Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Gry

16 marca 2010 r.
16:03
Edytuj ten wpis

Final Fantasy XIII: Japończycy w dobrej formie

Jeden z najważniejszych tytułów tego roku właśnie zawitał w czytnikach konsol europejskich graczy. Square Enix serwuje najnowszą część swojej najpopularniejszej serii po raz pierwszy na konsolach ery HD. Recenzja gry Final Fantasy XIII

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Final Fantasy zawsze oferował graczom niezapomniane przeżycia. Każda część dostarczała dopracowaną, wciągającą historię i ciekawy gameplay. Trzynastka w dalszym ciągu trzyma ten wysoki poziom. W efekcie na całym świecie sprzedało już prawie 90 000 000 pudełek z grami tej serii.

Fabuła po japońsku

Fabuła przedstawiona w FF XIII ma miejsce w świecie podzielonym na 2 części: małą, sztuczną planetę Cocoon oraz znajdującą się pod nią Gran Pulse.

Na obydwu rządzą i pomagają ludziom istoty zwane Fal'Cie . Jednakże oba światy są do siebie wrogo nastawione. Nasi bohaterowie zamieszkujący Cocoon, mają nieszczęście znaleźć się w pobliżu niedawno odkrytego Pulse Fal'Cie i zostać przez niego wybranym aby stać się l'Cie, istotami obdarzonymi darem magii ale też celem, którego spełnienie nagradzane jest wiecznym życiem i zamianą w kryształ, a niespełnienie zmianą w potwora Cie'th. Cóż... to japońska gra.

Na dodatek jako Pulse l'Cie są na Cocoon uznawani za wrogów publicznych i ścigani przez wojsko. Fabuła rozwija się dynamicznie, jest w niej sporo zwrotów akcji.
Akcja po hollywodzku

Przez pierwszą połowę mamy cały czas do czynienia z wątkiem ucieczki i pościgu. Wydarzenia pozwalają na lepsze poznanie każdej z sześciu postaci oraz relacji jakie między nimi zachodzą. Jednak narzuca to na grę pewne ograniczenia. W ciągu początkowych 15-20 godzin gra cały czas ma strukturę korytarzową.

Nie mamy prawie żadnych możliwości eksploracyjnych, praktycznie cały czas przemy do przodu. Gra co jakiś czas przerzuca nas od jednej części drużyny do drugiej co ułatwia spojrzenie na wydarzenia widziane przez każdą postać z trochę innej perspektywy.

Po zawrotnym przyspieszeniu akcji, mniej więcej w połowie gry nasi bohaterowie docierają na powierzchnię Gran Pulse w tym właśnie miejscu Final Fantasy XIII w pełni pokazuje swoje oblicze.
Tylko pogadać nie ma z kim

Dostajemy do dyspozycji wszystkie opcje oraz wielki poziom po brzegi wypełniony potworami oraz kilkadziesiąt misji pobocznych, które polegają głównie na tym, że musimy pójść do miejsca A i pokonać przeciwnika B. Szkoda jedynie, że przychodzi nam czekać na to tyle czasu.

Gran Pulse zachwyca wielkością i wykonaniem. Można także pojeździć na Chorobo. Czeka tu wiele potężnych przedmiotów i naprawdę epickie walki. Po drodze dla każdego z bohaterów zdobędziemy po jednym summonie.

Niestety w świecie gry zrezygnowano praktycznie z eksploracji miast, brak tu jest ludzi z którymi można porozmawiać. Nie uświadczymy także misji przygodowych jakie można było znaleźć w poprzednich częściach serii. FF XIII jest do bólu liniowy i opiera się na tysiącach potyczek.

Nabijanie licznika

Jednak potyczki są tym, co czyni tę grę wyjątkową. System walki jaki mamy do dyspozycji jest jednym z najlepszych jakie były kiedykolwiek stworzone na potrzeby jRPG-ów i nie pozwala się nudzić. Jest zarazem bardzo dynamiczny, ale nie cierpi na tym strona strategiczna prowadzenia starć. Całość opiera się na trzech elementach. Podziale na role bohaterów, pasku akcji ATB oraz liczniku chain.

Każda z postaci ma dostęp do 6 różnych ról. Na początku jest 1, ale z czasem ta liczba się zwiększa i w końcu na Gran Pulse każdy ma możliwość rozwijania dowolnej roli. Każda ma inną specyfikację i umiejętności.

Commando pozwala na egzekwowanie potężnych ataków, ale wolno nabija licznik chain. Ravager z kolei zadaje mniejsze obrażenia ale szybko napełnia licznik. Synergist wzmacnia drużynę różnymi bonusami, Saboteur narzuca na wroga negatywne statusy. Medic leczy towarzyszy, a Sentinel odpowiada za skupianie na sobie ataków wroga i ochronę innych postaci.
999%

Starcia toczymy 3 osobową drużyną i podstawą sukcesu jest szybkie i dostosowane do sytuacji zmienianie ustawień taktycznych zespołu. Dzięki temu można stosować bardzo dużo różnych taktyk adekwatnych do rodzajów przeciwników. Jednak pozostawanie dłużej przy jednym ustawieniu nie jest skuteczne. Gra premiuje agresywną taktykę, gdyż tylko tak łatwiej jest napełnić licznik chain.

Licznik chain (w japońskiej wersji: break) polega na tym, że każdy kolejny cios jest silniejszy od poprzedniego. Np. pierwszy atak zadaje 100% obrażeń, a drugi 105% etc. Po zapełnieniu całego licznika przeciwnik przechodzi w stan "stagger” a siła naszych ciosów znacząco się zwiększa do max 999%. System ten jest szczególnie ważny przy walkach z przeciwnikami obdarzonymi bardzo dużą ilością punktów życia.

Ostatnim elementem tego systemu walki jest pasek akcji ATB. Każda z akcji postaci ma określony koszt w postaci ilości segmentów na pasku ATB. Pasek po wykorzystaniu się automatycznie ładuje. Na początek nie jest to problem bo mamy tylko 2 segmenty, jednakże potem jest ich więcej , a to oznacza dłuższe ładowanie.

Walki toczą się bez określonego podziału na tury. Naszą turą jest pasek ATB. W trakcie walk sterujemy tylko jedną postacią. Pozostałymi dwoma kieruje konsola i wywiązuje się z tego znakomicie.

Jak to wszystko wygląda

Ciekawie zaprojektowano także system rozwoju postaci. Zamiast klasycznych poziomów doświadczenia, po każdej walce otrzymujemy punkty CP, które następnie możemy wydać na poszczególne cechy i umiejętności w ramach rozwoju ról postaci. Crystarium, bo tak nazywa się ten system rozwoju, jest trójwymiarowym schematem podobnym do tego z FF X. Oprócz postaci możemy także rozwijać bronie i przedmioty za pomocą rzeczy znalezionych po walkach.

Od strony audiowizualnej Final Fantasy XIII prezentuje się bardzo dobrze. Modele postaci i przeciwników są dobrze i dokładnie wykonane. Animacja, nawet w trakcie niezwykle widowiskowych starć, jest bardzo płynna. Można przyczepić się do niższej jakość tła w filmikach opartych na silniku gry, ale to zasadniczo mały mankament. W sumie to mało co wygląda na konsolach lepiej niż FF XIII.

Od strony dźwiękowej nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Głosy aktorów są dobrze nagrane i pasują do postaci, a muzyka robi naprawdę świetne wrażenie. Od intra po walki świetnie oddaje nastrój FF.

WYROK

Final Fantasy XIII grą idealną nie jest. Nawet jak na standardy jRPG za bardzo ograniczono możliwości eksploatacyjne. Z drugiej strony otrzymaliśmy świetną fabułę i fenomenalny system walki.

Gra wciąga na dziesiątki godzin i nie pozwala graczowi się nudzić. Dla fanów FF jest to pozycja obowiązkowa. Dla reszty warta wydania pieniędzy i spędzenia z nią czasu. Dla posiadaczy Xboxów możliwość zapoznania się z legendarną serią. Square Enix znowu w lepszej formie.

Nasza Ocena 5/6

Pozostałe informacje

 Gala Thanksgiving 2025 w Chatce Żaka

Gala Thanksgiving 2025 w Chatce Żaka

Gala Thanksgiving to wyjątkowe i pełne podniosłej atmosfery święto wymiany kulturowej, organizowane przez fundację Abraham D. Ministry, która od wielu lat wspiera dialog międzykulturowy poprzez sztukę, modę, muzykę i performance.

Główna część uroczystości odbyła się na Placu dr. E. Łuczkowskiego
galeria

Chełm świętował Niepodległość. Wspólna duma i pamięć o bohaterach

Msza za Ojczyznę, salwa honorowa, defilada, bieg i koncert pełen emocji – tak Chełm uczcił Narodowe Święto Niepodległości. We wtorek, 11 listopada, setki mieszkańców wyszły na ulice, by wspólnie oddać hołd tym, którzy walczyli o wolność Polski.

„Dzień Wschodzi”: ZUS ostrzega przed fałszywymi „listopadowymi przeliczeniami” i apeluje o ostrożność w sieci
DZIEŃ WSCHODZI
film

„Dzień Wschodzi”: ZUS ostrzega przed fałszywymi „listopadowymi przeliczeniami” i apeluje o ostrożność w sieci

ZUS ostrzega przed fałszywymi informacjami o rzekomych listopadowych przeliczeniach emerytur i rent. W internecie pojawiła się fala materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję, które mogą prowadzić do wyłudzenia danych i pieniędzy. Instytucja przypomina, że rzetelne informacje o świadczeniach dostępne są wyłącznie w jej oficjalnych kanałach.

Lekcje z wojskiem w lubelskich szkołach. Uczą, jak reagować w kryzysie

Lekcje z wojskiem w lubelskich szkołach. Uczą, jak reagować w kryzysie

Żołnierze 2 Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej ponownie odwiedzają szkoły regionu. Wystartowała czwarta edycja ogólnopolskiego programu „Edukacja z wojskiem”, realizowanego wspólnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Obrony Narodowej.

Po niedzielnej porażce ze Skrą Bełchatów w środę siatkarze Bogdanki LUK Lublin zagrają w Zawierciu

Bogdanka LUK Lublin zagra wieczorem z Aluron CMC Wartą Zawiercie

W meczu rozgrywanym awansem z 13. kolejki Bogdanka LUK Lublin zmierzy się na wyjeździe z Aluron CMC Wartą Zawiercie. Pierwszy gwizdek środowego spotkania o godzinie 20.30

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami
ZDJĘCIA
galeria

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami

We wtorkowy wieczór, mimo kapryśnej pogody, Plac Zamkowy w Lublinie wypełnił się po brzegi. Tysiące mieszkańców przyszło, by wspólnie świętować wolność podczas widowiska muzycznego „Polska na Tak!”. Koncert, który połączył różne pokolenia artystów i widzów, był hołdem dla niepodległości, solidarności i otwartości. Zobaczcie naszą fotogalerię.

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości
galeria

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości

Na strzelnicy lubelskiego „Snajpera” rywalizowali zawodnicy klubów strzeleckich oraz osoby indywidualne posiadające licencje albo patenty strzeleckie. Najwyższe trofeum to Puchar Niepodległości.

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Do poważnego wypadku doszło dzisiaj wieczorem około godziny 18:15 w miejscowości Moszczanka (woj. lubelskie), na drodze krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Kock.

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki
RECENZJA

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki

Czy młoda osoba, która popełniła zbrodnię, powinna spędzić resztę życia za kratami? Historia Moniki Osińskiej pokazuje, że odpowiedź nie jest prosta.

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium