Artyści często sami się do was zgłaszają. To duży komfort?
– Owszem, ale też duża odpowiedzialność. Przez minione 13 lat byliśmy bardzo dobrze oceniani tak przez publiczność, jak i artystów, z którymi współpracujemy. Staramy się, bo zależy nam na tym, aby wszyscy – widzowie i artyści – byli pod wrażeniem tego miejsca, tego jak działamy, jak realizujemy naszą misję i jak opiekujemy się gośćmi. Na szczęście Teatr jest tylko z nazwy stary, a my staramy się działać nowocześnie. Choć czasami potrzebne są drobne remonty i zakupy.

• A konkretnie?
– W wakacje remont przeszła scena (podłoga i komin sceniczny), która jesienią wzbogaciła się o nowe kompletne okotarowanie firmy Tüchler wykonane z najlepszych materiałów, które spełniają swoją rolę zwłaszcza przy tych produkcjach, które wymagają dużo światła i efektów multimedialnych. W ubiegłym roku kupiliśmy także zestaw głośników niskotonowych Meyera, które są jednymi z najlepszych na rynku, uzupełniając nasz dotychczasowy zestaw nagłośnienia. Jak widać dbamy o najmniejszy szczegół, co ma poprawić komfort pracy, którą wykonują artyści oraz efekt, który widzą nasi widzowie.

• Jakie są największe bolączki Teatru?
– Na szczęście bolączki nas omijają a kondycja teatru jest bardzo dobra pod każdym względem. Oczywiście: poza małą widownią. Teatr ma 165 miejsc. Niestety, ze względu na historyczny charakter budynku część miejsc ma złą widoczność. Miejsca te sprzedajemy taniej. Zdarza się i tak, że w trosce o widza jesteśmy niekiedy zmuszeni nie sprzedawać biletów na miejsca z ograni-czoną widocznością, wiedząc że niewiele stamtąd widać i byłoby to nieuczciwe z naszej strony. Wielkość sali faktycznie jest dla nas wyzwaniem, ale i zaletą ponieważ w skali kraju jest to miejsce wyjątkowe, o czym mówią nam widzowie, którzy przyjeżdżają do nas z innych miast. Takich osób jest coraz więcej. Wynika to z tego, że nasz Teatr jest odzwierciedleniem teatru z końca XIX w. Niewielka widownia sprawia, że widz jest bardzo blisko sceny, mając artystów na wyciągnięcie ręki. Jesteśmy jednym z dwóch – oprócz Starego Teatru w Krakowie – najstarszych tego typu obiektów w Polsce.
To jest ogromna zaleta, a jeśli do tego dodamy imponujące warunki techniczne jakie oferujemy, to rzeczywiście stawia nas to w ścisłej krajowej czołówce.

• Jakim dysponujecie budżetem?
Nasz roczny budżet to ok. 5 mln zł. Z tego ponad 3,5 mln to dotacja z budżetu Miasta Lublin, ok. 1 mln zł to wpływ ze sprzedaży biletów i kilkaset tysięcy to środki od sponsorów, partnerów i inne środki zewnętrzne. Na przykład w roku 2024 to np. 100 tys. zł., z których sfinansowaliśmy powstanie nowej strony internetowej i Mediateki Teatru.

• Współpracujecie z wieloma instytucjami i osobami prywatnymi na zasadzie mecenatu. Czy mają wpływ na repertuar?
– Nie, absolutnie. Nigdy tego nie proponowaliśmy ani my im, ani oni nam. Bazujemy na wzajemnym zaufaniu. Regularnie bywają u nas i dzięki temu mamy ich opinie na temat naszego programu. Natomiast nigdy nie zdarzyło mi się – odkąd jestem dy-rektorem Teatru – aby prywatny mecenas chciał ingerować w nasz program.

• Jakie ma pan marzenie artystyczne?
– Mam kilka, ale na razie niestety ze względu na finanse są one nierealne. W przypadku artysty zagranicznego rozmawiamy o kosztach rzędu kilkudziesięciu tysięcy euro. Jeśli chodzi o polskich artystów, to na przestrzeni ostatnich 13 lat Teatr zaprezentował wszystkich najważniejszych. Cieszy nas, że artyści tacy jak Voo Voo czy Renata Przemyk powracają do nas, bo to daje widzowi szansę obserwowania ich rozwoju i zmian w ich twórczości. Niezmiernie cieszę się z premierowego przedstawienia, nad którym pracują wybitne osobowości jak Eliza Borowska, Janusz Opryński czy Wojtek Mazolewski, którego rozwój muzyczny obserwuję od czasów studenckich. Gdy tylko pojawiła się propozycja spektaklu, to długo się nie zastanawialiśmy. Jestem przekonany, że to będzie świetny spektakl. Jest gotowa muzyka, scenariusz, teksty i projekt scenografia. Zapraszamy na premierę 1 marca oraz spektakle 2 i 3 marca.

• Pojawiają się zarzuty, że wiele pozycji w repertuarze Teatru Starego powtarza się, jak choćby „Kwartet”, „Lear”, koncerty Voo Voo i odbywa się to kosztem nowości.
– Moją odpowiedzią są wyniki sprzedaży biletów. Owszem, można mieć wrażenie, że mamy swoich ulubionych artystów, i ulubione spektakle. Tak jest w przypadku przedstawienia „Kwartet”, który był u nas w Teatrze kilka lat temu a w Lublinie dwa lata temu, ale jeśli sprzedaliśmy bardzo szybko wszystkie bilety na kolejne dwa spektakle, to znaczy, że widzowie chcą go oglądać. Jeśli wraca do nas Voo Voo i sprzedajemy podwójny koncert tego samego dnia, to znaczy, że są ludzie, którzy chcą ten zespół w nas zobaczyć zobaczyć.

Powtórzę raz jeszcze, każdemu dajemy szansę. Po to jeżdżę po całej Polsce, by wypatrywać ciekawe zjawiska i teatry, nawet te w mniejszych ośrodkach (Opole, Bielsko Biała), po to słuchamy z pracownikami nowych płyt i koncertów, uczestniczymy w festiwalach muzycznych aby zaprezentować państwu, to co najwartościowsze jak: Andrzej Święs Trio, Adam Szabat czy EABS i.in. Pewna stałość repertuarowa jest doceniana przez naszych widzów i powoduje, że Teatr Stary w Lublinie ma swój charakter, o czym świadczy choćby powrót do transmisji oper z Metropolitian Opera w Nowym Jorku, które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem wśród naszej publiczności i sprzedają się zazwyczaj w komplecie. Wsłuchuję się w głos widzów, z którymi staram się rozmawiać przed każdym wydarzeniem, bo to dla nich jest to miejsce. A moim zadaniem jako dyrektora jest łą-czyć świat najlepszej sztuki z oczekiwaniami naszych widzów.

• Jak rozumiem, impresaryjny charakter instytucji, jaką jest Teatr Stary w Lublinie jest niezagrożony i nie ma pomysłów, które zmienią jego profil?
– Charakter impresaryjny teatru nie zostanie zmieniony. Podział tematyczny pozostaje. Podejmujemy natomiast działania w poszukiwaniu nowych obszarów artystyczny, nowych artystów, nowych spektakli. Bardzo mi zależy na wzmocnieniu roli edu-kacyjnej teatru. Stąd też stawiamy mocny nacisk na współpracę z partnerami zewnętrznymi, jakimi są szkoły czy organizacje po-zarządowe. Do nich skierowany jest także nasz nowy od tego sezonu program „Młody Teatr Stary”.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Lublin w popkulturze. Sprawdź, ile pamiętasz z filmowych i serialowych kadrów!
QUIZ

Lublin w popkulturze. Sprawdź, ile pamiętasz z filmowych i serialowych kadrów!

Lublin od lat przyciąga nie tylko turystów spragnionych historii i klimatycznych zaułków, ale także... filmowców! Stolica województwa lubelskiego to prawdziwy skarb dla reżyserów szukających niebanalnych lokalizacji – z jednej strony tętniące życiem Stare Miasto, z drugiej – zabytkowe ulice, klimatyczne kamienice i plenery, które z powodzeniem "grają" nie tylko Lublin, ale też Paryż, Wilno czy fikcyjne miasta z dawnych epok. Znasz te kultowe produkcje i wiesz że Lublin w nich występował? Sprawdź się w naszym quizie!

Tragiczny finał poszukiwań. Ciało seniorki znalezione w lesie

Tragiczny finał poszukiwań. Ciało seniorki znalezione w lesie

Zakończono poszukiwania 73-letniej seniorki z powiatu włodawskiego, która zaginęła w lutym ubiegłego roku.

Muzeum Wsi Lubelskiej ma nowych lokatorów

Muzeum Wsi Lubelskiej ma nowych lokatorów

Do Muzeum Wsi Lubelskiej zawitały wyjątkowe, czworonożne mieszkanki – owce świniarki wraz ze swoimi jagniętami. Zwierzęta będzie można podziwiać do jesieni. Nowych mieszkańców jest jednak więcej.

Chirurgia nie w Janowie Lubelskim. Na razie przez miesiąc

Chirurgia nie w Janowie Lubelskim. Na razie przez miesiąc

Przez cały maj zamknięty dla pacjentów zostanie oddział chirurgii w janowskim szpitalu. Nie jest znana przyczyna tej decyzji.

Przełom w diagnostyce endometriozy. Szpital w Lublinie testuje innowacyjne rozwiązanie

Przełom w diagnostyce endometriozy. Szpital w Lublinie testuje innowacyjne rozwiązanie

W Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym nr 4 rozpoczął się nabór pacjentek do przełomowego badania, które może zrewolucjonizować sposób diagnozowania endometriozy. 160 kobiet w wieku 18–45 lat będzie mogło bezpłatnie przetestować innowacyjny test EndoRNA, który — jeśli okaże się skuteczny — może zastąpić bolesną laparoskopię.

Spowodował katastrofę w ruchu drogowym. 19-latek dalej pozostanie w areszcie

Spowodował katastrofę w ruchu drogowym. 19-latek dalej pozostanie w areszcie

Sąd Okręgowy w Lublinie nie miał wątpliwości – Szymon C., 19-latek podejrzany o spowodowanie tragicznego wypadku w Chełmie, pozostanie dalej w areszcie. W wypadku który miał miejsce pod koniec marca zginęli dwaj 18-latkowie przewożeni w bagażniku.

Render nowego stadionu
Aktualizacja

Koniec projektu „nowy stadion żużlowy w Lublinie”

Kavoo Invest  odebrało pismo o odstąpieniu od umowy na zaprojektowanie nowego stadionu żużlowego w Lublinie. Do Ratusza wpłynęło potwierdzenie odbioru tego pisma.

Tak uroczystości wyglądały w ubiegłym roku

Trzy dni świętowania w Lublinie. Wojewoda zaprasza na uroczystości

Wojewoda lubelski Krzysztof Komorski zaprasza mieszkańców Lublina i regionu do udziału w uroczystościach z okazji 21. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, Dnia Flagi oraz Narodowego Święta Trzeciego Maja. Sprawdzamy program na nadchodzące dni

Zapomnij o Włoszech czy Hiszpanii: oto dlaczego Chorwacja to najlepszy kierunek w Europie

Zapomnij o Włoszech czy Hiszpanii: oto dlaczego Chorwacja to najlepszy kierunek w Europie

W czasach, gdy turystyczne zwyczaje zmieniają się w zawrotnym tempie, a podróżnicy coraz częściej szukają doświadczeń wykraczających poza klasyczne „pocztówki z wakacji”, Chorwacja wyrasta na prawdziwego lidera.

Nowe autobusy elektryczne będą wozić pasażerów w drugiej połowie maja

Pierwsze elektryki już w bazie MZK. Kiedy pasażerowie wsiądą do cichych solarisów?

Sześć autobusów elektrycznych dotarło już do Białej Podlaskiej. Trwają jeszcze procedury odbiorowe, ale już w drugiej połowie maja z nowego, zeroemisyjnego taboru skorzystają pasażerowie.

Morderca lekarza doprowadzony do prokuratury. Głos w sprawie zabrał lubelski rektor

Morderca lekarza doprowadzony do prokuratury. Głos w sprawie zabrał lubelski rektor

Sprawcą zbrodni na w Oddziale Ortopedii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie okazał się 35-letni funkcjonariusz Służby Więziennej zatrudniony w Katowicach. Dzisiaj został doprowadzony do Prokuratury w Krakowie, gdzie usłyszy zarzuty zabójstwa i usiłowania ataku na pielęgniarkę. – Objawiło się zło w najczystszej postaci – komentuje prof. Wojciech Załuska.

Rozliczamy podatek z Niemiec i Holandii? Praktyczny przewodnik

Rozliczamy podatek z Niemiec i Holandii? Praktyczny przewodnik

Rozliczenie podatku po pracy za granicą to obowiązek, który może przynieść wymierne korzyści finansowe. Wielu Polaków zatrudnionych w Niemczech lub Holandii ma prawo ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku. Choć na pierwszy rzut oka procedury mogą wydawać się skomplikowane, odpowiednia wiedza i przygotowanie pozwalają sprawnie przejść przez cały proces.

Oswoić skoliozę. Lublin gospodarzem ogólnopolskiej konferencji
WIDEO
film

Oswoić skoliozę. Lublin gospodarzem ogólnopolskiej konferencji

17 i 18 maja w Lublinie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji „Oswoić skoliozę – nie tylko dla rodziców”. To wyjątkowe wydarzenie, które gromadzi rodziców, dzieci i specjalistów z całej Polski, by wspólnie rozmawiać o leczeniu, diagnozie i życiu z deformacjami kręgosłupa. Organizatorem jest Fundacja Pomoc Daje Moc, a współgospodarzem merytorycznym – Uniwersytet Medyczny w Lublinie.

Pijany 27-latek uciekał przed policją. Zatrzymany został pod Lublinem

Pijany 27-latek uciekał przed policją. Zatrzymany został pod Lublinem

Policjanci z lubelskiej drogówki zatrzymali 27-letniego kierowcę audi, który nie zatrzymał się do kontroli drogowej i uciekał przez kilka kilometrów. Mężczyzna miał blisko 2 promile alkoholu w organizmie.

Jaki styropian do ocieplenia elewacji wybrać?

Jaki styropian do ocieplenia elewacji wybrać?

Dlaczego wybór styropianu ma tak kluczowe znaczenie przy ociepleniu elewacji Twojego domu? Otóż to właśnie rodzaj i parametry płyt wpłyną na komfort termiczny, trwałość instalacji i wysokość rachunków za ogrzewanie. Nieprawidłowo dobrany materiał może prowadzić do powstawania mostków termicznych, pleśni czy pęknięć tynku. Z kolei optymalny styropian zapewni równomierną temperaturę wewnątrz pomieszczeń oraz niską częstotliwość napraw. Przyjrzyjmy się zatem trzem podstawowym rozwiązaniom: klasycznemu styropianowi białemu, nowoczesnemu styropianowi grafitowemu oraz wytrzymałemu styropianowi XPS. Dzięki temu łatwiej dopasujesz materiał do swojego budżetu, warunków lokalnych i oczekiwań co do oszczędności energetycznych.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium