Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

27 listopada 2013 r.
18:45
Edytuj ten wpis

Lublin: Autobus z bateriami słonecznymi ma zaoszczędzić 10 tys. zł rocznie

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
0 11 A A
Patrząc na dach mercedesa można zobaczyć cienkie płaty baterii słonecznych (Wojciech Nieśpiałowski)
Patrząc na dach mercedesa można zobaczyć cienkie płaty baterii słonecznych (Wojciech Nieśpiałowski)

Na ulice wyjechał pierwszy autobus wyposażony w baterie słoneczne. Zużywa mniej paliwa, co powinno przynieść 10 tys. zł oszczędności rocznie. MPK zapowiada, że to nie ostatni taki autobus

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Baterie słoneczne znajdują się na dachu pojazdu, ich zadaniem jest produkcja energii elektrycznej na potrzeby urządzeń zamontowanych w autobusie. Choćby takich jak np. kasowniki, czy wyświetlacze.

– Energia z baterii słonecznych ma wspomagać zasilanie pojazdów niezależnie od pogody – zapowiada Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Lublin.

Politechnika Lubelska szacuje, że ogniwa będą w stanie pokryć nawet 25 proc. zapotrzebowania pojazdu na energię elektryczną. – Szacuje się, że w ciągu roku autobus z takimi ogniwami zużyje od 4,5 do 5 proc. mniej paliwa, co da w ciągu roku ok. 10 tys. zł oszczędności na jednym pojeździe. Obecnie prowadzone są pomiary w tym zakresie – dodaje Opasiak.

Ogniwa są zamontowane na jednym autobusie, 12-metrowym mercedesie conecto (numer boczny 2310), jednym z dwóch kursujących po Lublinie wozów tego modelu wyposażonych w klimatyzację. Trwa już montaż baterii na drugim pojeździe tego typu (2311).

– Projekt będzie trwać dwa lata i w tym czasie badania prowadzone będą na czterech autobusach, w tym dwóch przegubowcach – zapowiada rzeczniczka MPK.

Całkowity koszt projektu badawczego to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł wykłada Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

W środę autobus obsługiwał linię 2. Pasażerowie nie mieli najmniejszych szans, by zorientować się, że są w pojeździe wyposażonym w takie nowinki. Dopiero patrząc na dach mercedesa można zobaczyć cienkie płaty baterii słonecznych.

Są ok. 100 razy cieńsze od standardowych ogniw słonecznych, można je też swobodnie wyginać.
Skomentuj i udostępnij na Facebooku

Komentarze 11

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
. . . / 28 listopada 2013 r. o 12:00
0

Zwycięstwo techniki nad zdrowym rozsądkiem . . .

Avatar
chuck / 28 listopada 2013 r. o 09:26
0

kiedy CBA obejrzy  wyczyny "włodarzy" Lublina

Avatar
Irasiad / 28 listopada 2013 r. o 09:19
0

o to chyba będą wkoncu podwyżki dla kierowców bo już ze 4 lata nie było, wszyscy rozgoryczeni coraz bardziej i odchodzą nawet ci z kilkuletnim stażem, a kierowców brak!

Podwyżkę to może dostać co najwyżej wybitny specjalista ds. promocji od żałosnego programu busbonus - radny miejski na etacie w miejskiej spółce Michał Krawczyk. Kierowcy w MPK są zbędni i niech cieszą się ze są jeszcze zatrudnieni w MPK a nie w MKK na umowach śmieciowych.

Podwyżkę to może dostać co najwyżej wybitny specjalista ds. promocji od żałosnego programu busbonus - radny miejski na etacie w miejskiej spółce Michał Krawczyk. Kierowcy w MPK są zbędni i niech cieszą się ze są jeszcze zatrudnieni w MPK a nie w MKK na umowach śmieciowych.

rozwiń
Avatar
zxm / 28 listopada 2013 r. o 09:03
0
o to chyba będą wkoncu podwyżki dla kierowców bo już ze 4 lata nie było, wszyscy rozgoryczeni coraz bardziej i odchodzą nawet ci z kilkuletnim stażem, a kierowców brak!
Avatar
kuba / 28 listopada 2013 r. o 08:56
0

Jaki jest koszt takich baterii,plus montaż,przegląd okresowy i dodatkowe oprzyrządowanie z tym związane oraz okres trwałości takich baterii.Po ilu latach to się zwróci,bo mówienie,że zaoszczędzi 10 tys.zł rocznie to przypomina mi się kabaret TEY i jedno uszkodzone koło ale inaczej to brzmi jak mówi się,że trzy koła są dobre.

Avatar
CNGAUTO / 27 listopada 2013 r. o 22:55
0

nie wiem kto pozwala na takie rzeczy, jak były autobusy na CNG, które są rzeczywiście i tańsze i "zdrowsze" dla środowiska w eksploatacji, to sprzedali je i kupili kolejne kaszlaki, a teraz dokładają ogniwa bo będzie niby taniej, a po 2 latach wycofają sie z projektu bo okaże się jednak nieopłacalny i nikt wtedy o tym nie wspomni. W tym kraju już tak jest , zamiast wprowadzać to co sprawdzone na całym świecie wydaje się pieniądze na dziwne kosztowne pojekty. Lepiej było tak jak Olsztyn pójść w kierunku LNG, które daje 10% ale mniejsze zurzycie paliwa w stosunku do ON, przy  niższej cenie.

nie wiem kto pozwala na takie rzeczy, jak były autobusy na CNG, które są rzeczywiście i tańsze i "zdrowsze" dla środowiska w eksploatacji, to sprzedali je i kupili kolejne kaszlaki, a teraz dokładają ogniwa bo będzie niby taniej, a po 2 latach wycofają sie z projektu bo okaże się jednak nieopłacalny i nikt wtedy o tym nie wspomni. W tym kraju już tak jest , zamiast wprowadzać to co sprawdzone na całym świecie wydaje się pieniądze na dziwne kosztowne pojekty. Lepiej było tak jak Olsztyn pójść w kierunku LNG, które daje 10% ale mniejsze zur... rozwiń

Avatar
Happy / 27 listopada 2013 r. o 21:17
0

Szczerze mówiąc to nie bardzo wiem dlaczego MPK tak chwali się tymi niby oszczędnościami.
Jeśli nie popełniłem błędu w obliczeniach to koszt inwestycji zwróci się po:
4,6 mln / 4 autobusy / 10 tys rocznie = 115 lat
Biorąc pod uwagę kwotę poza dofinansowaniem:
(4,6 mln -3,8 mln) / 4 autobusy / 10 tys rocznie = 20 lat
Rozumiem, że projekty badawcze muszą wiele kosztować.
Dlaczego jednak informuje się mieszkańców, że będą duże oszczędności?

Avatar
MPKowiec / 27 listopada 2013 r. o 21:12
0

Niech prezes Fulara zajmie się podstawową działalnością MPK, bo z tym coraz gorzej. Autobusów i trolejbusów MPK swoich ma coraz mniej, w coraz gorszym stanie, brudne i robią się coraz bardziej dziadowskie. Plakaty sprzed dwóch lata wiszą po szybach. Jak odpada listwa, zamiast przykleić - na nity. Stłukła się szyba od wiatrołapu - przykręcona poręcz, odkleja się wykładzina - na nity... Do tego dzierżawa dwóch autobusów przewoźnikowi prywatnemu który jeździ jako podwykonawca MPK, Teren pod zajezdnię na Czechowie kupiony, a mpk traci codziennie tysiące złotych na pustych dojazdach. Dobrze że jeszcze ta firma zatrudnia kierowców, a nie przez MKK, bo mechaników już prawie nie ma, a rano nie ma czym wyjechać...

Niech prezes Fulara zajmie się podstawową działalnością MPK, bo z tym coraz gorzej. Autobusów i trolejbusów MPK swoich ma coraz mniej, w coraz gorszym stanie, brudne i robią się coraz bardziej dziadowskie. Plakaty sprzed dwóch lata wiszą po szybach. Jak odpada listwa, zamiast przykleić - na nity. Stłukła się szyba od wiatrołapu - przykręcona poręcz, odkleja się wykładzina - na nity... Do tego dzierżawa dwóch autobusów przewoźnikowi prywatnemu który jeździ jako podwykonawca MPK, Teren pod zajezdnię na Czechowie kupiony, a mpk traci codzien... rozwiń

Avatar
daka / 27 listopada 2013 r. o 21:02
0

Zaoszczędzi 10 tys rocznie. Czytaj ze zrozumieniem...

Avatar
dociekający / 27 listopada 2013 r. o 21:01
0

Stawiam orzechy przeciw kasztanom że oszczędnośc wyniesie około 1000 złotych maksymalnie  a zwrot inwestycji to około 50 lat. Cóż gdyby to były prywatne fundusze autorów to tego nigdy nie zrobią.Czy zainstalują  na dachu swego samochodu takie baterie PV  przecież jezdzi się w dzień na światłach?

 Naiwnym każdą niedorzeczność można wciskać  tak o energii odnawialnej ,a może niech zbierają jeszcze metan w autobusie  i wydzielają z niego wodór , który beda kierować do ogniwa paliwowego  tam też dostaną energie elektryczną. Szczególnie efektywne bedzie gdy w stołowe bedzie grochówka

Stawiam orzechy przeciw kasztanom że oszczędnośc wyniesie około 1000 złotych maksymalnie  a zwrot inwestycji to około 50 lat. Cóż gdyby to były prywatne fundusze autorów to tego nigdy nie zrobią.Czy zainstalują  na dachu swego samochodu takie baterie PV  przecież jezdzi się w dzień na światłach?

 Naiwnym każdą niedorzeczność można wciskać  tak o energii odnawialnej ,a może niech zbierają jeszcze metan w autobusie  i wydzielają z niego wodór , który beda kierować do ogniwa paliwowego  tam też dosta... rozwiń

Avatar
. . . / 28 listopada 2013 r. o 12:00
0

Zwycięstwo techniki nad zdrowym rozsądkiem . . .

Avatar
chuck / 28 listopada 2013 r. o 09:26
0

kiedy CBA obejrzy  wyczyny "włodarzy" Lublina

Avatar
Irasiad / 28 listopada 2013 r. o 09:19
0

o to chyba będą wkoncu podwyżki dla kierowców bo już ze 4 lata nie było, wszyscy rozgoryczeni coraz bardziej i odchodzą nawet ci z kilkuletnim stażem, a kierowców brak!

Podwyżkę to może dostać co najwyżej wybitny specjalista ds. promocji od żałosnego programu busbonus - radny miejski na etacie w miejskiej spółce Michał Krawczyk. Kierowcy w MPK są zbędni i niech cieszą się ze są jeszcze zatrudnieni w MPK a nie w MKK na umowach śmieciowych.

Podwyżkę to może dostać co najwyżej wybitny specjalista ds. promocji od żałosnego programu busbonus - radny miejski na etacie w miejskiej spółce Michał Krawczyk. Kierowcy w MPK są zbędni i niech cieszą się ze są jeszcze zatrudnieni w MPK a nie w MKK na umowach śmieciowych.

rozwiń
Avatar
zxm / 28 listopada 2013 r. o 09:03
0
o to chyba będą wkoncu podwyżki dla kierowców bo już ze 4 lata nie było, wszyscy rozgoryczeni coraz bardziej i odchodzą nawet ci z kilkuletnim stażem, a kierowców brak!
Avatar
kuba / 28 listopada 2013 r. o 08:56
0

Jaki jest koszt takich baterii,plus montaż,przegląd okresowy i dodatkowe oprzyrządowanie z tym związane oraz okres trwałości takich baterii.Po ilu latach to się zwróci,bo mówienie,że zaoszczędzi 10 tys.zł rocznie to przypomina mi się kabaret TEY i jedno uszkodzone koło ale inaczej to brzmi jak mówi się,że trzy koła są dobre.

Avatar
CNGAUTO / 27 listopada 2013 r. o 22:55
0

nie wiem kto pozwala na takie rzeczy, jak były autobusy na CNG, które są rzeczywiście i tańsze i "zdrowsze" dla środowiska w eksploatacji, to sprzedali je i kupili kolejne kaszlaki, a teraz dokładają ogniwa bo będzie niby taniej, a po 2 latach wycofają sie z projektu bo okaże się jednak nieopłacalny i nikt wtedy o tym nie wspomni. W tym kraju już tak jest , zamiast wprowadzać to co sprawdzone na całym świecie wydaje się pieniądze na dziwne kosztowne pojekty. Lepiej było tak jak Olsztyn pójść w kierunku LNG, które daje 10% ale mniejsze zurzycie paliwa w stosunku do ON, przy  niższej cenie.

nie wiem kto pozwala na takie rzeczy, jak były autobusy na CNG, które są rzeczywiście i tańsze i "zdrowsze" dla środowiska w eksploatacji, to sprzedali je i kupili kolejne kaszlaki, a teraz dokładają ogniwa bo będzie niby taniej, a po 2 latach wycofają sie z projektu bo okaże się jednak nieopłacalny i nikt wtedy o tym nie wspomni. W tym kraju już tak jest , zamiast wprowadzać to co sprawdzone na całym świecie wydaje się pieniądze na dziwne kosztowne pojekty. Lepiej było tak jak Olsztyn pójść w kierunku LNG, które daje 10% ale mniejsze zur... rozwiń

Avatar
Happy / 27 listopada 2013 r. o 21:17
0

Szczerze mówiąc to nie bardzo wiem dlaczego MPK tak chwali się tymi niby oszczędnościami.
Jeśli nie popełniłem błędu w obliczeniach to koszt inwestycji zwróci się po:
4,6 mln / 4 autobusy / 10 tys rocznie = 115 lat
Biorąc pod uwagę kwotę poza dofinansowaniem:
(4,6 mln -3,8 mln) / 4 autobusy / 10 tys rocznie = 20 lat
Rozumiem, że projekty badawcze muszą wiele kosztować.
Dlaczego jednak informuje się mieszkańców, że będą duże oszczędności?

Avatar
MPKowiec / 27 listopada 2013 r. o 21:12
0

Niech prezes Fulara zajmie się podstawową działalnością MPK, bo z tym coraz gorzej. Autobusów i trolejbusów MPK swoich ma coraz mniej, w coraz gorszym stanie, brudne i robią się coraz bardziej dziadowskie. Plakaty sprzed dwóch lata wiszą po szybach. Jak odpada listwa, zamiast przykleić - na nity. Stłukła się szyba od wiatrołapu - przykręcona poręcz, odkleja się wykładzina - na nity... Do tego dzierżawa dwóch autobusów przewoźnikowi prywatnemu który jeździ jako podwykonawca MPK, Teren pod zajezdnię na Czechowie kupiony, a mpk traci codziennie tysiące złotych na pustych dojazdach. Dobrze że jeszcze ta firma zatrudnia kierowców, a nie przez MKK, bo mechaników już prawie nie ma, a rano nie ma czym wyjechać...

Niech prezes Fulara zajmie się podstawową działalnością MPK, bo z tym coraz gorzej. Autobusów i trolejbusów MPK swoich ma coraz mniej, w coraz gorszym stanie, brudne i robią się coraz bardziej dziadowskie. Plakaty sprzed dwóch lata wiszą po szybach. Jak odpada listwa, zamiast przykleić - na nity. Stłukła się szyba od wiatrołapu - przykręcona poręcz, odkleja się wykładzina - na nity... Do tego dzierżawa dwóch autobusów przewoźnikowi prywatnemu który jeździ jako podwykonawca MPK, Teren pod zajezdnię na Czechowie kupiony, a mpk traci codzien... rozwiń

Avatar
daka / 27 listopada 2013 r. o 21:02
0

Zaoszczędzi 10 tys rocznie. Czytaj ze zrozumieniem...

Avatar
dociekający / 27 listopada 2013 r. o 21:01
0

Stawiam orzechy przeciw kasztanom że oszczędnośc wyniesie około 1000 złotych maksymalnie  a zwrot inwestycji to około 50 lat. Cóż gdyby to były prywatne fundusze autorów to tego nigdy nie zrobią.Czy zainstalują  na dachu swego samochodu takie baterie PV  przecież jezdzi się w dzień na światłach?

 Naiwnym każdą niedorzeczność można wciskać  tak o energii odnawialnej ,a może niech zbierają jeszcze metan w autobusie  i wydzielają z niego wodór , który beda kierować do ogniwa paliwowego  tam też dostaną energie elektryczną. Szczególnie efektywne bedzie gdy w stołowe bedzie grochówka

Stawiam orzechy przeciw kasztanom że oszczędnośc wyniesie około 1000 złotych maksymalnie  a zwrot inwestycji to około 50 lat. Cóż gdyby to były prywatne fundusze autorów to tego nigdy nie zrobią.Czy zainstalują  na dachu swego samochodu takie baterie PV  przecież jezdzi się w dzień na światłach?

 Naiwnym każdą niedorzeczność można wciskać  tak o energii odnawialnej ,a może niech zbierają jeszcze metan w autobusie  i wydzielają z niego wodór , który beda kierować do ogniwa paliwowego  tam też dosta... rozwiń

Zobacz wszystkie komentarze 11

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Brutalne zabójstwo na Czechowie. Martwą kobietę znaleziono w samochodzie na parkingu

Brutalne zabójstwo na Czechowie. Martwą kobietę znaleziono w samochodzie na parkingu

Jest akt oskarżenia w sprawie brutalnego zabójstwa na lubelskim Czechowie. 45-letni Janusz N. odpowie za zamordowanie kobiety, która mieszkała w samochodzie dostawczym na jednym z osiedlowych parkingów. Przed sądem stanie również znajoma mężczyzny.

Seria włamań i kradzieży w Parczewie. Trzej młodzi mężczyźni zrobili coś wyjątkowo głupiego

Seria włamań i kradzieży w Parczewie. Trzej młodzi mężczyźni zrobili coś wyjątkowo głupiego

Parczewscy policjanci zatrzymali trzech mężczyzn, którzy odpowiedzą za włamania i kradzieże m.in. do sklepu spożywczego, warsztatu oraz biura. Mężczyźni swoje dokonania nagrywali telefonem komórkowym.

Muzeum Narodowe, dawniej Lubelskie. Kto będzie kierował nową instytucją kultury?

Muzeum Narodowe, dawniej Lubelskie. Kto będzie kierował nową instytucją kultury?

W Lublinie będzie Muzeum Narodowe. Powstanie na bazie Muzeum Lubelskiego. Zarządzenie w tej sprawie minister kultury i dziedzictwa narodowego podpisał dziesięć dni temu, a poinformował o tym dzisiaj.

Warsztaty Kultury online. Harmonogram na tydzień 25-29 maja
25 maja 2020, 16:00

Warsztaty Kultury online. Harmonogram na tydzień 25-29 maja

Edukacja, muzyka i literatura - Warsztaty Kultury opublikowały harmonogram wirtualnych działań na najbliższy tydzień w ramach akcji #zostańwdomu.

W Lublinie uczcili pamięć rotmistrza Witolda Pileckiego [zdjęcia]
galeria

W Lublinie uczcili pamięć rotmistrza Witolda Pileckiego [zdjęcia]

25 maja 1948 roku komuniści zamordowali rotmistrza Witolda Pileckiego. Lublin uczcił pamięć jednego z najdzielniejszych obrońców niepodległej Polski.

Wracają Fonie Lublina. Beethoven w 12 odsłonach (program)
31 maja 2020, 18:00

Wracają Fonie Lublina. Beethoven w 12 odsłonach (program)

Już po raz 4. w Lublinie Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zorganizuje cykl wyjątkowych koncertów "Fonie Lublina". W tym roku zrealizowanych zostanie aż 12 występów, których motywem przewodnim będzie twórczość Ludwiga van Beethovena. Pierwszy z koncertów już 31 maja o godz. 18.

Powiat lubartowski: Spłonął samochód wyposażony w instalację gazową

Powiat lubartowski: Spłonął samochód wyposażony w instalację gazową

Pożar samochodu osobowego w miejscowości Przytoczno (gm. Jeziorzany).

Lubelskie: Znaki mylą kierowców. Wjeżdżają w ślepą uliczkę kończącą się w lesie
Alarm 24

Lubelskie: Znaki mylą kierowców. Wjeżdżają w ślepą uliczkę kończącą się w lesie

Nie ma dnia, żeby nie dochodziło tutaj do pomyłek ze strony kierowców, którzy zamiast w kierunku Żyrzyna, wjeżdżają w ślepą uliczkę - drogę serwisową kończącą się w lesie. O zmiany organizacji ruchu przed wiaduktem nad S17 w okolicach Moszczanki apelują okoliczni mieszkańcy.

Piotr Jarosiewicz (Azoty Puławy): Chcemy wrócić na podium

Piotr Jarosiewicz (Azoty Puławy): Chcemy wrócić na podium

Rozmowa z Piotrem Jarosiewiczem, lewoskrzydłowym Azotów Puławy

Biała Podlaska: Budżet obywatelski bez podziału na obszary. Nowe zasady muszą zaakceptować radni

Biała Podlaska: Budżet obywatelski bez podziału na obszary. Nowe zasady muszą zaakceptować radni

Wszystko na to wskazuje, że zmienią się zasady budżetu obywatelskiego w Białej Podlaskiej. Radni zajmą się tym na najbliższej sesji.

Szumowski: Zgromadzenia to ryzyko rozniesienia epidemii
film

Szumowski: Zgromadzenia to ryzyko rozniesienia epidemii

Zgromadzenia niosą ze sobą ogromne ryzyko rozniesienia epidemii dalej; nie wiadomo, kto w nich uczestniczy i trudno o dystans - podkreślił w poniedziałek minister zdrowia Łukasz Szumowski, pytany o organizację tego typu wydarzeń w ostatnich dniach.

Świdnik: Będą utwardzać kilkadziesiąt dróg gruntowych. Które w pierwszej kolejności?
Lista

Świdnik: Będą utwardzać kilkadziesiąt dróg gruntowych. Które w pierwszej kolejności?

Około 90 procent dróg gruntowych w Świdniku, w sumie będzie to 39 ulic, zostanie utwardzonych w ciągu dwóch lat. Radni poparli wniosek burmistrza miasta Waldemara Jaksona i zabezpieczyli na ten cel 5,5 miliona złotych. Prace ruszą niebawem.

Burze z gradem nad woj. lubelskim. Prognoza pogody
film

Burze z gradem nad woj. lubelskim. Prognoza pogody

Dzisiaj nad woj. lubelskim mogą pojawić się burze, spadnie deszcz, a nawet grad. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał już ostrzeżenie. Jak informuje nasz Czytelnik, w Janowie Lubelskim pada już grad.

Chciała ominąć sarnę, samochód uderzył w barierki, a potem dachował

Chciała ominąć sarnę, samochód uderzył w barierki, a potem dachował

38-latka trafiła do szpitala z poważnymi obrażeniami, a jej auto zostało doszczętnie zniszczone. Kobieta chciała ominąć sarnę, która wbiegła na drogę. Nie uderzyła w zwierzę, ale wjechała w barierki, a jej samochód dachował.

Puławy: Kobiety nie chciały rodzić dzieci w szpitalu zakaźnym. Wracają porody rodzinne

Puławy: Kobiety nie chciały rodzić dzieci w szpitalu zakaźnym. Wracają porody rodzinne

Uruchomienie szpitala zakaźnego w Puławach doprowadziło do skokowego spadku ilości przyjmowanych porodów. Ich liczba, licząc od 13 marca, spadła o ponad 60 procent. Lekarze wierzą, że strach z czasem minie, a statystyki wrócą do normy. Pomóc ma w tym likwidacja zakazu rodzenia z udziałem osoby bliskiej.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.