Od piątku w Lublinie można spotkać się i porozmawiać z przedstawicielami Rzecznika Praw Obywatelskich. W siedzibie Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego (ul. Spokojna 4) zaczął działać Punkt Przyjęć Interesantów RPO.
– Do tej pory na wschodzie Polski nie mieliśmy takiego punktu. A to właśnie z województwa lubelskiego wpłynęło w tym roku najwięcej skarg. Do końca października otrzymaliśmy ich ponad 1200. W ten sposób chcieliśmy ułatwić kontakt z biurem rzecznika – zaznacza Paweł Grabczyk z wydziału komunikacji społecznej RPO. – Nasza działalność polega m.in. na tzw. przechodzeniu od szczegółu do ogółu. Przy okazji indywidualnej sprawy możemy pomóc szerszej grupie ludzi. Występujemy do ministerstwa i zwracamy uwagę na pewne problemy, bo nie mamy inicjatywy ustawodawczej. Często wpływa to na nowelizację konkretnych ustaw lub zmianę rozporządzeń – dodaje.
Najwięcej spraw, które pojawiły się pierwszego dnia w lubelskim punkcie dotyczyło m.in. decyzji emerytalno–rentowych, obwodnicy Lublina, zarządzania mieniem spółdzielni mieszkaniowych. Lublin jest szóstym Punktem Przyjęć Interesantów RPO po Krakowie, Olsztynie, Wałbrzychu, Kielcach i Częstochowie.