Znamy już ostateczną wersję wrześniowych zmian w komunikacji miejskiej. ZTM postanowił nie burzyć tego, do czego przywykli pasażerowie i wyciągnąć do Ratusza rękę po pieniądze na rozbudowę sieci połączeń, która miałaby nastąpić w pierwszym kwartale 2016 r.
Nie będzie ani kontrowersyjnego skracania linii 26 do os. Widok, ani prostowania trasy „trzynastki”, ani zabierania linii 39 z ul. Filaretów.
Zarząd Transportu Miejskiego nie wprowadzi zmian, które budziły największy sprzeciw pasażerów. – Jeśli jest taki opór, należy to uszanować – mówi Grzegorz Malec, dyrektor ZTM.
Co zatem się zmieni od 1 września? Trasy linii 10, 16, 17, 39, 44, 57, 73 i 160. Linia 9 dostanie numer 159. Znikną linie 27 i 56. Innych zmian nie ma.
Jak to wygląda w szczegółach?
Linia 10 zostanie skrócona do przystanku Mełgiewska WSEI. Na odcinku trasy do Zadębia zastąpi ją linia 39 wycofana z Turystycznej (na Turystyczną wysłana będzie linia 57). Linię 39 czeka jeszcze jedna zmiana: nie skończy trasy przy Leclerku, ale pojedzie dalej przez Zana do pętli na Lipniaku, skąd zniknie linia 44. Lipniakowi taka zamiana może wyjść na dobre, bo linia 39 kursuje częściej.
Co się stanie z linią 44? Jej trasa zostanie skrócona do os. Widok. To oznacza, że ul. Armii Krajowej straci jedno z dwóch połączeń z Politechniką, zostając z linią 14. ZTM zapowiada, że przyjrzy się w październiku zapełnieniu autobusów na linii 14 i w razie potrzeby rozważy wysłanie przegubowców na najbardziej obciążone kursy.
Widok zyskując linię 44 traci linię 17, ale nie traci połączenia z ul. Diamentową, Zemborzycką i Kunickiego. Wszystko za sprawą częściowej zamiany tras między liniami 17 i 160.
Linia 17 od Paderewskiego dotychczasową trasą dotrze do przystanku przy skrzyżowaniu ul. Kunickiego z Mickiewicza, a dalej pojedzie prosto do pętli Abramowice, a wybranymi kursami tam, gdzie dociera planowana do likwidacji linia 27. Za to linia 160 z Chodźki ma skręcać z Kunickiego w prawo w Zemborzycką i obecną trasą linii 17 jechać na Widok, gdzie jednak nie skończy kursu, tylko nawróci i przez ul. Jana Pawła II dotrze do swojego nowego końcowego przy os. Poręba. Problemem może być tłok w pojazdach, bo o ile na linii 17 planowane jest pozostawienie przegubowych autobusów, o tyle linię 160 mają obsługiwać krótkie trolejbusy, a częstotliwość kursów nie zostanie zwiększona.
Dwie ostatnie zmiany dotyczą rejonu Głuska. Linia 16 dostanie nową trasę: Wygodna, Głuska, Strojnowskiego, Abramowicka, Kunickiego, Wyzwolenia, Długa, Krańcowa, Droga Męczenników Majdanka, Fabryczna, al. Unii Lubelskiej, Lwowska, al. Andersa, Walecznych, Węglarza. Z powrotem pojedzie przez Węglarza, Walecznych, al. Andersa, ul. Kalinowszczyzna, pl.Singera, al. Unii Lubelskiej...
Linia 73 ma jeździć następującą trasą: Felin, Doświadczalna, Droga Męczenników Majdanka, Kalinówka, Abramowice Prywatne, Zorza, Głuska, Kunickiego, Mickiewicza, Wyzwolenia, Głuska, Zorza, Abramowice Prywatne, Droga Męczenników Majdanka, Doświadczalna, Felin. Odjazdy z Felina co 60 minut.
Zmiany w układzie połączeń od września 2015:
26 milionów - tyle wozokilometrów musiałby rocznie wykupywać ZTM, by wykorzystać całą nową trakcję i spełnić prośby pasażerów
22 miliony - tyle wozokilometrów, zdaniem ZTM, wystarczyłoby, gdyby sieć połączeń rozbudować w wersji oszczędnościowej
19,5 miliona - na tyle wozokilometrów rocznie wystarcza przeznaczana przez miasto
na wykup przewozów kwota 140 mln zł
19 milionów - o tyle złotych miasto ZTM musiałby wydać więcej na komunikację, aby rozbudować komunikację „oszczędnościowo”
Nowa linia z Lublina na lotnisko
To zmiany zapowiedziane na wrzesień. Ale wcześniej, bo od 1 sierpnia kursy zacznie linia 5 do Świdnika i Mełgwi. Jej trasa to: Lubartowska/ Brama Krakowska (odjazdy w powszednie w sierpniu o godz. 4.55, 6.35, 14.30 i 16.15), al. Tysiąclecia, Mełgiewska, Metalurgiczna, Kolonia Świdnik Mały, następnie w Świdniku ul. Lotnicza, Żwirki i Wigury, Racławicka, Franciszków, lotnisko, Franciszków, Jacków, Mełgiew. Odjazdy z Mełgwi w dni powszednie w sierpniu: 5.45, 7.25. 15.20, 17.05. W weekendy kursów będzie o połowę mniej.
Od września liczba kursów na linii 5 zostanie zwiększona z 4 do 8 w dni powszednie.
W komunikacji podmiejskiej linia 20 ma być wydłużona jesienią do centrum Jastkowa, powstanie też nowa linia 33 do Tomaszowic.
Wkrótce na naszej stronie informacje o zmianach, które miałyby wejść w życie w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Drugi etap? Nie ma pieniędzy
Wrześniowe zmiany nie sprawią jeszcze, że przez każdą ulicę, nad którą rozwieszono nową trakcję będą kursować trolejbusy. Nadal bezużytecznie będą wisieć nowe druty nad al. Andersa, Lwowską, Filaretów, Nadbystrzycką, Krochmalną, Bohaterów Monte Cassino i Zana.
Wysłanie tu trolejbusów odłożono na później, bo na razie nie ma pieniędzy na zapłatę za dodatkowo przejechane kilometry. Bez zwiększenia puli na wydatki trzeba by ciąć istniejące połączenia, a na to nie zgadzają się pasażerowie. Funduszy trzeba też, by stworzyć połączenia, o które prosili pasażerowie, jak choćby z Węglina na Żeglarską, z os. Botanik na Czechów, czy z Nowego Światu na Czuby.
Ile trzeba dołożyć? – Około 19 mln zł – informuje Justyna Góźdź z ZTM. – Przy czym objęcie nowych odcinków trakcji komunikacją trolejbusową szacujemy na ok. 14 mln zł.
Zarząd Transportu Miejskiego czeka, aż miasto da mu takie fundusze, decyzje zapadną pod koniec roku, przy tworzeniu budżetu Lublina na 2016 r. Dodatkowe pieniądze pozwoliłyby wprowadzić kolejne zmiany, co według zapowiedzi urzędników, miałoby nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Wtedy też mają się zmienić trasy linii 152, 154, 158, autobusowa linia 28 ma być wycofana z Poręby i przekształcona w trolejbusową 161, a Poręba dostanie szybkie połączenie z dworcem kolejowym nową linią 157.
Linia 152 jechałaby od Abramowic do Narutowicza obecną trasą, a dalej przez Nadbystrzycką, Zana, Filaretów i Jana Pawła II do os. Poręba.
Linia 154 od Chodźki do Gali bez zmian, a dalej przez Fabryczną, Wolską, al. Piłsudskiego, Narutowicza, Głęboką, Filaretów, Zana, Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Orkana, Roztocze i al. Kraśnicką na Węglin.
Linia 158 od Felina do ronda obok Leclerka jechałaby bez zmian, a potem skręcała w Bohaterów Monte Cassino i przez Armii Krajowej i Jana Pawła II jechała na Porębę.
Linia 161 kursowałaby z Węglina przez al. Kraśnicką, gdzie od przystanku koło OBI jechałaby trasą linii 28 na Felin.
Nowa linia 157 jechałaby z Poręby przez Jana Pawła II, Krochmalną, Dworzec Główny PKP, Stadionową, Lubelskiego Lipca ’80, pl. Bychawski, Wolską, Fabryczną, al. Unii Lubelskiej, Lwowską i al. Andersa do Mełgiewskiej.
Nie jest za to pewne, co zmieni się w drugim etapie w sieci linii autobusowych. Możliwe, że zgodnie z prezentowanymi wcześniej koncepcjami linia 14 zostanie skierowana przez pl. Wolności. Wiadomo za to, że nie powstanie jeszcze linia 46 łącząca ekspresowo Czuby i Czechów jadąc z ul. Sowińskiego na wprost przez ul. Poniatowskiego i wiadukt nad al. Solidarności.