Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lubelskie

22 lipca 2010 r.
19:32
Edytuj ten wpis

Strajk "Solidarności" - lubelski lipiec. Obchody w weekend (wideo)

Autor: Zdjęcie autora Rafał Panas
0 26 A A

Strajki "Solidarności" lipiec 1980 - w weekend wielkie obchody rocznicy tamtych wydarzeń. - Nie było co jeść i nie było wolności. Wystarczy spojrzeć na nasze postulaty, żeby przekonać się, jaka to była Polska - mówi Lech Ciężki, który 30 lat temu strajkował w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Lubelski lipiec - strajki zaczęły się 10 lipca 1980

FSC stanęła 10 lipca. – Ludzie zaczęli wychodzić nad plac przed biurowcem. Czaili się, sprawdzali, które wydziały już wyszły. Wreszcie cała fabryka stanęła na placu – opowiada Ciężki. I dodaje: To był spontaniczny strajk. Nikt nami nie kierował. Koledzy Julian Dziura, Stanisław Daniel i Teodor Basak wykazali się odwagą i zaczęli mówić.

Kiedy dyrektor zakładu i pierwszy sekretarz komitetu zakładowego PZPR chcieli uspokoić robotników, usłyszeli gwizdy. Wreszcie załoga postanowiła wyznaczyć delegatów do rozmowy z władzami. Robotnicy przygotowali postulaty.

– Niektóre naiwne z obecnego punktu widzenia, ale był też pierwszy postulat polityczny: uniezależnienie działalności związków zawodowych od administracji i partii politycznych. To bardzo ważne, na tym bazowali później stoczniowcy z Gdańska – mówi Ciężki.

Strajk w FSC trwał trzy dni. Władze zgodziły się spełnić część postulatów. Robotnicy, którzy wtedy postawili się komunistycznej władzy, wciąż żyją tymi zdarzeniami i przygotowują obchody ich 30-lecia. – Lipiec w pełni zmazał z Lubelszczyzny hańbę PKWN – mówi Czesław Niezgoda, przywódca kolejarskiego strajku.

Gwiazdą obchodów będzie zespół Europe, który w sobotni wieczór da koncert na placu Zamkowym. Wstęp wolny.

Lubelski Lipiec rozpoczął się 8 lipca 1980 r. od strajku w WSK w Świdniku

Przez cały miesiąc protest ogarnął największe zakłady na Lubelszczyźnie. Stanęły pociągi i autobusy w Lublinie. Robotnicy protestowali przeciwko podwyżkom cen żywności, ale i stawiali postulaty polityczne, chcieli np. wolnych związków zawodowych. Strajk zakończył się 25 lipca – władze obiecały spełnić część postulatów.

Lubelski lipiec: O co walczyli robotnicy w 1980 roku (postulaty)

Niektóre postulaty załogi FSC do kierownictwa fabryki

Podwyżka płac dla pracowników o 30 %.
Wprowadzenie płatnych wolnych sobót dla wszystkich pracowników.
Umożliwienie zakupu mięsa i wędlin 1 raz w tygodniu w ilości 0,5 kg mięsa i 0,5 kg wędliny na członka rodziny.
Podjęcie natychmiastowych działań celem przystąpienia do prac związanych z budową przedszkola w Osiedlu "Niepodległości”.
Zapewnić sprawny dojazd do pracy i z pracy środkami MPK i innymi.
Wprowadzić bezpłatne posiłki regeneracyjne, jak też poprawić ich jakość na wydziałach o pracy szkodliwej i uciążliwej.
Nie dopuszczać do tworzenia nowych stanowisk niejednokrotnie fikcyjnych, przeznaczonych z góry dla określonych osób.
Wprowadzić opłatę za wczasy oraz inne formy odpoczynku w wysokości przystępnej dla robotnika.
Wprowadzić zwrot kosztów przejazdu na urlop.
Uniezależnić działalność związków zawodowych od administracji. Zobowiązać Rady Związkowe do pilnowania spraw pracowników i godnego ich reprezentowania.
Wprowadzić bufety na każdym wydziale produkcyjnym.

Postulaty do władz centralnych

Skończyć raz na zawsze z kumoterstwem, łapownictwem i przywilejami dla ludzi o wysokich stanowiskach.
Postulujemy przedłużenia płatnego urlopu macierzyńskiego do 2 lat.
Wycofania talonów na samochody z jednoczesnym wprowadzeniem przedpłat.
Udostępnić środki masowego przekazu instytucjom świeckim i religijnym.
Postulujemy o wprowadzenie do produkcji nowoczesnego samochodu transportowego.
Postulujemy zlikwidowanie sklepów komercyjnych poprzez wprowadzenie całej masy mięsnej do wszystkich sklepów, oraz przywrócenie cen wprowadzonych przed dniem 1. 07. 80 r.
Niezbędne podwyżki cen zrekompensować wzrostem zarobków.
Podwyższyć wysokość zasiłków rodzinnych do poziomu ustalonego dla milicji i wojska.
Ograniczyć fundusz na cele reprezentacyjne.
(...)

Komentarze 26

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 25 lipca 2010 o 14:38
0
[quote name='gosc' date='24 lipiec 2010 - 09:27 ' timestamp='1279956433' post='319374']
masz racje ,bo ja nie wyobrazam sobie aby ponad 60lelnia kobieta ,czy prawie 70letni meszczyzna pracowal aby mlodzi ludzie mogli korzystac z opieki,rent alkoholowych itp.czy widzicie 67letnia kobiete w markecie na kasie lub za lada ,lekarzalub nauczyciela.to smieszne.zacznijmy od podniesienia placy i mobilizowania mlodych ludzi do pracy.w obecnym czasie lepiej kombinowac niz pracowac,bo przy obecnych zarobkach nie mozna dorobic sie niczego poza utrata zdrowia.
[/quote]
do tego właśnie doprowadziła na s ta cholerna solidarność,
[quote name='gosc' date='24 lipiec 2010 - 09:27 ' timestamp='1279956433' post='319374']
masz racje ,bo ja nie wyobrazam sobie aby ponad 60lelnia kobieta ,czy prawie 70letni meszczyzna pracowal aby mlodzi ludzie mogli korzystac z opieki,rent alkoholowych itp.czy widzicie 67letnia kobiete w markecie na kasie lub za lada ,lekarzalub nauczyciela.to smieszne.zacznijmy od podniesienia placy i mobilizowania mlodych ludzi do pracy.w obecnym czasie lepiej kombinowac niz pracowac,bo przy obecnych zarobkach nie moz... rozwiń
Avatar
gosc / 24 lipca 2010 o 09:27
0
[quote name='Gość' date='24 lipiec 2010 - 08:37 ' timestamp='1279953454' post='319368']
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełną emeryturę, gdzie na ich stanowiskach należy zatrudnić młodych, prężnych pracowników, a nie dziadków/babc, które piastują dalej te stanowiska po znajomości;
-postuluję itd.
[/quote]
masz racje ,bo ja nie wyobrazam sobie aby ponad 60lelnia kobieta ,czy prawie 70letni meszczyzna pracowal aby mlodzi ludzie mogli korzystac z opieki,rent alkoholowych itp.czy widzicie 67letnia kobiete w markecie na kasie lub za lada ,lekarzalub nauczyciela.to smieszne.zacznijmy od podniesienia placy i mobilizowania mlodych ludzi do pracy.w obecnym czasie lepiej kombinowac niz pracowac,bo przy obecnych zarobkach nie mozna dorobic sie niczego poza utrata zdrowia.
[quote name='Gość' date='24 lipiec 2010 - 08:37 ' timestamp='1279953454' post='319368']
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełn... rozwiń
Avatar
Gość / 24 lipca 2010 o 08:37
0
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełną emeryturę, gdzie na ich stanowiskach należy zatrudnić młodych, prężnych pracowników, a nie dziadków/babc, które piastują dalej te stanowiska po znajomości;
-postuluję itd.
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełną emeryturę, gdzie na ich stanowiskach należy zatrudnić młodych, prężnych pracowników, a nie dziadków/babc, które piastują dal... rozwiń
Avatar
Gość / 23 lipca 2010 o 21:56
0
[quote name='Studentka' date='23 lipiec 2010 - 17:19 ' timestamp='1279898359' post='319220']
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohaterów, bohaterów którzy po plecach robotników doszli do zaszczytów, pieniędzy i władzy, a robotnik dostał figę z makiem lub jest bez pracy i środków do życia. Amen
[/quote]
ja nie musze studiować, ja ci mogę potwierdzić, że tak było,
[quote name='Studentka' date='23 lipiec 2010 - 17:19 ' timestamp='1279898359' post='319220']
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohateró... rozwiń
Avatar
belfer / 23 lipca 2010 o 18:57
0
Jak słyszę "zwiazkowiec" a nie daj boże "działacz solidarności" to się qrwa stówa na drobne rozmienia w portfelu........
Avatar
Studentka / 23 lipca 2010 o 17:19
0
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohaterów, bohaterów którzy po plecach robotników doszli do zaszczytów, pieniędzy i władzy, a robotnik dostał figę z makiem lub jest bez pracy i środków do życia. Amen
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohaterów, bohaterów którzy po plecach robotników doszli do zaszczytów, pieniędzy i władzy, a robotnik dostał figę z makiem lub jest bez pr... rozwiń
Avatar
crx / 23 lipca 2010 o 15:37
0
Szanowni "nowi działacze solidarności".Jeśli macie choć odrobinę szacunku dla Tych,którzy w lipcu'80-tego roku potrafili w ludziach zasiać nadzieję WOLNOŚCI i odrobinkę odwagi, to zrezygnujcie z pomnika a pieniądze przeznaczcie chociażby na biedne Rodziny.Większa będzie zasługa którą i po latach będziecie mogli się pochwalić.Bo historia ma to do siebie,że "PRAWDA ZAWSZE ZWYCIĘŻA".Zapamiętajcie te słowa!!!
Avatar
gosc / 23 lipca 2010 o 14:32
0
dlaczego niechca zrownac pensji ,zeby w calym kraju ludzie brali za ta sama prace takie same pieniadze ,tylko mowia ,ze niema polski b,czy nawet c.czy w woj.lubelskim ludzie gorzej pracuja .nie wykonuja taka sama prace ,a zarabiaja o polowe mniej niz krakow ,warszawa czy inne miasta na zachodzie.dlaczego na wschodzie niema ani jednego miasta w ktorym beda sie rozgrywaly mecze pilkarskie tylko na zachodzie.poco dac nam szanse .i oni mowia ,ze polska jest jedna.czy o taka polske ludzie ze swidnika ,lublina i innych miast sciany wschodniej walczyli .napewno nie.dlatego zamiast na siebie naskakiwac stworzmy jednosc i pokazmy polsce a ,ze my tez chcemy godnie zyc i pracowac.tylko bron boze nie zakladajmy parti.stworzmy ruch spoleczenstwo sciany wschodniej i zacznijmy sie dopominac o nasze prawa do godnego zycia i pracy ,aby nasze dzieci nie musialy sie wstydzic ,ze sa ze sciany wscodniej i mialy szanse na przyszlosc.moze wtedy kolejne rzady dostrzega nas ,a nie tylko z okazji wyborow pojawiaja sie tutaj.
dlaczego niechca zrownac pensji ,zeby w calym kraju ludzie brali za ta sama prace takie same pieniadze ,tylko mowia ,ze niema polski b,czy nawet c.czy w woj.lubelskim ludzie gorzej pracuja .nie wykonuja taka sama prace ,a zarabiaja o polowe mniej niz krakow ,warszawa czy inne miasta na zachodzie.dlaczego na wschodzie niema ani jednego miasta w ktorym beda sie rozgrywaly mecze pilkarskie tylko na zachodzie.poco dac nam szanse .i oni mowia ,ze polska jest jedna.czy o taka polske ludzie ze swidnika ,lublina i innych miast sciany wschodniej walc... rozwiń
Avatar
gość / 23 lipca 2010 o 14:23
0
Bardzo pięknie piszecie,źyczę Wam zdrowia.Czy ich prawda wyzwoli?
Avatar
czytelnik / 23 lipca 2010 o 13:48
0
[quote name='Gość' date='23 lipiec 2010 - 13:37 ' timestamp='1279885027' post='319137']
ale wszyscy dostaliśmy w dupę a działacze to teraz biorą solidne odszkodowania za to chyba że ułatwili cwaniakom skok na naszą wspolną kase
[/quote]
napewno nie ci co powinni biora te odszkodowania.nawet ,ze caly ten przewrot zaczal sie w lublinie zawlaszczyli sobie ludzi ,ktorzy dopiero pozniej zdobyli sie na odwage.pamietam jak podczas pamietnych strajkow do szpitala przywiezli mlodego czlowieka wlasnie ze swidnika.lezal jak roslina i po niedlugim czasie zmarl.jak musial miec poodbijane wnecznosci,bo na zewnatrz nie bylo widac obrazen.zona nie miala prawa wypowiadac sie na temat jego choroby.czy ta kobieta dostala odszkodowanie.pamietam jak jechaly czolgi na fsc,swidnik.mieszkalam akurat na trasie przejazdu tych kolumn wojskowych ,dla mnie byl to szok,a co dopiero dla tych ludzi ktorzy podjeli nierowna walke z wladzami.dlatego boli mnie to jak ludzie ktorzy nie maja pojecia pisza takie rzeczy.z tych ludzi ,ktorzy w tamtych dniach brali czynny udzial w tym wszystkim to tylko niewielka grupa cwaniakow dostala bogactwo ,stanowiska i przywileje ,a mialo byc inaczej,kazdy uczciwie pracujacy mial sie nie marwic o byt swoj i rodziny.tak obiecywal pan walesa,a dzisiaj on ma ,a czy inni maja.
[quote name='Gość' date='23 lipiec 2010 - 13:37 ' timestamp='1279885027' post='319137']
ale wszyscy dostaliśmy w dupę a działacze to teraz biorą solidne odszkodowania za to chyba że ułatwili cwaniakom skok na naszą wspolną kase
[/quote]
napewno nie ci co powinni biora te odszkodowania.nawet ,ze caly ten przewrot zaczal sie w lublinie zawlaszczyli sobie ludzi ,ktorzy dopiero pozniej zdobyli sie na odwage.pamietam jak podczas pamietnych strajkow do szpitala przywiezli mlodego czlowieka wlasnie ... rozwiń
Avatar
Gość / 25 lipca 2010 o 14:38
0
[quote name='gosc' date='24 lipiec 2010 - 09:27 ' timestamp='1279956433' post='319374']
masz racje ,bo ja nie wyobrazam sobie aby ponad 60lelnia kobieta ,czy prawie 70letni meszczyzna pracowal aby mlodzi ludzie mogli korzystac z opieki,rent alkoholowych itp.czy widzicie 67letnia kobiete w markecie na kasie lub za lada ,lekarzalub nauczyciela.to smieszne.zacznijmy od podniesienia placy i mobilizowania mlodych ludzi do pracy.w obecnym czasie lepiej kombinowac niz pracowac,bo przy obecnych zarobkach nie mozna dorobic sie niczego poza utrata zdrowia.
[/quote]
do tego właśnie doprowadziła na s ta cholerna solidarność,
[quote name='gosc' date='24 lipiec 2010 - 09:27 ' timestamp='1279956433' post='319374']
masz racje ,bo ja nie wyobrazam sobie aby ponad 60lelnia kobieta ,czy prawie 70letni meszczyzna pracowal aby mlodzi ludzie mogli korzystac z opieki,rent alkoholowych itp.czy widzicie 67letnia kobiete w markecie na kasie lub za lada ,lekarzalub nauczyciela.to smieszne.zacznijmy od podniesienia placy i mobilizowania mlodych ludzi do pracy.w obecnym czasie lepiej kombinowac niz pracowac,bo przy obecnych zarobkach nie moz... rozwiń
Avatar
gosc / 24 lipca 2010 o 09:27
0
[quote name='Gość' date='24 lipiec 2010 - 08:37 ' timestamp='1279953454' post='319368']
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełną emeryturę, gdzie na ich stanowiskach należy zatrudnić młodych, prężnych pracowników, a nie dziadków/babc, które piastują dalej te stanowiska po znajomości;
-postuluję itd.
[/quote]
masz racje ,bo ja nie wyobrazam sobie aby ponad 60lelnia kobieta ,czy prawie 70letni meszczyzna pracowal aby mlodzi ludzie mogli korzystac z opieki,rent alkoholowych itp.czy widzicie 67letnia kobiete w markecie na kasie lub za lada ,lekarzalub nauczyciela.to smieszne.zacznijmy od podniesienia placy i mobilizowania mlodych ludzi do pracy.w obecnym czasie lepiej kombinowac niz pracowac,bo przy obecnych zarobkach nie mozna dorobic sie niczego poza utrata zdrowia.
[quote name='Gość' date='24 lipiec 2010 - 08:37 ' timestamp='1279953454' post='319368']
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełn... rozwiń
Avatar
Gość / 24 lipca 2010 o 08:37
0
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełną emeryturę, gdzie na ich stanowiskach należy zatrudnić młodych, prężnych pracowników, a nie dziadków/babc, które piastują dalej te stanowiska po znajomości;
-postuluję itd.
- postuluję aby każdy pracujący dostawał minimum 2 tys. netto na rękę, a nie jak teraz, że mało co więcej jak obibok korzystający z pomocy opieki społecznej ,bo nie jednej osobie nie opłaci sie orać za te grosze,
- postuluję aby każdy chcący pracować mógł dostać prace,
- postuluję, że kobiety mające 30 lat pracy a mężczyźni 35 lat pracy odchodzili na wcześniejszą emeryturę natomiast po 35/40 latach na pełną emeryturę, gdzie na ich stanowiskach należy zatrudnić młodych, prężnych pracowników, a nie dziadków/babc, które piastują dal... rozwiń
Avatar
Gość / 23 lipca 2010 o 21:56
0
[quote name='Studentka' date='23 lipiec 2010 - 17:19 ' timestamp='1279898359' post='319220']
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohaterów, bohaterów którzy po plecach robotników doszli do zaszczytów, pieniędzy i władzy, a robotnik dostał figę z makiem lub jest bez pracy i środków do życia. Amen
[/quote]
ja nie musze studiować, ja ci mogę potwierdzić, że tak było,
[quote name='Studentka' date='23 lipiec 2010 - 17:19 ' timestamp='1279898359' post='319220']
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohateró... rozwiń
Avatar
belfer / 23 lipca 2010 o 18:57
0
Jak słyszę "zwiazkowiec" a nie daj boże "działacz solidarności" to się qrwa stówa na drobne rozmienia w portfelu........
Avatar
Studentka / 23 lipca 2010 o 17:19
0
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohaterów, bohaterów którzy po plecach robotników doszli do zaszczytów, pieniędzy i władzy, a robotnik dostał figę z makiem lub jest bez pracy i środków do życia. Amen
Studiując historię lat 70-tych i osiemdziesiątych można stwierdzić, że bieda w kraju zaczęła się od czasu pojawienia się Solidarności. Jej ludzie, którzy później zajęli wysokie stanowiska w RP, jeździli po kraju , namawiali do strajków i nic nierobienia. Stały fabryki, zakłady pracy a w konsekwencji brakowało wszystkiego na rynku. Królowało hasło " im gorzej, tym lepiej".Teraz ich kreuje się na bohaterów, bohaterów którzy po plecach robotników doszli do zaszczytów, pieniędzy i władzy, a robotnik dostał figę z makiem lub jest bez pr... rozwiń
Avatar
crx / 23 lipca 2010 o 15:37
0
Szanowni "nowi działacze solidarności".Jeśli macie choć odrobinę szacunku dla Tych,którzy w lipcu'80-tego roku potrafili w ludziach zasiać nadzieję WOLNOŚCI i odrobinkę odwagi, to zrezygnujcie z pomnika a pieniądze przeznaczcie chociażby na biedne Rodziny.Większa będzie zasługa którą i po latach będziecie mogli się pochwalić.Bo historia ma to do siebie,że "PRAWDA ZAWSZE ZWYCIĘŻA".Zapamiętajcie te słowa!!!
Avatar
gosc / 23 lipca 2010 o 14:32
0
dlaczego niechca zrownac pensji ,zeby w calym kraju ludzie brali za ta sama prace takie same pieniadze ,tylko mowia ,ze niema polski b,czy nawet c.czy w woj.lubelskim ludzie gorzej pracuja .nie wykonuja taka sama prace ,a zarabiaja o polowe mniej niz krakow ,warszawa czy inne miasta na zachodzie.dlaczego na wschodzie niema ani jednego miasta w ktorym beda sie rozgrywaly mecze pilkarskie tylko na zachodzie.poco dac nam szanse .i oni mowia ,ze polska jest jedna.czy o taka polske ludzie ze swidnika ,lublina i innych miast sciany wschodniej walczyli .napewno nie.dlatego zamiast na siebie naskakiwac stworzmy jednosc i pokazmy polsce a ,ze my tez chcemy godnie zyc i pracowac.tylko bron boze nie zakladajmy parti.stworzmy ruch spoleczenstwo sciany wschodniej i zacznijmy sie dopominac o nasze prawa do godnego zycia i pracy ,aby nasze dzieci nie musialy sie wstydzic ,ze sa ze sciany wscodniej i mialy szanse na przyszlosc.moze wtedy kolejne rzady dostrzega nas ,a nie tylko z okazji wyborow pojawiaja sie tutaj.
dlaczego niechca zrownac pensji ,zeby w calym kraju ludzie brali za ta sama prace takie same pieniadze ,tylko mowia ,ze niema polski b,czy nawet c.czy w woj.lubelskim ludzie gorzej pracuja .nie wykonuja taka sama prace ,a zarabiaja o polowe mniej niz krakow ,warszawa czy inne miasta na zachodzie.dlaczego na wschodzie niema ani jednego miasta w ktorym beda sie rozgrywaly mecze pilkarskie tylko na zachodzie.poco dac nam szanse .i oni mowia ,ze polska jest jedna.czy o taka polske ludzie ze swidnika ,lublina i innych miast sciany wschodniej walc... rozwiń
Avatar
gość / 23 lipca 2010 o 14:23
0
Bardzo pięknie piszecie,źyczę Wam zdrowia.Czy ich prawda wyzwoli?
Avatar
czytelnik / 23 lipca 2010 o 13:48
0
[quote name='Gość' date='23 lipiec 2010 - 13:37 ' timestamp='1279885027' post='319137']
ale wszyscy dostaliśmy w dupę a działacze to teraz biorą solidne odszkodowania za to chyba że ułatwili cwaniakom skok na naszą wspolną kase
[/quote]
napewno nie ci co powinni biora te odszkodowania.nawet ,ze caly ten przewrot zaczal sie w lublinie zawlaszczyli sobie ludzi ,ktorzy dopiero pozniej zdobyli sie na odwage.pamietam jak podczas pamietnych strajkow do szpitala przywiezli mlodego czlowieka wlasnie ze swidnika.lezal jak roslina i po niedlugim czasie zmarl.jak musial miec poodbijane wnecznosci,bo na zewnatrz nie bylo widac obrazen.zona nie miala prawa wypowiadac sie na temat jego choroby.czy ta kobieta dostala odszkodowanie.pamietam jak jechaly czolgi na fsc,swidnik.mieszkalam akurat na trasie przejazdu tych kolumn wojskowych ,dla mnie byl to szok,a co dopiero dla tych ludzi ktorzy podjeli nierowna walke z wladzami.dlatego boli mnie to jak ludzie ktorzy nie maja pojecia pisza takie rzeczy.z tych ludzi ,ktorzy w tamtych dniach brali czynny udzial w tym wszystkim to tylko niewielka grupa cwaniakow dostala bogactwo ,stanowiska i przywileje ,a mialo byc inaczej,kazdy uczciwie pracujacy mial sie nie marwic o byt swoj i rodziny.tak obiecywal pan walesa,a dzisiaj on ma ,a czy inni maja.
[quote name='Gość' date='23 lipiec 2010 - 13:37 ' timestamp='1279885027' post='319137']
ale wszyscy dostaliśmy w dupę a działacze to teraz biorą solidne odszkodowania za to chyba że ułatwili cwaniakom skok na naszą wspolną kase
[/quote]
napewno nie ci co powinni biora te odszkodowania.nawet ,ze caly ten przewrot zaczal sie w lublinie zawlaszczyli sobie ludzi ,ktorzy dopiero pozniej zdobyli sie na odwage.pamietam jak podczas pamietnych strajkow do szpitala przywiezli mlodego czlowieka wlasnie ... rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 26

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Mieli o 56 zł za dużo żeby dostać mieszkanie komunalne. Teraz zbierają na własne

Mieli o 56 zł za dużo żeby dostać mieszkanie komunalne. Teraz zbierają na własne 0 0

Niewiele ponad 34 tys. zł brakuje Ewelinie i Łukaszowi Czerwińskim do zrealizowania marzenia ich życia – kupna małego, ale własnego mieszkania. Para nie może dostać mieszkania komunalnego, bo przekracza próg dochodowy o 56 zł. Niepełnosprawny mężczyzna i jego żona wciąż mają jednak nadzieję, że dzięki pomocy internautów wszystko jest możliwe.

Kuba Karaś wystąpi w Plenerze
21 lipca 2018, 20:00

Kuba Karaś wystąpi w Plenerze 1 0

Co Gdzie Kiedy. Gwiazda duetu The Dumplings, Kuba Karaś, wystąpi 21 lipca w Plenerze. Zamiast własnych kawałków artysta sprawdzi się w roli DJ'a i rozkręci gorącą imprezę. Start o godz. 20.

Nawet 29 milionów złotych to za mało na park Ludowy w Lublinie

Nawet 29 milionów złotych to za mało na park Ludowy w Lublinie 0 9

Wczoraj unieważniony został przetarg na odnowę parku Ludowego. Najtańsza oferta przekraczała kwotę zarezerwowaną w kasie miasta. Teraz Ratusz zastanawia się nad dalszymi losami tej inwestycji, która już drugi raz okazała się sporo droższa niż spodziewali się urzędnicy.

Smaki Muzyki. Nowy projekt w Puławach
20 lipca 2018, 18:30

Smaki Muzyki. Nowy projekt w Puławach 2 0

W Puławach startuje cykl Smaki Muzyki organizowany przez Puławski Park Naukowo-Technologiczny. W piątek, 20 lipca o godz. 18.30 w Zielonym Pomidorze (Mościckiego 1) odbędzie się koncert Artura Miedzińskiego.

Lublin: Tutaj działała wytwórnia wind. Deweloper chce zbudować bloki

Lublin: Tutaj działała wytwórnia wind. Deweloper chce zbudować bloki 16 8

Siedem bloków mieszkalnych zamierza stawiać prywatna spółka na terenie wytwórni wind u zbiegu ul. Roztocze i Orkana. Ratusz uznał, że to dobre miejsce na mieszkania, a teraz będzie opracowywać nowy plan zagospodarowania terenu.

Lublin rozpoczął ogólnopolskie bieganie City Trial

Lublin rozpoczął ogólnopolskie bieganie City Trial 0 0

Nad Zalewem Zemborzyckim odbył się bieg City trail onTour, czyli wakacyjna zapowiedź największego cyklu zawodów przełajowych w kraju. Najszybszym na 5-kilometrowej trasie był miejscowy dominator – Artur Kern. Wśród kobiet zwycięstwo odniosła pochodząca z Wejherowa – Katarzyna Konkel

O leśnych przedszkolach w Rezerwacie Dzikich Dzieci

O leśnych przedszkolach w Rezerwacie Dzikich Dzieci 0 2

Zamiast klocków i lalek – patyki i błoto. Zamiast łóżka i materaca – ciepły śpiwór i gołe niebo. Przedszkolaki brodzą w kałużach, przedzierają przez śnieżne zaspy, a ich plac zabaw to las, łąka lub ogród.

MKS Perła Lublin już trenuje
galeria

MKS Perła Lublin już trenuje 1 1

Superliga piłkarek ręcznych MKS Perła Lublin ma za sobą pierwszy trening. W poniedziałek w hali MOSiR przy Al. Zygmuntowskich ćwiczyło 14 zawodniczek. Walentyna Nieściaruk i Gabriela Besen na razie trenowały indywidualnie

Wymieszał alkohol z lekami. Zmasakrował nożem poznanego w barze mężczyznę

Wymieszał alkohol z lekami. Zmasakrował nożem poznanego w barze mężczyznę 33 3

Recydywista z Łęcznej zmasakrował nożem poznanego w barze mężczyznę. Wpadł w szał po tym, jak wymieszał alkohol z lekami – wynika z akt sprawy. Ofiara przeżyła tylko dzięki interwencji świadka i policjantów.

Cena 1g suszu dla pacjenta nie powinna przekroczyć 65 zł. Chorzy czekają na medyczną marihuanę

Cena 1g suszu dla pacjenta nie powinna przekroczyć 65 zł. Chorzy czekają na medyczną marihuanę 0 3

Jest firma, która chce sprowadzać z Kanady surowiec do wytwarzania marihuany medycznej. Złożyła już wniosek o rejestrację, ale do aptek lek szybko nie trafi.

Centralny Plac Zabaw. Zapisz się na warsztaty

Centralny Plac Zabaw. Zapisz się na warsztaty 2 0

Co Gdzie Kiedy. Za niecałe dwa tygodnie (28 lipca) na placu przed Centrum Kultury (ul. Peowiaków 12) startuje Centralny Plac Zabaw. – W tym roku razem z wami chcemy otworzyć nowy rozdział naszego projektu – zapowiadają organizatorzy wydarzenia.

Kolega nie będzie zadowolony. Nawet nie wiedział, że jego samochód został "pożyczony"

Kolega nie będzie zadowolony. Nawet nie wiedział, że jego samochód został "pożyczony" 0 0

Kierowca w Zakrzowie (pow. łęczyński) wypadł z drogi i zakończył jazdę na jednej z latarni.

Piotr Darmochwał (Motor): Najpierw budowa zespołu, potem konkretne cele

Piotr Darmochwał (Motor): Najpierw budowa zespołu, potem konkretne cele 4 0

ROZMOWA Z Piotrem Darmochwałem, nowym zawodnikiem Motoru Lublin

Lublin: Tak wygląda rower miejski po przejechaniu przez pociąg

Lublin: Tak wygląda rower miejski po przejechaniu przez pociąg 9 5

W poniedziałek policjanci z komisariatu VI w Lublinie zatrzymali nieletniego mieszkańca miasta w związku ze zniszczeniem roweru miejskiego.

Jak się zmienią Al. Racławickie w Lublinie? 12 pomysłów, żeby było ładniej i wygodniej
galeria

Jak się zmienią Al. Racławickie w Lublinie? 12 pomysłów, żeby było ładniej i wygodniej 13 25

O zmiany w projekcie przebudowy Al. Racławickich apeluje do prezydenta Lublina doradzająca mu Rada Kultury Przestrzeni. Prosi o estetyczne chodniki, ozdobną roślinność i miejsca do siedzenia. Lista próśb jest o wiele dłuższa.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.