

Elektryczne rowery trekkingowe to praktyczne udogodnienie, jeśli chodzi o zwiedzanie. Sprawiają, że dalekie wypady i wysokie podjazdy są zdecydowanie mniej przerażające. Dzięki nim przejażdżki po okolicy są przyjemniejsze, a ruch uliczny w miastach mniej stresujący. Pozwalają podróżować dalej, przewozić więcej i cieszyć się widokami bez nadmiernego wysiłku i potu.

Dziś w rower elektryczny trekkingowy zaopatruje się coraz więcej Polaków, rezygnując ze standardowych jednośladów. Ludzie odkrywają w nich nowy wymiar radości z jazdy na rowerze. Wykorzystują je do weekendowych wycieczek rowerowych, dojazdów do pracy, a nawet do kilkudniowych wypadów.
Jednak wciąż duża część osób nie zdaje sobie sprawy, że w Polsce obowiązują szczegółowe przepisy dotyczące rowerów elektrycznych. Wskazują one, gdzie można, a gdzie nie można jeździć tego typu rowerami – lub gdzie obowiązują pewne ograniczenia. Przepisy opisują też, jakich rowerów elektrycznych można używać. W tym artykule przejrzyście wyjaśniamy kluczowe przepisy prawa dotyczące poruszania się rowerami elektrycznymi na terenie Polski.
Rowery elektryczne w świetle polskiego prawa
Rower elektryczny w polskim prawie ma swoją własną definicję. Zgodnie z zapisami jest to rower, który jest dodatkowo wyposażony w silnik elektryczny, który wspomaga pedałowania, ułatwiając tym samym ogólny komfort jazdy. Legalny w świetle polskiego prawa rower elektryczny trekkingowy musi spełniać poniższe kryteria:
- podczas wspomagania silnikiem nie osiąga większej prędkości niż 25 km/h;
- posiada silnik o mocy nie większej niż 250 watów;
- jest wyposażony w standardowe pedały;
- silnik elektryczny wspomaga wyłącznie pedałowanie – rower nie może poruszać się samodzielnie bez pedałowania.
Jeśli rower osiąga prędkość wyższą niż 25 km/h lub ma silnik o mocy większej niż 250 watów, według przepisów nie mamy już do czynienia z rowerem elektrycznym – tylko motorowerem. To drastycznie zmienia warunki korzystania z takiego pojazdu, gdyż do poruszania się motorowerem wymagane jest prawo jazdy, dowód rejestracyjny i ubezpieczenie.
Jeśli więc planujesz kupić rower elektryczny trekkingowy i chcesz się nim poruszać po Polsce, sprawdź wcześniej jego specyfikację, aby mieć pewność, że jest on „legalny”, czyli spełnia wymagania prawne w zakresie rowerów elektrycznych.
Drogi i obszary, na których można w Polsce legalnie jeździć rowerami elektrycznymi
Regulacje prawne, jeśli chodzi o to, gdzie można poruszać się rowerami elektrycznymi w Polsce, nie różnią się znacząco od przepisów dotyczących standardowych rowerów. Tak naprawdę rowerem elektrycznym można wjechać prawie wszędzie tam, gdzie może wjechać zwykły rower. Rowerem elektrycznym możesz więc poruszać się między innymi po:
- ścieżkach rowerowych i trasach rowerowych – które stanowią dedykowane, najbezpieczniejsze miejsce do jazdy;
- drogach publicznych (krajowych) – jeśli nie ma ścieżki rowerowej, przepisy zezwalają na jazdę po drodze razem z samochodami, przy czym należy zachować szczególną ostrożność, trzymać się prawej strony jezdni i przestrzegać przepisów ruchu drogowego (światła, znaki pierwszeństwa itp.);
- parkach i terenach zielonych – z uwzględnieniem znaków, czyli tam, gdzie jest to dozwolone;
- drogach wspólnych dla rowerów i pieszych – tutaj należy jechać odpowiednio wolno, aby zachować bezpieczeństwo i ustępować pierwszeństwa pieszym.
Niekiedy przepisy lokalne pozwalają też jeździć elektrykami po chodniku, jednak generalnie jest to niedozwolone i można za to otrzymać mandat.
Ogólnie rzecz biorąc, nawet jeśli rower jest wyposażony w silnik elektryczny, wciąż postrzegany jest przez prawo jako standardowy rower. Aby nim jeździć, nie trzeba mieć prawa jazdy ani ubezpieczenia. Teoretycznie od 16. roku życia nie jest też wymagane noszenie kasku, jednak z punktu widzenia bezpieczeństwa jest to jak najbardziej wskazane.
Obszary objęte zakazem lub ograniczeniem jazdy
Podobnie jak rowerem standardowym, rowerem elektrycznym nie wjedzie się wszędzie. Niektóre obszary są objęte całkowitym zakazem poruszania się lub mają pewne ograniczenia. Do takich obszarów należą:
- chodniki dla pieszych – prawo mówi o całkowitym zakazie poruszania się rowerem elektrycznym po chodniku, przy czym mogą istnieć tutaj lokalne wyjątki, o których będą informowały odpowiednie znaki (poruszając się po chodniku, pamiętaj, że pieszy ma zawsze pierwszeństwo i to TY musisz uważać na niego, a nie on na ciebie);
- rezerwaty przyrody i chronione parki – w takich miejscach istnieją z góry wytyczone trasy rowerowe, obejmujące standardowe rowery i elektryki, i tylko nimi można się poruszać (szanuj środowisko, jeśli widzisz znak dotyczący zakazu jazdy rowerem, absolutnie nie wjeżdżaj tam swoim jednośladem, tym bardziej elektrycznym);
- autostrady i drogi ekspresowe – poruszanie się rowerami elektrycznymi po tego typu drogach jest w Polsce kategorycznie zabronione, ze względu na to, że samochody poruszają się po nich bardzo szybko, co stanowi niebezpieczeństwo;
- tereny prywatne (bez pozwolenia) – właściciel działki, na przykład lasu, może we własnym zakresie ustalić zakaz poruszania się rowerem na jego terenie, więc przed wjechaniem należy zapytać o zgodę.
Wycieczki na rowerach elektrycznych – praktyczne wskazówki
Rower elektryczny trekkingowy to idealna opcja na długie, weekendowe wycieczki. Jeśli jesteś właśnie w trakcie planowania takiego wypadu, poniżej znajdziesz 6 praktycznych wskazówek, na co należy zwrócić uwagę:
- Zaplanuj trasę. Unikaj ruchliwych dróg. Do planowania trasy możesz wykorzystać popularne aplikacje w tym zakresie, takie jak Velomapa lub Komoot.
- Sprawdzaj lokalne znaki i przepisy. Pamiętaj, że przepisy dotyczące poruszania się rowerami elektrycznymi mogą się różnić w zależności od miasta, regionu lub danego miejsca. Zwracaj na to szczególną uwagę, jeśli jeździsz po chronionych miejscach, na przykład Puszczy Białowieskiej.
- Zadbaj o naładowanie baterii. Przed wyjazdem naładuj baterię do pełna. Jeśli planujesz kilkudniowy wypad, nie zapomnij wziąć ładowarki, aby regularnie ładować akumulator.
- Używaj świateł i odblasków. Po zmroku są one wymagane przez polskie prawo.
- Odpowiednio się ubierz. Jaskrawe ubrania sprawią, że będziesz lepiej widoczny dla kierowców, co zwiększy Twoje bezpieczeństwo. Koniecznie też zaopatrz się w kask. W przypadku długich wypadów przydatne są też rękawiczki, chroniące przed otarciami.
- Szanuj innych. Staraj się zwalniać, jeśli przejeżdżasz w pobliżu pieszych, dzieci i zwierząt.
- Spakuj niezbędne rzeczy. Pakuj się lekko, ale mądrze. Weź wodę, jedzenie i telefon (nawigacja). Spakuj też zestaw naprawczy (dętka, smar itp.) i apteczkę pierwszej pomocy.
Pamiętaj, że poruszasz się trekkingowym rowerem elektrycznym, więc możesz spakować więcej rzeczy, niż normalnie.
Podsumowanie
Rower elektryczny trekkingowy jest w Polsce całkowicie legalny – o ile jego prędkość maksymalna ze wspomaganiem to 25 km/h, a moc silnika nie przekracza 250 watów. Możesz się nim poruszać na takich samych zasadach jak tradycyjnym rowerem. Ścieżki rowerowe, parki czy drogi publiczne – wszędzie tam możesz bez przeszkód jeździć rowerem elektrycznym. Pamiętaj jednak, żeby unikać chodników, autostrad, obszarów chronionych i terenów prywatnych. Po prostu przestrzegaj przepisów i szanuj innych.
