Nowa nawierzchnia, poszerzony pas ruchu, kanalizacja deszczowa, wybudowane chodniki i ścieżki rowerowe – tak wyglądają już trzy spośród ośmiu dróg wojewódzkich, a wkrótce będą tak wyglądać również pozostałe. Od 2016 roku dzięki współfinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zmodernizowano wiele tras łączących ważne punkty w regionie.
To kolejny etap zmian na lepsze w wojewódzkiej infrastrukturze drogowej. W ramach działania 8.1 Regionalny układ transportowy rozbudowie poddane zostanie osiem dróg wojewódzkich. Łączny nakład na rozbudowę wyniesie prawie 650 milionów złotych.
Krajobraz się zmienia
Negatywne wyobrażenie o stanie dróg we wschodnich województwach już od dawna traci na aktualności. Zmiany w krajobrazie są dostrzegalne gołym okiem, na przykład przy wjeździe do Lublina, ale duże krajowe inwestycje to nie jedyne działania podejmowane w celu poprawy jakości infrastruktury. Kluczowe znaczenie mają w tej kwestii jednostki samorządowe. – Działamy przede wszystkim na odcinkach, które mają istotne znaczenie dla transportu regionalnego: umożliwiają rozwój turystyki czy ułatwiają inwestycje – mówi Marcin Czyżak, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ważna jest również przepustowość, usuwanie tak zwanych wąskich gardeł i zwiększanie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Krok po kroku zbliżamy się do standardów panujących na zachodzie – dodaje Czyżak.
Trasa Nadwiślańska zamiast księżycowej
Dobrym przykładem jest rozbudowa Trasy Nadwiślańskiej, która łączy Puławy z Warszawą, czyli drogi wojewódzkiej nr 801. Cały przebieg trasy pokrywa się z linią wschodniego brzegu Wisły. To malownicza i atrakcyjna turystycznie okolica, a z jej uroków korzystają zarówno mieszkańcy województwa, jak i nieodległej stolicy. Trasa stanowi ważny element sieci drogowej dla wyjazdów weekendowo-rekreacyjnych, jednak od wielu lat jej powierzchnia przywodzi na myśl krajobraz księżycowy. Liczne wybrzuszenia i dziury zaczną znikać wraz z kolejnymi remontami, a w ramach dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego rozpocznie się realizację projektu budowy obwodnicy miasta Stężyca i przebudowy jednego z ważnych odcinków drogi wojewódzkiej. Oprócz poprawy bezpieczeństwa ruchu, obwodnica umożliwi skrócenie czasu dojazdu do wielu punktów docelowych, w tym miejsc wypoczynku.
Od szczegółu do ogółu
Rozbudowa i modernizacja dróg wojewódzkich to jeden z najistotniejszych elementów w poprawie jakości infrastruktury drogowej. W ramach działania 8.1 ważnym czynnikiem było usprawnianie połączeń między drogami wojewódzkimi i krajowymi. – To szczegółowe usprawnienia, które korzystnie wpływają na ogólny stan infrastruktury – mówi Czyżak. Dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacyjna rejonu oraz Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego. Taki wpływ ma na przykład już rozbudowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 814 Radzyń Podlaski-Suchowola-Żminne czy drogi nr 829 na odcinku Łucka-Łęczna-Biskupice. To odcinki, których znaczenie w rozwoju mobilności rejonu jest nie do przecenienia – inwestycje te w dużym stopniu przyczynią się nie tylko do poprawy komfortu i bezpieczeństwa jazdy, ale też do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, na czym skorzystają wszyscy jego mieszkańcy.
Dowiedz się więcej na: www.rpo.lubelskie.pl i LubelskieFunduszeEuropejskie